Hybrid Förbrukning

391 inlägg 0 nya
Hybrid Förbrukning

Köpte en ny Toyota RAV4 Hybrid hösten 2017. Ville ha ner bränsleförbrukningen och kunna köra längre sträckor utan att behöva tanka så ofta. Enligt boken ska bilen dra 0,5 liter per mil
Jag har nu kört drygt 600 mil. Den genomsnittliga förbrukningen är 0,75 liter per mil.
Kontinuerligt mätt förbrukningen vid varje tankning och totalt. Kört både stad och land.
Bilen har dragit 0,75 liter per mil, hela 50% mer än vad som angetts i produktinformationen.

Tidigare erfarenheter från Volkswagen, Saab, Volvo och Toyota är att faktisk förbrukning varit OK jämfört med uppgiften i produktinformationen.
Denna gång har jag köpt en bil som inte håller vad den lovar. Skulle aldrig köpt bilen om jag känt till den höga förbrukningen.

Någon som har en idé? Vad gör man? Tacksam för synpunkter.

Martin O

Relativt stor , tung och hög bensindriven bil - tja, jag tycker att du ändå skall vara relativt nöjd med den förbrukningen. Sen beror ju ditt körmönster en hel del och hybriden ger ju relativt sett mest besparing i stadstrafik.

Om det är nån tröst Alf så ligger många suvar kring denna förbrukning och även över även med diesel.

Sedan håller jag med att 50% överförbrukning är rena rånet och jag antar att du inte konstant kör 30km för fort.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jo, kompisarnas XC60 -17 (förra modellen) med diesel och automat ligger också runt dessa förbruknings-siffror och dom kör definitivt inte hårt utan tämligen försiktigt.

Om du köpte den på hösten så är det ju stor del vinterkörning, sen sägs det att en bil ska rulla ca 1000 mil innan förbrukningen landar rätt, så du ska se att du kör snålare under sommarhalvåret även om mycket handlar om körsätt så klart, sen är det ju en viss teknik att köra riktigt snålt med en hybrid, men det går, jag körde Lexus NX 300h som har samma drivlina på en lång testrunda, den stannade på 0,54 så Rav4 som är lättare borde kunna köras på samma siffror, men inte med vinterdäck och kyla

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Körmönstret påverkar så klart. Den verkliga förbrukningen är ju så klart i överkant mot vad man kunde förvänta sig, men man kan ju tänka som så att Toyota fått ner bensinförbrukningen till dieselnivåer.

Power to the people

Vet inte hur mycket man allmänt tänker på hur mycket hjulstorlekarna påverkar bränsleförbrukning och prestanda.
Själv var jag inte riktigt medveten om att större hjul försämrar prestandan fullt så mycket som det ser ut när jag kollar tillverkarnas siffror. Med samma vikt och bara 1 tums större hjul tycks accelerationen försämras med hela ca. 0,75 sek. 0-100. CO2 öka med ca. 4 gr. bränsleförbrukningen med ca. 1 dl/100 km.
Två tum större som det brukar vara på SUV gör ju en hel del förutom vikten och luftmotståndet.
Mer vetenskapliga siffror än från tillverkarna har jag inte kollat upp.

Detta har säkert diskuterats tidigare som jag inte sett, då jag inte är speciellt aktiv här el. på liknande sidor.

Det är en rimlig förbrukning, helt i linje med de fysikaliska lagarna. Hög, tung med dålig aerodynamik så den förbrukningen skall du nog vara nöjd med. Hade det inte varit hybrid skulle den nog ligga ca 0,1-0,2 liter/mil högre.

Ffodil.
Kia Nero deklarerar en ökning på 0,3dl vid uppgradering av däckstorlek i deras brochyr.
4wd och den extra tyngd och tullmotstånd tar MINST en halv dl i ökning.

En pensionär kör en ny Opel mocca med 4wd och automat och bara längre sommarstuge körning ligger i snitt på färdatorn på 0,76.

Det kostar med 4wd och vanlig automat och hög bil.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hybrider brukar ligga på 50 procent högre i verklig förbrukning än deklarerad. Hybriderna gynnas i körcykeln NEDC genom hur den körcyckeln är konstruerad, särskilt stadstrafik-cykeln gynnar hybrider. Men verkligheten är på ett annat sätt.

SUV i annonsen i tidningar och i media specificeras väldigt lågt, antagligen för att vinsten är högre på SUV modeller och köpare skall luras att tro att de drar mindre än de gör i verkligheten. På miljösidan är SUV ett stort steg bakåt i utvecklingen då vi ökar utsläppen rejält, och vad jag menar då är att en RAV4 skulle kunna varit en tex Auris hybrid istället och därmed hade utsläppen för köparen kunnat vara 50-100% lägre relativt sett. Men då måste RAV4 ägare acceptera att köra en Auris hybrid istället... vilket jag tolkar som omöjligt idag när alla vill sitta högt och köra SUV modell.

mso 1000 wrote:
Om det är nån tröst Alf så ligger många suvar kring denna förbrukning och även över även med diesel.
Sedan håller jag med att 50% överförbrukning är rena rånet och jag antar att du inte konstant kör 30km för fort.

Då undrar jag bara varför man i hela friden skall man köpa en Hybrid, när det går lika bra med en vanlig diesel.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Som vanligt generaliserar Raphael, Auris hybrid ligger på snitt förbrukning på ca 0,53 liter/mil, i verkligheten. Den är specad något mindre (runt 0,45) i papperna. Du kan häva ur dig sådant påstående som absolut inte är rätt. SUV modeller tycker jag dock generellt är lågt satta, med tanke på extra vikt och aerodynamik. Inget nytt under solen.

Styggavargen, det är inte att generalisera att NEDC körcykeln gynnar hybrider. Teknikens Värld har i test efter test visat att hybrider drar mycket mer i deras egen Sverigecykeln och i deras egna testkörningar än i NEDC körcykeln, att hybrider överförbrukar mer än bensin och dieslar gör. Den enda hybrid som varit anständig här är Kia Niro. Så nej Styggavargen, jag häver inte ur mig saker och ting. Jag har läst varje nummer av Teknikens Värld under mer än 30 år. Hur mycket läser du Teknikens Värld?!

Som vanligt kommer Styggavargen med helt fel uppgifter. Hybriden av Toyota Auris är inte speccad till "runt 0,45 i papperna", men Styggavargen brukar ju häva ur sig påståenden som inte stämmer. Fakta är att Toyta Auris HSD (hybriden) är speccad till en blandad körning av 0,35 l/mil "i papperena" och med 15" däck enligt NEDC körcykeln. 0,36 l/mil med 16" och 0,39 l/mil med 17" däck. Även om Styggavargen kör en 0,35 l/mil bil på 0,53 l/mil så är ju 0,53 l/mil ganska rätt mycket mer än 0,35 l/mil. Om Auris hade haft en modern diesel istället så är jag tämligen övertygad om att den hade gått att köra på 0,45 l/mil i verkligheten.

Jag tror att Styggavargen här helt enkelt tror att Auris med 1.2 turbo Start&stopp-system är samma som hybriden, för start&stopp-varianten drar 0,46 l/mil med 15" fälgar i blandad körning. Men det är inte en hybrid, utan hybriden är 1.8 HSD Auto. Det är bara att gå till Toyotas egen hemsida och kolla specifikationerna. Och det är hybrider vi diskuterar inte bilar med start&stopp-system.

det bliver meget bedre til sommer, hvis det er en trøst, kold vinter giver lidt ekstra forbrug til hybrid..

Uhh, vad man är ute och seglar här vad gäller hybrider jämfört med diesel i förbrukning. Man tror det man vill tro.......

Trådskaparen ska vara nöjd med den förbrukningen på 0,75l/mil. Den är högst rimlig. Möjligen kan den krypa nedåt något om du anstränger dig. Min dieselbil tar nästan lika mycket och är då en vanlig kombi med aut och awd. Också en högst rimlig förbrukning, ingen idé att försöka ljuga för sig själv vad gäller förbrukning och utsläpp.

Vargen, du skulle ju inte snacka om Suv i alla trådar, har du glömt det redan :)

Hybrider är en styggelse och laddhybrider är värst av dem alla. Nej, det har ju visat sig att för en stor mängd användare (alla de som aldrig ens laddar) så är de extra 200+ kg som den extra drivlinan medför inget annat än just... 200+ kg som de skall släpa runt på.

Laddhybrider införskaffas mest för diverse bonusar. Inte för att laddas. Hade det inte funnits monetära incitament, tagna från våra skattepengar, så hade dessa inte gått att sälja. Och när förbrukningen dessutom är under all kritik, jämfört med den uppmätta, även när de laddas - ja, då blir det ju, om möjligt, etter värre.

Sälj din hybrid och köp en diesel, vet jag. Tack vare diverse galenskaper går de att få tag på för en schysst peng nu.

.

Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Raphael wrote:
Hybrider brukar ligga på 50 procent högre i verklig förbrukning än deklarerad. Hybriderna gynnas i körcykeln NEDC genom hur den körcyckeln är konstruerad, särskilt stadstrafik-cykeln gynnar hybrider. Men verkligheten är på ett annat sätt.

Hybríden är nog känsligare för körsätt en bilar med vanlig drivlina, men att bara säga att de brukar dra 50% mer är nog att ta i, sen tankar man ju inte % så bättre att prata om dl, normalt får man plussa på ca en dl på de flesta bilar

VIB körde ju sin Toyota Auris Touring Sports 1.8 HSD Active i 3564 mil med en förbrukning på 0,52, det får väl anses som väldigt bra då det var test av bilen och inte bara snålkörning, lägg då till att man släpper ut extremt lite avgaser i tätbebyggt, men det är lätt att snacka ner det man inte själv har erfarenhet av :)

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.