Vi Bilägares forum

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Då var det äntligen dags för bilbyte igen! :) Och denna gång lite större hopp som en del av er läst innan. Går inte bara från Volvo som jag haft nu de senaste 3 bilarna på rad utan går även från fossilbränsle till eldrivet. Det blev en Tesla Model S 100D, där för den oinvigde 100 står för batterikapaciteten i kW och D står för dubbla motorer, så den är AWD. Blev en vit pärlemolack, (företagets policy att alla bilar ska vara vita), med svart veganskinn, och svart alcantara i innertaket. Panoramalucka och premiumpaket innehållandes stora ljudpaketet, värme i alla stolar och lite annat lull-lull. Autopilot generation 2.5 i Teslas värld.
Hämtade ut bilen i onsdags från Teslas anläggning i Malmö. Som under hela den här resan från fundering till provkörning, avtal och leverans har de vart riktigt proffsiga, trevliga och tillmötesgående, något som borde vara en självklarhet för alla bilaffärer men man under åren märkt inte är fallet.....
Har hunnit köra 38 mil än så länge, så inte hunnit skapa mig massa omdömen än utan mer lite första intryck. Kommer såklart mycket mera efter hand här då jag verkligen ska försöka förmedla både positivt och negativt av både bilen i sig och elbilsanvändandet i vardagen där min bil är en central del i både jobb och familjelivet med småbarn.
Den går betydligt mer energieffektivt än jag trodde, och då har jag inte snålkört utan verkligen åkt på som vanligt och såklart även gasat lite extra då det är sjukt beroendeframkallande med kraften den ger.....tror man efter hand kommer tävla med sig själv om förbrukningen sen.
Lastade in lillkillens barnvagn och lite annat i onsdagskväll och den är verkligen rymligare än man tror. Klart störra i bagaget under hyllan än vad V90 är upp till lastgardinen. Däremot när jag gjorde bilen barnredo upptäckte jag första negativa saken, inga dedikerade fästöglor vid golvet på passagerarplatsen fram för remmarna till bakåtvänd bilbarnstol! Visserligen något väldigt få bilar har men något man blivit bortskämd med när man kört Volvo med småbarn.
Annars bara positivt än så länge, det är ju en fantastiskt skön bil att köra, som sagt beroendeframkallande kraftkänsla när man gasar till, nästan lite svårdoserat till en början, man ska om en lastbil och råkar trycka till som man brukar och då går det på tok för fort när man är förbi.....riktigt bra stereo, viktigt enligt mig. Autopiloten som ni läst jag varit väldigt nöjd med i Volvon är ännu bättre här, förstår de som skriver det är den bästa på marknaden. Den är klippstabil och klarar även rejält skarpa böjar och även att hålla sig på sin sida på väg utan mittmarkering med, det gillade inte Volvon. Sen att den även klarar byta fil själv gör ju det ett steg till bekvämare. Tydligen ska hårdvaran i bilen klara ännu mer men att lagarna ännu inte tillåter mer självkörning så är det låst i programvaran.
Sen finns det som vanligt när det gäller Tesla lite gimmiks av olika slag, som om man vill ha mer värmekänsla kan man få den gamla "brasfilmen" på stora skärmen.
Fråga gärna om det är något speciellt ni vill veta eller något ni vill jag testar. Annars återkommer jag efter hand som jag lever med bilen i olika situationer.

Uppdaterat: 2019-03-22 19:48

Kommentarer

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-03-22 19:48

Lyxigt med egen mack hemma! ;)
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-03-22 19:49

Grattis, det gick snabbt!
Ska bli kul att få ta del av dina erfarenheter!

Uppdaterat: 2019-03-22 19:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Grattis, grattis! Och vilken tur att vintern är över så att den inte blev tagen av plogen. ;-)

Uppdaterat: 2019-03-22 19:56
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Stort grattis!

Uppdaterat: 2019-03-22 19:57

Grattis till en Snygg bil, men den är väl onödigt utrustad med 4wd och så är den på tok för tung :)
Är bara den där stora skärmen som jag inte gillar, men du är ju van från Volvon.

Uppdaterat: 2019-03-22 19:59

Grattis till bilen!

Uppdaterat: 2019-03-22 20:07
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Saabnisse: Ja det gick fort, den var redan produktionsplanerad och på väg att tillverkas när jag la ordern. Någon som hoppade av tydligen. Och den var istort sett specad precis som jag ville ha den.

Pinjong: Tackar! Ja och med tanke på att den kom på sommardäck är jag med glad vintern är slut.

Guran: Tack, tung ska jag erkänna att den är, däremot märks det inte när man kör mer än att det verkligen känns att tyngdpunkten är låg, kan nog vara sjukt bra grepp när det går undan på kurviga vägar i sommar. AWD kanske kan ursäktas på en elbil med att det tydligen gör den ännu effektivare, Model S både blir snabbare och får längre räckvidd med AWD. Tydligen kan den även genom dubbla motorer regenera mer med. Ja större skärm än så här är svårt att hitta :) Men den är väldigt snabb och lätt att använda, och du kan styra det mesta med rattknapparna om man vill det.

Uppdaterat: 2019-03-22 20:10
Henrik M skrev:

Saabnisse: Ja det gick fort, den var redan produktionsplanerad och på väg att tillverkas när jag la ordern. Någon som hoppade av tydligen. Och den var istort sett specad precis som jag ville ha den.
Pinjong: Tackar! Ja och med tanke på att den kom på sommardäck är jag med glad vintern är slut.
Guran: Tack, tung ska jag erkänna att den är, däremot märks det inte när man kör mer än att det verkligen känns att tyngdpunkten är låg, kan nog vara sjukt bra grepp när det går undan på kurviga vägar i sommar. AWD kanske kan ursäktas på en elbil med att det tydligen gör den ännu effektivare, Model S både blir snabbare och får längre räckvidd med AWD. Tydligen kan den även genom dubbla motorer regenera mer med. Ja större skärm än så här är svårt att hitta :) Men den är väldigt snabb och lätt att använda, och du kan styra det mesta med rattknapparna om man vill det.

Tyngd och fyrhjulsdrift var mer en åsyftan/pik mot en Skoda ägande elak vargs evinnerliga tjatande.
Det du kommer får räkna med är ett högt däckskonto, vridet och glädjen av att få känna kraften ger ett rejält slitage. Men det ingår väl i ditt avtal :)

Uppdaterat: 2019-03-22 20:16
Guran skrev:

Tyngd och fyrhjulsdrift var mer en åsyftan/pik mot en Skoda ägande elak vargs evinnerliga tjatande.
Det du kommer får räkna med är ett högt däckskonto, vridet och glädjen av att få känna kraften ger ett rejält slitage. Men det ingår väl i ditt avtal :)

Jag förstod att det var med glimten i ögat! :) Men trots det är den mer energieffektiv än hans Skoda......

Han som ser väldigt bra kan nog med tycka detta stör hans syn på batterier.....

Uppdaterat: 2019-03-22 20:21

Jamen redigt kul, detta blir en tråd att följa - intresserad! Grattis och håll oss uppdaterade!

Uppdaterat: 2019-03-22 20:26
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Grattis!
Jag är avundsjuk på att slippa stå vid en bensinstation och vänta på att den som blockerar pumpen sväljer korven.
Ska bli kul att höra hur det funkar.

Uppdaterat: 2019-03-22 22:00

Instämmer med övriga, grattis till bilen - eller paradigmskiftet rättare sagt - en gång elbil, alltid elbil. :-)
Model S är tämligen effektiv så förvänta dig en låg förbrukning för storleken på bil.

Uppdaterat: 2019-03-22 22:00
Power to the people

Som yrkesverksam i Norge så är det intressant att se diskutionerna om elbilar här.
I Norges större städer är elbilen en självklarhet för väldigt många, både små stadsbilar och stora familjebilar. Det brukar ta minst ett halvår eller eller ner innan en ny modell når Svenska marknaden. Tesla 3 är ett undantag som det började krylla av i Oslo för bara någon månad sedan.

Uppdaterat: 2019-03-22 22:12

Får instämma med övriga - grattis till nya bilen !
Och eftersom det är en "tjänstebil" så har du nog enklare att vara ärlig i dina omdömen än vi som köpt privat...:)
Skall bli intressant att läsa om dina erfarenheter och inte minst av ditt skifte till eldrivet.
Eldrivet skulle passa mig själv bra men jag har hittills avskräckts av priserna för i många fall tämligen mediokra bilar.
Och i egenskap av privatköpare med uteslutande "privata mil" är det nog fortfarande lite svårt att få det att gå ihop ekonomiskt, tyvärr.

Uppdaterat: 2019-03-22 22:37

Stort Grattis till bilen!! För egen del hade en M3 varit mer lagom, men liksom Pi betalar vi med egna, skattade pengar och elbil ligger minst 1-2 år bort känns det som. Tyvärr faktiskt, för det skulle passa vårt körmönster utmärkt. Jag kan absolut betala litet mer för att köra på el, men i dagsläget känns skillnaden som mer än ”liten”. Men det ändras förhoppningsvis ganska snabbt!

Uppdaterat: 2019-03-23 08:33

Tack för alla positiva kommentarer! :) Ska helt klart försöka dela med mig av både bra och dåligt efter hand här. Idag blir det en tripp till Blekinge för årets första golfrunda. Och redan här märktes det hur bred bilen är, golfbagen går in på bredden i bagaget utan att ta ur drivern. Det gick inte i Volvon, där fick den ligga på diagonalen.

Guran: Jag tror vi kommer se mycket av Model 3 här med snart, verkar ha registrerats över 1000 stycken än så länge i mars. Blir intressant se statistiken för registreringar i mars sen, tror Tesla gör ett rätt rejält hopp upp på listan tillfälligt.

Grosser: Ja det verkar som Tesla fått till effektiviteten bättre än de flesta andra, vissa i USA kör ju sina Model 3 på galet låga siffror. Och senaste Testet i vinterklimat i Norge mellan Model X som har några år på nacken och I-pace och E-tron så slog ju Teslan de med lätt.

Pi och ToRy: Förstår hur ni tänker, jag hade nog med tänkt både en och två gånger innan jag valt el privat med, men det beror ju helt på vilken prisklass man kör bil i idag. Jag köpte ändå privatbilar för runt 350-400.000 kronor innan jag åkte tjänstebil så en Model 3 LR AWD hade inte blivit dyrare totalt om man ser till hela kosten utslaget. Så hade nog tagit steget rätt snart även privat om jag vart i det läget. Skulle gissa på att de som köper bil privat idag för mellan 250-300.000 hamnar på samma kostnad totalt om de köper en elbil för runt 400.000 kr. Så om folk skulle börja räkna och det passar deras körmönster och behov av bil så tror jag e-Niro, Kona, Model 3 SR m.fl. kan vara ett alternativ för fler än idag tror det själva. Hoppas Tesla snart släpper Short Range och Short Range+ här för beställning.

Uppdaterat: 2019-03-23 09:35

0-100 på 2,6s! Det måste ju kännas helt sjukt med en sån acceleration? :)

Uppdaterat: 2019-03-23 10:30

Grattis. Spännande att höra fortsättningen.

Uppdaterat: 2019-03-23 10:35
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Beträffande kalkylen för tex. Kona så gjorde ju AMS en jämförelse nyligen och tyvärr är vi inte riktigt framme än där elbilens kalkyl går ihop. Främsta anledningen är fortfarande värdeminskningen i form av det högre merpriset vid nybilsköp. Elen är ju idag också ganska dyr tyvärr. Tror jag betalar 1,70-1,80kr/Kwh sist jag räknade, och då ligger jag på 27-28,000kwh/år.

Uppdaterat: 2019-03-23 13:17

Kostnaden för att ha en elbil kommer inte att vara stabil över tid. Just nu finns det en vilja från politikerna att ersätta den fossila bilparken med andra alternativ. Dock inte överallt. I städer och tätorter kommer bilen att nedprioriteras oavsett drivkälla på sikt. På landsbygden kommer bilen att få leva vidare förutsatt att den är fossilfri. För att styra in oss kommer olika skatter att användas men även en förändrad infrastruktur.

Källa: Klimatrådet.

Uppdaterat: 2019-03-23 14:13
Mycket vatten har runnit under hjulen...
FXX skrev:

Beträffande kalkylen för tex. Kona så gjorde ju AMS en jämförelse nyligen och tyvärr är vi inte riktigt framme än där elbilens kalkyl går ihop. Främsta anledningen är fortfarande värdeminskningen i form av det högre merpriset vid nybilsköp. Elen är ju idag också ganska dyr tyvärr. Tror jag betalar 1,70-1,80kr/Kwh sist jag räknade, och då ligger jag på 27-28,000kwh/år.

Oj, så mkt pengar ca 48 tusen kronor för driftkostnad på 1 år.

Uppdaterat: 2019-03-23 14:30
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Elbil köper man nog fortfarande för det mesta av andra orsaker än att den ger en bättre totalekonomi - i alla fall vi som köper bilen privat och bara köra "privat-mil". Och att räkna TCO har vi redan tidigare konstaterat är mycket osäkert som privatköpare och speciellt om man verkligen köper bilen och inte leasar den.

Uppdaterat: 2019-03-23 14:31
GF skrev:

FXX wrote:Beträffande kalkylen för tex. Kona så gjorde ju AMS en jämförelse nyligen och tyvärr är vi inte riktigt framme än där elbilens kalkyl går ihop. Främsta anledningen är fortfarande värdeminskningen i form av det högre merpriset vid nybilsköp. Elen är ju idag också ganska dyr tyvärr. Tror jag betalar 1,70-1,80kr/Kwh sist jag räknade, och då ligger jag på 27-28,000kwh/år.
Oj, så mkt pengar ca 48 tusen kronor för driftkostnad på 1 år.

Har utomhuspool, 7x4x1,3m som håller 32gr mellan Maj-Sept.

Uppdaterat: 2019-03-23 15:34
FXX skrev:

Har utomhuspool, 7x4x1,3m som håller 32gr mellan Maj-Sept.

Låter som att någon slags solpaneler (vatten eller el) ganska snabbt skulle tjäna in sitt pris.

Uppdaterat: 2019-03-23 15:42
Mycket vatten har runnit under hjulen...
FXX skrev:

GF wrote:FXX wrote:Beträffande kalkylen för tex. Kona så gjorde ju AMS en jämförelse nyligen och tyvärr är vi inte riktigt framme än där elbilens kalkyl går ihop. Främsta anledningen är fortfarande värdeminskningen i form av det högre merpriset vid nybilsköp. Elen är ju idag också ganska dyr tyvärr. Tror jag betalar 1,70-1,80kr/Kwh sist jag räknade, och då ligger jag på 27-28,000kwh/år.
Oj, så mkt pengar ca 48 tusen kronor för driftkostnad på 1 år.
Har utomhuspool, 7x4x1,3m som håller 32gr mellan Maj-Sept.

Oki förstår jag dig så därför. Alternativ solpanelen efter bergvärmepump ger ännu billigare drift med utomhuspool.

Uppdaterat: 2019-03-23 15:56
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
pinjong skrev:

Låter som att någon slags solpaneler (vatten eller el) ganska snabbt skulle tjäna in sitt pris.

Jag har 10kw värmepump som drar 1,7kwh max, så hyffsat COP (nästan 6 på 1). Poolpumpen är på 1hk (0,75kw) och snurrar 24/7. Det är svårt att få upp temperaturen på vattnet med solfångare. Plus att är det kasst väder några dagar på raken och sedan blir en solig dag så tar det flera dagar innan det blir varmt igen, om man inte nöjer sig med 24-25gr:). Tro mig, jag har kollat en hel del på olika lösningar och diskuterat med folk på forum om det. Pooltak är det bästa för att hålla inne värmen, men dels är det enligt mitt tycke skitfullt plus att jag inte kan ha det pga. poolens utformning.

Uppdaterat: 2019-03-23 16:11
FXX skrev:

pinjong wrote:
Låter som att någon slags solpaneler (vatten eller el) ganska snabbt skulle tjäna in sitt pris.
Jag har 10kw värmepump som drar 1,7kwh max, så hyffsat COP (nästan 6 på 1). Poolpumpen är på 1hk (0,75kw) och snurrar 24/7. Det är svårt att få upp temperaturen på vattnet med solfångare. Plus att är det kasst väder några dagar på raken och sedan blir en solig dag så tar det flera dagar innan det blir varmt igen, om man inte nöjer sig med 24-25gr:). Tro mig, jag har kollat en hel del på olika lösningar och diskuterat med folk på forum om det. Pooltak är det bästa för att hålla inne värmen, men dels är det enligt mitt tycke skitfullt plus att jag inte kan ha det pga. poolens utformning.

Går bra att solpanelen får vara med i drift som effekt inte räcker till får lite extra tillsatsvärme elpatron inkl värmepump med två drift ger billigare än enbart el och värmepump.

Uppdaterat: 2019-03-23 16:19
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag tror dig FXX. Ett spabad får räcka för mig någon gång i framtiden.

Uppdaterat: 2019-03-23 16:27
Mycket vatten har runnit under hjulen...
FXX skrev:

0-100 på 2,6s! Det måste ju kännas helt sjukt med en sån acceleration? :)

Det är S P100D som klarar det, min utan "P" gör det på 4,3 s. Kan dock villigt erkänna det känns rätt bra i kroppen det med! Men ännu mer imponerande är omkörningsprestandan. Ligger man i 70 och trycker till drar den nå´t sjukt......
Blev lite kurviga fint doserade småvägar uppe i skogarna runt Växjö idag som jag känner väl till, och jädrar vad den ligger fint på vägen med, lär man känna den och dess gränser lite bättre går det nog hänga från betydligt sportigare bilar där med....

Uppdaterat: 2019-03-24 23:17
Ivarsson skrev:

Skulle tippa på att man får väldigt bra bemötande om man går in på Audi och köper en ny RS6 eller RS7, för 1.300.000 kr. Blir lite svårt att tycka annat än fanboy, när man haussar kundbemötande, när man inte har på fötterna för liknande köp.
Förstår inte riktigt hur du kan få att 350-400 blir samma kostnad som 750?

Vilket tråkigt negativt inlägg.....till att börja med, den kostar inga 1,3 milj.

Sen ja, när man väl köper en bil med högre prislapp får man bra bemötande oavsett märke, men helt klart så är många handlare av även betydligt lägre prissatta bilar inte direkt välbemötande när man bara är nyfiken och vill testa. Det tror jag du kan hålla med om att Audi, Mercedes och BMW inte direkt är jätteöppna med att låta folk låna hem bilar i miljonklassen till intresserade.....

Fanboy? jag? Du har nog inte följt det jag skrivit så bra......vart skeptisk till Tesla innan, kört 3 Volvo nu på raken, innan dess kört lite alla möjliga märken, även Audi, Mercedes och BMW....och jo, jag har på fötterna hur andra handlare med behandlar kunder i hela processen från nyfikenhet till köp. Och finns bättre och sämre handlare inom de flesta märken.

Alltså, det sista vet jag inte ens om jag ska försöka förklara för dig om du inte förstod eller kunde läsa vad jag skrev. Jag skrev inte att inköpskostnaden på en bil för 350-400 är samma kostnad som 570, (vilket Teslan jag refererade till kostar efter bonus), jag skrev att totalkostnaden blir runt samma.

Uppdaterat: 2019-03-24 23:26
Pi skrev:

Elbil köper man nog fortfarande för det mesta av andra orsaker än att den ger en bättre totalekonomi - i alla fall vi som köper bilen privat och bara köra "privat-mil". Och att räkna TCO har vi redan tidigare konstaterat är mycket osäkert som privatköpare och speciellt om man verkligen köper bilen och inte leasar den.

Visst är det så Pi, jag tror helt klart det är få som än så länge köper elbil privat för att det blir billigare för dem. Utan det är nog många som köper nu som vill vara tidigt ute med nytt, och de som vill vara miljöutåtriktade, och en del som vill ha det vassaste om vi ser till Tesla Performance-modeller. Och där blir det ju faktiskt även billigare som en bonus för de som köper en sån istället för en BMW M5 eller Audi RS6......

För min del som tar den som förmånsbil så kostar den mig privat efter förmånsbeskattning och löneavdrag nästan exakt samma som min V90 gjorde på gamla jobbet med det avtalet vi hade där. Och sen billigare privatmil där jag då själv står för drivmedlet. Så jag är självklart nöjd och glad.

Uppdaterat: 2019-03-24 23:42

Så helgens upplevelser! Blev en tripp fört till Karlshamn för årets första golfrunda, sen upp till Växjö för middag och umgänge, och idag åkt stilla neråt med shopping på Ikea. Praktisk är den utan tvekan, fällde ner baksätet och det blir en riktigt rymlig bil, köpte 1 ny säng till dottern och inga problem alls få in över 2 m långa paket och stänga igen. Dock riktigt irriterande på Ikea idag att på deras 8 elbilsplatser stod det 3 bilar som definitivt inte var laddbara! Nu behövde jag inte ladda så gjorde inget med riktigt respektlös mot de som har små batterier och faktiskt kanske är beroende på laddningen för att komma hem.
Annars på alla mil i helgen så för min del räckte det med laddning på vanligt hushållsuttag där jag övernattade. Den drog 223 wh/km i snitt. Och då har det inte vart snålkörning utan kört som jag gör normalt och sen såklart roat mig med nyhetens behag av all kraft med en hel del. I övrigt är jag än så länge mest positiv. Mugghållarna är lite lågt placerade om jag ska vara gnällig.

Uppdaterat: 2019-03-24 23:56

Grattis. Ja det där är ju en snygg bil.
Mötte idag, vad jag tror var en 3a, och det var ingen vacker skapelse, såg mer ut som en prototyp av en bil.

Uppdaterat: 2019-03-25 00:25
Ivarsson skrev:

Skulle tippa på att man får väldigt bra bemötande om man går in på Audi och köper en ny RS6 eller RS7, för 1.300.000 kr. Blir lite svårt att tycka annat än fanboy, när man haussar kundbemötande, när man inte har på fötterna för liknande köp.
Förstår inte riktigt hur du kan få att 350-400 blir samma kostnad som 750?

Du kan börja med att försöka provköra en RS7 och sen göra samma sak hos Tesla med en 100D och sen jämföra bemötandet.

Uppdaterat: 2019-03-25 08:14

Say no more..
https://www.youtube.com/watch?v=8I-6_H0haAw

Uppdaterat: 2019-03-25 08:50
Power to the people

I ett 400m dragrace finns det väl ingen bil med 4 dörrar som slår en Model S P100d. Sinnesjukt snabb. Med rullande start eller runt en bana finns snabbare och roligare bilar i klassen.

För vardaglig körning är den dock fantastisk. En Model S och en rolig sportbil är ett drömgarage.

Uppdaterat: 2019-03-25 09:48
Grosser skrev:

Say no more..

Men klarar Teslan 61 starter i rad?

Uppdaterat: 2019-03-25 15:54
Vorwärts skrev:

Men klarar Teslan 61 starter i rad?

Nej, det gör den inte, usch vad uselt, det gör ju bilen totalt oanvändbar! ;) Varför ska den behöva klara det? Olika bilar har olika egenskaper...
Ska man vara sån kan man ju fråga om man sitter bekvämt 5 personer i en 911...ungefär lika relevant som din kommentar och klipp ;)

Uppdaterat: 2019-03-25 16:24
Henrik M skrev:

Nej, det gör den inte, usch vad uselt, det gör ju bilen totalt oanvändbar! ;) Varför ska den behöva klara det? Olika bilar har olika egenskaper...
Ska man vara sån kan man ju fråga om man sitter bekvämt 5 personer i en 911...ungefär lika relevant som din kommentar och klipp ;)

Jag svarade på Grossers inlägg och inte ditt, så grattis till ännu ett meningslöst inlägg antar jag ;)

Uppdaterat: 2019-03-25 16:29
Vorwärts skrev:

Henrik M wrote:
Nej, det gör den inte, usch vad uselt, det gör ju bilen totalt oanvändbar! ;) Varför ska den behöva klara det? Olika bilar har olika egenskaper...
Ska man vara sån kan man ju fråga om man sitter bekvämt 5 personer i en 911...ungefär lika relevant som din kommentar och klipp ;)
Jag svarade på Grossers inlägg och inte ditt, så grattis till ännu ett meningslöst inlägg antar jag ;)

Först från rödljuset vinner, antar jag Backwards?

Uppdaterat: 2019-03-25 17:04
Power to the people
Grosser skrev:

Först från rödljuset vinner, antar jag Backwards?

Om det är det viktigaste kriteriet när du väljer bil så jättetrevligt för dig, jag antar att du redan har en S P100D stående på uppfarten? ;)

Uppdaterat: 2019-03-25 19:22

Då var ytterligare en positiv egenskap med elbil hittad, jädrar vad snabbt den blir varm på morgonen! Visst, Volvon behövde inte lång tid med dieselvärmaren heller men denna räcker att jag sätter värmen i appen 5 minuter innan jag går ut så var det riktigt varmt och skönt i morse. Och bra man även kan ställa in ratt och stolsvärmen från appen, det gick inte i Volvos app, det går kanske i många andras men inte i de jag haft.
Däremot måste jag läsa på om hur fasiken man gör när man ska hämta upp någon för att dörrhandtagen ska åka ut utan att jag öppnar förardörren.....flashigt med dörrhandtag som glider in och ut men kanske inte det mest praktiska alltid.

Uppdaterat: 2019-03-26 08:25

Hinner du fylla på en dagsförbrukning över natten utan att blåsa alla säkringar hemma?

Uppdaterat: 2019-03-26 08:48

Mäkinen: Gott och väl, jag kör 3-fas nedställd till 10A, bor i ett mindre hyreshus med 3 lgh. Inga problem alls med strömmen, och laddar upp den utan problem under natten. Får 7kW i timmen så, så teoretiskt om jag kommer hem med tomt batteri och ska långköra dagen efter så behöver jag 13 timmar.

Uppdaterat: 2019-03-26 09:16

Spännande! Jag tycker de är väldigt läckra, men har tyvärr aldrig haft förmånen att prova.
Har bara provat en Zoe, vilket är nåt helt annat...men kul ändå.
Kommer följa din tråd med erfarenheter. :-)

Uppdaterat: 2019-03-27 13:49
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Bor du nära en Teslabutik hultarn tycker jag du ska åka och provköra, det är gratis och kan stilla lite nyfikenhet :)

Uppdaterat: 2019-03-27 17:30

Oja, det är de helt klart. Tror att en del nu med kanske fattar smartheten Tesla gjorde som investerade massa i sin batterifabrik och laddinfrastruktur istället för att plocka vinst. Nu säger de andra att de inte kan göra samma sak utan EU-stöd....såklart de kan, men det kommer kosta, det de inte vill.....
Jag hade velat höra samtalen i styrelserummen hos de stora tillverkarna dagen efter Tesla sänkte priserna på sina modeller så de helt plötsligt blev billigare än konkurrenterna som precis satt sina prislappar efter att vara lite billigare än Tesla.....(e-tron, I-pace och Mercedes EQC.)

Uppdaterat: 2019-03-29 14:51

Oj vilken konstig artikel. Menar han att vi skulle sluta köra bil eller att just hans företag slås ut? Det lär ju komma andra isf liksom. Inget varar för evigt etc.

Uppdaterat: 2019-03-29 17:07
K_Klabbe skrev:

Oj vilken konstig artikel. Menar han att vi skulle sluta köra bil eller att just hans företag slås ut? Det lär ju komma andra isf liksom. Inget varar för evigt etc.

Det är ju inte vad han menar, när han säger, " Vi inom PSA ligger bra till, vi kommer perfekt till elekrifieringen ".

Men mycket jobb står på spel, pengar och resurser som kan försvinna till Asien inom bilindustrin för övrigt i Europa om elektrifieringen går för snabbt så man inte hinner bygga ut batteritillverkningen här i EU.

Uppdaterat: 2019-03-29 17:19