Vi Bilägares forum

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Då var det äntligen dags för bilbyte igen! :) Och denna gång lite större hopp som en del av er läst innan. Går inte bara från Volvo som jag haft nu de senaste 3 bilarna på rad utan går även från fossilbränsle till eldrivet. Det blev en Tesla Model S 100D, där för den oinvigde 100 står för batterikapaciteten i kW och D står för dubbla motorer, så den är AWD. Blev en vit pärlemolack, (företagets policy att alla bilar ska vara vita), med svart veganskinn, och svart alcantara i innertaket. Panoramalucka och premiumpaket innehållandes stora ljudpaketet, värme i alla stolar och lite annat lull-lull. Autopilot generation 2.5 i Teslas värld.
Hämtade ut bilen i onsdags från Teslas anläggning i Malmö. Som under hela den här resan från fundering till provkörning, avtal och leverans har de vart riktigt proffsiga, trevliga och tillmötesgående, något som borde vara en självklarhet för alla bilaffärer men man under åren märkt inte är fallet.....
Har hunnit köra 38 mil än så länge, så inte hunnit skapa mig massa omdömen än utan mer lite första intryck. Kommer såklart mycket mera efter hand här då jag verkligen ska försöka förmedla både positivt och negativt av både bilen i sig och elbilsanvändandet i vardagen där min bil är en central del i både jobb och familjelivet med småbarn.
Den går betydligt mer energieffektivt än jag trodde, och då har jag inte snålkört utan verkligen åkt på som vanligt och såklart även gasat lite extra då det är sjukt beroendeframkallande med kraften den ger.....tror man efter hand kommer tävla med sig själv om förbrukningen sen.
Lastade in lillkillens barnvagn och lite annat i onsdagskväll och den är verkligen rymligare än man tror. Klart störra i bagaget under hyllan än vad V90 är upp till lastgardinen. Däremot när jag gjorde bilen barnredo upptäckte jag första negativa saken, inga dedikerade fästöglor vid golvet på passagerarplatsen fram för remmarna till bakåtvänd bilbarnstol! Visserligen något väldigt få bilar har men något man blivit bortskämd med när man kört Volvo med småbarn.
Annars bara positivt än så länge, det är ju en fantastiskt skön bil att köra, som sagt beroendeframkallande kraftkänsla när man gasar till, nästan lite svårdoserat till en början, man ska om en lastbil och råkar trycka till som man brukar och då går det på tok för fort när man är förbi.....riktigt bra stereo, viktigt enligt mig. Autopiloten som ni läst jag varit väldigt nöjd med i Volvon är ännu bättre här, förstår de som skriver det är den bästa på marknaden. Den är klippstabil och klarar även rejält skarpa böjar och även att hålla sig på sin sida på väg utan mittmarkering med, det gillade inte Volvon. Sen att den även klarar byta fil själv gör ju det ett steg till bekvämare. Tydligen ska hårdvaran i bilen klara ännu mer men att lagarna ännu inte tillåter mer självkörning så är det låst i programvaran.
Sen finns det som vanligt när det gäller Tesla lite gimmiks av olika slag, som om man vill ha mer värmekänsla kan man få den gamla "brasfilmen" på stora skärmen.
Fråga gärna om det är något speciellt ni vill veta eller något ni vill jag testar. Annars återkommer jag efter hand som jag lever med bilen i olika situationer.

Uppdaterat: 2019-03-22 19:48

Kommentarer

PSA-mannen är kanske något på spåret... Tänk om hövdingarna på Facit, Nokia och Agfa försökt med samma sak, då hade de kanske varit kvar

Uppdaterat: 2019-03-29 17:21
*Robban

Får erkänna att det gick lite snabbt i läsandet. Men tycker fortfarande att det är konstigt att skylla på att deras affärsplaner skulle ge förluster när det samtidigt klagas på att kunderna skulle köpa för mycket av det man evt. skulle investera i.

Uppdaterat: 2019-03-29 22:11

Jag tror att de tillverkare som inte vågar satsa riktigt och är beredda att förlora lite pengar initialt på det kommer får det svårt i omställningen. De som tror de ska kunna ta fram elmodeller och fortfarande ligga kvar på samma vinstmarginaler som tidigare under hela satsningen, de är nog lite väl naiva eller kommer de komma på efterkälken.......sen tycker jag det är en trist attityd som de har på PSA där att nån annan måste gå in och stötta och betala för att de inte ska förlora några pengar.....

Uppdaterat: 2019-03-29 22:59

Idag åkte jag i baksätet på min Model S för första gången, en tripp på runt 5 mil. Nu är jag inte speciellt överdimensionerat byggd med mina 170 cm och 75 kg, men jag åkte mycket bättre än förväntat, gott om utrymme bakom den bakåtvända barnstolen fram som ändå tar en del plats. Sen vet jag vi pratat förr om det men med en härlig rymdkänsla under panoramataket som vissa inte gillar. Även lastat bilen full inför en tripp till Småland i morgon med en spjälsäng i bagaget bland annat som ska skänkas till bättre behövande syster. Gott om plats ändå för barnvagn till sonen med och lite övrigt smått och gott. Ska bli intressant att se vad den drar i morgon i lugnare tempo på landsvägarna uppåt, tänkte ta 23:an istället för motorvägarna.

Uppdaterat: 2019-03-29 23:03

Roligt att du skriver och rapporterar. Intressant som du tidigare skrivit, Tesla som vanlig familjebil!

Uppdaterat: 2019-03-29 23:55

Kul det uppskattas Patrik! :) Klarar jag morgondagens tripp utan laddning utmed vägen så kommer jag helt klart va av med räckviddsångesten med. Blir c:a 46-48 mil i varierad trafik.

Uppdaterat: 2019-03-30 00:05

Med lite anpassad körning så borde du klara den resan på en laddning kan man tycka. Lycka till !

Uppdaterat: 2019-03-30 09:21

Jag satte farthållaren/semiautopiloten på att hålla 10 km över hastigheten hela tiden, och körde som folk gör mest, blev 45,6 mil med beräknad räckvidd kvar på 62 km. Så helt klart nöjd! :) Tror inte speciellt många behöver känna räckviddsångest med den räckvidden. Torrt väder, 8-12 grader varmt ute. Hjärup-Växjö via E22 och 23:an, blandat motorväg, landsväg, 2-1 och 4-5 mil stadskörning i Växjö.
Märktes dock en rejäl skillnad i att bilen gick mycket snålare söderut än norrut......vet inte om batteriet var varmare på vägen hem eller om den faktiska höjdskillnaden påverkar så mycket.
Annars visade sig bilen vara otroligt vilsam och skön köra även lite längre med, iofs förväntat och illa vore annars. En liten negativ sak är att ratten bara har ett värmeläge, som blir lite för varmt efter en stund, tyckte bättre om Volvos som var i 3 steg, åkte runt med den på lägsta nivån hela tiden mest från oktober till april, så skönt.....dagens I-landsproblem ;)

Uppdaterat: 2019-03-30 22:58

Tittar man på norska elbilsforumet så är höjdskillnad alltid en faktor när de diskuterar räckvidd.

Uppdaterat: 2019-03-30 23:04

Dra av de 10 km du lägger på så får du säkert ännu lite längre räckvidd...:)

Uppdaterat: 2019-03-30 23:14

Pi: Självklart, men jag ville se vad den klarar utan att behöva ställa om mig hur jag normalt kör.....nu vet jag den klarar 50 mil i "vanlig" fossilbilskörning. Blir definitivt snåltestande med längre fram för nyfikenhets skull, samt tvärtom, se vad den klarar i rent motorvägstempo när jag om en månad ska köra ner till Hamburg genom Danmark.....

Mäkinen: Har inte läst så mycket sådant, men intressant, inget man direkt tänkt på innan. Var skillnad på nästan 15 wh/km i snitt mellan upp och ner...

Uppdaterat: 2019-03-30 23:22

Ivarsson, det är inte engångsbatteri så man kan ta sig runt 30000 mil om man stannar och fikar då och då.

Uppdaterat: 2019-03-31 10:26

Mäkinen: haha, den var lite kul! Såg en Tesla Taxi till salu som gått 48.000 mil på orginalbatterier under 4 år. Hmm, var det inte rätt många som ojade sig om batteriernas funktion och hållbarhet? :) Och i en annan artikel här på ViB trodde fortfarande några att elbilar har uselt andrahandsvärde, ber dem kolla genom bilannonserna på begagnat.....sen hur andrahandsvärden kommer se ut om 3 år för el, bensin respektive dieseldrivna bilar kan vi bara gissa om.....

Uppdaterat: 2019-03-31 10:31

Det är först nu det går att välja och vraka bland Model S under 500 000. Undrar hur många andra bilar som kostade 8-900 kkr 2014 som hållit sig lika bra.

Uppdaterat: 2019-03-31 10:39

Sen skall vi inte blunda för att även tiden är en faktor att räkna med när det gäller batteriernas livslängd och inte bara antalet cykler och körda mil. Men visst blir man imponerad över körsträckorna med dessa Taxi-Teslor.

Uppdaterat: 2019-03-31 11:22
Pi skrev:

Sen skall vi inte blunda för att även tiden är en faktor att räkna med när det gäller batteriernas livslängd och inte bara antalet cykler och körda mil. Men visst blir man imponerad över körsträckorna med dessa Taxi-Teslor.

På vilket vis påverkar tiden ett Lithiumjon batteris livslängd?

Uppdaterat: 2019-03-31 12:09

Apple specar 80% kapacitet efter 500-1000 laddcykler beroende på generation.
Om en elbil rullat 50 mil på en laddning finns 80% kvar efter 25000-50000 mil om man anser allt annat lika.

Livslängden är ett mycket större problem på en laddhybrid.

Laddar du laddhybriden två gånger per dag och kör slut så har det 700 laddcykler redan efter ett enda år!

Lyckades för övrigt köra min laddhybrid Optima 61 km idag innan bensinmotorn startade, den har rullat 1800 mil nu.

Uppdaterat: 2019-03-31 16:08

Guran - rent erfarenhetsmässigt när det gäller Li-baserade batterier och sen är det nog ingen tillfällighet att i stort sett alla tillverkare har 8 år som garantitid.

Uppdaterat: 2019-03-31 16:52
Pi skrev:

Guran - rent erfarenhetsmässigt när det gäller Li-baserade batterier och sen är det nog ingen tillfällighet att i stort sett alla tillverkare har 8 år som garantitid.

Då är det alltså endast ett eget tyckande och troende. Trodde du hade fakta du baserade det på. Enda jag jag klarat att läsa mig till är antalet laddcykler. Men du kanske har gamla batterier som du aldrig användt på 8 år och som bara tidens tand fått verka på??

Uppdaterat: 2019-03-31 18:23

Har använt Li-baserade batterier intensivt sen ca: 15 år tillbaka men givetvis inte i bil-sammanhang. Så min erfarenhet av denna batterityp i relativt strömkrävande sammanhang är hyfsad och jag har många kontakter som alla har en snarlik erfarenhet. Men visst - det är inte i bilsammanhang men snarlik kemi trots allt. Sen om den stora boven är laddcyklerna, laddeffekten, uttagen kapacitet eller åldern kanske inte är så väsentligt för under t ex 8 år hinner det trots allt bli rätt många laddcykler. Och som sagt - nåt ligger det nog också i att biltillverkarna aldrig lämnar längre garantier än 8 år på batterierna. Man vill ju gärna tro att livslängden på batterierna följer övriga bilens livslängd men trots att jag är mycket positiv till eldrivna bilar så har jag en viss skepsis till just detta med batterilivslängden. Tiden lär utvisa hur svaret blir men personligen skulle jag bl a minimera antalet tillfällen med utpräglad snabbladdning.

Uppdaterat: 2019-03-31 19:26
junkers skrev:

Lyckades för övrigt köra min laddhybrid Optima 61 km idag innan bensinmotorn startade, den har rullat 1800 mil nu.

Inte illa, det är helt klart bra!

Uppdaterat: 2019-03-31 20:35
Guran skrev:

Då är det alltså endast ett eget tyckande och troende. Trodde du hade fakta du baserade det på. Enda jag jag klarat att läsa mig till är antalet laddcykler. Men du kanske har gamla batterier som du aldrig användt på 8 år och som bara tidens tand fått verka på??

Jag har en mutterdragare från 2006-2007, en Hitachi, med Litiumbatteri, den fungerar klockrent än idag och jag kan inte se att batteriet har försämrats öht. Men jag är å andra sidan inte 100 år gammal och har 125 års erfarenhet av batterier som många andra "jag-gissar-lite-mest-hela-tiden-i-varenda-tråd-jag-skriver-i"...ingen nämnd ingen glömd.

Uppdaterat: 2019-03-31 20:50

En fråga till dig Henrik. Kikade på en Tesla S (3 dock samma sak) idag i deras butik. Men jag tyckte baksätet var så lågt. Ett resultat av sluttande taklinje och batteri under golvet såklart. Upplevde du det som ett problem?

Uppdaterat: 2019-03-31 21:45

K_Klabbe: Som du själv skriver blir det ju ett resultat av det dubbelbottnade golvet, och att de ändå ville bygga en snygg slank bil. För mig är det inga problem alls, jag är inte så lång, 170 cm. Jag sitter jättebra där bak, åkte ett par mil bak häromdagen och blev förvånad över hur skönt sätet var. De gamla Taxi-Teslorna jag åkt innan har bara haft det gamla baksätet och det var mycket sämre. Kom nytt i början av 2018....Sen är mina barn små, äldsta 10 så de har inga långa ben som får jobbigt heller.(hon sitter på kudde än och kommer upp så sätt). Kan däremot tänka mig att en familj med långa tonårsbarn, 180 cm+ kan tycka det blir jobbigt.

Uppdaterat: 2019-03-31 22:21
FXX skrev:

Jag har en mutterdragare från 2006-2007, en Hitachi, med Litiumbatteri, den fungerar klockrent än idag och jag kan inte se att batteriet har försämrats öht.

Nu tänkte du nog fel, FXX. Gissar att du köpte den redan på 80-talet och använt den varje dag...

Uppdaterat: 2019-03-31 22:43

Ja det är nog svårt att komma runt i en normalhög bil med batterier under golvet. Jag som är 185 cm tycker det är ett problem i de flesta bilar undantaget en del högre bilar typ minibuss/suv.

Uppdaterat: 2019-04-01 07:15

Om ni är intresserade av hur Tesla-bilar så gå in på Tesloops hemsida och läs deras blog

De kör ”taxi” mellan LA och Las Vegas och deras bilar rullar drygt 2.500 mil i månaden och den som gått längst närmar sig 75.000 mil.

https://www.tesloop.com/blog/2019/2/6/tesloops-high-mileage-teslas

Uppdaterat: 2019-04-01 18:05

Så var första jobbveckan på nya jobbet avklarad med fullt ös för både bilen och mig. Kan ju börja med att skriva att det där med räckviddsångest är som bortblåst för mig. Startade "fulltankad" i måndags morse i fem minusgrader och körde till Karlshamn via Tyringe där jag skulle lämna av en sak. Så väldigt blandade vägar och körning "som man kör" dvs lite för fort, snabba omkörningar när de behövdes, alla bekvämligheter på som värme m.m......befann mig i och runt Karlshamn till onsdag med kallstarter på morgnarna, samma sorts körning de dagarna och sen hem onsdag kväll. 41,2 mil körda, med 54 km kvar till tomt....tycker jag är väldigt ok.
Glömde ta bild på bagaget, tänkte gjort det då det innehåll barnvagn, golfbag, resväska, ryggsäck, 2 kartonger med databildskärmar, en sittkudde samt bilbarnstol och allt under insynsskyddet. Får ta nästa gång det är packat för att ge ett intryck av hur stort det är.
Annars så stör jag mig mest på att jag hade velat haft förvaringsfacken inne i bilen lite annorlunda. Det är gott om plats, men de är inte smartast utformade tyvärr...
Märkte även av en nackdel med att inte ha kardantunnel igår. När jag handlat mat så brukar jag ställa in 2 kassar bakom förarsätet för då står de stadigt där omgärdade av baksäte, dörr, framstol och kardantunnel då......men nej, första kurvan så välte allt...:)

Uppdaterat: 2019-04-05 10:43
Henrik M skrev:

Annars så stör jag mig mest på att jag hade velat haft förvaringsfacken inne i bilen lite annorlunda. Det är gott om plats, men de är inte smartast utformade tyvärr...

Det är en tydlig indikator på att Model S börjar bli lite till åren, absolut ingen dålig bil, men Tesla har kommit längre med detaljerna i Model 3.

Uppdaterat: 2019-04-05 11:19
Power to the people

Vore intressant att se bilens bagage packad som du beskriver. När man ser utvändigt känns/antar man att det är litet. Som du skrev tidigare så är bredden större. Man lär så länge man lever. Köp en fotboll och kläm fast den som en kardantunnel bak *ler*

Uppdaterat: 2019-04-05 15:26

Smidig service har de iaf på Tesla! Min självstängande laddlucka har inte velat stänga sig helt ibland, troligtvis en liten brytare som är precis på gränsen till felställd eller nå´t.....
Ringde Tesla om detta i torsdags, i fredags ringde en tjej och sa att de hade en servicetekniker som kunde komma förbi mitt jobb och fixa problemet där så jag slapp åka in. Kunde det passa redan på måndag? Japp sa jag, blir kanon då jag har en ren kontorsdag. Så idag efter lunch rullade det in en Tesla Model X med full vertygsutrustning och lite annat, teknikern fixade laddluckan, kom in igen med nyckeln och undrade om det var nåt jag kanske undrade över när han ändå var där. Tackade för sig och åkte vidare. Så smidigt :) Och denna tjänst ingår ju även med Model 3. Tror det är nå´t folk med kan uppskatta idagens mer inrutade samhälle. Vet ju själv hur lång tid det tagit av en dag ibland när man även för en liten sak behövt lämna in bilen.

Uppdaterat: 2019-04-08 19:30

Förr i tiden hade Rolls Royce en tekniker, som en gång om året besökte Rolls-ägaren för se över bilen. Kar de Mumma (om någon minns honom...) hade en RR, och teknikern lämnade detta utlåtande efter sin kontroll: Klockan tickar för högt.

Uppdaterat: 2019-04-08 20:47

Bilen slutade inte funka, läs jättegärna innan du kommenterar Ivarsson, du framstår som mycket mera seriös då. Bilen fungerade och fungerar helt utmärkt, men laddluckan som är självstängande hamnade ibland några mm ifrån helstängt läge. Inget allvarligt men nå´t jag ändå ville ta upp innan det drog iväg i tid. Absolut inget jag förväntade mig att de skulle åka ut för utan något jag skulle få köra in för nästa gång jag var i närheten. Men jättebra att alla dina helt nyinköpta bilar varit helt perfekta utan någon liten sak. Läser du trådar här och på andra forum kommer du märka det är väldigt ofta det är småfel att justera till på nya bilar. Sen kan man tycka det kanske borde fångats upp i slutkollen men tydligen gör det inte alltid det oavsett märke.
Sen var jag inte nära Malmö, vi har vårt kontor i Karlshamn. Han hade 3 ärenden upp i Blekinge och Kalmar län över dagen. Sen för din info så söker de just nu ambulerande servicetekniker på lite alla möjliga orter. T.ex i Umeå. Så jo, denna tjänst tillhandahålls i hela Sverige, och det redan nu, däremot kommer teknikerna få kortare att åka när de blir fler och mer utspridda.
Varför så negativ Ivarsson? Varför inte istället se det som nåt positivt att de gör sånt här? Det kan jag ju säga jag gör...vet inte alls vad du ser som är negativt i den servicen......

Uppdaterat: 2019-04-08 23:17

Snacka om service - ambulerande/mobil sådan är framtiden för att fixa småsaker och/eller konstatera större saker och fixa boka verkstadsservice tillsammans med dig.

Tesla försäljning/service är ju byggd kring stor städer södra Sverige. Senare år så har ju laddstolpar och annat kommit även Norr om Dalälven vilket gör att dom vågar satsa mer. För inte så många årsedan fanns den längst ut på västra sidan vid Trollhättan.

Roligt Henrik att det flyter på med bilen både fysiskt och psykiskt (upplevelserna).

Uppdaterat: 2019-04-09 07:15

Elbilar har ju den fördelen att det inte behövs byta olja/filter-byte och då är det säkert betydligt enklare att tillhandahålla ambulerande service. Sen kan man tycka att Teslas verkstadsnät är lite för klent när den nordligaste verkstan ligger i Stockholm - jag har t ex bekanta med Teslor som bor i Sundsvall och dom har då lite långt till verkstan.

Uppdaterat: 2019-04-09 08:47

Kommer säkert bli iaf lite tätare mellan verkstäderna nu när de börjat sälja lite volymer. Men inte optimalt att behöva åka 50mil för småreparationer såklart.

Uppdaterat: 2019-04-09 10:23
Henrik M skrev:

Smidig service har de iaf på Tesla! Min självstängande laddlucka har inte velat stänga sig helt ibland, troligtvis en liten brytare som är precis på gränsen till felställd eller nå´t.....
Ringde Tesla om detta i torsdags, i fredags ringde en tjej och sa att de hade en servicetekniker som kunde komma förbi mitt jobb och fixa problemet där så jag slapp åka in. Kunde det passa redan på måndag? Japp sa jag, blir kanon då jag har en ren kontorsdag. Så idag efter lunch rullade det in en Tesla Model X med full vertygsutrustning och lite annat, teknikern fixade laddluckan, kom in igen med nyckeln och undrade om det var nåt jag kanske undrade över när han ändå var där. Tackade för sig och åkte vidare. Så smidigt :) Och denna tjänst ingår ju även med Model 3. Tror det är nå´t folk med kan uppskatta idagens mer inrutade samhälle. Vet ju själv hur lång tid det tagit av en dag ibland när man även för en liten sak behövt lämna in bilen.

Tänkte också på Rolls-Royce när jag läste detta. =) Kul med så fin service! Hoppas även norra Sverige får lika bra service framöver, när Tesla fått fler kunder där.

Uppdaterat: 2019-04-09 17:38

Men det kommer nog att dröja innan man kan lämna en Tesla till en allbilsverkstad.

Uppdaterat: 2019-04-09 18:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Blir säkert mer rikstäckande både med ambulerande tekniker samt Servicecenter när volymerna kommit igång mer. Hörde av en på Tesla att de letar lokaler på "lämpliga" orter runt om. Men redan nu vet jag iaf minst en som fått besök av ambulerande tekniker så långt ut i obygden som Östersund iaf.

Och ja Saabnisse, det kommer säkert dröja till du kan lämna en Tesla på vilken liten verkstad som. Sen samtidigt gör det nåt? Det kanske säkerställer att de obundna verkstäder som skaffar sig kompetensen och utrustningen faktiskt är ordentliga, har viljan och kompetensen och musklerna att satsa på detta med elbilar med. För det finns redan andra än Teslas egna servicecenter som arbetar med bilarna.

Uppdaterat: 2019-04-09 18:46

Så lite kritik! Hur fasiken en del bilfabrikat kan ha farthållaren på en spak istället för rattknappar är för mig totalt obegripligt!! Enligt mig är det minst 100 gånger smidigare med rattknappar till adaptiv farthållare eller PA. Så sjukt mycket smidigare med tummen bara flytta lite nån cm än att man ska ner på spaken bakom och föra den på olika håll och vrida på spetsen eller trycka m.m.....Har haft det tidigare med på andra bilar så enligt mig ingen vanesak heller, på 2 år med min E-klass vande jag mig aldrig.

Sen positivt med, när man väl med den dumma spaken fått PA att aktiveras och hålla farten så är det verkligen sjukt stabilt i Teslan, och den klarar rejält kurvigt med, trodde inte den skulle klara de provisoriska linjerna förbi ett vägarbete på E22 idag där det svängde riktigt tvärt fram och tillbaks över de gamla linjerna som inte var bortfrästa...men den fixade det galant.

Sen hittade jag en annan grej idag, delar ju mina kontakter med bilen i telefonen, men gick dela kalendern med, så idag när jag satt mig i bilen så frågade den om jag ville den skulle starta navigeringen till den platsen jag skulle till. Behövde inte knappra in nån adress.

Uppdaterat: 2019-04-10 20:32
Henrik M skrev:

Så lite kritik! Hur fasiken en del bilfabrikat kan ha farthållaren på en spak istället för rattknappar är för mig totalt obegripligt!! Enligt mig är det minst 100 gånger smidigare med rattknappar till adaptiv farthållare eller PA. Så sjukt mycket smidigare med tummen bara flytta lite nån cm än att man ska ner på spaken bakom och föra den på olika håll och vrida på spetsen eller trycka m.m.....Har haft det tidigare med på andra bilar så enligt mig ingen vanesak heller, på 2 år med min E-klass vande jag mig aldrig .

Oj, oj oj Henrik M nu har du stuckit in handen i getingbillan. Nu får du alla forumets "farthållare i spak älskare" på dig. Stackare där!

Uppdaterat: 2019-04-10 20:50
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Oj, oj oj Henrik M nu har du stuckit in handen i getingbillan. Nu får du alla forumets "farthållare i spak älskare" på dig. Stackare där!

Höll på att säga att en riktig man inte håller på med spaken, han finlirar med tummen bara på knappen.....

Uppdaterat: 2019-04-10 20:54
Henrik M skrev:

christer_1 wrote: Oj, oj oj Henrik M nu har du stuckit in handen i getingbillan. Nu får du alla forumets "farthållare i spak älskare" på dig. Stackare där!
Höll på att säga att en riktig man inte håller på med spaken, han finlirar med tummen bara på knappen.....

Gapskratt!

Uppdaterat: 2019-04-10 21:45
Power to the people

Hihi Henrik. Jag förstår av erat resonemang att ni inte testat och kört så många olika bilar med (ratt) knapp.

På otroligt många fabrikat så är knappen så dåligt utformad och så dåligt placerad så tummen går ur led om farthållaren används frekvent.
Jag förstår att många aldrig använder farthållaren pga detta faktum.

Och det omvända förekommer också med exemplarisk utformning.

Jag tillhör dom som till 75% kör med höger handen vilande utan på armstödet utan rattgrepp.
Hur ställer ni er till knapen på höger sida ratten?
Värdelöst enligt mig.

Och en vettig spak på vänster sida är lika exemplarisk som en optimal knapp på vänster sida enligt mig.

Uppdaterat: 2019-04-12 08:56
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

KIAn har knappen på höger sida av ratten och den använder jag flitigt. Även knappen för att justera avståndet till framförvarande trycker jag på dussintals gånger per dag. På Skodan är den funktionen oanvändbar.

Uppdaterat: 2019-04-12 09:08
mso 1000 skrev:

Hihi Henrik. Jag förstår av erat resonemang att ni inte testat och kört så många olika bilar med (ratt) knapp.
På otroligt många fabrikat så är knappen så dåligt utformad och så dåligt placerad så tummen går ur led om farthållaren används frekvent.
Jag förstår att många aldrig använder farthållaren pga detta faktum.
Och det omvända förekommer också med exemplarisk utformning.
Jag tillhör dom som till 75% kör med höger handen vilande utan på armstödet utan rattgrepp.
Hur ställer ni er till knapen på höger sida ratten?
Värdelöst enligt mig.
Och en vettig spak på vänster sida är lika exemplarisk som en optimal knapp på vänster sida enligt mig.

Hur kan en knapp på ratten vara dåligt utformad?? Snarare är det väl fel form på tummen om man inte klarar att manövrera en liten knapp som sitter inom ett par cm. avstånd.
Och MSO du har väl fått lärt dig att hålla båda händerna på ratten :)
För min egen del kan den där manövreringen sitt vart fasen som helst, har haft på höger sida ratten, vänster sida ratten med knappar och ”hjul” och nu en spak. Över huvud taget ingen skillnad i användning. Spaken var väl det som tog längst tid att vänja sig vid, blev nån blinkning i stället för att manövrera spaken innan ”kroppsminnet” i händerna fann vart den är placerad.
Men oavsett så är det en funktion jag inte allt för ofta använder.

Uppdaterat: 2019-04-12 09:43

Mso: Jo, alla bilar jag ägt förutom Vag och Mercedes tidigare har haft med rattknapp för farthållaren och jo, jag anser det vara sjukt mycket bättre utformat. Sen håller jag med om att rattknapparna för farthållare givet ska vara på vänster sida av ratten. De som har på höger känns avigt men fortfarande 100 ggr bättre än spak enligt mig. Hade du vetat hur många bilar jag ägt och hur många mil jag kör så hade du inte ifrågasatt om jag inte testat eller kört tillräckligt mycket med rattknappar för detta.......sen om du får tummen ur led av det så bör du kanske gå till en doktor och kolla upp din rörlighet.
Att folk låter bra att använda farthållaren för att knapparna sitter fel tror jag inte är ett stort antal.....jag som sagt tycker spaken är mycket sämre lösning, men använder den ändå näst intill hela tiden. Och som jag skrev, när den väl är aktiverad har jag inte vart med om någon bil med bättre funktion än denna.

Uppdaterat: 2019-04-12 10:51

Nu kom vi lite bredvid tråden, men jag kan tllföra att jag bilar med båda varianterna. Knappar på ratten och knappar på en konsoll bakom ratten (vänster sida). Jag föredrar definitivt den senare. Då kan jag sköta farthållaren med ena handen, behöver inte lyfta tummen, bara sträcka ut långfingret medan jag fortfarande behåller ett bra grepp om rattkransen.
Att behöva trycka på båda sidor av ratten är bara byngligt. Men, det är min syn på saken.
Dessutom är det 2-km/h-steg på farthållaren på Megane, också fånigt.

Uppdaterat: 2019-04-17 08:56
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Idag dök det upp ytterligare en negativ sak, som varit återkommande ett par ggr under denna månad med bilen, dock ej med Teslan i sig utan folks nonchalans! Hur fasiken tänker de fossilbilsförare som parkerar på laddplatserna? Det är ju inte så att de är direkt diskreta....ofta både ordentligt skyltade, med symboler i asfalten och en rejäl stor makapär framför! Nu hade jag ström så jag klarade mig men de som kör elbilar med lite mindre batteri måste ju bli sjukt irriterade på dessa om det kanske handlar om att komma hem eller inte......

Uppdaterat: 2019-04-19 22:53

Det är väl typ samma som parkerar på handikapplatser...

Uppdaterat: 2019-04-19 23:06