Bild
Nästa artikel

Mobila fartkameror ska överraska fortkörare

Nyheter

Nu inför Trafikverket mobila fartkameror längs fem nya vägsträckor. Trafikanterna ska inte i förväg veta var kamerorna står.

Trafikverket ska nu testa mobila fartkameror längs fem vägsträckor.

Tanken är att trafikanterna inte ska veta var kamerorna står och därmed sänka hastigheten längs hela sträckorna.

Gunnar Malm är generaldirektör på Trafikverket.

- Ã-verraskningsmoment är viktigt, säger han.

- Vi vill se om vi får samma effekt med lägre hastigheter på vägarna även om vi använder färre kameror.

Färre kameror innebär också lägre kostnader, poängterar Gunnar Malm.

Inga skyltar
I dag finns ungefär 1 000 fartkameror längs 300 mil svensk väg.

Sedan kamerorna infördes våren 2006 har medelhastigheten sänkts med fem procent och enligt Trafikverkets beräkningar räddas mer än 20 liv per år.

Till skillnad från de fasta kamerorna kommer de mobila inte att föregås med skyltar.

Omkring 40 platser ska förses med fundament och mellan dessa kommer 13 kameror att flyttas runt.

De aktuella sträckorna är:

Riksväg 70 mellan Enköping och Sala
Riksväg 77 mellan Knivsta och Långhundra
Ã-sterleden i Västerås
Riksväg 70 mellan Norr Amsberg och Häradsbygden
E4 mellan Kongberget och Bälingsjön

Trafikverket ska efter genomfört test utvärdera metoden för att bedöma om de mobila kamerorna är här för att stanna.

Diskutera: Vad tycker du om mobila fartkameror?

Taggar: Nyheter,
Mobila fartkameror ska överraska fortkörare

Kommentarer

#1
Benny H
2010-09-15 13:27

Och på vad sätt ökar detta trafiksäkerheten när de flesta olyckor sker i tätorter eller under drogpåverkan? Men visst blir det förstärkning till statskassan vilket nog är den egentliga orsaken...

#1
Gösta
2010-09-15 13:46

Jag är positivt inställd. Kör man bara lagligt har man inget att frukta. Förhoppningsvis fyller de sitt syfte och sänker medelhastigheten. Att alltför många kör för fort är ingen nyhet.

#1
Simon
2010-09-15 13:50

Nu är de i alla fall avslöjade med byxorna nere.... Livräddare kallas det för men det handlar inte om nåt annat än att tjäna pengar....
Tur man har laservarnare och solskydd.....:)

#1
Jay
2010-09-15 13:55

"Till skillnad från de fasta kamerorna kommer de mobila inte att föregås med skyltar."
"- Överraskningsmoment är viktigt, säger han."
Jag hörde honom säga det, i radio. Och jag blev så jävla förbannad - för överraskningsmomentet, det handlar om att sätta dit folk.
Effekten blir kontraproduktiv - alla kommer att åka runt med solskyddet nere. Inte hålla hastigheten.
Dessutom tjatade nån annans säkerhetssnubbe om hur farligt det var i 50 km/h jämfört med 30 km/h. Det är bara det att dessa kameror sätts inte ut där de borde (utanför skolors 30-sträckor) utan de sätts ut på stora vägar där man kan sätta dit massor med folk....

#1
WallBo
2010-09-15 14:03

Om nu fotbojor är räknat som ett straff, varför framställs hemlig övervakning som en belöning.
Gärna poliser som övervakar beteenden i trafiken. Hastigheten är aldrig orsak till en olycka, det är däremot olämpliga förare. Att hastigheten är så viktig fråga är för att den kan mätas och framför allt kramas pengar ur.
Man letar sina nycklar under gatlampan där det är ljust.

#1
Rålle
2010-09-15 14:15

George Orwells 1984! Snart är vi där i ett totalitärt övervakningssamhälle. Ivrigt påhejade av imbecilla fånar som hävdar att om man ingenting har att dölja så riskerar man inget!

#1
Richard P
2010-09-15 14:33

Jag såg nånstans att dom tar in mycket pengar på fortkörning redan som det är. Vi Bilägare kanske vet hur mycket det handlar om? Men mycket vill ha mer, så det är väl önskan om ökade intäkter som ligger bakom det här "nya" greppet.
Girigheten förnekar sig inte.
Kanske vet ni på Vi Bilägare också vad dessa "syndapengar" används till? Är de öronmärkta för något speciellt ändamål? Eller går de in i den allmännan konkursen?

#1
Marcus L
2010-09-15 14:33

"- Överraskningsmoment är viktigt, säger han."
Det kommer att bli många panikinbromsningar vilket är en stor trafikfara.
Trafikverket och Polisen har gått för långt i sina extremistiska tankar.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-09-15 14:39

Om de bara ska överraska så kan de ju skippa böterna?

#1
Hans
2010-09-15 14:44

På tiden att man sätter in denna typ av fartkameror. Alla de förare som känner ansvar för och håller angivna maxhastigheter har ju inget att frukta. Hoppas att det nya systemet klämmer dit dom som fullständigt skiter i hastighetsbestämmelserna. Tyvärr finns alltförmånga sådana i trafiken som passar bäst i baksätet eller åka kollektivt.

#1
MG
2010-09-15 14:54

Skulle vara intressant om de använde de mobila
fartkamerorna i Stockholms-området också!
Intressant att se vilka trafikstockningar det skulle
bli på Essinge-leden i rusningstrafik när det knappt
går fram i styrfart....

#1
Gösta
2010-09-15 14:57

Väl talat Hans! Är också olidligt trött på alla fartdårar. Som sagt, håller man hastighetsbegränsningarna har man inget att frukta. För min del får man gärna införa medelhastighetsmätning också. Det systemet har visat sig fungera bra i både Norge och England. Vi måste få bort fortkörarna och deras stressade beteende i trafiken. Det effektivaste vore nog att begränsa motoreffekten i bilarna. Det är ytterst sällan mer än 75 hk behövs på svenska vägar. Fram för mer solidaritet och medmänsklighet i trafiken.

#1
JohanL
2010-09-15 15:14

Förhoppningsvis tar detta bort JoJo-körningen som många sysslra med på vägar med fartkameror. Kör om sóm blådårar och sedan tvärnitar framför bara för att det kommer en kamera för att sedan köra full gas igen.
Omogna personer som tar hastighetsöverträdelser som en slags försenad tonårsrevolt lär väl protestera högljutt mot denna typ av trafikövervakning.

#1
Jägaren
2010-09-15 16:22

Freddy Rumpfeldt: Varför måste även du - likt Gösta - lägga in partipolitik i varenda kommentar? Men för all del - vi kör på er linje: RÖSTA BLÅTT!!!!!!!!!!!!!!! Låt Sverige fortsätta FRAMÅT - inte BAKÅT!!! Blått, blått och blått är ordet. Eller i vart fall Alliansen, Alliansen, Alliansen! Och vi kommer att VINNA!!!
--
Gösta: Begränsa motoreffekten... Och vad blir det då av säkra omkörningar?
--
Rålle: Mycket bra sagt. Vad inga förstår är att vi steg för steg (sakta men säkert) går mot en totalitär övervakning av medborgarna. Det är främst av det skälet jag protesterar mot kamerorna.
Ett annat skäl till att jag protesterar mot kamerorna är att det är bevisat att de mäter fel hastighet och kan mäta på t.ex. en fälg, vilket får kameran att tro att hastigheten är högre än vad det egentligen är. Detta är rättsvidrigt. Men det är antagligen därför som Gösta kör 10-20 km/h saktare än föreskriven hastighet.
--
Sen finns det de här som per automatik utgår från att bara för att man protesterar mot kamerorna så är man en "fartdåre". Ingenting kan vara mer felaktigt.

#1
Jay
2010-09-15 16:27

"Omogna personer","fartdårar", "Hoppas att det nya systemet klämmer dit dom som fullständigt skiter i hastighetsbestämmelserna. Tyvärr finns alltförmånga sådana i trafiken som passar bäst i baksätet eller åka kollektivt."
Det var ju inte dåligt som ni tar i - bara för att ni är så duktiga och ska hålla skyltad hastighet i alla lägen... för den är ju alltid rätt, eller?
För min del handlar det inte om nån jävla tonårsrevolt och jag har aldrig åkt dit för nån kamera alls - om inte ni ser det uppenbara i att trafikverket ska försöka tjäna så mycket pengar som möjligt på det här är ni otroligt naiva. Dessa mobila enheter har inget att göra med en reell hastighetsövervakning, som t.ex. Nyköpingspolisen ägnar sig åt på E4 (vilken jag för övrigt tycker är felaktig, men de gör åtminstone så rätt de kan).
Att sätta ut en kamera för "överraskningseffekten" och utan att skylta den innan är ju bara till för en sak - dra in så mycket pengar som möjligt.
Sen finns det omogna människor som envisas med att spärra vägen för alla andra, ligga vid mittlinjen och tycka de är bäst i världen på att inte åka fast. Vilka är ni då?

#1
Rune
2010-09-15 17:00

Fartkameror fyller naturligtvis sin funktion men det är minst lika viktigt att hastighetsgränserna är rätt satta. En generell sänkning av hastigheten från 90 till 80 km/h är inte samhällsekonomiskt försvarbar. Det kräver att medborgarna värdesätter ett liv till 90-100 miljoner kronor. I samhällsekonomiska kalkyler värderas ett liv till 20 miljoner kronor.

#1
Saabnisse
2010-09-15 18:41

Jag kör med en ny burka, helt lagligt.
Min nya är i lila med skära små blommor.

#1
Per
2010-09-15 19:33

Nu börjar det likna övervakningssamhället Tyskland på allvar. Där sitter kameror precis överallt väl maskerade. Men det är klart kör man lagligt som man skall så går det ju bra.

#1
Jes
2010-09-15 19:40

Burka är en lösning.
Annars byt bil med en kompis ...
Är evinnerligt trött på er sniglar i trafiken ... Full gas spar tid
;o)

#1
Gösta
2010-09-15 21:41

Låt oss inte glömma att överskridande av hastighetsbegränsningarna är ett brott. Dvs kör man för fort är man per definition en brottsling. Det finns faktiskt inga ursäkter. Jag är iallafall tacksam till varje initiativ för att stävja brottslighet och kriminalitet. Vi laglydiga samhällsmedborgare har inget att frukta. Sen kan man alltid önska att det vore fler poliser på vägarna. Men mobila fartkameror är ett steg på vägen för att stävja brottsligheten.

#1
Nils
2010-09-15 21:52

För det första vill jag påpeka att skyltningen som sitter innan de fasta kameraskåpen inte har något med själva hastighetsmätningen att göra. Skyltarnas uppgift är endast att upplysa om PUL (personuppgiftslagen). M a o. att fotodokumentation kommer att sammanträffa med hastighetsmätningen. För det andra så är ju faktiskt kameraskåpen en konsekvens av att folk dör och skadas i trafiken, vore underbart med fri fart och noll omkomna/skadade i trafiken. Men det är ju dessvärre en utopi. För det tredja så har vi, är jag övertygad om, anarki i trafiken om vi inte övervakas. Och vem skulle vilja befinna sig i den trafikmiljön? Tack

#1
Jägaren
2010-09-15 22:06

Gösta: Personen som kör i 54 km/h på 50-sträcka är en "brottsling" precis som personen som rånar en bank, skjuter ihäl en kassörska och skottskadar en polis? Nä,nä! I min värld skiljer jag mellan "brottslingar" och brottslingar. Och tänk alla som backar ut bilen ur garaget för att tvätta den men inte tar på bältet för den 10 meter långa färden. Ojojoj, nu snackar vi groooov brottslighet (och här tror jag bestämt att vi kan räkna in Gösta)... Du är ingalunda perfekt, Gösta - inte ens i trafiken. Men snacka går ju.

#1
muttan
2010-09-15 22:29

Ähhh lägg ner skiten, vilket övervakningssamhälle som man inte kommer ha ngt förtroende för.
Vad är det för folk som beslutar sådana här dåliga förslag, har de verkligen ngt liv;-))

#1
pg
2010-09-15 22:34

Om de här kamerorna ska användas på samma sätt som de fasta, måste ju samma regler enligt personuppgiftslagen gälla. Därför måste även dessa kameror skyltas.
Men jag trot att dessa kameror är avsedda att sättas upp på de sträckor som redan idag övervakas av kameror.
Men nog vore det bätttre med riktiga poliser utefter våra vägar.
Till Jägaren med flera vill jag påpeka, att brott ska beivras oavsett grad. Påföljden är det som ska skilja mellan grova brott och mindre förseelser.
Inte menar väl du och ni andra att polisen ska skita i sådana bagatellartade brott som snatteri?
Nej ta er i kragen och sköt om er i trafiken.

#1
Jögge
2010-09-15 22:56

Bara att köra med Burka så är man safe ...

#1
Kjell-Åke
2010-09-15 23:01

Om man kör som man lärde i körskolan, hade sannolikt inte dessa förhatliga kameror behövts.
Men detta är tydligen utopi.

#1
Jägaren
2010-09-16 00:28

PG: Nej, vi ska inte strunta i snatterier. Det är faktiskt frågan om att ta andras egendom.
Men när det gäller kamerorna - och faktiskt även laserpistolarna - är det så att de bevisligen ofta mäter fel hastighet. De har också visat sig vara påverkbara av yttre faktorer som kraftiga vindar med t.ex. löv i och reflexer från fälgar, vilket leder till en för hög registrerad hastighet. Det är här som jag ser problemet. Människor har åkt fast och kommer att åka fast på grund av trilskande teknik. Detta kan inte vara rätt. En annan aspekt är att vi alltmer går mot ett totalitärt övevakningssamhälle. Är det så roligt? Knappast!
--
Du skriver: "Om de här kamerorna ska användas på samma sätt som de fasta, måste ju samma regler enligt personuppgiftslagen gälla. Därför måste även dessa kameror skyltas.
Men jag trot att dessa kameror är avsedda att sättas upp på de sträckor som redan idag övervakas av kameror."
Men se så är det inte. I "min" stad har man satt upp en mobil kamera på några ställen - och det på sträckor som INTE sedan tidigare har några kameror. Och inte fasen fanns det någon skylt där, inte.

#1
Simon
2010-09-16 00:31

Jag tror att Gösta ska åka buss, han verkar inte så säker i trafiken......

#1
KG
2010-09-16 02:11

Det enda som hjälper är synliga poliser, men jag ser dem bara några gånger per år.

#1
Pettersson
2010-09-16 07:45

Hastighetskontroller i tätorterna är bättre än dessa förbaskade vägbulor. Sätt dit en fartkamera i stället.

#1
pg
2010-09-16 13:18

Är det så illa, börjar myndigheterna att tänja på de lagar och bestämmelser som finns. Persaonuppgiftslagen Gäller fortfarande i dessa fall och skyltar måste sättas upp, sak samma vid vägarbeten. Men om stoppande polis rapporterar det som de här kamerorna förmedlar till dem, blir ju saken en helt annan. Kanske är det så, att du inte sett några stoppande poliser. Och skulle någon bli bötfälld hoppas jag att denne överklagar med hänvisn ing till personuppgiftslagen. Transportstyrelsen genar myhcket i det här med hastighetskameror. Kravet på att kontrollera skyltar varje gån kamerorna tas i bruk har tagits bort. Jämförelsevis är det så att varje manuell kontroll föregås av kontroll att skyltar finns. Detta är tydligen främmande för transportstyrelsen. Lilaledes kontroll av att resolutioonen fortfarnade gäller.
På dom här grunderna är jag starkt kritisk till fartkameror.

#1
pg
2010-09-16 13:21

Ett litet förtydligande. Jag menar att om någon blir rapporterad vid en automatisk fartkamera som inte är stationär och oskyltad, bör denne överklaga om inte stoppande polis i omedelbart samband med överträdelseen stopar vederbörande.

#1
Jägaren
2010-09-16 17:33

PG: I stort har vi samma syn. Det är den bristfälliga tekniska nivån kombinerat med misstänkt åsidosättande av lagar och krav för kamerornas användning som jag stör mig på. Den lille medborgaren är snart helt chanslös i det samhälle som håller på att utvecklas. Och det oavsett vilken regering vi har. Eller vad säger Gösta?

#1
Åke
2010-09-16 18:25

PG
Jag tror inte du skall uttala dig om trafik, du har 6 stavfel i ditt tyckande. Du skall inte vistas i trafiken med bil.

#1
carl-eric
2010-09-16 20:04

Detta kommer att ge kösamhället en ny dimension. Fölk vågar inte köra om bromsklossar i trafiken.Håller med Pettersson, väck med fartkamerorna från riksvägar och motorvägar och sätt dem där de gör mest nytta d.v.s skolor och tätorter,och som sagt ta bort de jävla vägbulorna.

#1
marcus andersson
2010-09-16 23:55

det är en sådan kamera i lidköping!

#1
JONNA
2010-09-17 01:11

Bland dessa alla tyckare så anser jag att Nils kommentar, bland få andra, är saklig och förnuftig. Jag kan erkänna att jag ibland är livrädd när jag är ute och kör p g a de förare som totalt nonchalerar våra trafikregler och tycker att hastighetsbegränsningen inte gäller dem. Utanför oss så har vi en kamera på riksvägen, jag med många boende tackar för det, för hastigheten har minskat på "vår" väg.

#1
Maria Collovin
2010-09-17 16:52

Nu får dem ge sig är fortkörning samhällets fiende nr1. Tro fan man inte respekterar hastighetsgränsen med tanke på hur låga dem är .
Höj farten på vägarna så den känns motiverad som det är nu blir man ju bara frustrerad och gasfoten blir ännu tyngre

#1
Pettersson
2010-09-17 18:16

Sandlådenivå
http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3000000000000008&conference=10500000000000691&posting=19500000005027797

#1
Roy
2010-09-18 13:07

Ojojojoj! Den vanliga röran av floskler, vett och dårskap...
Benny H sitter förstås inne med pålitlig statistik beträffande droger och dödsolyckor i tätorter?
Marcus L, om någon "panikbromsar" ner till laglig fart så kan väl knappast någon påkörning ske - om vi förutsätter att övriga håller sig till lagen - och det måste ju vara utgångspunkten.
MG, det är just på Essingeleden man inte ska korsa fram som en idiot mellan körfälten. Jag har flera gånger konstaterat att dessa stressnissar inte vinner någonting mer än att jävlas med övriga trafikanter. För övrigt är det ju ändå oftast köer i rusningstrafiken.
Jag avstår från att kommentera barnsligheterna om burka. (Eller kanske var det vad jag just gjorde.)
I ett inlägg raljerar Jägaren (som annars emellanåt kan vara vettig) om brott so om bara vissa typer av brott skulle räknas. Han avslutar med den vanliga barsnligheten att påstå att Gösta (som han inte vet något om) minsann inte heller är perfekt. ("Du'rå, du e ju'nte bättre själv!") Vad ursäktar det för något? Att andra ska få någon sorts rätt att skita i lagar och förodningar? Att Gösta, som kanske ändå strävar efter att göra allt på rätt sätt men kanske missar någon gång ibland (som vi ju alla gör) inte skulle ha rätt att yttra sig?
Simon, det är nog ingen dum idé att följa ditt råd till Gösta. Jag skulle inte heller känna mig säker med dig i trafiken...
Åke, om PG gör skrivmissar och kanske rent av är dyslektiker (men inget tyder på det) så har han ändå sin rätt att utala en åsikt - och han kan mycket väl vara trafikexpert (vilket jag i det här fallet betvivlar).
Maria Collovin, jag hoppas att ditt inlägg är ironiskt menat. (För övrigt, om du inte kan skilja på "de" och "dem", använd "dom".) Petterssons länk gav förresten en ny dimension åt dina sakkunskaper - de är obefintliga.

#1
Maria Collovin
2010-09-18 21:59

Nä Roy jag var absolut inte ironisk

#1
Dimo
2010-09-19 15:50

""Till skillnad från de fasta kamerorna kommer de mobila inte att föregås med skyltar. ""
Men reglerna säger att kamerorna skall vara väll synliga och det skall vara skyltat hur kan dom nu ta bort skylten ?

#3
2015-06-05 16:14

Misstag att man missar hastighetsbegränsningen?
Alla bilar har hastighetsmätare och det är förarens ansvar att ha koll på hastigheten. Finns ingen ursäkt att köra för fort. Att man kör för fort för att man chansar att inte åka dit är ju på eget bevåg.
Dessutom åker man inte dit för ett par km/h för fort, fartkameror är inställda att fota först när man kör 6 km/h fortare än tillåtet för att utrustningen kan ha en viss felvisning. Kör man i 87-88 på 80-väg så vet man nog om det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.