Bild
Nästa artikel

"Äldre bilförare har en bättre förmåga"

Nyheter

Bilägare under 25 år drabbas av tre gånger fler skador än bilägare över 55 år, visar en ny undersökning.

- Det är tyvärr ett faktum att yngre bilförare är betydligt mer skadedrabbade än äldre. Många behöver tid och erfarenhet för att kunna hantera olika situationer och undvika olyckor när de är ute i trafiken, säger Dan Falconer, motorspecialist på försäkringsbolaget If.

En sammanställning över antalet trafikskador i olika åldersgrupper som försäkringsbolaget If tagit fram visar att yngre bilförare är en riskfaktor i trafiken. Bilförare under 25 år löper tre gånger större risk att drabbas av en trafikskada än bilförare över 55 år.

- Vi ser att åldern är den mest avgörande faktorn. Äldre bilförare har en bättre förmåga att bedöma olika situationer i trafiken. En del kan uppfatta detta som provocerande, men vi ser det svart på vitt i skadestatistiken att skillnaderna är väldigt stora, säger Dan Falconer.

"Räcker inte med kunskap"

Undersökningen visar även att äldre bilförare inte överskattar den egna förmågan i samma utsträckning som de yngre. 4 av 10 bilförare över 45 år uppger i undersökningen att de är tveksamma om de skulle klara körkortsprovet idag. Bland bilförare under 30 år uppger bara 2 av 10 att de känner motsvarande osäkerhet.

ˆ' Det kan verka lite märkligt att de som själva anser sig ha bäst kunskap råkar ut för flest olyckor, säger Dan Falconer och fortsätter:

- Våra siffror visar att i trafiken räcker det inte med kunskap, det behövs också erfarenhet och insikt om den egna förmågan för att minska olycksrisken.
Taggar: Nyheter
"Äldre bilförare har en bättre förmåga"

Kommentarer

#1
NONNO
2010-07-21 16:42

Naturligtvis måste man va´me´i verkligheten innan man vet va´som gäller!
Alla "gubbar" med keps och volvo kör INTE felftitt dfom heller men har ofta erfarenhet och vet att man bör vara på sin vakt.

#1
Roy
2010-07-21 17:28

Om jag ska dra någon slutsats av de kurser jag själv hållit, så är skillnaden mellan yngre och äldre att de yngre fokuserar på att komma vidare i kursen medan äldre vill förstå innan de går vidare. Men de individuella skillnaderna är stora.
Hur som helst kan jag bara än en gång konstatera att det är skillnad på kunskap och kompetens.
Finns det någon som blev förvånad över resultatet?

#1
AL
2010-07-21 17:50

Nej Roy, jag tror inte att någon är fövånad. Faktum är att det räcker med att ge sig ut i trafiken och se hur ynglingarna kör i jämförelse med andra och därigenom bekräfta det som IF nu påvisat. De yngre pojkarna, ja det är ofta män, kör hetsigt och med högre risker. Därtill är de oftare alkoholpåverkade än andra. Så nej, resultatet förvånar nog ingen, vare sig om man studerar data eller bygger sina slutsatser på egen erfarenhet. MVH AL

#1
Raphael
2010-07-21 18:52

Apropå detta med äldre bilförare. Låt mig berätta om en incident från idag: Jag ligger i 100 km/h helt enligt hastighetsgränsen på en landsväg. Vid en korsning så kommer det plötsligt in en liten Skoda som kör långsamt och jag tvingas hastigt tvärnita och styra undan, och det var nära att jag förlorade kontrollen över bilen. Det var en äldre bilförare vid ratten, helt enkelt en äldre herre - rättare sagt en pensionär. Han hade noll koll, ingen uppsikt och jag anser att han i den här situationen visade mindre bra omdöme. Att köra rätt ut när det kommer bilar, det är trafikfarligt. Här var olyckan nära. En sådan manöver i ett körkortsprov och han hade bommat uppkörningen med kritik för dålig uppmärksamhet.

#1
S-E S
2010-07-21 21:28

En pilots kvalifikationer mäts ofta i flygtimmar. Är det så med bilförare också, jag menar att övning ger erfarenhet?

#1
Kjell-Åke
2010-07-21 21:31

Al: Det är inte bara killar, ett flertal tjejer tar för sig på det grövsta. Har de då mobiltelefonen i örat kan det lätt gå över styr. Men det finns fortfarande en hel del tjejer som jag hellre åker med än en del killar.
Raphael: Framförhållning är en dygd.
I övrigt är jag inte ett dugg förvånad över resultatet i IF:s undersökning.

#1
leifer
2010-07-21 23:09

En del äldre idkar "jämn fart", dom kör i ca 70 km/h oavsett om hastighetsgränsen är 50, 70 eller 90. Ur bränsleförbrukning och miljösynpunkt är det säkert det bästa dock, speciellt om dom kör med 5:e växeln i.

#1
AL
2010-07-22 01:22

Här tycker jag att S-E-S har en bra poäng. Inom flyget krävs det dels att man har ett minsta antal flygtimmar på årsbasis och dels tilldelas man möjligheten att flyga i mer krävande förhållanden (mörker, dåligt väder etc) först i takt med att man erhållit adekvat erfarenhet. Därtill har flyget ett mycket bättre system för alkohol än vägtrafiken - där man helt enkelt inte fått vara nära en droppe alkohol inom de senaste 48 h om man skall flyga. Vidare har man krav på återkommande läkarkontroller och utbildningen av piloterna är synnerligen riskorienterad. Samtliga av dessa regler är inte speciellt svåra att införa även inom vägtrafiken vilket torde ge bra trafksäkerhetsmässig effekt - särskilt hos våra unga förare (ett system man använder i andra länder med gott resultat, dvs ingen körning i mörker, halt väglag eller jämnåriga passagerare i bilen). MVH AL

#1
Acke
2010-07-22 08:12

Poängen är väl att det inte handlar om att köra felfritt, utan om att köra med marginaler och förutseende, så att man har en chans att reagera när någon annan gör fel, eller när något oväntat händer, må det sedan vara en älg, ett barn eller en pensionär som dyker upp på vägen.

#1
Jonas
2010-07-22 09:54

Statestik, yngre förare kör förmodligen 3 gånger så mycket bil som dom över 55år. I så fall är det lika stor risk. Kör man inge bil är det ingen risk.

#1
Bengt
2010-07-22 10:44

Detta var väl ingen nyhet. Vet väl alla att äldre kör säkrare än ungdommar!? Jag vet för jag är 58 bast och kör enl mig själv relativt lugnt o fint har bara en fortkörningsbot på över 40 år. Kör miljövänligt stabilt och behövet t ex nästan aldrig stanna utan rullar fram och kan glida på på 2:an vid stopp.

#1
S-E S
2010-07-22 12:37

LEIFER, vill du förbi så prova med en omkörning, en sedan lång tid för många förlorad och delvis glömd kunnskap.
JONAS, inte menar du väl att en yngre förare har kört lika mycket bil som en 55-åring? De unga sitter visserligen mycket i en bil, men kör det vete 17?. 5 varv runt korvståndet med spinnande hjul ger inte mycket trafikerfarenhet?

#1
Anders
2010-07-22 12:40

Med många mil bakom ratten "läser man trafiken" väsentligt bättre. Mao - är man ung kan man säkert hantera bilen bra men orutin ställer till det. Risktagande är helt enkelt för stort i vissa situationer -tex omkörningssituationer. Det är också skit att äldre som har all rätt i världen att köra bil blir klandrade för att köra långsamt-visa hänsyn istället. Jag kör konstant för fort men visar respekt. Det största irritationsmomentet i trafiken är 2-1 vägarna-punkt slut.

#1
Pettersson
2010-07-22 20:48

Profilhöjden på däcken och åldern på föraren följs åt.

#1
Roy
2010-07-23 01:07

Av Jonas bristande språk att döma, så är han väl en av de däringa ungdomarna. Statistik är tydligen inte bara svårt att förstå, utan även att stava till...
För att få rätt erfarenhet krävs också rätt attityd. Reflekterar man aldrig över sammanhangen, utan bara bra hela tiden försöker hinna före, så hjälper det nog inte hur många varv man än snurrar på sin vanliga runda.
Som jag konstaterade redan i 15-årsåldern - efarenhet behöver man som bäst när man har den som minst.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.