Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

558 inlägg 0 nya

Om ni är intresserade av hur Tesla-bilar så gå in på Tesloops hemsida och läs deras blog

De kör ”taxi” mellan LA och Las Vegas och deras bilar rullar drygt 2.500 mil i månaden och den som gått längst närmar sig 75.000 mil.

https://www.tesloop.com/blog/2019/2/6/tesloops-high-mileage-teslas

Så var första jobbveckan på nya jobbet avklarad med fullt ös för både bilen och mig. Kan ju börja med att skriva att det där med räckviddsångest är som bortblåst för mig. Startade "fulltankad" i måndags morse i fem minusgrader och körde till Karlshamn via Tyringe där jag skulle lämna av en sak. Så väldigt blandade vägar och körning "som man kör" dvs lite för fort, snabba omkörningar när de behövdes, alla bekvämligheter på som värme m.m......befann mig i och runt Karlshamn till onsdag med kallstarter på morgnarna, samma sorts körning de dagarna och sen hem onsdag kväll. 41,2 mil körda, med 54 km kvar till tomt....tycker jag är väldigt ok.
Glömde ta bild på bagaget, tänkte gjort det då det innehåll barnvagn, golfbag, resväska, ryggsäck, 2 kartonger med databildskärmar, en sittkudde samt bilbarnstol och allt under insynsskyddet. Får ta nästa gång det är packat för att ge ett intryck av hur stort det är.
Annars så stör jag mig mest på att jag hade velat haft förvaringsfacken inne i bilen lite annorlunda. Det är gott om plats, men de är inte smartast utformade tyvärr...
Märkte även av en nackdel med att inte ha kardantunnel igår. När jag handlat mat så brukar jag ställa in 2 kassar bakom förarsätet för då står de stadigt där omgärdade av baksäte, dörr, framstol och kardantunnel då......men nej, första kurvan så välte allt...:)

Henrik M wrote:
Annars så stör jag mig mest på att jag hade velat haft förvaringsfacken inne i bilen lite annorlunda. Det är gott om plats, men de är inte smartast utformade tyvärr...
Det är en tydlig indikator på att Model S börjar bli lite till åren, absolut ingen dålig bil, men Tesla har kommit längre med detaljerna i Model 3.

Power to the people

Vore intressant att se bilens bagage packad som du beskriver. När man ser utvändigt känns/antar man att det är litet. Som du skrev tidigare så är bredden större. Man lär så länge man lever. Köp en fotboll och kläm fast den som en kardantunnel bak *ler*

Smidig service har de iaf på Tesla! Min självstängande laddlucka har inte velat stänga sig helt ibland, troligtvis en liten brytare som är precis på gränsen till felställd eller nå´t.....
Ringde Tesla om detta i torsdags, i fredags ringde en tjej och sa att de hade en servicetekniker som kunde komma förbi mitt jobb och fixa problemet där så jag slapp åka in. Kunde det passa redan på måndag? Japp sa jag, blir kanon då jag har en ren kontorsdag. Så idag efter lunch rullade det in en Tesla Model X med full vertygsutrustning och lite annat, teknikern fixade laddluckan, kom in igen med nyckeln och undrade om det var nåt jag kanske undrade över när han ändå var där. Tackade för sig och åkte vidare. Så smidigt :) Och denna tjänst ingår ju även med Model 3. Tror det är nå´t folk med kan uppskatta idagens mer inrutade samhälle. Vet ju själv hur lång tid det tagit av en dag ibland när man även för en liten sak behövt lämna in bilen.

Förr i tiden hade Rolls Royce en tekniker, som en gång om året besökte Rolls-ägaren för se över bilen. Kar de Mumma (om någon minns honom...) hade en RR, och teknikern lämnade detta utlåtande efter sin kontroll: Klockan tickar för högt.

Haha ja det är superbra att en sprillans ny bil slutar funka. E riktig toppenbil. Sedan kan du ju alltid försöka bo i någon annan stad än/eller nära Stockholm, Göteborg, eller Malmö och försöka få samma typ av service. Kan säga till dig redan nu att det går inte. Finns inte ens en Teslaverkstad norr om Stockholm, så superhärligt att behöva skicka bilen eller köra bilen 150 mil tor, bara för att den ska in på service, eller behöver lagas, eller åtgärdas...

Bilen slutade inte funka, läs jättegärna innan du kommenterar Ivarsson, du framstår som mycket mera seriös då. Bilen fungerade och fungerar helt utmärkt, men laddluckan som är självstängande hamnade ibland några mm ifrån helstängt läge. Inget allvarligt men nå´t jag ändå ville ta upp innan det drog iväg i tid. Absolut inget jag förväntade mig att de skulle åka ut för utan något jag skulle få köra in för nästa gång jag var i närheten. Men jättebra att alla dina helt nyinköpta bilar varit helt perfekta utan någon liten sak. Läser du trådar här och på andra forum kommer du märka det är väldigt ofta det är småfel att justera till på nya bilar. Sen kan man tycka det kanske borde fångats upp i slutkollen men tydligen gör det inte alltid det oavsett märke.
Sen var jag inte nära Malmö, vi har vårt kontor i Karlshamn. Han hade 3 ärenden upp i Blekinge och Kalmar län över dagen. Sen för din info så söker de just nu ambulerande servicetekniker på lite alla möjliga orter. T.ex i Umeå. Så jo, denna tjänst tillhandahålls i hela Sverige, och det redan nu, däremot kommer teknikerna få kortare att åka när de blir fler och mer utspridda.
Varför så negativ Ivarsson? Varför inte istället se det som nåt positivt att de gör sånt här? Det kan jag ju säga jag gör...vet inte alls vad du ser som är negativt i den servicen......

Snacka om service - ambulerande/mobil sådan är framtiden för att fixa småsaker och/eller konstatera större saker och fixa boka verkstadsservice tillsammans med dig.

Tesla försäljning/service är ju byggd kring stor städer södra Sverige. Senare år så har ju laddstolpar och annat kommit även Norr om Dalälven vilket gör att dom vågar satsa mer. För inte så många årsedan fanns den längst ut på västra sidan vid Trollhättan.

Roligt Henrik att det flyter på med bilen både fysiskt och psykiskt (upplevelserna).

Elbilar har ju den fördelen att det inte behövs byta olja/filter-byte och då är det säkert betydligt enklare att tillhandahålla ambulerande service. Sen kan man tycka att Teslas verkstadsnät är lite för klent när den nordligaste verkstan ligger i Stockholm - jag har t ex bekanta med Teslor som bor i Sundsvall och dom har då lite långt till verkstan.

Kommer säkert bli iaf lite tätare mellan verkstäderna nu när de börjat sälja lite volymer. Men inte optimalt att behöva åka 50mil för småreparationer såklart.

Henrik M wrote:
Smidig service har de iaf på Tesla! Min självstängande laddlucka har inte velat stänga sig helt ibland, troligtvis en liten brytare som är precis på gränsen till felställd eller nå´t.....
Ringde Tesla om detta i torsdags, i fredags ringde en tjej och sa att de hade en servicetekniker som kunde komma förbi mitt jobb och fixa problemet där så jag slapp åka in. Kunde det passa redan på måndag? Japp sa jag, blir kanon då jag har en ren kontorsdag. Så idag efter lunch rullade det in en Tesla Model X med full vertygsutrustning och lite annat, teknikern fixade laddluckan, kom in igen med nyckeln och undrade om det var nåt jag kanske undrade över när han ändå var där. Tackade för sig och åkte vidare. Så smidigt :) Och denna tjänst ingår ju även med Model 3. Tror det är nå´t folk med kan uppskatta idagens mer inrutade samhälle. Vet ju själv hur lång tid det tagit av en dag ibland när man även för en liten sak behövt lämna in bilen.

Tänkte också på Rolls-Royce när jag läste detta. =) Kul med så fin service! Hoppas även norra Sverige får lika bra service framöver, när Tesla fått fler kunder där.

Men det kommer nog att dröja innan man kan lämna en Tesla till en allbilsverkstad.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Blir säkert mer rikstäckande både med ambulerande tekniker samt Servicecenter när volymerna kommit igång mer. Hörde av en på Tesla att de letar lokaler på "lämpliga" orter runt om. Men redan nu vet jag iaf minst en som fått besök av ambulerande tekniker så långt ut i obygden som Östersund iaf.

Och ja Saabnisse, det kommer säkert dröja till du kan lämna en Tesla på vilken liten verkstad som. Sen samtidigt gör det nåt? Det kanske säkerställer att de obundna verkstäder som skaffar sig kompetensen och utrustningen faktiskt är ordentliga, har viljan och kompetensen och musklerna att satsa på detta med elbilar med. För det finns redan andra än Teslas egna servicecenter som arbetar med bilarna.

Så lite kritik! Hur fasiken en del bilfabrikat kan ha farthållaren på en spak istället för rattknappar är för mig totalt obegripligt!! Enligt mig är det minst 100 gånger smidigare med rattknappar till adaptiv farthållare eller PA. Så sjukt mycket smidigare med tummen bara flytta lite nån cm än att man ska ner på spaken bakom och föra den på olika håll och vrida på spetsen eller trycka m.m.....Har haft det tidigare med på andra bilar så enligt mig ingen vanesak heller, på 2 år med min E-klass vande jag mig aldrig.

Sen positivt med, när man väl med den dumma spaken fått PA att aktiveras och hålla farten så är det verkligen sjukt stabilt i Teslan, och den klarar rejält kurvigt med, trodde inte den skulle klara de provisoriska linjerna förbi ett vägarbete på E22 idag där det svängde riktigt tvärt fram och tillbaks över de gamla linjerna som inte var bortfrästa...men den fixade det galant.

Sen hittade jag en annan grej idag, delar ju mina kontakter med bilen i telefonen, men gick dela kalendern med, så idag när jag satt mig i bilen så frågade den om jag ville den skulle starta navigeringen till den platsen jag skulle till. Behövde inte knappra in nån adress.

Henrik M wrote:
Så lite kritik! Hur fasiken en del bilfabrikat kan ha farthållaren på en spak istället för rattknappar är för mig totalt obegripligt!! Enligt mig är det minst 100 gånger smidigare med rattknappar till adaptiv farthållare eller PA. Så sjukt mycket smidigare med tummen bara flytta lite nån cm än att man ska ner på spaken bakom och föra den på olika håll och vrida på spetsen eller trycka m.m.....Har haft det tidigare med på andra bilar så enligt mig ingen vanesak heller, på 2 år med min E-klass vande jag mig aldrig .

Oj, oj oj Henrik M nu har du stuckit in handen i getingbillan. Nu får du alla forumets "farthållare i spak älskare" på dig. Stackare där!

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer_1 wrote:
Oj, oj oj Henrik M nu har du stuckit in handen i getingbillan. Nu får du alla forumets "farthållare i spak älskare" på dig. Stackare där!

Höll på att säga att en riktig man inte håller på med spaken, han finlirar med tummen bara på knappen.....

Henrik M wrote:
christer_1 wrote: Oj, oj oj Henrik M nu har du stuckit in handen i getingbillan. Nu får du alla forumets "farthållare i spak älskare" på dig. Stackare där!
Höll på att säga att en riktig man inte håller på med spaken, han finlirar med tummen bara på knappen.....
Gapskratt!

Power to the people

Hihi Henrik. Jag förstår av erat resonemang att ni inte testat och kört så många olika bilar med (ratt) knapp.

På otroligt många fabrikat så är knappen så dåligt utformad och så dåligt placerad så tummen går ur led om farthållaren används frekvent.
Jag förstår att många aldrig använder farthållaren pga detta faktum.

Och det omvända förekommer också med exemplarisk utformning.

Jag tillhör dom som till 75% kör med höger handen vilande utan på armstödet utan rattgrepp.
Hur ställer ni er till knapen på höger sida ratten?
Värdelöst enligt mig.

Och en vettig spak på vänster sida är lika exemplarisk som en optimal knapp på vänster sida enligt mig.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

KIAn har knappen på höger sida av ratten och den använder jag flitigt. Även knappen för att justera avståndet till framförvarande trycker jag på dussintals gånger per dag. På Skodan är den funktionen oanvändbar.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.