Bild
Nästa artikel

Claes Tingvall: "Flera faktorer som samverkat"

Nyheter

Claes Tingvall är trafiksäkerhetsdirektör vid Trafikverket. Antalet trafikdödade är det lägsta sedan 1920-talet. Vad beror det på?

- Det är flera faktorer som samverkat. Vi har haft mycket snö vilket gett mjuka snövallar och lågkonjunkturen har medfört mindre trafikarbete. Men detta räcker inte för att förklara varför sänkningen har blivit så kraftig.

- Antalet omkomna har nästan halverats jämfört med år 2008. Mötesfria vägar, nya hastighetsgränser, ATK-kameror och att en stor del av de nya bilarna är utrustade med antisladdsystem, har också gett resultat.

- Sedan har naturligtvis också slumpen en inverkan.

Hur stor del av äran ska vi lägga på den rådande lågkonjunkturen?

-  Vi vet att farten i ekonomin kan påverka upp till ca 50 dödsfall per år. Framför allt minskar trafikarbetet väldigt snabbt i inledningen av en lågkonjunktur.

- Det här har påverkat dagens situation men ekonomin kan inte vara den enda förklaringen till det goda resultat vi ser idag.

 Hur ser trenden ut, vad kan vi vänta oss för utveckling framöver?

- På lång sikt är den positiv. Under de närmaste åren kommer stora delar av vagnparken att bytas ut mot nya modeller med antisladdsystem.

- Vi vet att det är en väldigt viktigt komponent när det gäller att minska antalet dödsolyckor.

Vi har nu mötesseparering på större vägar, fartkameror och säkrare bilar. Vad ser du som nästa steg för att pressa ned dödstalen ytterligare?


- Trots att vi redan har 96 procents användning av bilbältet, sitter 40 procent av de som dödas i trafikolyckor utan bälte. Om vi kunde få tekniska lösningar som ökade bilbältes-användingen ytterligare några procent, skulle det ge väldigt bra resultat.

- Sedan skulle jag önska att vi kunde få yrkestrafiken att ta på sig rollen som normbildare och goda förebilder i trafiken. Yrkestrafiken har bara att vinna på detta i form av sänkta bränslekostnader och lägre slitage på fordonen.

Diskutera: Kan den positiva trafiksäkerhetstrenden fortsätta?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Gösta
2010-05-21 12:10

Absolut kan den positiva trenden fortsätta. Med ytterligare sänkta hastighetsgränser och fler fartkameror på stategiska ställen kan fler liv sparas. Fler enfiliga vajervägar undviker onödiga och farliga omkörningar. Folk har för bråttom nuförtiden.

#1
Rålle
2010-05-21 14:47

Glädjande att dödstalen går ner men inte är det Vägverkets förtjänst. Tingvalls fundamentalistiska syn på hastighetssänkningar har bidragit till att allt fokus lagts på det istället för att bygga trafiksäkrare vägar. Allt säkrare bilar är nog den överlägset största förklaringen till minskade dödsolyckor. Vi har ett av Europas mest slitna vägnät och Vägverket fortsätter att ensidigt satsa resurser på ännu mer fartkameror och billiga lösningar som vajerräcken. Pengarna borde istället läggas på en kraftig upprustning av vägarna. Det skulle trafiksäkerheten vinna på samt att det även skulle vara samhällsekonomiskt lönsamt. Claes Tingvall är en bilhatande pajas!

#1
Lupo3L
2010-05-21 14:56

Har Herr Tingvall glömt bort förslaget om att förbjuda motorcyklar i Sverige? Det ytterst ointelligenta förslaget han lade fram för 10-15 år sedan visar på hur direktörerna tänker. Fartsänkningarna har inte bidragit mycket till resultaten. Folk kör fortfarande lika fort som förut. Se bara på motormännens senaste undersökning. Där körde hälften av bilarna fortare än gällande fartbegränsning. Jag har verkligen inget förtroende till Herr Tingvall..

#1
Emme
2010-05-21 15:26

Tummen upp till Rålle och flera tummar ner till Gösta.

#1
Markus
2010-05-21 20:19

Till att börja med är det naturligtvis väldigt positivt med så få dödade.
Att avgränsa körriktningarna, som på motorväg fast inte lika platskrävande, är normalt sett en väldigt bra åtgärd.
När det gäller minskningen nu tror jag att säkrare bilar, ökade antal rondeller och fler vägar med avgränsade körfält har betytt mycket. Inte minst säkrare bilar. Det är trots allt 11 år sedan EuroNCAP startade så det borde ju börja synas.
Men visst finns mer att göra.
Fartkameror och kontroller på rätt ställen. Om någon kör om mig som ett jehu på motorvägen när jag ligger i 100 (personen måste alltså ligga i minst 130) är det inget stort problem. Om någon kör i 50 på en liten villagata eller förbi en skola är det problem. Likadant om folk kör 25-30 km/h för fort där det råder viltvarning (man kan inte kompensera fartökningen med skärpt uppmärksamhet, var så säker!).
Sedan behöver normerna för bältesvarnare i EuroNCAP ses över. Saabs klassiska varning (enbart optisk, varnar i framsätet när tändningen är på) fick inte godkänt medan Skodas har godkänt (tjuter som fan i fem sekunder om FÖRAREN inte har på sig bältet men är sedan tyst och stilla). Bältesvarningen ska inte sluta förrän tändningen är av eller bältet på!

#1
Roland
2010-05-21 20:19

Två saker sticker ut i dagens statistik: alkohol/drogrelaterade dödsolyckor och Mc döden. Vad gör vi åt dessa??????

#1
Tommy
2010-05-21 22:55

Bra med lägre fart. Det märks att det blir säkrare trafikmiljö med lägre fart och behagligare att köra. Om folk bara kom på hur lite de vinner på att köra för fort, eller ens vara medveten om att de kör för fort samt att vägen inte är tillför att tillfredsställa farttjusning, skulle mycket vara vunnet. Motorcyklar borde förbjudas helt. Ett vansinnigt färdmedel.
Vad gäller bältesanvändningen gäller väl det bara personbilar. Titta i vilken buss som helst. Det är knappt någon passagerare alls som använder bälte. Oftast är det bara föraren som har det på sig. Även i skolbussar sitter de flesta barn obältade. Få föräldrar bryr sig om sina barn. Lika så när bussen tänder sin skolskylt för att släppa på/av barn gasar föräldrar hänsynslöst förbi bussen.
Kämpa på Claes Tingvall!

#1
tage
2010-05-22 01:25

Med ytterligare mer pengar i tanken,så går det säkert att få ner olyckstalen till noll. Ligger redan över gränsen till vad många (T.ex.) pensionärer, har råd med. Återstår: sälja bilen och anlita färdtjänst. Har vi bara nått så långt att ingen har råd att köra motorfordon längre så löser sig probl. för både "Miljötalibaner" och andra politiker som vill se klyftorna växa i samhället.

#1
Seken
2010-05-22 11:38

Det var det jag misstänkte. EMME är begåvad med flera tummar, som kompensation för den skrumpna hjärnersättningen han begåvats med.
LUPO3L, det där med att förbjuda motorcyklar var ovanligt sansat för att hoppat ur Tingvalls mun.
Ungefär samtidigt härjade han runt i media med ett renrasigt stolleförslag: "Alla bilar skulle vara lika tunga, för att kollisioner skulle bli jämlika. Och som av en händelse, så var tyngden av en Volvo S40 idealet" Sen flyttade herr Tingvall till Australien, för att där inplantera svenska jämlikhetstankar

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-22 15:51

Seken: Om det är den riktiga du så måste du ju vara riktigt korkad? En tumme ner "rörelse" går att göra flera gånger men din finmotorrik där uppe kanske inte hänger med?
Nog vet jag att du haft lite konstiga inlägg på Vibilägare mellanåt men ändå.
Jag undrar jag :)

#1
John
2010-05-22 17:27

Hur kan det vara tillåtet i Sverige (och Albanien) att prata och SMS:a med mobiltelefonen i handen medan man kör? Fattar inte hur det går ihop med Nollvisionen att folk vinglar, inte blinkar, håller ojämn hastighet m m tack vare detta! Men transportminister Åsa Torstensson tyckte tydligen att det inte var något att lagstifta om, när hon blev tillfrågad för ett tag sedan! Suck...!

#1
Seken
2010-05-22 20:11

Nej, EMME, flera tummar ner är inte detsamma som en tumme ner flera gånger. (Jfr flera bilar kör för fort, är inte detsamma som att en bil kör för fort flera gånger.) Men du ska inte behöva skämmas över alla dina tummar. Jag har t.ex. kulmage och flintskalle. Alla har vi våra lyten.
(Sen vet jag inte om det ska kallas lyte att tro att en tumme är detsamma som flera tummar. Men klent förstånd är nog ett slags lyte?)

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-22 21:12

Seken: Nu gör du dig mer löjlig.. Så vad om man kan säga det på två olika sätt? Allting kan sägas på flertalet olika sätt. Aldrig hört talas om att Expressen ger ut 1-5 getingar? Har även för mig att det var något "test"-lag som gav ut tummar i betyg. Förstår du min poäng denna gången?
Kanske inte är lätt när minnet ditt sviktar? :)
Kan vi nu återgå till artikel istället eller vill du fortsätta skämma ut dig själv?
Nej den dagen Tingvall avgår ska jag fira årligen.

#1
Lasse
2010-05-22 22:59

Den som följt Tingvalls uttalanden under åren inser att han har stor kunskap inom sitt område men verkar näst intill sakna logiskt tänkande.
Som så många andra.

#1
JD
2010-05-23 12:34

Kan inte hända så mycket i sthlm i alla fall.
Alla står stilla pga bussar som blockerar alla korsningar!
Dessa cycklister som man skulle kunna köra över lagligt hundra gånger om dan men eftersom vi bilister är snälla så bromsar vi och stoppar upp all trafik!
70 på alla motorvägar!
Tingvall är en pajas!

#1
Seken
2010-05-23 23:07

EMME, kort och enkelt: Det finns ingen billigare och mer hjärndöd form av kommentar än din 1:a. Även fast jag inte delar RÅLLES åsikter, så ger jag inte några infantila tummar.

#1
Emme - den riktiga
2010-05-24 14:17

SEKEN; Tog argumenten slut? Undrar vem som är hjärndöd egentligen men vill man skämma ut sig själv så varsågod. :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.