Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

558 inlägg 0 nya

Henrik M wrote:
Fast hur mycket krånglar dem? Det har folk ojat sig över ända sen autobromsen och adaptiv farthållare kom, att allt detta kommer krångla och gå sönder....men hur mycket har vi sett, läst och hört om krånglande såna system? Tror det är lite överdrivet. Jag vet många som har bilar som är långt över 10 år gamla som fortfarande har fullt fungerande adaptiva farthållare m.m....
Sen att du inte vill använda dem och inte ser nyttan har jag full respekt för, får jag våga mig på en gissning att du inte haft nån bil med eller testat det över en längre period? Men som sagt, alla väljer att använda vad de vill. Jag är en mycket mer uppmärksam utvilad förare med dessa hjälpmedel iaf, och jag kör mycket....
Jag är övertygad om att hetsen i trafiken, och därmed mycket olyckor, skulle minska drastiskt om betydligt fler använde dessa hjälpmedel i sina bilar.

Och hur länge har dessa system funnits i den stora massan av bilar? Finns ju knappt några bilar som kan betecknas som gamla, förutom nån enstaka lyxbil, som har dessa system. Med automatik som styr bilen mm.

Pratar du system som även styr själv så nej, det är inte lika länge. Tesla kom med dem 2012 tror jag väl, flera ex där som både rullat flera år och väldigt många mil.
Pratar vi däremot adaptiv farthållare m.m så har ju det funnits i snart 20 år samt i "folkbilar" iaf i 12-13 år. (S80-V70). Inte hört om någon Volvo, som sålts i stora mängder, som haft brister i det systemet.
Men visst, du kan ju ha rätt och att det kommer börja krångla nåt hysteriskt framöver.....eller så gör det inte det helt enkelt och visar sig vara en både tillförlitlig och framförallt väldigt säkerhetshöjande vidareutveckling av tekniken i våra fordon.

Adaptiv farthållare har måhända funnits som tillval i Volvo under 12--13 år men likafullt så har väldigt många Volvo-bilar av så sena modeller som 2016--2018 inte den funktionen utan bara en konventionell farthållare. Likadant med märken som BMW och Mercedes. Den första verkliga "folkbil" med denna funktion och som standard i Sverige är nog Golf 7 som började säljas i början av 2013.
Det är som sagts tidigare lätt att bli "fartblind" när man själv haft funktioner under några år - men detta absolut inte sagt som nån kritik mot dig Henrik. Vi är nog flera som drabbats av den "fartblindheten" misstänker jag.

Pi wrote:
Adaptiv farthållare har måhända funnits som tillval i Volvo under 12--13 år men likafullt så har väldigt många Volvo-bilar av så sena modeller som 2016--2018 inte den funktionen utan bara en konventionell farthållare. Likadant med märken som BMW och Mercedes. Den första verkliga "folkbil" med denna funktion och som standard i Sverige är nog Golf 7 som började säljas i början av 2013.
Det är som sagts tidigare lätt att bli "fartblind" när man själv haft funktioner under några år - men detta absolut inte sagt som nån kritik mot dig Henrik. Vi är nog flera som drabbats av den "fartblindheten" misstänker jag.

Ja jag har också för mig att det var generalagenten som beslutade att erbjuda bilar, från Golf och uppåt, med (var det master paketet som hade adaptiva farthållaren) som lägstanivå. Eller var även Polon utrustad med detta? Oavsett är jag säker på att VW var först.
På MB och BMW är det väl fortfarande ett dyrt tillbehör på Svenska marknaden. Du finner knappt någon begagnad nyare BMW med något av dessa grejer.

Att det fortfarande är tillval på de flesta bilar är jag mycket medveten om, och det var aldrig min poäng om det var det eller ej, min poäng var att som svar på Gurans tvivel på funktionernas hållbarhet att det har funnits på marknaden ett bra tag nu, och absolut inte bara i lyxbilar,(vad det nu har för betydelse vilken bil det sitter i för hållbarheten), och att iaf jag inte hört eller läst några direkta synpunkter på att det är dålig hållbarhet i dessa system.
Sen som jag skrev, full respekt för att vissa inte vill eller har svårare att ta sig till nya teknik och använda den som det är tänkt. Min fd. sambo vägrade konsekvent använda farthållare för hon tyckte det var läskigt....
Dock som jag skrev från början, JAG tycker personligen att detta är fantastiska hjälpmedel och de får mig att vara en mycket säkrare, mer utvilad förare med mer uppmärksamhet. Och MIN PERSONLIGA åsikt är att det skulle vara mycket mindre olyckor och minska stresskörningen i trafiken för många om fler använde denna och andra funktioner som höjer säkerheten i våran körning.

Vanlig farthållare är ju standard sedan länge på en stor del av bilparken, men det finns helt nya bilar i A och B segment som kan köpas utan. Farthållare som även bromsar farten i nedförsbackar har väl funnits omkring tio år eller kanske nått mer. Adaptiva farthållare är väl kanske 5 år sedan det började bli lite mer allmänt tillgängligt samtidigt som filhållningsassistenter mm. Så jag tror inte vi sett ens början på eventuella problem ens med de första triviala systemen. Skall bli intressant att se hur detta utvecklat sig om 5-10 år när bilarna börjar komma lite till åren.

Guran: Som sagt, Volvo har erbjudit till sina volymmodeller S80 och V70 adaptiv farthållare sen höst 06 resp. höst 07. Så vart du får att det bara har funnits i 5 år vet jag inte.....
Med tanke på hur stora dem är tror jag vi hade hört ganska rejält om de "triviala" systemen hade falerat i nån större utsträckning.
Men visst, jag kan ha fel och de krånglat som bara den men att alla hållt tyst om det. Första bil jag hade det på var en XC70 -08, efter det har jag bara ägt eller brukat nån enstaka bil utan, (manuell sportbil). För mig är det en dealbreaker vid bilbyte att dessa funktioner finns med.

Guran - det var Golf 7 i det "svenska" utförandet som var först av VWs modeller med adaptiv farthållare som verklig standardutrustning. Det är inte ens idag standard på Polo - den modellen har av nån för mig outgrundlig anledning endast fartbegränsare som standard - alltså inte ens konventionell farthållare.
F ö håller jag med dig Henrik om förträffligheten med just den adaptiva farthållaren och att den säkert skulle hålla nere stressnivåerna hos många trafikanter om man skulle ha funktionen och verkligen använda den.

Henrik M wrote:
Guran: Som sagt, Volvo har erbjudit till sina volymmodeller S80 och V70 adaptiv farthållare sen höst 06 resp. höst 07. Så vart du får att det bara har funnits i 5 år vet jag inte.....
Med tanke på hur stora dem är tror jag vi hade hört ganska rejält om de "triviala" systemen hade falerat i nån större utsträckning.
Men visst, jag kan ha fel och de krånglat som bara den men att alla hållt tyst om det. Första bil jag hade det på var en XC70 -08, efter det har jag bara ägt eller brukat nån enstaka bil utan, (manuell sportbil). För mig är det en dealbreaker vid bilbyte att dessa funktioner finns med.

Med allmänt tillgänglig avser jag inte att Volvo erbjudit det som ett oftast dyrt tillbehör, så som även andra tillverkare gjort. Utan att det faktiskt är standardmonterat i basmodell eller ett billigare paket.
Mig veterligen var det Golf, som Pi påpekat som det inte gick att köpa utan att få adaptiv farthållare även i enklaste saluförda modellen.
Det är ju först nu senaste åren som det blivit mer frekvent förekommande, men långt ifrån nån standardutrustning på alla bilmodeller.
Men den funktionen är ju ganska trivial med en radar som detekterar att något är i vägen för framfarten och bilen sänker farten och bromsar. Tänker mer på övriga än mer finkänsliga tillbehör som skall styra bilen och hindra att den far av vägen.

Guran - helt rätt att adaptiv farthållare inte ens år 2019 är standardutrustning på väldigt många bilmodeller - även på 10-i-topp-listan. Och till väldigt många går det inte ens att få - i alla fall i B- och C-segmenten.
Och jag tillämpar också din tolkning avseende "allmänt tillgänglig".

Men alltså seriöst, vad har det med tillförlitligheten på produkten att göra om huruvida det var standard eller inte??!

Volvo sålde det i paket och väldigt många bilar utrustades med det, om det var var tredje, femte eller sjunde Volvo som har det kan jag inte svara på, men det är absolut så pass många på vägarna att vi kan se det som ett underlag för produktens funktion och tillförlitlighet iaf.....

Jag har inte ens i någon som helst av mina kommentarer använt frasen allmänt tillgänglig........så varför hänga upp sig på detta?
Sen måste väl inte något vara standard för att vara tillgängligt, finns det som tillval på den vanligaste bilen i landet kan jag väl definitivt anse det räknas som allmänt tillgängligt.....om jag nu ska ge min syn på just det.

Smart-TV tror jag de flesta ser som allmänt tillgängligt idag, men är det standard från instegsversionen? Nä, inte riktigt va.....

Henrik M wrote:
Jag har inte ens i någon som helst av mina kommentarer använt frasen allmänt tillgänglig........så varför hänga upp sig på detta?
Sen måste väl inte något vara standard för att vara tillgängligt, finns det som tillval på den vanligaste bilen i landet kan jag väl definitivt anse det räknas som allmänt tillgängligt.....om jag nu ska ge min syn på just det.
Smart-TV tror jag de flesta ser som allmänt tillgängligt idag, men är det standard från instegsversionen? Nä, inte riktigt va.....

Det var jag som skrev allmänt tillgänglig och med det åsyftade att det är utbrett och tillgängligt i de volymmodeller sim allmänheten köper. Dvs inte i en modellversion ur Volvos tjänstebilsflotta.
Men nog om detta, men roade mig under tiden att söka på problem med ACC. Och visst finns långa trådar på VW forum om detta......
Men nog om detta, det är Tesla S som denna tråd handlar om.

Ja, problem med VW/VAG förvånar mig inte, men det kanske vi inte ska lyfta ut som nåt generellt för hela fordonsflottan :)

Jag har ägt/brukat otroligt många bilar, runt 70-75 st, och min Passat -13 och min A6 -02 är enda bilarna jag verkligen sålde fort bara för det var bilar jag verkligen vantrivdes med...

Sen tror jag du med vet innerst inne att V70 legat otroligt högt/topp 3 på privatsålda bilar med under många år....så att säga att det är bilar inte allmänheten köper är att ta i ;)

Men som du sa, tråden är om Model S, några frågor på den?

För att återvända till trådens ämne:
Tack för en utförlig och trevlig rapport om Teslan! :-)
Det är en mycket snygg bil (i mina ögon), och den sticker fortfarande ut på ett positivt sätt.
Det där med få fack invändigt är tyvärr inte ovanligt, det är flera bilar jag kikat på som har samma fel. Design går före funktion, och diverse småfack är ju alltid smutt att ha. Gärna åtkomliga och inte som på Volvos "svävande mittkonsoll".

Bullernivån är subjektiv. Det enda rätta är att köra bilarna själv. Men när det inte finns någon motor som brummar, hörs andra ljud bättre. Svårt att jämföra.

Min erfarenhet av elbil är endast Zoe, men redan där upptäckte jag den udda charmen att inte höra nån motor, inte har något växlande, det bara susar iväg. Skönt på något ovanligt sätt. Ser även lite läckert ut utifrån när en Tesla snabbt försvinner iväg med bara däcksus.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tack Hultarn! Kul du uppskattade läsningen.
Ja, snyggheten håller jag fullständigt med dig om, där lyckades de verkligen, med en elegant och tidlös design som ännu står sig bra. Lite Aston Rapide över bakänden och sidan.....
Nej det är sant, många nya bilar som har ont om små och mellanstora bra fack. På tal om avsaknad av dörrfickor minns jag min gamla Saab 99, där det var en riktigt djup töjbar galonficka utmed hela dörrens längd och halva dess höjd.......där kunde man packa mycket! :)
Den sammanlagda volymen av fack i Teslan är bra, men uppdelningen av dem är lite dum.....

Ja buller är jättesvårt, som du skriver bara ut och testa själv. Olika nivåer och typ av ljud uppfattas ju olika av olika personer.

Visst är det "charmigt" och trivsamt med det sömlösa ljud och vibrationsfria framförandet av elbil! :) Och känslan av att kraften alltid är där.......den drar ju nåt sjukt från typ 70 om man ska om en långtradare....

Magpie: Jag förbehåller mig rätten att ignorera ditt inlägg och inte bemöta detta då jag anser det är rent oseriöst enbart skrivet för att provocera. Hade du bemött mina frågor som jag ställde i mitt förra svar till dig på ett sakligt seriöst sätt hade vi säkert kunnat föra en saklig rationell dialog kring detta men då det inte verkar vara din avsikt med detta så önskar jag dig en trevlig kväll istället.

Kul läsning och ett uns Av avundsjuka från en lägenhetsinnehavare.
Det låter som en bil för mig men tror att då hamnar jag i läget att man får avstå det mesta som är kul.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

Jag vill också ha en Tesla nästa gång, det är egentligen ofattbart hur de kunnat göra så rätt med en första bil i massproduktion. Ska bli kul att se vad Dyson mäktar med som är i samma situation.

mso: Det lite intressanta är att det är förvånansvärt många som handlat ändå som inte har laddning hemma. Särskilt nu Model 3, följer ju Teslaforumet med och jättemånga som skriver att de bara laddar en gång i veckan vid laddplats, men då är det ju folk som kanske inte har mer än ett par mil till jobbet, eller kanske till och med åker på annat sätt till och från jobb. Kör man mycket, ja då är det ju laddplats hemma som är ett måste mer eller mindre. Såvida man inte har en SuC nära men det sägs ju det sliter hårdare på batteriet att alltid snabbladdas, även om det inte verkar märkas på TaxiTeslorna....
Har inte räknat på vad TCO:n för en privatperson skulle bli på en Model 3 SR+ men tror inte det skulle bli otroligt mycket högre än för en "normalbil" för en 3-hundring. Beroende på körsträckan naturligtvis, ju mer man kör desto mer sparar man ju in på elen kontra fossilbränse.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.