En ny chansning.

1000 inlägg 0 nya

När jag köpte min Astra gick det inte att låsa bakluckan, men jag tyckte inte det gjorde något. Desto mer irriterande är det att den nu inte går att låsa upp. Lite fånigt att ha en kombi som inte går att lasta.

Hjälper en vän att byta koppling på en nyare Hyundai, jag har skruvat mycket äldre Hyundaier, och dom är byggda enligt den Asiatiska skolan, man plockar fram 10 12 14 17 och en stjärnmejsel, så kan man stycka hela bilen i molekyler, dock har tidigare modeller haft mycket dålig ytbehandling på skruvar mm, inte kul.

Jag plockade iaf fram det jag trodde behövdes innan jag ens öppnat huven, min gissning besannades, och 12 minuter senare hade jag lossat allt som går att komma åt i motorrummet, batteri, batterihylla, luftburk, alla kablar, växelvajrar, kopplingscylinder, dom skruvar som håller lådan mot motorn och startmotorn.
Sen hissade jag upp fronten och ställde under pallbockar, rev av hjulen på båda sidorna, lossade styrled, bromsslangsfäste, ABS givarkabelfäste, fjäderbenet mot spindeln, kronmuttern till drivaxeln, och knyckte bort axlarna från lådan, då hade klockan hoppat 11 min till, och frun ropade att det var dags att äta.
Efter maten fick jag lägga en kvart på att bygga nått att hänga motorn i då man korkat nog inte satt motorfästet i motorn, utan i lådan. Slog en flukt på klockan igen när jag gav mig in under bilen, och 9 min senare ligger lådan på golvet bredvid.

Jag har inget till övers för Hyundai som bilar annars, men satan vad jag älskar bilar man kan meka med utan att bli sinnessjuk.

Rikard wrote:
Hjälper en vän att byta koppling på en nyare Hyundai, jag har skruvat mycket äldre Hyundaier, och dom är byggda enligt den Asiatiska skolan, man plockar fram 10 12 14 17 och en stjärnmejsel, så kan man stycka hela bilen i molekyler, dock har tidigare modeller haft mycket dålig ytbehandling på skruvar mm, inte kul.
Jag plockade iaf fram det jag trodde behövdes innan jag ens öppnat huven, min gissning besannades, och 12 minuter senare hade jag lossat allt som går att komma åt i motorrummet, batteri, batterihylla, luftburk, alla kablar, växelvajrar, kopplingscylinder, dom skruvar som håller lådan mot motorn och startmotorn.
Sen hissade jag upp fronten och ställde under pallbockar, rev av hjulen på båda sidorna, lossade styrled, bromsslangsfäste, ABS givarkabelfäste, fjäderbenet mot spindeln, kronmuttern till drivaxeln, och knyckte bort axlarna från lådan, då hade klockan hoppat 11 min till, och frun ropade att det var dags att äta.
Efter maten fick jag lägga en kvart på att bygga nått att hänga motorn i då man korkat nog inte satt motorfästet i motorn, utan i lådan. Slog en flukt på klockan igen när jag gav mig in under bilen, och 9 min senare ligger lådan på golvet bredvid.
Jag har inget till övers för Hyundai som bilar annars, men satan vad jag älskar bilar man kan meka med utan att bli sinnessjuk.

Rikard.
Som jämfört med vilka märken då som du blir sinnessjuk utav?

Japaner är inte dumma när de konstruerar allt är mycket noga uttänk att det kanske endag måste repareras också, fast det är japanskt......

Undrar om man kan läsa ut sådana här frågor också ur olika märkens bokslut AL.......?

Shogun wrote:
Som jämfört med vilka märken då som du blir sinnessjuk utav?
Japaner är inte dumma när de konstruerar allt är mycket noga uttänk att det kanske endag måste repareras också, fast det är japanskt......
Undrar om man kan läsa ut sådana här frågor också ur olika märkens bokslut AL.......?

Sist jag tittade var Hyundai koreaner.
Om jag inte missminner mig undviker Rikard bilar på F; Fiat Ford och Franska bilar.

Efter att jag haft några franska och italienska bilar har jag konstaterat att de inte sysslar med industrispionage. De har helt egna lösningar på allt.

L. Mäkinen wrote:
Shogun wrote:Som jämfört med vilka märken då som du blir sinnessjuk utav?
Om jag inte missminner mig undviker Rikard bilar på F; Fiat Ford och Franska bilar.
Efter att jag haft några franska och italienska bilar har jag konstaterat att de inte sysslar med industrispionage. De har helt egna lösningar på allt.

Helt rätt Mäkinwn så är Hyundai koreanskt. Men det trodde jag alla visste. Jag vet ju vad Rikard tycker om japanska bilar överlag sedan tidigare att skruva med. Med de verktyg han nämner kan man i princip skruva hela bilen, så också skulle jag gissa på koreanska bilar även om jag själv inte skruvat så på dessa.

Ja det är precis sådana saker som står på sista raden i bokslutet Shogun!

MVH AL

Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Ja korea/japanbilar är otroligt enkelt att skruva med, gammaldags men bra!

Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

När det flyter så är det kul att skruva.
Problemet är att det är det enda som är kul med dom, alltså går dom sönder för sällan.......

L. Mäkinen wrote:

Det behöver han (Rikard) inte göra längre, alla dessa märken med början på F som han undviker har högre kvalitet/driftsäkerhet än Toyota idag enligt AL, bara att läsa i bokslutet för företagen för att få reda på detta enligt AL.....

L. Mäkinen wrote:

Bra minne du har, men du glömde en bil med Tyskt F, Volkswagen, din kollegas Passat fick mig att tröttna helt på det märket.

Jag har lyckats styra en del av mina bekantas bilval med F:et, en vanlig fras är följande.
"Jag ska köpa ny bil, dom sa på jobbet att Golf är en bra bil" Ja dom är trevliga, men det finns ett problem, behöver du hjälp med bilen får du åka till nån annan mek, för här kommer dom inte in.

Huyndaien är klar, bara lite skruvar som ska dras åt, men frun gick till sängs tidigt, och jag ville inte väcka henne med muttermaskinen.
Stod Valeo på den nya kopplingen, och Made in Korea !! den var misstänkt likt orginalkopplingen, 700:- ink frakt från Tyskland komplett med tryckplatta och urtrampningslager.

Rikard wrote:
L. Mäkinen wrote:Shogun wrote:Som jämfört med vilka märken då som du blir sinnessjuk utav?
Bra minne du har, men du glömde en bil med Tyskt F, Volkswagen, din kollegas Passat fick mig att tröttna helt på det märket.
Jag har lyckats styra en del av mina bekantas bilval med F:et, en vanlig fras är följande.
"Jag ska köpa ny bil, dom sa på jobbet att Golf är en bra bil" Ja dom är trevliga, men det finns ett problem, behöver du hjälp med bilen får du åka till nån annan mek, för här kommer dom inte in.
Huyndaien är klar, bara lite skruvar som ska dras åt, men frun gick till sängs tidigt, och jag ville inte väcka henne med muttermaskinen.
Stod Valeo på den nya kopplingen, och Made in Korea !! den var misstänkt likt orginalkopplingen, 700:- ink frakt från Tyskland komplett med tryckplatta och urtrampningslager.

Valeo! Ajajajaj......;o)

Så VW är inte vidare Rikard, kan du utveckla?

Rikard wrote:
Den Passaten var inget topp-exemplar. Den gav några timmars pyssel åt dig och jag tror inte det var slut där.
Han var betydligt mer nöjd med sin Renault Megane.

Jag tar Rikards linje, jag skruvar helst inte vw jag heller. Fyra F regeln var inte dum, var det Fiat, Ford, fransk och (f)Volkswagen?

Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jag är ingen hejare på Tyska men en bekant hade besök från Tyskland av en kille som hette Volger, villket vi svenska uttalade just som det står, men han påpekade att enkel V uttalades F på Tyska, och att han hette Folker, varför G:et i namnet uttalades K forskade jag aldrig i.

Hade han verkligen g i namnet?, för volker är rätt vanligt i tyskland, och uttalas med f, precis som alla andra ord på v, v skrivs w som i folksvagen......
Inne i ett ord skrivs f som f.....
Är sådär på tyska, mest självlärd iofs men har "språköra" och en tysk morsa och har jobbat 17 år med folksvagen och det språkligt enklare audi.....
Men vadå, så hemska är dom väl ändå inte?
Jag tycker dom är konsekventa, på sitt eget sätt, gäller bara att förstå herr doktor ingenjörens tänk.......

Finns mycket jag skulle vilja prata med herr doktorn om, tex att man alltid fäster ett avgasrörets fläns mot grenröret med grov fingängad pinnskruv och tunnväggig kragmutter. Muttrarna ska vara åtkomliga med hylsa.
När muttern är åtdragen ska inte pinnskruven sticka utanför muttern.

Jo, en och annan konstruktion lämnar övrigt att önska.....
När det gäller att byta avgas är nog citroen xsara den bästa bil jag rört vid, främre rör och kat i en enhet, nerskruvad på minuter och svetsad.
Volvo v40 2,0 01 utan tvekan sämst, främre rör, kat och flexrör i en enhet, 1,5 m lång, och hur länge håller flexrör....
Dessutom finns inte så små flexrör universal, 2 st under grenröret....
Vilken jävla ombyggnation för att rädda det, dom är så känsliga att det billigaste på skroten kostade 4000, ny på volvo 11500......

duccedriver wrote:
Jo, en och annan konstruktion lämnar övrigt att önska.....
När det gäller att byta avgas är nog citroen xsara den bästa bil jag rört vid, främre rör och kat i en enhet, nerskruvad på minuter och svetsad.
Volvo v40 2,0 01 utan tvekan sämst, främre rör, kat och flexrör i en enhet, 1,5 m lång, och hur länge håller flexrör....
Dessutom finns inte så små flexrör universal, 2 st under grenröret....
Vilken jävla ombyggnation för att rädda det, dom är så känsliga att det billigaste på skroten kostade 4000, ny på volvo 11500......

Det löser man genom att köpa turbomodellerna, som saknar fläta.

Jo jag vet rikard, men nu var det ju en 2,0 jag fick nästan gratis.....
Tror en turbo hade varit trevligare på fler sätt, men jag bytte till en passat med turbo istället, ännu bättre.....

Idag fick jag chansen att göra världen lite vackrare. Det var nämligen dags för sista resan för min Opel. Egentligen borde jag ha kört igår eftersom jag inte hade orkat byta till vinterhjul på den och till idag kom det lite snö. Ett försiktigt handlag gjorde att jag tog mig dit jag skulle utan större incidenter.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.