Robbans e-Golf - ångest och kompromisser?

221 inlägg 0 nya
Robbans e-Golf - ångest och kompromisser?

Då står den på plats hemma i garaget, en e-Golf 2020.

Vad blev det då?
En Tungsten silver metallic med mörka rutor bak, alla assistanssystem som Lane, blind spot, rear traffic, traffic jam, park, sign, sensorer fram och bak, backkamera...
Tog även LED high med dynamic light assist och keyless
Invändigt blev det Active info display och navigation Discovery pro men bara standardstolarna i svart.

Vad mer? Vet inte, har bara kört den typ hem så 30 minuter eller liknande.
Nu återstår att lära mig om laddning och sätta mig in i alla olika system som finns

Första reaktionen var att den bullrade mycket mer än Volvon, nu är ju den gamla V60cc en av de tystare bilarna, men Golfen blev bättre efter att jag lastat av vinterhjulen hos däckhandlarn och fick fälla upp baksätet och få på hatthyllan.

One-pedal-driving fungerar väldigt smidigt, speciellt i stadstrafik och är lätt att välja eller välja bort

Stay tuned...

*Robban

Kul!
Håll oss uppdaterade med bra och dåligt!

Grattis!! :) Ska bli intressant att läsa dina erfarenheter och din åsikt om att leva med elbil. :)
One-pedal-driving är helt kanon, förstår verkligen inte de som väljer bort det.

Kul. Spännande att höra fortsättningen. :)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Härligt, grattis igen även i denna tråden! :-)
Visst har du även full frirullning, regen-läge 0 (noll) i e-Golfen? Puttar man växelväljaren i sidled, eller hur var det nu igen?

Power to the people

Grattis till nya bilen EnannanRobban. Skall bli kul att läsa om bilen när du blivit "lite varm i kläderna".

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Härligt att du valde elbil. Dock trodde jag att VW hade slutat att sälja den, men det är kanske förstås bara för nybeställningar.
ID3 ska väl ta över som jag förstår det.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Jag har vid det här laget provkört 4 olika elbilar och det där med one pedal driving irriterade mig de första 5 minuterna eller så. Sen började jag gilla det mer och mer. Dock tyckte jag att den Tesla jag testade med högsta regen inställd var grymt hård i bromsningen när man släppte gasen.

Nya Zoe var mer lagom tyckte jag och även Kona kändes bra, men om man köper en Tesla så går det så klart välja lägre regen.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Följer denna tråd med intresse! Grattis!

Grattis! Jag var och provkörde en Model 3 förra veckan och det gav verkligen mersmak för elbil.

Toyota Corolla 1.8 HSD

Grosser, den har allt från helt frirull, tre lägen regen och sedan B-läget som verkligen bromsar vid släpp.

Jag var ute och körde en sväng igår, från Uppsala till Sala ToR, 13 mil och snittade 12,6... Det är 70/80/90 väg och några samhällen på vägen, jag höll hastighetsgränsen. Den går att köra snålt och då har jag säkert mer att hämta genom att lära mig mer hur jag skall kunna snåla om jag vill.

*Robban

Det går att köra elbilar betydligt snålare än vad många tror, även utan att vara en sölkorv. Man måste bara "lära känna" bilen lite, de flesta går på vad de läst att journalisterna fått dem att dra vid en kort provkörning och det är ofta väldigt mycket högre än vad man landar på sen i verkligheten som brukare. Vid sådan körning du beskriver ovan ligger jag nere på 150-160 med min stora kluns med dubbla motorer. Tror säkert du kan komma ner runt 110-120 Wh per km vid den körningen när du haft bilen en stund.

Säkerligen Henrik så kan jag kapa mer om jag lär mig "knepen"
Nu var det med farthållaren på med lite släpp och frirull vid fartsänkning

*Robban

Yes, aktiv körning på ett nytt sätt. Frirullningsläget är fett bra, i övrigt det är samma lägen som på Ioniq, 0-3.
:-)

Power to the people

Frirullning fanns ju på Saab 99 fram till 1972 och på 96 till 1980. Många älskade det men många avskydde det, varför vet jag inte!
På 1930-talet var det vanligt även på många stora amerikanska bilar och de flesta tvåtaktare hade det, men inte för att spara bränsle utan för att förhindra övervarv med stängd trottel och ge motorn olja.
På en elbil är det ju självklart, där sparar det förmodligen avsevärt mer energi än bromsregenerering.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur ser det ut med bromsen på e-Golfen? Nått jag fick lära mig nyligen var att alla elbilar tydligen inte regenererar när man trycker in bromspedalen. Jag tog för givet att alla elbilar hade den funktionen men så klipska var dom tydligen inte. Hur funkar Golfen där?

Pan, jag kan inte helt svara på det, men mätaren visar Regen om jag bromsar med pedalen så jag gissar att den kombinerar med regen först och sedan lägger på broms om jag behöver sänka farten mer

*Robban

Frihjul är obehagligt. Man förlorar feedback i ratten.

Panopticon,
Vilken elbil har inte regen när man bromsar? Enda gången jag sett att det inte laddar vid bromsning är när batteriet är fullt. Då har man chansen att motionera oken och slipa skivorna.

Jag tycker inte heller om frihjul, däremot anser jag one-pedal-driving vara helt underbart, man vänjer sig på 5 minuter. Och efter ett tag så har man lärt sig släppa rätt så man landar perfekt inför rödljus och vid hastighetssänkningar m.m.
Jag har inte heller sett nån elbil vad jag vet om som inte har möjlighet till regen? Hade vart intressant om Panopticon kunde berätta vilka bilar som inte har det?

Frihjul har jag på min dieselbil, om jag väljer eco läget. Inget nytt eller unikt för en elbil.
Och som du säger Henrik, man vänjer sig med elbilens inbromsande finesser på några minuter. Trevligt tycker jag, nått helt annat än att köra en bil med förbränningsmotor.
Så jag ser med tillförsikt fram emot kommande bilbyte. Helektriskt eller laddhybrid, det är frågan.

Den enda jag hört om är MG ZS EV som använder friktionsbromsarna när man ex rullar i nedförsbackar med adaptiv farthållare inkopplad. Annars hör jag gärna ett förtydligande av Pan. :-)

Power to the people

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.