Bild
Nästa artikel

Många trotsar förbud mot dubbdäck

Nyheter

Många bilister struntar i förbudet mot dubbdäck på Hornsgatan i Stockholm. Dubbdäcken blev i vinter färre men fyra av tio körde ändå dubbat.

Regeringen gav förra året kommuner möjligheten att förbjuda dubbdäck på utvalda vägar.

Förbud i Stockholm

Stockholms kommun var först ut och förbjud från årsskiftet dubbdäcken på Hornsgatan.
 
När Stockholms kommun nu utvärderar vinterns trafik konstaterar man att dubbdäcken blivit färre.

Andelen fordon med dubbdäck på Hornsgatan har minskat från 65 till 40 procent.

Trots ett 40-tal skyltar längs vägen körde alltså fyra av tio bilister ändå med dubbdäck.

Större miljözoner utreds
Men förbudet har också inneburit att användningen av dubbdäck minskat i hela Stockholm med mellan 10 och 15 procent.

Samtidigt har antalet trafikolyckor legat på samma nivå som tidigare.

Transportstyrelsen utreder nu om förbud ska kunna vidgas till större miljözoner.

- Jag hoppas minskningen fortsätter så att vi inte behöver införa mer regleringar, säger Ulla Hamilton (M), miljö- och trafikborgarråd i Stockholm, till TT.

- Skulle det behövas mer regleringar är en miljözon det bästa.

Riskerar miljonböter
Bakgrunden till regeringens besked om förbud mot dubbdäck är strävan om att minska partikelhalterna i luften.

Enligt EU:s miljökvalitetsnormer får maxvärdet för partiklar överskridas 35 gånger per år.

Men under 2009 överskreds den tillåtna partikelhalten 65 gånger, vilket har föranlett att Europadomstolen nu driver ett mål mot Sverige.

Skadeståndet som yrkas är 26 miljoner kronor.

Diskutera: Vad tycker du om dubbdäcksförbud?
Taggar: Nyheter
Många trotsar förbud mot dubbdäck

Kommentarer

#1
jarl
2010-05-12 16:59

Såg en rätt ny pizzaräcer med dubbdäck idag, ville bara slå sönder den, men så kan man inte göra. Bekräftar dock Dogge-tesen...

#1
Jarl
2010-05-12 18:53

Jarl...du är ett forumtroll. Har du något mål med din inlägg eller vill du bara infantilt provocera? Försök skriva något intresseväckande och skapa debatt inte bara massa BS...pajas!

#1
jarl
2010-05-13 01:33

Ja, är du det? Du bakom din ögon, vad finns det där, finns där nånting alls?

#1
Saabnisse
2010-05-13 15:47

Det är den här typen av kommentarer som inte tillför någonting förutom att sätta en väldigt låg nivå.
Personangrepp är verkligen inte något att stå efter.
Snälla ViB, gör något!

#1
leifer
2010-05-13 19:54

"pizzaracer" måste ha dubbdäck för att överhuvudtaget ta sig fram på vinterväg pga bristfällig RWD-teknik.

#1
Jarl
2010-05-13 20:27

Ännu en intressant kommentar ifrån Leifer.

#1
jarl
2010-05-13 20:46

BMW = sjukt pinsam bil

#1
JARL
2010-05-13 20:53

Från och med nu lägger jag ner, drar nu dumstruten ner till knäna !

#1
leifer
2010-05-13 21:12

Även detta blir lite av en klassfråga, folk som har äldre bilar utan ESP, och ibland utan ABS. Liksom bakhjulsdrivna bilar, har kanske inte råd att byta till en modernare säkrare bil med god framkomlighet på vintervägar. Då vill man ha dubbar för att kompensera!
Bmw-ägare kan dock inte skylla på dåligt med pengar...

#1
B-boy
2010-05-13 22:57

Rätt LEIFER, Bmw -ägare har gott ställt !

#1
CRISTER
2010-05-13 22:58

Jag tycker det ät åt helvete med dubbdäcksför bud!En bland de få saker jag håller med miljöpartiet i deras kritik av EU:s överstatlighet.Dom vet inte vad dom snackar om.Rökning vill dom inte förbjuda trots alla bevis om farlighet och ökad dödlighet, men dubbdäck är livsfarligt.Den dolda agendan är att politikerna vill spara pengar,dubbdäck sliter asfalt och sparar liv.Asfalten kostar pengar varje år men pengarna för liv går på ett annat konto!Snacka om att jämföra äpplen och päron.

#1
B-boy
2010-05-13 23:05

Bra inlägg CRISTER !

#1
leifer
2010-05-13 23:08

Sant B-BOY, just det metavärde som Bmw ska signalera...

#1
Bloggare Gay som i gay i Toyota, men som ändå är mer man än
2010-05-14 02:23

Skrota Toyota. NU.

#1
PSYCHO
2010-05-14 03:12

Idioten nedan borde vara rökt vid det här laget, stick och brinn din tok !!!

#1
leifer
2010-05-14 10:56

PSYCHO, snacka om självmål! LOL

#1
Jimmy
2010-05-14 15:04

Jag tycker att man kan förbjuda dubbdäcken helt, om man inte kan köra bil utan dubb så ska man då fan inte köra bil alls. Om man anpassar hastigheten o tar det lungt så behöver man inte dubb, men en del idioter tror att man kan köra på samma sätt som man gör på sommaren. Och hur balndade ni in BMW? Det är en bra bil, det tar sig fram och går bra, ni är bara avensjuka för att ni inte har råd med en sån bil som funkar!!!!!

#1
jarl
2010-05-14 15:20

Jag tycker man kan förbjuda däck helt. Kör på fälgarna istället. Inget tjafs.

#1
Emme
2010-05-14 15:22

Jimmy, för det första, en bil med dubb ruggar upp isen så att ni med dubbfria kan ta er fram. Om alla körde med dubbfria så skulle varje korsning bli glashal. Förövrigt så är det väl Bmwförare man ser fara fram på både vintern och sommaren? Och en bil som bara fungerar? Säg det till den fina Rosten och kylpaketet som inte fungerar. Haft flera vänner som bara haft problem med bilarna.

#1
leifer
2010-05-14 15:31

JIMMY, det var för att Bmw med sin RWD-teknik har sämre framkomlighet i halka. Då kan dubbar kompensera i viss mån. Samma problem har Mercedes och Lexus.

#1
leifer
2010-05-14 15:33

EMME, ja dubbar ruggar upp i viss mån, dock kan det vara snorhalt ändå i många korsningar, så det är inte givet att det funkar. Däremot måste man fundera lite mer på hur vägunderhåll sköts, om dubbar förbjuds. Idag kan man inte lita på vägunderhållet på vintern, då blir ju dubbar en extra säkerhet.

#1
Jarl
2010-05-14 18:35

Sanda mer!

#1
AL
2010-05-14 20:23

Det är korrekt att de dubbade vinterhjulen "ruggar upp" isen så att friktionsdäcken får bättre fäste. Hur stor dubbandel som är optimal för att denna effekt skall bli reell råder det dock delade meningar om. Studier pekar på mellan 20 och 50 procent totalt. En annan grupp som också gynnas av dubbade vinterdäck är gångtrafikanterna. Asfaltsdammet som dubben river loss lägger sig som en skyddande hinna över isen på gångbanorna och förbättrar fästet för dem som promenerar. Om det sedan är önskvärt eller ens nödvändigt är en annan dialog. MVH AL

#1
Jimmy
2010-05-14 21:27

EMME, i korsningarna så står varenda bil o spinner o om det är med dubbdäck så "puttsar" man isen så den blir snorhal iaf. Och ja BMW har också fel på bilarna, vad har du för favobil då? Det bli fel på alla bilar.

#1
Per Karlsson
2010-05-15 11:09

Jag har full förståelse för de som trotsar dubbdäcksförbudet. Dubbdäck är det enda som hjälper när det blir halt. Och frågan är om förbudet verkligen ger bättre luft. Det är ju dieselmotorer som är den stora källan.

#1
leifer
2010-05-15 11:32

I Tyskland har man infört förbud mot diesel utan partikelfilter i vissa städer. Man måste ha en dekal på bilen för att bevisa att man inte är en miljöbov. Äldre bensinbilar med kat är gröna och får köra!
Se t.ex. http://cms.dekra-services.de/se/se/index.php?id=80

#1
Fd vägmästaren
2010-05-17 11:16

Bra om vi fick ner dubbdäcksförsäljningen (= användandet) till ung hälften. Ger bättre miljö (mindre stendamm) och ändå viss uppruggning av isytan. Sen har ju de dubbfria vinterdäcken (för Norden) numer blivit riktigt bra. En annan (halk-)synpunkt; Sandningssand innehåller rätt stor mängd salt för att inte frysa i upplagen, så det är ingen bra metod att minska saltningen på våra gator o vägar - om nu det är syftet. Krossgrus kan funka (inget vatten = fryser inte ihop så lätt), men ger stenskott!

#1
pg
2010-05-19 11:34

Dubbdäcksförbudet på Hornsgatan är ett hopkok av politiker med huvudet under armen. Det finns så mycket av andra luftföroreningar än de som kommer från dubbdäcken.
Visst finns det förbudsområden i andra länder. Men det finns inga förbud liknande Hornsgatans. Om man inte har en miljögodkänd bil, får man köpa en dekal att fästa på framrutan, liknande dubbdäcksgälden i bla Trondheim och Oslo.
Sådana avgifter kan jag acceptera, men absolut inte Hornsgatans exempel. Ett sådant förbud är till för att brytas emot, för, - Varför är det mera farlig miljö med dubbdäck på Hornsgatan än på övriga gator i Stockholm? Denna fråga har jag ställt till politiker, men de kan inte svara rakt, utan kommer med flummiga svarsutlägg som ingen annan än de själva tror på.

#1
AL
2010-05-19 13:15

En anledning till att dubben förbjudits på just Hornsgatan PG kan vara att det är den gata där man mätt upp högst partikelhalter. Dubben är där en källa och eftersom deras nytta är svårvärderad, till skillnad emot dieselmotorer eller bromsar som fyller en funktion, är ett förbud enkelt att verkställa. Att det sedan sannolikt inte är en tillräckligt kraftfull åtgärd är en annan debatt. MVH AL

#2
Pejman
2010-11-28 18:46

alla dubbdäckar måste bli förbudet och tillverkning också jag är såååååååååååå arg idag fick en dubb skott på vindruta på min nya Nissan juke och orsakade 20cm spräcka jag är så galen nu kommer kosta mig 2100:- självrisk byte av vinrutan för att en dum i huvudet har dubbdäck på sin skräp bil !!!!!!!
jag tycker alltså man bor i Stockholm behöver inte dubbdäck det funkar perfekt med friktionsdäck och jag lovar er alla billister som bor Stockholm det funkar verkligen med friktionsdäck var inte så duma och köpa dubbdäck.......

#3
2010-12-07 04:03

Politikerna blir bara dummare och dummare,det som är säkert utan allt tvivel vill dom antingen förbjuda eller skattlägga,när skall poletten trilla ner och ni ska förstå vad som är bra,dubbdäcken är avsevärt mycket bättre än dom dubbfria,det är bara och kolla alla tester som gjorts,lite sunt förnuft efterlyses,hur svårt kan det va.....Nokian Hakkapeliitta 7 jag säger inte mera utan dessa säger allt!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.