Vi Bilägares forum

Motorcyklar, en del av trafiken

Motorcyklar, en del av trafiken

För mig som är nybörjare på mc känns det bra att kunna diskutera detta med mer erfarna mc-piloter.
I den gamla (försvunna) tråden fick jag råd om hojar med mindre vibrationer än min DragStar 650 och där jag har fötterna på annan plats än vid framhjulet.
Jag tror att jag kommer ha kvar nuvarande fordon över vintern eftersom det kostar en slant att byta, men nog skulle jag vilja ha något med mer symaskinskänsla utan att det ska varva hur mycket som helst.

Uppdaterat: 2015-09-17 10:40

Kommentarer

En till provkörning av FJR som jag tycker var trevlig

https://www.youtube.com/watch?v=B0TAAYX4Kfs

Uppdaterat: 2015-11-07 14:21

Kanske blir för modellspecifikt när jag skriver inlägg FJR men tänkte denna kunde vara kul att se, hur förhållandevis enkelt det är att få upp nya generationen FJR på centralstödet. Kan vara bra inför vintern.

https://www.youtube.com/watch?v=mbn_cpWUIJg

Uppdaterat: 2015-11-07 16:17

Centralstöd är överskattat......

https://youtu.be/t-y_xAM4oJE

Fast gw är precis lika enkel att få upp, bara teknik, kan trampa upp den med foppatofflor.....

Uppdaterat: 2015-11-07 18:31

11 mil grusrunda idag med lokala grusgänget. 7 pers som brände i skogarna, från Läckeby till Aboda Klint och nästan hela vägen tillbaka för de som är lite bevandrade i området.

Grymt kul och trevligt, en körde omkull och tappade sin toppbox, men ingen haverier och ingen blodspilla och alla var nöjda och glada, vi fick även fint väder.

Uppdaterat: 2015-11-15 19:47
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason1: Det var en rejäl tur!
Jag känner trakterna men då enbart på asfalt. Får nog skaffa en grussmiskare också. :-)

För några år sen var vi ett gäng på 25 hojar som körde Kalmar - Aboda ToR. Det gick sådär. 2 till sjukhus... En som kavade kull i 5 km/h och landade på nyckelbenet. En annan som blev trängd av en mötande bilist som genade. Det gick mindre bra, men han är återställd idag som väl är.

Uppdaterat: 2015-11-15 20:35
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Incidenter hör till när man gasar grusväg.....
Ofta går det inte lika fort som på asfalt, och det är oftast omkullkörningar, en sladd som blir för yvig....
Gruset är mer förlåtande än asfalt, ofta känner man tidigt att det bär åt skogen, och hinner göra sig beredd på att landa......
Har man aldrig åkt omkull, har man fegat, typ.
Har gjort en riktig highsider på asfalt, den luftfärden vill jag inte göra om, hojen till skroten och jag på sjukan med brutna revben......
Grus på asfalt har jag sladdat omkull på, i låg fart med vingen, men den ställde sig på kraschbågarna, med mig kvar i sadeln i 45 graders lutning.....

Uppdaterat: 2015-11-15 22:38

Funderat lite på såna där kraschbågar som Goldwing har (eng. engine crash bars), är det inte nånting man skulle kunna använda på andra touring-hojar? Tycker det verkar smart, särskilt på riktigt tunga hojar. Ofta slipper man då större skador när hojen bara tippar halvvägs och sen blir stående. Eller om det möjligen kan gå att eftermonteras. Förstås med nackdel att man får vara mer försiktig när man vinklar hojen i branta kurvor.

Kanske hade kunnat rädda killen som kör fjr i denna video.

https://www.youtube.com/watch?v=jg1m53NxUOM

Uppdaterat: 2015-11-15 23:44

Det finns nog inte att köpa, vidstige.
Trafikskolorna har kraschbågar som ser för jä..... ut.
Men dom kör lite andra hojar.
Kraschpuckar finns ju, på vissa hojar hindrar dom att både styre och spegel klarar att tappa hojen, om inte väskorna är på går det bra.
Tror jag har sett såna på fjr.
Men för att få den att bara luta lite krävs stora bågar, eller att hojen har så låg tyngdpunkt som gw, det motorpaketet står för halva vikten, och en boxer är låg..,
Som du ser på däckbytesvideon krävs det kraft för att tippa den längre än så....
1500 faller ju inte mer än att passageraren kan sitta kvar med fötterna på plattorna.. .....
1800 lite längre, den är ju mycket smalare nertill.
Ändå är bågarna inte större än att fotpinnarna tar i marken, så man får förvarning om man är för kaxig....

Uppdaterat: 2015-11-16 06:29

Inte så konstigt att försäkringarna är så dyra. En misslyckad vändning som på videon så ryker 20.000 (eller så), dessutom är det lätt hänt, t.ex. att foten halkar.
Min CBR slank ur näven när jag drog upp den på centralstödet (fel skor), och landade på en risig hoj bredvid. Blev en spricka i kåpan, men sidoväskan tog det mesta. Var en smula pinsamt att söka upp ägaren till den andra hojen, men han bara flinade och sa att det inte gjorde något med ett par extra repor.
Minns att jag hade motorskyddsbågar på min första hoj 1982, de skyddade bra. Både motor och fötter. men, det går ju inte att montera på dagens hojar.

Uppdaterat: 2015-11-16 17:21
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn, jo jag kan tycka att det är felkonstruktion när en modern hoj inte klarar att välta utan att det ska bli så mycket skador som det blir nu. Videoklippet är förresten helt färskt, vara bara för några dagar sedan han kraschade.

Uppdaterat: 2015-11-16 17:57

Dyrt blir det, bara ett kopplingsgrepp och en backspegelkåpa går på nån tusing....
När jag hade vurpat viffern, en 750 97 och fick se den, tänkte jag det var inte så farligt efter en så häftig kullkörning....
Mekanikern som värderat skadan sa bara, jag slutade räkna vid 130000, den blir skrot.....
Då var det bara dkrekt synliga skador han räknat, det var inte lönt att klä av den.
Det var 1999.... ..

Uppdaterat: 2015-11-17 06:23

Har man problem med centralstöd kanske man antingen skall öva på detta,alternativt köpa diverse motorskyddsbågar och liknande.
Modda FJRn med bågar likt en GSa,estetiskt blir det ingen nackdel..

Uppdaterat: 2015-11-17 12:26

ENTJ1, här handlade det nog främst om när man välter hojen när man är ute och kör, vid låga farter. Exempelvis vid en u-sväng. Centralstödet använder nog dom flesta väldigt lite f.ö. så jag förstod inte riktigt din kommentar.

Uppdaterat: 2015-11-17 14:01

Är man kort i rocken kan både centralstödet och u-svängen vara svåra.
Bägge kan man dock öva upp sig på.
Nä motorbågar är inte vackert, dagens hojar är för slanka i designen för det.
Då kan man ju köpa en gs adventure, bågar för att kunna tappa den här och var i öknen....
Ännu högre än vanliga gs dock, den kortbente må vara en kunnig förare.
Mina 190cm passar den som hand i handske, och spruta grus är ju kul, liksom touring i oländiga bergstrakter i transsylvanien eller mongoliet. ....

Uppdaterat: 2015-11-17 15:07
Vidstige skrev:

Kanske blir för modellspecifikt när jag skriver inlägg FJR men tänkte denna kunde vara kul att se, hur förhållandevis enkelt det är att få upp nya generationen FJR på centralstödet. Kan vara bra inför vintern.

Skulle det vara svårt att få upp någon endaste hoj på sitt centralstöd menar du?
Någon krånglig finns det väl men det är ju teknik till nästan 100%,även personer med ringa vikt klarar centralstöd.
Har inte nämnt något om en liggande hoj.

Uppdaterat: 2015-11-17 18:06

http://forums.pelicanparts.com/uploads5/r1200gs_21113381184.jpg
Här har vi en hög hoj,helt otroligt trevlig.
En GSa är låg i jämförelse..

Uppdaterat: 2015-11-17 18:11

Visst är det till stor del teknik när man skall ha upp hojen på centralstödet men är man kort och relativt lätt så är det klart svårare på många hojar än om man är lång - och lite tyngre. Är man kort så har man ofta kortare räckvidd vilket inte är positivt i dessa sammanhang. Man vill ju trots allt känna sig säker på balansen också och då vill man gärna kunna hålla i styret - men då gäller det att nå samtidigt som man skall trampa till på centralstödet längre bak på hojen . Inte så enkelt jämt kan jag intyga i egenskap av kort förare.

Uppdaterat: 2015-11-17 18:15
ENTJ1 skrev:

Någon krånglig finns det väl men det är ju teknik till nästan 100%,även personer med ringa vikt klarar centralstöd.
Har inte nämnt något om en liggande hoj.

Ja det är lite knepigt med dom stora tunga touring-hojarna. Har du provat själv?

Och varför tror du man gjort det lättare på nya generationen FJR om det var så enkelt på gamla?

Uppdaterat: 2015-11-17 18:27
Vidstige skrev:

ENTJ1 wrote:
Någon krånglig finns det väl men det är ju teknik till nästan 100%,även personer med ringa vikt klarar centralstöd.
Har inte nämnt något om en liggande hoj.
Ja det är lite knepigt med dom stora tunga touring-hojarna. Har du provat själv?
Och varför tror du man gjort det lättare på nya generationen FJR om det var så enkelt på gamla?

Därför att även fjollorna skall lyckas skulle jag gissa.

Uppdaterat: 2015-11-17 18:48

Måste hålla med samtliga.....
Det är ibland knepigt, det var det till jag lärde mig...
Är man kort kan det nog vara än värre, men övning ger färdighet, det är bara teknik.....
Jag har kanske vikten till min fördel, väger ju nästan en fjärdedel av hojens 430 kg.....

Uppdaterat: 2015-11-17 18:57

Då kan man skämtsamt säga att kilo som enhet blir felaktig,bättre att säga sin vikt då i ton,typ
0.1 ton låter ju mycket mer korrekt..
Och angående längd så kan man generalisera att allt under 6 fot är av Hobbitlängd,allt blir så mycket roligare då.
;-)

Uppdaterat: 2015-11-17 19:32
ENTJ1 skrev:

Därför att även fjollorna skall lyckas skulle jag gissa.

Jag pratade touring-hojar som väger bortåt 300 kg här.

Uppdaterat: 2015-11-17 19:33

Vet att det kanske är lite O.T och kan låta som reklam, men måste ändå dela med mig lite av en go känsla.
Blev med båge (igen!) och chansade lite och lämnade in den på en verkstad jag inte använt mig av förut.
Butiken/verkstaden jag testar denna gång är LellesMC i Uppsala och måste säga att det bemötandet jag fick där slår alla bemötanden jag någonsin sprungit på i en Bil eller MC verkstad.

Hyffsade priser, inte billigast men inte heller dyrast och är auktoriserade för Triumph.
Nu har jag iofs inte hämtat ut bågen än, men den spontana känslan såhär långt är väldigt bra.

Uppdaterat: 2015-11-18 15:28
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

De flesta mc-firmor jag varit på tar hand om sina kunder bättre än bilfirmor, är min känsla....
Kundkretsen är flockdjur,snackar i klubbar, på träffar och på torget onsdagkväll.....
Dessutom intresserade kunder, hojen är en hjärtesak, bilen ett nödvändigt redskap.
Ett taskigt rykte sprider sig fort, och lever länge.
Det vet man om, och agerar efter det.
Har blivit bemött som på bilfirma 2 gånger hos olika handlare, bägge av dom största, bägge har konkat.....

Uppdaterat: 2015-11-18 16:45

Jag har varit och tittat på mc på Lelles några gånger och jag tror det behövs vapenhot för att få köpa något av dem. Jag är väl osynlig trots ett drygt deciton fördelat på 186 cm.

Uppdaterat: 2015-11-18 18:25

Har min månglare i stan, han är bra!

Repor? Värsta omkullkörningen jag gjort var i 50+ på asfalt, blev lite repor och en bruten bakskärm samt blinkers, kostade ihop 300 kr...
Har man planer på att ofta ramla kan offroadhoj rekommenderas, allt är billigt i plastväg och resten är nästan okrossbart...

I vinter ska det trimmas framgaffel! Min gungar om man trycker till den, 2900 mil på mätaren nu, jag har kört 2700 av dom.
Har nån någon aning om vad för viskositet det är på oljan i en XT660-gaffel? Lär ju förutom bättre fjädrar även hälla i något tjockare olja. Obehagligt när framhjulet inte alltid gör som man vill.

Däremot kan jag varmt rekommendera däcken Heidenau K60 Scout, bästa allrounddäcken jag provat!

Uppdaterat: 2015-11-18 22:41
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Om vi pratar om repor så har jag nog rekordet. Det är några år sen nu så jag törs offentliggöra det trots att det känns i "skämstarmen" än...
Ca 500 meter efter att ha tagit ut en ny MC från handlaren la jag omkull den i första rondellen så att gnistorna rök. Linkade tllbaks till handlaren och gick igenom vilka delar som behövde beställas och kunde köra hem sen med ett snett styre (vande mig med det snabbt så det blev problem när jag fick ett rakt!)
Den repiga kopplingskåpan har jag inte bytt än den läcker inte efter 4000 mil.
Så nu var det erkänt.

Och jag vet att nya däck är snorhala men tänkte inte på det just då, det är ju så kul med en ny MC!

Uppdaterat: 2015-11-18 23:06

Snyggt skeptikern....
Fått sladd med nytt däck, men det redde upp sig med hjärtat i halsgropen och brunt streck i kallingarna.....

Uppdaterat: 2015-11-18 23:29

Inga bruna men allvädersstället fick sig en del skråmor, jag klarade mig dock helt utan skador. Kompisen som åkte bakom fick nästan psykiska, det var tydligen spektakulärt med gnistorna!

Uppdaterat: 2015-11-18 23:38

Såhär glada blev Clownronden när vi överlämnade insamlade pengar till dem i Onsdags.
Jag och min hoj till vänster i bilden.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-11-20 18:20
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Bra jobbat :-)
Det värmer att läsa om sådana initiativ.

Uppdaterat: 2015-11-20 18:12
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jaså, det var softgliders du gått med i...
Då lär vi kanske träffas irl, det händer att vi visar oss på arrangemang där, både rallyn och kvällsträff.
Trevligt folk!

Uppdaterat: 2015-11-20 19:42

Japp ducce, Softgliders ligger ju bara ett par mil från mitt så det passade bra och som du säger, trevliga medlemmar där.

Uppdaterat: 2015-11-20 19:45
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Intressant om däcktryck för FJR, i denna nya video rekommenderar han att höja trycket till 40 psi fram, vilket är ca 2,75 kg. Handboken säger 36 dvs ca 2,5 kg. För att styrningen ska bli klart smidigare alltså. Bak samma som boken säger, 42 dvs ca 2,9 kg. Kanske ett tips även för andra tunga touringhojar.

https://www.youtube.com/watch?v=QGJv7dyx2do&feature=em-subs_digest-g

Uppdaterat: 2015-11-22 23:27

Att höja trycket mot rekommendation är sällan nån nackdel.
Vissa däcktillverkare har ofta specifika rekommendationer till fordon och deras däck, som skiljer sig mot fordonstillverkarens.
Det man möjligen ger avkall på är komfort, i övrigt är det bara fördelar.
Bättre styrrespons, bättre slitagebild osv.
Min supertunga tourer har specialdäck, enbart för goldwing, nån mix av radial och diagonal, bias.ply
Honda säger 2,5 fram och 2,8 bak, enligt däckhandlarna och mc-mekar 2,8 fram och 3-3,3 bak, då får man ut många fler mil.
Och min går över 3000 mil på bakdäcket och 2000 fram, då är dom inte blanka, utan börjar kännas otrevliga, och jag är ingen "snäll" förare....
Dessutom blir den mindre känslig för vägskarvar och linjer i hög fart.
När dom blir slitna blir hojen som med för lågt tryck, man får trycka till styret rejält i början, sen faller den över själv och överstyr och man får lyfta den ur svängen, en gw ska inte kännas som en harley....
Denna plattslitning kommer senare med högt tryck.
Kör fn på bridgestone exedra, det jag har funnit bäst sen dunlop blev svindyra.....
Hade metzeler tourance fram en gång, helt nytt då, skulle vara bra enligt handlaren, men efter 300 mil började jag tro att ett hjullager var slut, det lät hemskt....
Mycket bra grepp, styrresponsen var suverän, men mönstret för sportigt för en 400 kg framtung hoj....
Så prova gärna högre tryck, speciellt om du kör fort ibland.
Däcket håller profilen bättre i fart, och slits, tvärtom vad många tror, jämnare.....

Uppdaterat: 2015-11-23 10:07

duccedriver, bra tips där! Då ska jag nog köra med 2,8 fram och 3,0 bak i fortsättningen på min FJR. Är ju också så att den har elektroniskt justerbar fjädring och att man kan enkelt sätta den i läge med mjuk fjädring, så då borde man få bra komfort ändå. :)

Uppdaterat: 2015-11-23 10:11

Mjuk fjädring och däckfjädring är ju inte detsamma....
Men det kanske kan mjuka upp lite för en känslig rumpa....
Jag känner fö inte skillnad på 2,8 och 3 bar över skarvar ur den synpunkten.
Fjädringsinställning är svårt, inställningarna på touringhojar är mest ägnade för körning med eller utan passagerare och last..
Gw har ju inställning med knapp, med minnen för olika förhållanden.
Mjuk fjädring då blir hojen dryg, är den för hård flexar ramen istället....
Fick lära mig att ställa in min ducati på en kurs med tidningen bike, deras testlag och några kända raceförare som kursledare, 2 dagar och ett helt bakdäck slutkört på anderstorp.
Peter Sköld hjälpte mig att ställa in som han vill ha hojen för landsvägskörning, fick en helt ny hoj, den hojen är ju fullt justerbar, med bara bra komponenter.
F.ö de bäst investerade 5000 spänn i hojåkningen för mig, fokus på kursen var att köra fort på bana, på ett sätt som kan överföras på väg....
Kan man köra fort på ett säkert sätt, har man större chans att överleva i lagliga hastigheter var tanken, kan bara hålla med......
Förutom att det var sjukt roligt, anderstorp är ju en snabb bana......
Några år senare fick jag en kurs på köpet, när jag köpte ny yamaha, enda fokuset då var att man skulle känna på hojen på bana.
Då hade jag kunskaper nog att runda unga grabbar på r1'or med en trx 850 på 85 hästar, dom gasade för mycket på rakan, blev rädda och bromsade för tidigt och för länge in i kurvorna.....
Då blev dom rundade......och min hoj var inte "tillräcklig" på anderstorp...
Rekommenderar varmt att gå kurs, oavsett hojtyp, smc har både broms och kurvkurs på bana, och knix på gocartbana....
Olika grupper, så man kan börja i ett tempo som känns bekvämt.

Uppdaterat: 2015-11-23 11:43

duccedriver, den nya elektroniska fjädringen på FJR verkar vara nåt extra ändå. Mjuk fjädring är då verkligen mjuk och hojen är mycket trevlig över ojämnheter. Har man hård fjädring och även hårdpumpade däck så torde upplevelsen bli lite mindre angenämn om vägen är ojämn.

Uppdaterat: 2015-11-23 13:35

Såklart, är det för stumt studsar det......
Är det för mjukt gungar det vid hårdkörning, så inställningen beror ju på hur man kör och var man kör, och inte minst hur man vill att den ska kännas.
Så är det med bilar, vissa vill åka på dunbolster, andra vill ha omedelbar känsla från däcken till hjärnan....
Det som är bra för den ene, är fel för den andre..
En hoj ger mer direkt feedback än en bil, och när man hittar en som passar en, och får den rätt på alla sätt, då är det kul.

Uppdaterat: 2015-11-23 15:34

Min jakt efter en nakenhoj med färre än fyra cylindrar gick snett. Igår kom en Bandit 600 S hem till mig. Effekten är 96 % högre än i min Dragstar. Planen är att annonsera ut Yamahan till våren.

Uppdaterat: 2015-12-03 10:38

Grattis L.Mäkinen :-)
Nakenhoj är ett riktigt bra komplement till en miljöbil. Blev själv med nakenhoj för någon månad sedan, oerhört bra komplement till den något trista gasbilen.

Uppdaterat: 2015-12-03 10:41
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ett trevligt alternativ, själv pallar jag inte nakna hojar längre, kör för ofta långturer för det.
Men du köpte ju en med halvkåpa, det är väl det s står för?
Lite vind och regnskydd dör man inte av....

Uppdaterat: 2015-12-03 10:55

Den dagen jag får ett eget garage så kommer där bo 2 hojjar, en för långtur (som min gamla Thunderbird 1600 med glas framtill) och en naken hoj för de finare dagarna när man vill känna humlorna smiska mot visiret :-)
Har försökt hitta den ultimata hojjen som har allt men det är verkligen omöjligt.

Just nu så klurar jag på hur man ska kunna montera 2 avtagbara sidoväskor på hojjen som inte förstör looken helt men där det ändå får plats en tandborste och ett par kallingar. Alla dessa I-lands problem man måste hantera....

Uppdaterat: 2015-12-03 11:10
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Mjuka påhängsväskor, bara fula när dom är på...
Utan passagerare kan man ju ha en sadeltoppväska.
Vill också ha en andrahoj, en grussmiskare.
Den jag har funkar till allt på asfalt....
Rengöra visir är en överskattad sysselsättning, skulle jag ändå vilja ha vind och flugor i ansiktet plockar jag av toppdelen på vindrutan. .
Har fått en ollonborre mellan ögonen när jag körde sporthoj, och visiret var öppet för värmen.....
Det gjorde ont så jag såg stjärnor!

Uppdaterat: 2015-12-03 11:36

Helt rätt att S är för att det är halvkåpa. Man ska inte bara titta på det yttre så jag får försöka stå ut med att den bara är halvnaken.
Det börjar bli lite väl många fordon nu så planen är att bli av med något innan jag köper fler. Annars hade en offroadhoj varit intressant för vintern.

Uppdaterat: 2015-12-03 12:44
Reverend Benny skrev:

Den dagen jag får ett eget garage så kommer där bo 2 hojjar, en för långtur (som min gamla Thunderbird 1600 med glas framtill) och en naken hoj för de finare dagarna när man vill känna humlorna smiska mot visiret :-)
Har försökt hitta den ultimata hojjen som har allt men det är verkligen omöjligt.
Just nu så klurar jag på hur man ska kunna montera 2 avtagbara sidoväskor på hojjen som inte förstör looken helt men där det ändå får plats en tandborste och ett par kallingar. Alla dessa I-lands problem man måste hantera....

Har du provkört en GS av större modell?
I slutänden faller jag alltid tillbaks till denna,men
då inte de nyare med vatten inblandat för kylning...

Uppdaterat: 2015-12-03 15:28

@Ducce
Jepp, det blir nog mjuka väskor, har dock hittat ett par mjuka som verkar fått bra kritik och ser ut att ha en vettig konstuktion.
http://shop.sw-motech.com/en/4052572000793.htm
Ska läsa på lite till innan beslut tas.

@ENTJ1.
Har inte kört GS, men har en kund som precis köpt en förra årets modell av GS1200 och verkar sjukt nöjd.
Risken är väl att man provkör en hoj med kardan och aldrig återvänder till kedja eller rem, det verkar vara fallet med min några jag pratat med.

Uppdaterat: 2015-12-03 15:34
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

@Ducce
Jepp, det blir nog mjuka väskor, har dock hittat ett par mjuka som verkar fått bra kritik och ser ut att ha en vettig konstuktion.
http://shop.sw-motech.com/en/4052572000793.htm
Ska läsa på lite till innan beslut tas.
@ENTJ1.
Har inte kört GS, men har en kund som precis köpt en förra årets modell av GS1200 och verkar sjukt nöjd.
Risken är väl att man provkör en hoj med kardan och aldrig återvänder till kedja eller rem, det verkar vara fallet med min några jag pratat med.

Provkör om du har längden för hojen,både kardan o boxer e lite udda,kombinerat med gaffel o så,inte alla som kommer överens 100%.
Sedan konstruktion maskin osv är ju retro med något som var på väg ner i graven för länge sedan...

Uppdaterat: 2015-12-03 15:43

Fantastiskt att kunna ta en tur med hojen i mitten på December. Det blev några mil i alla fall.
Bilden är inte från idag men lite ögongodis skadar inte.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-12-12 12:22
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

1200 gs har ju inte gaffel, utan telelever , som funkar utmärkt med kardan.
Dom där hisstendenserna och låsningarna i fjädringen, blev bmw av med på 80-talet.....
Rem är bra, underhållsfritt, men funkar bäst med låga effektuttag och asfalt, kedja går bort sen jag köpte första hojen med kardan, då förstod jag vad jag sysslat med i alla år......
Smörja ofta, på semesterresan varje kväll om det regnat.....när man bara kan gå in på hotellet och beställa en grosse bier......
Justera, noga med spårning...nää.
Den enda vettiga var vfr,centralstöd och enkelsving, justering med ett grepp, spårningen alltid rätt.
1200 gs om man är minst medellång, jag som är lite till gillar gsa och ktm adventure, dom är höga, speciellt den sistnämnda.
Väskorna verkar vettiga, såna jag tänkte på, och sw-motech gör vettiga prylar till hyfsat pris.
Kolla om louis.de har, enhetsfrakt till bra pris, tar 2-3 dagar med dhl eller post och priserna brukar vara rätt.
Deras katalog är tjock som en gammaldags telefonkatalog.
Brukar titta in när jag är i tyskland, butikerna i hamburg och berlin är stora och välfyllda, de "små" butikerna på andra håll är också rätt stora......
Deras eget märke probiker är också bra prylar.

Uppdaterat: 2015-12-12 13:27