En ny chansning.

1320 inlägg 0 nya

Chryslern skulle nog må bättre med nya stötdämpare, Mekonomen hade främre av okänt märke för 1450:- st.

På en amerikansk sida som även säljer i europa via england hittade jag samma dämpare märkt "Ekonomi" för 37 dollar.

För märkesdämpare runt om ink frakt ville dom ha ca 2000:-

Rikard: har du kollat skruvat.se och mister-auto.se...? De brukar vara avsevärt billigare än Mekonomen.
Kollade: 1036 och 670 kr för Monroe (fri frakt och 99 kr frakt).

Men, 37 dollar är nog knappast värt besväret. Det är bara för billigt...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Chansningen gick ren ut sagt åt helsike. I höstas efter några veckors vila var batteriet tomt, bilen kablades igång, men den hackade lite, vid felsökning en sen kväll såg jag hur det slog gnistor bakom motorn, bytte tändkablar, det satt orginalkablar på från 2001, passade även på att skruva upp ett tändstift, även dom hade sett bäst före, bilen är fullservad på auktoriserad verkstad, och enligt serviceplanen borde både stift och kablar vara bytta nyligen, men så var inte fallet. Gjorde även övrig service med oljor och filter. Nu gick bilen bra igen, men jag hade ett litet skak i framvagnen, mest vid bromsning, skivorna var inte så snygga, och jag köpte allt i bromsväg runt om och bytte.
Efter nån vecka var batteriet tomt igen, när jag åkte iväg tändes motorlampan ?? När jag åkt ett tag så funderade jag på varför motorn varvade så mycket, har jag dragit i växelspaken ett hack för mycket ?? Nä, bilen går bara på 2ans växel, lådan har gått i Safe mode, förutom detta åker coupefläktens hastighet plötsligt jojo.
Egen felsökning säger att instrumenthuset drar 1,4 amp konstant, på verkstad kollas lådan upp, den saknar signal om motorvarv.
Bilen blir stående över vintern, när jag provkör den nu för nån vecka sen ligger främre bromsarna på, plockar isär och kollar, det är bromsslangarna som behöver bytas, dom har svullnat inuti och funkar som backventiler, Slangarna är inget man kan ersätta med nått enkelt och dom är ganska dyra.
I förrgår tog jag beslutet, bilen ska bort, en kompis kom och hämtade den för kaffepengar, och brakförlusten är ett faktum.
I morse köptes en mörkblå V40 2.0T för kaffepengarna, inte så snygg men fullt fungerande, har ju sen tidigare en mörkblå V40 T4, är ju praktiskt att ha 2 lika bilar, om nån skulle ge upp kan man använda delar till den andra.

Mannen som svurit ed på att aldrig ha en Volvo har nu 2 st.

They grow on you.....
Men gläd dig åt att volvon är inte renrasig, en hybrid med mitsubishi.......
Fast köp aldrig en 2,0 utan turbo, tristare motor får du leta efter!

Lite skillnad på utrymme, eller hur? Det går väl åt två V40 för att kompensera Chryslern?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag hade också behov av utrymme ett tag, skippade chrysler och bytte min bmw 523 rakt av mot en cheva transsport, bästa, bekvämaste, och sett till sin storlek, snålaste bil jag ägt.
På 9000 mil bytte jag bromsklossar, 2 hjullager och servade.....
När jag sålde den för 3 år sen hade den gått 37000 mil, och den går än.
Färddatorn, som jag nollade när jag köpte den, stod på 8,4l/100km, volvon står på 8,2...

Ja bilar är kul!

Har man bara verktyg så!

Skulle aldrig falla mig in att köpa bil för mer än mitt hus kostat (180.000)

Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Bilen får kosta max 10 procent av vad motorcykeln kostar......
Tur du inte bor i västra skåne då, lason1, här får man inget beboeligt under 1,5......

Volvon kostade 7000 riksdaler nyskattad.

Det är 0,2 % av mitt boende.

Lason1 wrote:
Ja bilar är kul!
Har man bara verktyg så!
Skulle aldrig falla mig in att köpa bil för mer än mitt hus kostat (180.000)

180.000 , nu blev jag nyfiken! var i skogen bor du?

Pär

I mitten mellan Alsterbro, Ålem och Rockneby kan man säga :) 4,5 mil till Kalmar, 4 till Oskarshamn, 3,5 till Nybro.

Dessutom ingick reservaggregat, två gräsklippare och alla möbler i köpet.

Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Det är bra, jag har mindre än 2 mil till Sergelstorg dom ju är Stockholms mitt, men jag gissar att du åker till Kalmar på halva tiden. Vi fick lägga 600.000 i kontantinsats på ett hus från 58 i orginalskick där det mesta sett "Bäst före" ock nått reservaggregat fick jag inte heller.

Den nya Volvon för 7000 är ju oxå en chansning, men det verkade ha gjorts en del reparationer, tex sa ägaren" Har en jätteduktig kille som hjälper mig, förra året bytte han bromsok bak"
Ja oken var nya, men sen då ?? Bilden talar väl för sig själv.

En ny chansning.

Som tur är hade jag nya prylar hemma, köpte runt om från Tyskland när jag beställde frambromsar till den andra.

En ny chansning.

Bromssköldarna gått upp i rök, kanske?
Det har dom ju gjort på de flesta v40, om man tittar på returbilen.
Så även på min, så mina bakbromsar såg ut så där.........

Sköldarna (det som var kvar) låg på marken när jag var färdig.
Ytan på brombomarna där klossarna ligger var så slitna att jag fick fylla på lite nytt material med svetsen.

Bilar ska inte bli så gamla. Vi har flera på vårt forum som anser att det är billigast och bäst att byta vart tredje år och några som att det är billigast att köpa en bil som gått tre år.

Jag hör inte till dem som byter så ofta, jag brukar köra runt 30000 mil innan jag ersätter bilen, men det har också berott på skicket
Men mycket beror på vad man har för bil att utgå från och resten beror på hur man värderar sitt eget arbete.

Men jag måste ändå säga lycka till Rikard, det där objektet är inte något som jag skulle ge mig på, mina erfarenheter från den är inte så kul, men du kan säkert få ordning på den, du har ju inte lagt ner så mycket i kontanter och du kan nog få en trevlig bil med lite(!) pyssel ;o),

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bilen har bara haft 2 ägare och gått 18" mil, knappt inkörd heter det väl i Volvokretsar ;)

Ja, såna där bromsar är man ju van med. (särskilt bak, där de sällan används)
Har dock inte lyckats få Trafikvärket att gå med på att ersätta kostnaderna för reparationer pga vägsalt...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Så länge saker och ting funkar bra, och man kan leva med skicket, kan en bil väl inte vara för gammal?
Bromsarna brukar ju inte hålla så länge, det är ju underhåll att byta sånt.....
Snabbfixen till handbromsen funkar även här, borra genom gjutgodset till axeln, spraya med krypsmörjmedel, gänga i en fettnippel och tryck i fett, så går det att både dra och släppa handbromsen.....
Specialverktyg till att backa kolvarna finns i varje garage, nyckeln till vinkelslipens spindel...
En 90-talskonstruktion, de sägs ju vara de bästa bilar som byggts, ur hållbarhetssynpunkt.
V40 känns ju fortfarande ganska modern att köra, och är ju en rätt snygg bil, något av det mest lyckade från volvo.
För storleksklassen bra stolar och framför allt tillräcklig skjutmån på dom....
Dom rostar så j-ligt bara, åtminstone före -01, då fas2 kom med bättre rostskydd.
Min bär åtminstone sina 30"mil med grace, endast skärmkanterna fram var dåliga, men inte värre än att en glasfiberförstärkning och bättringslack fixade det..........

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.