Bild
Nästa artikel
Nyheter

Staten tjänar storkovan på fartsyndare

Publicerad 29 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Staten tjänar mångmiljonbelopp på fartsyndare. Fler fartkameror och högre bötesbelopp har fått intäkterna att skjuta i höjden. Men polisens satsning blir kritiserad.
Att få en förvarning om en bil befinner sig i den så kallade döda-vinkeln var speciellt viktigt för kvinnorna i undersökningen. De rankade den som tredje viktigaste tillvalet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2010-07-29 14:49
leifer (ej verifierad)

OM överskottet åtminstone kunde gå tillbaka till vägsatsningar. Om folk "kör för fort" på sträckan E20 ner mot Göteborg, där det är en usel väg pepprad med fartkameror. Vems är då felet? Man gör det väldigt lätt för sig när man lägger över allt ansvar på bilisterna. Media spelar med och kalla alla som kör något över hastighetsgräns, för fartdårar. Detta oavsett när och hur detta gått till.

#2 • 2010-07-29 14:51
leifer (ej verifierad)

För bilister handlar det numera om att skaffa en bil med farthållare, mäta in farten med GPS, och sen ligga exakt på tillåten gräns, oavsett väglag, oavsett årstid, oavsett sommar eller vinterdäck. För då kör man lagligt oavsett hur dåligt man anpassar farten efter rådande förhållanden.

#3 • 2010-07-29 15:15
Trafikant (ej verifierad)

Jo du Leifer. Då kan man ju dessutom skylla på trafikstyrelsen om man skulle råka krocka eller köra av vägen! De som bestämmer i trafikfrågor är säkert högt utbildade "experter" med skyhög lön. Låt vara att många av dem saknar körkort, de är ju ändå "experter" Att "anpassa farten efter rådande förhållanden" är något som myndigheterna tänker få oss att sluta bry våra små hjärnor med.

#4 • 2010-07-29 16:45
Hante (ej verifierad)

Är ni dumma eller låtsas ni att vara det?
Givetvis ska man anpassa hastigheten enligt trafikförhållanden,väglag m.m.
Men den aktuella maximala hastighetsbegränsingen ska respekteras.
Jag rekommenderar Leifer och "Trafikanten"att sätta sig i vägarbeternas situation när de ska försöka bättra vägstandarden och i stort sett ingen sänker farten när dem passerar.
Varför gör dem inte det? kanske därför att dessa bilister anser sig att kunna bdeöma situationen bättre än de "experterna med skyhög lön" som bestämt farten för denna plats.
Låt Trafikverket göra det dem har visat sig vara bra på, och fortsätt ni att era sandlådediskussioner om Toyotas kvalitet och hur korkade BMW-förarna är

#5 • 2010-07-29 17:29
leifer (ej verifierad)

HANTE, jag kör alltid långsamt förbi vägarbetare. Jag har inte heller nåt farthållare. Jag bara beskrev den träiga jakten på s.k. fartsyndare i Sverige.

#6 • 2010-07-29 17:33
Roy (ej verifierad)

Jag vet inte om Trafikant och framför allt Leifer raljerar å det grövsta - för inte kan det väl vara allvarligt menat?
Leifer beklagar sig över att man har hastighetsbegränsningar, det vill säga myndigheterna har tagit ifrån bilisterna ansvaret att anpassa hastigheten. Å andra sidan beklagar han sig över att myndigheterna "lägger över allt ansvar på bilisterna" när de placerat ut vägkameror på en usel vägsträcka ner mot Göteborg. (Hur han fick ihop respnemanget där begriper jag inte riktigt.)
Alltså är det viktiga att klaga på myndigheterna - något eget omdöme finns ju inte...

#7 • 2010-07-29 17:36
Benny H (ej verifierad)

Till Hante....
Nu gällde ju inte diskussionen om trafiken och hastigheter vid vägarbeten! Givetvis så anpassar man hastigheten efter de förhållanden som råder det får man lära sig i körskolan. Problemet är ju inte att folk kör 100 på 90 väg, det är en liten del av alla olyckor som sker där, utan kritiken gäller att man bara riktar in sig på hastigheten som olycksfaktor när det finns många fler saker man kan rikta in sig på. Men det är som det påpekas mer lönsamt och enklare att skicka ut fortkörningsböter än att ta tag i fyllekörningar, vanvettiga omkörningar etc för då duger det inte med plåtpoliser!

#8 • 2010-07-29 17:41
leifer (ej verifierad)

ROY, det var allvarligt menat. Problemet är den dåliga vägen, och andra faktorer. Inte att bilister kör några km för fört under bra förhållande t.ex. Och polisen är ju ute med sina kontroller under bra förhållande, gärna då på 30-sträckor dessutom. Du kan tycka att det är seriöst, jag tycker det är både fel på många sätt, dessutom att polisens resurser används fel i den s.k. pinnjakten. Då är det så att dom du sätter dit nån för fortkörning så är det ett löst brott i statistiken. Fartkamerorna skapar dessutom ett ryckigt beteende, folk vill vara säkra och ligger ofta klart under gränsen vid passering.

#9 • 2010-07-29 17:43
Christer W. (ej verifierad)

Precis Leifer. Jag har aldrig i mitt liv sett en hastighetskontroll när det regnar ute.

#a • 2010-07-29 18:11
leifer (ej verifierad)

CHRISTER, exakt, så fort det blir mörkt så är det bara att gasa på. På vinterhalvåret är det ofta mörkt, polisen är då bara ute mitt på dagen när det är bra väder. Fartkontrollerna blir då nåt slags lotto, där folk med otur åker fast. Alla vet ju att alla kör för fort då och då, inte minst i stadstrafiken. Det är till och med så att vägverket satt det i system och räknar med att folk kör upp till 30 km/h för fort. Därför kan dom då bygga en ny tvåfilig väg och sätta 50 som gräns.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.