Vi Bilägares forum

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Då var det äntligen dags för bilbyte igen! :) Och denna gång lite större hopp som en del av er läst innan. Går inte bara från Volvo som jag haft nu de senaste 3 bilarna på rad utan går även från fossilbränsle till eldrivet. Det blev en Tesla Model S 100D, där för den oinvigde 100 står för batterikapaciteten i kW och D står för dubbla motorer, så den är AWD. Blev en vit pärlemolack, (företagets policy att alla bilar ska vara vita), med svart veganskinn, och svart alcantara i innertaket. Panoramalucka och premiumpaket innehållandes stora ljudpaketet, värme i alla stolar och lite annat lull-lull. Autopilot generation 2.5 i Teslas värld.
Hämtade ut bilen i onsdags från Teslas anläggning i Malmö. Som under hela den här resan från fundering till provkörning, avtal och leverans har de vart riktigt proffsiga, trevliga och tillmötesgående, något som borde vara en självklarhet för alla bilaffärer men man under åren märkt inte är fallet.....
Har hunnit köra 38 mil än så länge, så inte hunnit skapa mig massa omdömen än utan mer lite första intryck. Kommer såklart mycket mera efter hand här då jag verkligen ska försöka förmedla både positivt och negativt av både bilen i sig och elbilsanvändandet i vardagen där min bil är en central del i både jobb och familjelivet med småbarn.
Den går betydligt mer energieffektivt än jag trodde, och då har jag inte snålkört utan verkligen åkt på som vanligt och såklart även gasat lite extra då det är sjukt beroendeframkallande med kraften den ger.....tror man efter hand kommer tävla med sig själv om förbrukningen sen.
Lastade in lillkillens barnvagn och lite annat i onsdagskväll och den är verkligen rymligare än man tror. Klart störra i bagaget under hyllan än vad V90 är upp till lastgardinen. Däremot när jag gjorde bilen barnredo upptäckte jag första negativa saken, inga dedikerade fästöglor vid golvet på passagerarplatsen fram för remmarna till bakåtvänd bilbarnstol! Visserligen något väldigt få bilar har men något man blivit bortskämd med när man kört Volvo med småbarn.
Annars bara positivt än så länge, det är ju en fantastiskt skön bil att köra, som sagt beroendeframkallande kraftkänsla när man gasar till, nästan lite svårdoserat till en början, man ska om en lastbil och råkar trycka till som man brukar och då går det på tok för fort när man är förbi.....riktigt bra stereo, viktigt enligt mig. Autopiloten som ni läst jag varit väldigt nöjd med i Volvon är ännu bättre här, förstår de som skriver det är den bästa på marknaden. Den är klippstabil och klarar även rejält skarpa böjar och även att hålla sig på sin sida på väg utan mittmarkering med, det gillade inte Volvon. Sen att den även klarar byta fil själv gör ju det ett steg till bekvämare. Tydligen ska hårdvaran i bilen klara ännu mer men att lagarna ännu inte tillåter mer självkörning så är det låst i programvaran.
Sen finns det som vanligt när det gäller Tesla lite gimmiks av olika slag, som om man vill ha mer värmekänsla kan man få den gamla "brasfilmen" på stora skärmen.
Fråga gärna om det är något speciellt ni vill veta eller något ni vill jag testar. Annars återkommer jag efter hand som jag lever med bilen i olika situationer.

Uppdaterat: 2019-03-22 19:48

Kommentarer

Tack Hultarn! Kul du uppskattade läsningen.
Ja, snyggheten håller jag fullständigt med dig om, där lyckades de verkligen, med en elegant och tidlös design som ännu står sig bra. Lite Aston Rapide över bakänden och sidan.....
Nej det är sant, många nya bilar som har ont om små och mellanstora bra fack. På tal om avsaknad av dörrfickor minns jag min gamla Saab 99, där det var en riktigt djup töjbar galonficka utmed hela dörrens längd och halva dess höjd.......där kunde man packa mycket! :)
Den sammanlagda volymen av fack i Teslan är bra, men uppdelningen av dem är lite dum.....

Ja buller är jättesvårt, som du skriver bara ut och testa själv. Olika nivåer och typ av ljud uppfattas ju olika av olika personer.

Visst är det "charmigt" och trivsamt med det sömlösa ljud och vibrationsfria framförandet av elbil! :) Och känslan av att kraften alltid är där.......den drar ju nåt sjukt från typ 70 om man ska om en långtradare....

Uppdaterat: 2019-06-26 17:14

Magpie: Jag förbehåller mig rätten att ignorera ditt inlägg och inte bemöta detta då jag anser det är rent oseriöst enbart skrivet för att provocera. Hade du bemött mina frågor som jag ställde i mitt förra svar till dig på ett sakligt seriöst sätt hade vi säkert kunnat föra en saklig rationell dialog kring detta men då det inte verkar vara din avsikt med detta så önskar jag dig en trevlig kväll istället.

Uppdaterat: 2019-06-26 18:27

Kul läsning och ett uns Av avundsjuka från en lägenhetsinnehavare.
Det låter som en bil för mig men tror att då hamnar jag i läget att man får avstå det mesta som är kul.

Uppdaterat: 2019-06-26 18:29
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag vill också ha en Tesla nästa gång, det är egentligen ofattbart hur de kunnat göra så rätt med en första bil i massproduktion. Ska bli kul att se vad Dyson mäktar med som är i samma situation.

Uppdaterat: 2019-06-26 18:45

mso: Det lite intressanta är att det är förvånansvärt många som handlat ändå som inte har laddning hemma. Särskilt nu Model 3, följer ju Teslaforumet med och jättemånga som skriver att de bara laddar en gång i veckan vid laddplats, men då är det ju folk som kanske inte har mer än ett par mil till jobbet, eller kanske till och med åker på annat sätt till och från jobb. Kör man mycket, ja då är det ju laddplats hemma som är ett måste mer eller mindre. Såvida man inte har en SuC nära men det sägs ju det sliter hårdare på batteriet att alltid snabbladdas, även om det inte verkar märkas på TaxiTeslorna....
Har inte räknat på vad TCO:n för en privatperson skulle bli på en Model 3 SR+ men tror inte det skulle bli otroligt mycket högre än för en "normalbil" för en 3-hundring. Beroende på körsträckan naturligtvis, ju mer man kör desto mer sparar man ju in på elen kontra fossilbränse.

Uppdaterat: 2019-06-26 19:36

junkers: Ja, det ska bli riktigt kul se vilka fler som seglar upp som "nya" märken och etablerar sig som ju faktiskt Tesla gjort. Tror inte det är lika många längre som tror de kommer gå i konkurs nästa kvartal som många skrek för inte alls länge sen....

Uppdaterat: 2019-06-26 19:38

Jo så är det säkert och dotterns jobbarkompis gör på detta viset i storstan där dom bor.

Vad man kan fundera på är väl om vi har samma elpris som Tyskland om några år och kommer dessa laddstolpar vara i samma prisklass om några år eller är det dubbla priset.
Eller mer.
Ja man kan undra men ingen har facit.
Det man med säkerhet vet är att bensin och diesel priset kommer att öka för varje år som går.
Det blir iaf en spännande framtid.

Uppdaterat: 2019-06-26 19:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag har en granne som har en M3 som inte har någon laddats. Nu verkar den inte köras så mycket utan står oftast när jag åker på morgonen och är där när jag kommer hem.
Elpriset vet vi ju inget om, men vi vet att soppan kommer att öka. Vi ser ju också att när det blåser så blir elen galet billig så ökningen av vindkraft kan ge oss lägre snittkostnad över tid skulle jag säga.

Uppdaterat: 2019-06-26 21:15
*Robban

Tack Henrik M för både bilder och information. Mycket givande!

Jag gillar skarpt att man kan köra AC:n när bilen är avstängd som sagt. Och så länge distributionen av ny el fungerar i alla de miljöer där jag kör (inte så mycket uppe i norra Sverige som förra vintern) så är jag mycket positiv till att skaffa mig en Tesla (eller liknande).

När bilen står stilla - vilket den ju gör ett antal timmar om dagen - är det bara att koppla den mot eluttaget.

En sak som jag dock har hört är att den "äter en del energi" om man använder den tillgängliga kraften? Är detta något som du hunnit att observera? D.v.s hur påverkas den kvarvarande laddningen om man ger fullt några gånger (exempelvis några rejäla omkörningar eller lite lek på en kurvig väg eller bara att lägga några snabba autobahnmil). 40-50 mil även med moms är ju fullt tillräckligt. Men vad händer om jag får för mig att ta bilen ner till Paris (som jag gör i bland)? Hur ofta bedömer du att jag kommer behöva stanna och ladda då (givet autobahntempo)?

Jag bor i Göteborg och har redan blivit rejält uppvaktad av Tesla eftersom jag köper in en hel del bilar (om än det flesta från Volvo centralt) . Jag har dock inte hunnit ta tag i det än.

MVH AL

Uppdaterat: 2019-06-27 11:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det låter ju otroligt trevligt. Men en sak undrar jag, vad kostar bilen? Och hur ser värdeminskningen om typisch 15%/år eller halverat värde på 3 år?

Uppdaterat: 2019-06-27 11:33
FXX skrev:

Det låter ju otroligt trevligt. Men en sak undrar jag, vad kostar bilen? Och hur ser värdeminskningen om typisch 15%/år eller halverat värde på 3 år?

Hittade denna på blocket.
https://www.blocket.se/varmland/Tesla_Model_S_P85_421hk_6700mil_Sv_sald_Perfo_83004031.htm?ca=7&w=1
Det är alltså en 2014 som säljs för 599.000:-
Vet inte alls vad denna kostade ny men inte kan det väl vara såpass mycket som 1.5 miljoner?

Som det ser ut på blocket så är andrahandsvärdet riktigt riktigt bra på dessa.

Uppdaterat: 2019-06-27 11:56
Deeds skrev:

FXX wrote:Det låter ju otroligt trevligt. Men en sak undrar jag, vad kostar bilen? Och hur ser värdeminskningen om typisch 15%/år eller halverat värde på 3 år?
Hittade denna på blocket.
https://www.blocket.se/varmland/Tesla_Model_S_P85_421hk_6700mil_Sv_sald_Perfo_83004031.htm?ca=7&w=1r
Det är alltså en 2014 som säljs för 599.000:-
Vet inte alls vad denna kostade ny men inte kan det väl vara såpass mycket som 1.5 miljoner?
Som det ser ut på blocket så är andrahandsvärdet riktigt riktigt bra på dessa.

Den kostar väl typ 1,3Msek som ny, och 6700 mil på 5 år känns ganska lite för att vara representativt.

Här är en S75-16 som rullat 5500 mil för 530Ksek, känns mer representativt.
https://www.wayke.se/objekt/e5edcc7a-64f7-419c-a28c-ea680a045c1a/tesla-model-s-75-388hk-automat
Jag hittade nån siffra på 1,050Msek ny 2018. Hälften av den siffran är i runda slängar....530Ksek.
Så just detta exemplar har ungefär 100kr/mil i värdeminskning. Nu kommer säkert Henrik som är betydligt bättre påläst än mig komma med helt andra siffror. Men anledningen till min undran över värdeminskningen var att efter att ha läst allt det positiva inlindat i den underbaraste bomull, så finns det alltid en baksida, och det brukar stavas pengar. För dom allra flesta så är nog enbart en värdeminskning som motsvarar vad det kostar att hålla 3X MSO’s Octavior rullande lite väl häftigt, även om nu i sig framförandet av en Tesla på alla sätt och vis överglänser Octavian.

Absolut på inget sätt någon pik åt Henriks håll. Gillar skarpt dina upplevelser med bilen och är inte det minsta avundsjuk;). Men som sagt, smakar det så kostar det misstänker jag, därav mitt inlägg.

Uppdaterat: 2019-06-27 12:18

Självklart kostar det på i rena pengar vad gäller värdeminskning. Dock inte så farligt i procent....
En jag känner köpte en av de tidigaste bilarna som kom till Sverige februari 2014, han gav strax över 800.000 kr för den då, vi hade en lite bättre kronkurs mot dollarn då, nu bytte han in den mot en ny efter att kört 19.000 mil. Han fick 450.000 kr i inbyte av Tesla. Så runda slängar strax under 20 kr milen i värdeminskning.

"Min" kostade 980.000 kr efter miljöbilsrabatten, och då är det en fullutrustad S100D, det enda jag inte har är 21" fälgarna. Utan den rullar på standard 19". Sen finns det ju en Performance-modell som kostar mer, den som gör 0-100 på 2,6 sek.
Vi har tagit denna med 50% restvärde för att förhoppningsvis efter 3 år kunna sälja den med pengar över mot finansieringen så det täcker lite kontantinsats till nästa.

Det stämmer som du säger FXX att vissa lågmilare drabbats hårdare av värdeminskning utslaget per mil. Av någon konstig anledning så skiljer det förvånansvärt lite på låg och långmilare som är till salu. En bil som gått 18.000 mil kostar väldigt lite mindre än en som gått 6000 mil.

Tittar vi på den Deeds länkade till som nu kostar 599.000, den kostade ju 2014 under miljonen, som sagt var betydligt bättre kronkurs då.

Så ja, riktigt bra andrahandsvärde om man jämför med andra bilar i den prisklassen, en Audi eller BMW med samma nypris gissar jag på sjunker betydligt fortare. MEN, ja, i rena pengar sjunker den ju såklart mer än en lägre prissatt bil.

Dock är jag ju inne på att det är TCO som är det viktiga......du kör den på 2,50 till 5 kronor milen beroende på hur du kör och vart du laddar. Skatten är 360 kr/år. Den behöver inte servas för att garanti ska gälla. Den drar knappt några bromsar pga regen. Däckkontot är högre då det är en tung bil med stora hjul.

MEN, kör den ett dygn och du är fast, ja, det låter löjligt men det ÄR så sjukt härlig bil att köra och åka i.

Men som jag med skriver, det finns både positivt och negativt.

Uppdaterat: 2019-06-27 13:52

Sen gäller ju allt detta vi skrivit om nu Model S som var flaggskeppet och högt prissatt från början. Model 3 är ju en helt annan femma. Den har ju en riktigt bra totalekonomi. Nu när SR+ kommer ut för 470.000 kronor och de låga driftkostnaderna så tror jag den kommer sälja riktigt bra både privat och till tjänstebilsmarknaden. Nu går den ju få med dragkrok med.

Uppdaterat: 2019-06-27 13:55

Jag passerar då o då en Model X, den har också den där hala eleganta designen som sticker ut.
Inte nåt vulgärt som t.ex. Lexus, den är mer sublim (trots att den kommer från USA...).
Inte illa att rita en bil som syns men utan att bli överdriven.
Ska bli skoj att se Model 3.

Japp, dyra bilar kostar pengar, det är sant, och gäller alla dyra bilar. Det var annat när Saab och Volvo släppte sina nya bilar på 80-talet, när det handlades med kontrakt och somliga gick rikare ur bilaffären. (utan att ens sett bilen..)

Uppdaterat: 2019-06-27 14:20
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Min gissning är att den som köper en Tesla idag knappast kan räkna med 20kr/mil i värdeminskning:) Dollarn stod i 6,75 för exakt 5 år sedan. Idag står den i 9,27, så Teslan som köptes 2014 har haft 37% fördel av dollarkursen. Mao. om vi leker med tanken (vilket jag förutsätter) att din kompis bytte in sin Tesla mot en ny så kostade den idag 37% mer än vid oförändrad dollarkurs. Vid oförändrad dollarkurs hade inbytespriset istället legat på 330K. Skojar man till det och sätter dollarn till 6,75 om 5 år så får man 340K i inbyte för en Tesla som idag kostar 800K enligt Henriks kompis affär. Då har vi 460K i värdefall på 5 år och eftersom Henrik påpekar att Teslorna kostar ungefär samma oavsätt miltal så kan vi sätta in 1500 mil/år under 5 år i uträkningen som är mera normalt för en privatbilist. Då landar värdeminskningen på 460K/7500=61kr/mil.

Jag tror dessutom att Tesla har dragit en stor fördel av hypen som blivit kring märket, en Nissan Leaf eller Hyundai Ionic har nog inte alls samma upphausade pris på andrahandsmarknaden. Så jag tror trots allt att i runda slängar dom 15%/år eller halverat värde på 3 år kommer att gälla även elbilarna inom kort. Och tyvärr, när elpriset kommer upp i samma nivå som övriga europa och kilometerskatten införs på elbilen så tappar man den större delen av den ekonomiska fördelen för driftskostnaden, speciellt på dyrare elbilar skulle jag tro. Då menar jag elbilar för 4-500.000 och uppåt.

Men kör man tjänstebil så är det en helt annan sak och hur det fungerar har jag noll koll på:)

Uppdaterat: 2019-06-27 15:05

Jämför man med en MB eller BMW i miljonklassen så tappar den runt 500.000 på 5 år, så det är väl inget unikt om en Tesla också gör det.
Den stora skillnaden under de 5 åren lär vara bränslekostnaden.
Men, visst lär elpriserna siga i takt med att fler elbilar kommer och kraftverk läggs ner. Elnätet behöver byggas ut.
Fick just ett brev från Eon där de höjer fasta avgifterna (igen) med 10% rakt av, och får det att låta som att det är regeringen som styr höjningen. De borde ha skrivit: "vi höjer så mycket vi kan och får för regeringen"..

Men, nu kom jag bredvid ämnet. Det ska bli intressant att följa Henriks liv med Teslan i vardagen, en mycket "nykter" serie av inlägg, utan inslag av fanatism. Uppskattas! :-)

Uppdaterat: 2019-06-27 15:36
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tack Hultarn, kul du uppskattar läsningen. Du verkar dock ha en annan åsikt än vissa andra som kastade epitetet Tesla-fanboy på mig häromdagen.
Visst är det så att alla bilar med större prislapp kostar mer i rena pengar, ingen konstigt med det. Utan som du smed skriver, skillnaden ligger ju i driftkostnaderna till stor del.
Tror jag skrev det tidigare med men när vi beställa denna så jämförde vi TCO-kalkylen på VD:ns XC60 med hyfsad utrustning för knappa 600.000 kr. Och de ser istort sett lika ut om man ser till 3 år och 12.000 mil. Sen vet vi självklart inte exakt förrän båda bilarna är sålda hur utfallet blev.

Uppdaterat: 2019-06-27 16:35

FXX: Jag har tyvärr inte tid nu svara komplett på ditt inlägg, men det är inte riktigt så enkelt att bara gånga och dela med dollarkursens upp och nedgång. T.ex. övriga omkostnader som frakt, anläggningar här i Sverige m.m har ju inte ändrats i pris med samma höga procent. Samt att det räknesättet förutsätter att grundbilen i USA fortfarande kostar samma i dollar räknat. Vilket den inte gör, Tesla har sänkt sina priser ganska rejält samt skickar med nästan alla utrustning som standard numera. Så jag tror fortfarande de håller en procentuell bättre nivå på andrahandsvärdet en motsvarande fossilbil. Men som jag skrev innan med, självklart rör det sig fortfarande om stora pengar på en bil med stor prislapp.
Sen tror ju inte jag som dig att det kommer bli mycket dyrare köra elbil samtidigt som priset för att köra fossilbil inte ändras, utan jag tror fortfarande ett bra tag framöver det kommer vara ordentligt mycket mer gynnsamt köra elbil så en prisskillnad mellan fordonstyperna kommer fortfarande gå att räkna hem. Men hur det kommer se ut om 3-5 år med dessa kostnader, vilka bilar som har bra andrahandsvärde, eller svårsålda som bara den, det kan vi bara gissa oss till......

Uppdaterat: 2019-06-27 16:40

Sen är det väl alltid så att värdeminskningen i praktiken rör sig om reda pengar och att procenten i sig inte är så intressant att jämföra. Och dyra bilar = hög värdeminskning i reda pengar även om den råkar vara nån procent mindre på en bil än på en annan. Tror fortfarande inte att en vanlig privatbilist som inte är elbils-entusiast köper en såpass dyr bil som en Tesla även om energikostnaden per mil är markant lägre. Men för tjänstebilsförare är det ju en annan sak.

Uppdaterat: 2019-06-27 17:39
hultarn skrev:

Jag passerar då o då en Model X, den har också den där hala eleganta designen som sticker ut.
Inte nåt vulgärt som t.ex. Lexus, den är mer sublim (trots att den kommer från USA...).
Inte illa att rita en bil som syns men utan att bli överdriven.
Ska bli skoj att se Model 3.
.)

Inte mycket att se, den är ganska så ful tycker jag. Ser ut som en bil från en serietidning med sin i förhållande till huven gigantiska vindruta.

Uppdaterat: 2019-06-27 18:05

Där tycker jag att du har fel Guran, jag tycker det är trevligt med den ljusa rena kupe´n, det enda som egentligen stör mig är avsaknaden av halvkombiutförande.

Uppdaterat: 2019-06-27 18:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Där tycker jag att du har fel Guran, jag tycker det är trevligt med den ljusa rena kupe´n, det enda som egentligen stör mig är avsaknaden av halvkombiutförande.

Nu var det exteriören jag åsyftade, den ser lite fånig ut, som en groda.

Uppdaterat: 2019-06-27 18:52

Guran, det är just exteriören som ger det ljusa intrycket i interiören.

Uppdaterat: 2019-06-27 18:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Guran, det är just exteriören som ger det ljusa intrycket i interiören.

Oavsett ser den ful ut, första anblicken blir lite nyhetens behag, men framrutan är gigantisk och huven omotiverat låg. Ger lite AMC Pacer vibbar...

Uppdaterat: 2019-06-27 19:04

Ja Guran, det var också en ljus och luftig bil!

Uppdaterat: 2019-06-27 19:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tycker att TM3 ser ut som familjen Jetsons bil framifrån.
När jag köpte min e-up fick jag höra att det skulle kosta mig massor eftersom jag skulle behöva betala för att bli av med den. Så blev det inte så avgaskramarnas profetior ger jag inte mycket för.

Uppdaterat: 2019-06-27 22:28

Kul att läsa om dina tankar och upplevelser Henrik. Tesla verkar ha den förmågan att förändra tanken om elbilens sk. begränsningar.
Även jag som kör en billigare elbil än Tesla uppskattar många av de punkter du lyfter fram.
I M3 har Tesla kunnat jobbat med med det praktiska i interiören jämfört med Model S/X. Ett facelift av dessa kommer säkerligen tillföra en del saknade praktiska detaljerna.

Uppdaterat: 2019-06-27 23:01
Power to the people

Henrik M en mycket trevlig och lärorik läsning. Just att få läsa om denna bil i just vardags situationer är det som gör det extra bra.
Jämförelser med en familjebil som V90 gör att det är lättare att förankra mer visuellt också.

Ovasett värdeminskning eller inte så är det lite eltekniken man betalar för. Dom andra små elbilarna som kommer har ett ganska högt pris i dagsläget. Vänta 5 år så kommer dessa också att värdeminskad mer än vanliga småbilar. Så är det med all ny teknik. Vill man vara med i nysvängen kostar det. Ipad, första smarttv, första robotgräsklipparen.

Roligt att bilen fungerar som familjebil också. Man ser mer och mer tesla stånoch ladda här och där och småbarnsfamiljer kom och åka iväg.
Sedan blir man imponerad av deras awd som verkar vara bra.
Tekniken är ju underbar, har bara torrsutit en bil och fått testa elektroniken.

Skall noga köra ikapp med min scout iaf, hamnar en bit efter. När elbilar kommer och åker förbi en på parkeringar eller gator så det ljudet är underbart, den sveper förbi helt enkelt.

Längtar till mera läsning.

Uppdaterat: 2019-06-28 07:44
Guran skrev:

hultarn wrote:Jag passerar då o då en Model X, den har också den där hala eleganta designen som sticker ut.
Inte nåt vulgärt som t.ex. Lexus, den är mer sublim (trots att den kommer från USA...).
Inte illa att rita en bil som syns men utan att bli överdriven.
Ska bli skoj att se Model 3.
.)
Inte mycket att se, den är ganska så ful tycker jag. Ser ut som en bil från en serietidning med sin i förhållande till huven gigantiska vindruta.

Smak o tycke kan egentligen inte diskuteras, det finns ju till och med dom som tycker att nya Lexus är snygga.... ;-)
Jag gillar designen, se snyggt placerade infällda dörrhandtagen, den annorlunda höga rutan som ger bilen en egen profil. den ser hal ut. Men, det är min åsikt, det betydler ju inte att jag har mer rätt än du, det är högst personligt.

Uppdaterat: 2019-06-28 10:25
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tycker också att Model X är ganska ful. Ser ut som en futuristisk minibuss. Det är den runda takprofilen som stör mig, hör inte hemma på en SUV.

Model 3 är ok men Model S är en riktigt snygg bil.

Uppdaterat: 2019-06-28 11:06

För mig så är Model S den snygga Teslan medan Model 3 tyvärr ser alldeles för tam ut. X är snygg i klassen den tillhör.

Uppdaterat: 2019-06-28 16:45

Jag skriver mer senare i helgen som svar på det ni skriver och frågar! Blev en tripp till Sthlm för Teslan igårkväll, så här uppe nu till i morgon.
Vad gäller designen, håller med att Model S är snyggast. 3:an behöver få mogna lite, tyckte den var fel i proportionerna först, men ju mer man ser den desto bättre ser den ut. Och den har stor betydelse vilken färg den har. Svart ser den tråkig ut.....men i vit eller röd pärlemor blir den riktigt snygg.
Model X är rätt brutal, mer det än snygg. Men den har pondus tycker jag, och ännu mer när man kör den.

Uppdaterat: 2019-06-28 19:07

Patrik: Bara säg till om du passerar Växjö kan vi kappköra om det skulle göra dig glad ;)

Uppdaterat: 2019-06-28 19:09

A.L: Du får ett längre svar om förbrukningspåverkan senare, men korta svaret är att min uppfattning är att det inte drar så fasligt av räckvidden.
Och att stampa till om en långtradare så hämtar du ju hem en del i regen efter så det jämnar ut en del...
Och kraften kan man inte riktigt låta bli....
Laddade igår i Ödeshög och gick ut på E4 med fullt och varmt batteri, jädrar vad sjukt den skjuter på då....

Uppdaterat: 2019-06-28 19:33

Det är lugnt Henrik. Känn igen stress.

Bara kul att läsa och få ta del av dina erfarenheter. Jag har ju mest fått information av andra som sagt att de upplevt sin Tesla så. Och så var det kanske tidigare och med de mindre batterierna?

Har du förresten överhettat batterierna än? Det skall ju vara "omöjligt" på modell 3 men desto vanligare på S (åter vad jag hört)

MVH AL

Uppdaterat: 2019-06-28 22:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Sitter och lusläser teslaforumet här i Svedala emellanåt och man blir bra sugen för varje dag som går, intressant och innehållsrik läsning Henrik!

Uppdaterat: 2019-06-28 22:37

Det jag observerat, när jag kör i Elbilslandet Norge, är att elbilarna oavsett modell framförs väldigt försiktigt och knappt i skyltad hastighet. Även de mest potenta bilarna med flera hundra hästkrafter framförs så som det vore en Toyota liggandes först i kön.
Inte att man blir omkörd av en potent elbil, det sker aldrig. Däremot svischar diverse dieseldrivna hantverkarbilar förbi i god fart. Men Tesla X gnatar på i knappt skyltad hastighet, förbrukar för mycket ström och däcken slits ut vansinnigt fort om effekten används.

Uppdaterat: 2019-06-28 22:49

Nu börjar ju Model 3 att bli allt vanligare även på vägarna hemmavid. Såg en metallic-blå idag men dom verkar låga när man ser dom bland övriga XC60 och alla andra vanliga SUV:ar. Ser låg och slank ut och det är väl så elbilar kommer att vara för att kunna hushålla med energin.

Uppdaterat: 2019-06-28 23:03
Pi skrev:

Nu börjar ju Model 3 att bli allt vanligare även på vägarna hemmavid. Såg en metallic-blå idag men dom verkar låga när man ser dom bland övriga XC60 och alla andra vanliga SUV:ar. Ser låg och slank ut och det är väl så elbilar kommer att vara för att kunna hushålla med energin.

Strömlinjeformade, för att hushålla med strömmen.

Uppdaterat: 2019-06-28 23:12

A.L: Nej inte lyckats överhetta några batterier än, tror det var mer de äldre modellerna med mindre batterier som var känsligare. Tror med de nya måste man köra riktigt hårt för att överhetta.
Men ja 3:an, särskilt i Performance, den har väl rastat BMW M3 runt vissa banor nu....

Uppdaterat: 2019-06-28 23:53

Pi: Det är ett tecken med på lyckad design, för den är nån cm högre än 3-serie, a4 och c-klass, s60 m.fl....
Sen tycker jag personligen den kunde fått en liten "grill" som S och X, nu ser den lite tam ut fram...

Uppdaterat: 2019-06-28 23:58

Guran: Det där förstår jag inte riktigt varför de kör så, om vi nu pratar Tesla så är det ju inte för räckvidden de kör så slött.....
Jag tror det kan vara att många hamnar i "tävling" med sig själv, och andra, om att köra så snålt det går...följer man forum så ser man det är mycket om det.
Själv kör jag precis som jag alltid gjort, men omkörning, påfart m.m. går lite kvickare ;)
Nu sommartid kan jag lät marcha 140 med räckvidd på 45 mil ändå.....
Körde dock landsväg ner till Karlskrona från Växjö häromdagen, låg 5 över begränsningar hela tiden för att testa....då var jag uppe på teoretisk räckvidd 622 km efter 7 mil körda..

Uppdaterat: 2019-06-29 00:06

Ni tror inte att det är fenomenet med lägenhet i stan och avsaknad laddstolpe så man använder bara laddstolpar på stan och kanske betalar dyr el.
Och böter i Norge är väl också mångdubbelt svenska böter.
Och att det är så krokigt att det inte är lönt att köra om på den enda raksträckan.
Kan kanske vara anledningar till att man håller hastigheten.

Uppdaterat: 2019-06-29 00:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Gick förbi en Modell 3 som stod på tomgång, eller vad man ska kalla det för, vid en trottoar.
Jäklar vad bilen väsnades, fläkten som gissningsvis är till AC kondesorn flåsade högt, sen var det ett mekaniskt ljud oxå, kanske pumpen ??
Jag kom gående och såg först bara att det var en svart coupe, kanske en Jagga, det var för övrigt tyst i området, så jag hörde ljudet på avstånd, och tänkte att bilen stod med motorn igång, blev förvånad när jag såg att det var en Tesla.

Uppdaterat: 2019-06-29 02:12

Henrik - jo, är det faktiskt högre än en del europeiska konkurrenter så har dom lyckats med nån form av optisk illusion...:) Såg liten och smäcker ut bland de övriga bilarna på vägen. Kanske färgen också hjälpte till i illusions-numret...:)
Gillar den hursomhelst även om jag också kan hålla med om detta med fronten och dess utformning.

Uppdaterat: 2019-06-29 09:37
mso 1000 skrev:

Ni tror inte att det är fenomenet med lägenhet i stan och avsaknad laddstolpe så man använder bara laddstolpar på stan och kanske betalar dyr el.
Och böter i Norge är väl också mångdubbelt svenska böter.
Och autt det är så krokigt att det inte är lönt att köra om på den enda raksträckan.
Kan kanske vara anledningar till att man håller hastigheten.

Nej då, ström är billigt i Norge, har varit gratis att tanka ström i Oslo men kommer nu att införas en kostnad. Pris för parkering och ström:
Du må betale på ladeplasser hele døgnet. Parkering på kommunal ladeplass koster 10 kroner per time på dagtid kl 09:00-20:00 mandag til søndag. Utenom dette tidsrommet koster det 5 kroner per time.
Och på Östlandet där jag mest kör på motorväg och förövrigt övriga vägar inte är så där Norskt krokiga. Så körs det ändå oftast sakta med elbilarna, max skyltad hastighet eller kanske -10 på motorväg.

Uppdaterat: 2019-06-29 09:39

Norrmännen kanske är lite smartare än oss och har kommit på att högre fart kostar - faktiskt oavsett motortyp...:)

Uppdaterat: 2019-06-29 09:43
Pi skrev:

Norrmännen kanske är lite smartare än oss och har kommit på att högre fart kostar - faktiskt oavsett motortyp...:)

Exakt så kan det vara :)

Uppdaterat: 2019-06-29 09:46
Guran skrev:

Pi wrote:Norrmännen kanske är lite smartare än oss och har kommit på att högre fart kostar - faktiskt oavsett motortyp...:)
.
Exakt så kan det vara :)

Eller så är dom så smart att dom fattar att man vinner bara ett par sekunder på sluttiden på några vansinnes omkörningar på väg hem från jobbet.

Uppdaterat: 2019-06-29 16:34
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html