En ny chansning.

1320 inlägg 0 nya

Nån kanske undrar varför jag köpt bilen, har ju redan en och frun har en Swift.
Jo frun ska vara borta flera veckor i sommar med husvagen, jag ska vara hemma och renovera på huset, och behöver en bil med dragkrok. Vi frågade efter krok till Swiften när vi köpte den, men det var svinigt dyrt, och den får ju inte dra nått att tala om.

Ja V40 är för sin ålder trevlig att åka i med sköna stolar, dock är halvskinnstolarna i min T4 skönare än i nyförvärvet som har helskinn.
För egen del är prestanda viktigt, och få bilar i prisklassen finns med 160 el 200 hk.
Hade nöjt mig med en vanlig motor hade jag inte köpt en Volvo.

Så jävliga har bromsarna inte sett ut på någon av mina bilar! Fy fan...

Men visst, har ju sett både så illa och värre...

Jag brukar plocka ner mina bromsar en till två gånger om året och trycka tillbaka kolvarna, fila lite, smörja lite m.m sen sätta ihop det igen. På så vis är alltid bromsarna i toppskick inför vintern, och inför sommaren.

Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Snabbfixet till handbromsen måste jag prova, har xets bil här varje år för att motionera oken bak.
På mina egna bilar får bromsarna en omgång vid varje däckbyte.
Volvon var nybesiktigad med godkända bromsvärden !! men nerslag på rostig bromsskiva.

Det enda som är kvar är ju i så fall att byta bromsvätska, den blir sämre med åren, tar upp vatten, och tappar därigenom viskositet.
Och möjligen bromsslangar, som allt gummi tappar dom spänst med tiden, har faktiskt aldrig bytt slangar på en bil sådär bara, bara en när sbp inte tyckt om dom, och då känner man inte nån skillnad, så det är en teori....
Däremot har jag bytt till stålspunna slangar på mc, och det gör skillnad, all svampighet försvinner, känslan blir bättre, och så klart klart bättre tryck i bromsarna, när man får mer "direktkontakt" mellan manöverorgan och bromsskiva!

Bläddrade lite i en pärm jag fick med bilen, och hittade vad bilen kostade ny, notera att det är + moms.

En ny chansning.

Dom flesta bilar idag har glidande enkolvs ok, och gliddelen slits med tiden, vilket gör att oket flexar lite, måste röra sig en längre bit innan dom nyper.
Det finns olika typer. Volvo har en ren stålpinne som går in i ett motsvarande hål i bromsbommen, dom rostar ofta fast (slarv vid bromsbyte) pinnen är 8 mm, men när jag nu fixade min bil fick jag lätt in en 8,5 mm borr i hålet, slitet alltså.
Många Tyskar har ATE ok, där en rostfri pinne går i ett gummi, är sällan nått problem med dom, men det blir ju inte helt stumt med gummilagring, gummina går att byta, men det är det väl sällan nån som gör, vi som tex åker på bana med BMW som har ATE oken byter ut gummina mot mässingslagringar.
Sen finns det Japanska Aknebo där man tänkt till lite, där sitter det lagringar av fjäderstål på pinnen, som håller det lite stummare, och det finns mer plats för fett i hålet.

Ett mycket vanligt verkstadsslarv är att man bara lossar en glidpinne och fäller upp oket, dit med nya klossar, in med kolven, och ner med oket, man kollar inte om ena glidpinnen rör sig.

Fick in en Volvo för många år sen, den hade varit på Bilia 2 ggr för svampiga bromsar med ett års mellanrum, vid båda besöken hade man bytt huvudromscylinder och främre bromsklossar (10.000:-) när jag fick bilen ytligare ett år senare var det samma problem. Bromsklossarna var snedslitna, den ena glidpinnen var som fastsvetsad på båda sidorna, i det läge som motsvarar nya klossar, och när man bromsade fjädrade hela oket istället för att glida. Jag lossade och smorde glidkolvarna och monterade nya klossar, sen funkade bromsarna som dom skulle i flera år framöver.

Ett annat förekommande fel är att man smörjer glidpinnarna med kopparpasta el liknande, det funkar inte i längden, det ska vara fett, funkar med vanligt smörjfett, finns även specialfett för ändamålet.

Där har du kanske något, rcs.
De oplar jag haft har haft gemensamma ok med saab, och där brukar det fastna sådär.....
Insignia är väl "systerbil" till 9-5.
Så långt har jag aldrig tänkt, bara smörjer upp varje gång jag byter sommar/vinterhjul......och det funkar......
Men man värderar ju inte sin tid när man sköter sin bil själv, enligt vissa här......
Har å andra sidan aldrig bytt ett ok, de har alltid gått att få igång, lönen för mödan?

Sen är det bra om dom små gummitätningarna på glidpinnarna är hela och fräscha, så stannar fettet kvar, och blandar sig inte med smuts till stenhårt beck....

Ett annat snabbfix för att smörja upp bromskolvar, är en injektionsspruta, med nål, fyll med bromsvätska, stick genom dammskyddet, och tryck i ordentligt.....
Sen kan man pressa kolvarna. ut och in med oket på plats, mycket lättare än att ha det i handen........
Har förklarat för vännen sjjksköterska att jag inte börjat knarka, mekar bil bara.....

Ja, men ska man ha nått riktigt gjort idag, måste man nog göra det själv, allt företagande idag verkar vara "Fort men fel"

Måste berätta en sak i det ämnet.
Fick ett montage, en dörr i en frys, det var sjukt bråttom, helst skulle den varit uppe igår, vi skulle satt upp den för en månad sen men det gick inte för dom var inte klara med golvet.
Kommer dit "Få upp den fort som fan, vi ska slå på kylan.
Vad skulle ni göra sa jag ?? Ni göt golvet igår, betongen ska helst brinna i 14 dagar först, sen får man inte sänka temperaturen med mer än 2 grader per dygn vid minusgrader, då spricker golvet, ska ni ha -18 grader är bara det 9 dygn.
Tidsplanen vetty, vi måste hålla tidsplanen.

"Ett annat snabbfix för att smörja upp bromskolvar, är en injektionsspruta, med nål, fyll med bromsvätska, stick genom dammskyddet, och tryck i ordentligt..."
Tack för det tipset, Duccedriver! Det ska testas nästa gång kolvarna där bak börjar kärva på mitsubishin. Har hittills lyckats rätt bra med att fixa till dem genom att "motionera" med ett kolvtryckverktyg (Biltema), men felet brukar återkomma efter nåt halvår.

Jag har inga problem med att vi spårar ur i trådarna, bara det är vettiga och relevanta saker, och inte pajkastning.

På Mercan jag hade fastnade ena kolven fram rejält, men bara loss med oket, pump på bromsen så kolven kommer, sen upp med den i svarven och fram med smörgelduken och putsa bort rosten. Och i pket ger man på med honingsverktyg med grov stenar, värmer loss luftnippeln och sedan har man ett styck nytt bromsok. Gummina brukar faktiskt klara sig om man är lite försiktig, och smörjer med bromscylindrfett vid återmonteringen.

Det höll flera tusen mil till i alla fall. Jag hade inga problem.

Jag har säkert renoverat 100 ok på ditt sätt Lason1, och det funkar utmärkt. Några gånger när yttre tättningarna varit för dåliga och jag köpt repsats, men dom gångerna kan nog räknas på ena handen.
Man ska bara komma ihåg att sätta tillbaka kolvtätningen åt samma håll, den är ofta riktningsbestämd.

Efter ha fixat nämnda bromsar, bytt 2 glödlampor, bytt en säkring, rättat till en H4 lampa gick bilen med glans genom bilprovningen.
2 bättre däck och en höger framskärm med mindre skavsår står på önskelistan.
Så nu kan frun ge sig ut i värden med sin semesterkärra, dock misstänker jag att hon tar T4an istället, hon verkligen hatar skinnklädsel.

Däck är väl inte så svårt, men framskärmen får väl bli ny i så fall.....
Har försökt hitta en höger till min, helt j-a omöjligt!
Eftersom det är grussprutet från vägen som förstör skärmkanten, och delen mot tröskellådan på v40, är höger mest utsatt, det ligger ju mer skit in mot vägkanten....
Den snygga designen på framskärmen, som ligger i linje med däckets ytterkant, gör att nämnda skit blästrar kanten mer än på många andra bilar.
Snyggt, men praktiskt nää.....
Fixade min med glasfibermatta och flytande polyester, lättare att få snyggt än glasfiberspackel....
Eftersom jag är händig med spackel, slipmaskin och bättringsfärg, syns det nu bara om man vet var man ska titta, och då saknades en rejäl bit kl 12 i hjulhuset, och det mesta i underkant......
Den trista silvermetallicen har sina fördelar, bättringar syns inte så mycket.....

Jag får kanske hitta på nått liknande, det saknas lite kl12, vänster och bakre kanter är bara ytrostiga, så det blir lite jobb för blästern.
Mina bilar är solid mörkblåa, och den kulören brukar vara ganska bra att bättra.
Jag har tidigare jobbat på en bilfirma med försäljning av äldre beg bilar, så jag har också ganska bra handlag att laga med både plåt och plast, och få till det så bara proffs set att det är bättrat.
Kom och minnas att jag gjorde en liten bildserie på ett annat forum för många år sen, och det finns kvar !!
http://www.zatzy.com/forum/showthread.php?271451-Jag-lagar-rost&highlight=

Angående bilen som tråden startar med, Chryslern, så fick jag just ett meddelande på Facebook från köparen att växellådan gått felfritt i 20 mil, jag kom inte ens från tomten innan lådan gick i felsäkert läge efter återställning.

Fick även testa bilens kylsystem idag, det är ju nått som kan fallera på gamla bilar, och ofta inget man märker förens sommaren kommer och man fastnar i en kö. Jag fick stå nästan 40 min på Essingeleden när jag skulle hem, +21 visade termometern, ACn kylde fint, och tempmätaren stod stum som en klippa.

Tog en sväng med T4an, med mottot "våga vägra motorväg " Snirklade oss fram till Sala, ett varv runt brandområdet, vidare till Norberg, Avesta och 70an till Tällberg vid Siljan. Dagen efter tog vi ett varv runt Siljan och avslutade i Ludvika, och dagen efter det till Västerås, och där blev det sen motorväg till Enköping, 55 över mälaren, för att fortsätta hemmåt på motorvägen.
Efter 78 mil fick jag i 54 liter, det betyder 0,69, mätaren i bilen visade 0,67.

Det är riktigt bra!
Vad säger deklarationen i instruktionsboken?
Den bilen lär väll vara gammal nog för att inte vara deklarerad med EU-Körcykeln.

Min 740 drog 0,91 senaste tankningen, men då har jag kört med skyliftar på mellan 1000 och 2500 kg på dragkroken, då måste man få dricka lite extra.

0,96 blandat tror jag det står i boken, till vardags brukar förbrukningsmätaren visa 1,05, när jag åker nån stans så blir det till stan (Stockholm) och då står man antingen i en kö, eller vid ett rödljus i väntan på att få köra till ett annat rödljus, snittfarten brukar ligga på 38-42 km/h, nu var snittfarten 66 km/h, frun var med och vi stannade så fort det dök upp nått intressant, typ loppmarknad, sevärdhet el badplats. Om inte nått är ivägen håller jag 10 km+ på mätaren, vilket är 5+ i verkligheten.

Men jag är nöjd, har ju i alla fall 200 hk och automat

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.