Bild
Nästa artikel

Så mycket kostar trafikbrotten dig

Nyheter

Kört för fort? Då väntar böter. Kört om trots möte? Då kan du också räkna med mindre pengar i plånboken. Vi Bilägare har valt ut några exempel på vad trafikbrotten kostar dig.

Står du för ett trafikbrott när polisen är i närheten kan du räkna med att det kommer att kännas i plånboken.

Vi Bilägare har valt ut några exempel på trafikbrott. Så här mycket får du böta om polisen upptäcker dig:

Omkörning trots möte: 2 500 kr
Omkörning i kurva/backkrön med skymd sikt:
3 000 kr

Kört om trots omkörningsförbud: 1 200 kr
Kört för nära framförvarande fordon: 1 200 kr
Kört fordon med som över-skridit maximal släpvagnsvikt: 2 000-4000 kr

Ã-verskridit heldragen linje/spärrområde: 1 500 kr
Backning/vändning på motorväg/motortrafikled:
1 500 kr

Ej stannat vid stopplikt: 2 400 kr
Ej stannat vid trafiksignal: 3 000 kr

Hastighetsöverträdelse när begränsningen är högre än 50 km/tim:
1-10 km/tim för fort: 1 500 kr
11-15 km/tim för fort: 2 000 kr
16-20 km/tim för fort: 2 400 kr
21-25 km/tim för fort: 2 800 kr
26-30 km/tim för fort: 3 200 kr
31-35/km/tim för fort: 3 600 kr
36-50 km/tim för fort: 4 000 kr
51 km/tim för fort eller mer: rapport till åklagare

Diskutera:
Tycker du att böterna är rimliga?
Taggar: Nyheter
Så mycket kostar trafikbrotten dig

Kommentarer

#1
Jägaren
2010-07-27 14:29

Bötesbeloppen är helt genomkorkade! Beloppen för t.ex. omkörning trots möte, omkörning i kurva/backkrön med skymd sikt, kört om trots omkörningsförbud, kört för nära framförvarande fordon (alltså de felbeteenden som ALLTID utgör en potentiell säkerhetsrisk jämfört med 116 km/h på en 110-skyltad motorväg) kan utan minsta tvekan 10-dubblas!
Så, omkörning trots möte kan gott kosta 25 000 kronor.

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-07-27 15:30

Jägaren: Ofta håller jag inte med dig alls men denna gången gör jag det!

#1
Wisse
2010-07-27 17:02

Helt rätt Jägaren. Fortkörningen är inte det största problemet. Men säkert enklast att få fast syndare då allting annat kräver en aktiv insats av polisen.

#1
Lennart Svensson
2010-07-27 17:25

Böterna ska gå efter inkomst, alltså om
nkomstbeprövade. Då känns det även för "miljonärerna"!!

#1
Jägaren
2010-07-27 17:47

Lennart: Ja, rent generellt kan vi nog säga att kanske 5 procent av bruttolönen vore rimligt, alltså 15 000 i böter för en person med 300 000 i lön före skatt och 150 000 i böter för en person med 3 miljoner i lön.
Hastigheten är i sig den minsta orsaken till att en olycka överhuvudtaget inträffar. Snedvridet så in i norden.

#1
Hasse
2010-07-27 18:16

Jag håller med flera tidigare inlägg. Fortkörning är inte det största problemet utan riskbeteende av typ farliga omkörningar, köra för nära bakom, hänsynslöshet av alla de slag. Men polisens riktlinjer premierar kvantitet före kvalitet, och då blir det laser och fartkameror som får råda. Helt galet ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Böterna - jämställ farlig omkörning med dråpförsök...och inkomstpröva, för allt i världen. Vilken miljonär bryr sig om tre tusenlappar?...

#1
Jes
2010-07-27 18:31

Håller med ... även Jägaren :o) .. fast bara i hans första inlägg. Vad bryr den sej om 150.000 som tjänar 3 miljoner?

#1
Jes
2010-07-27 18:32

Dessutom får kungen köra hur fort han vill :o)

#1
Anton
2010-07-27 18:50

Håller med Jägaren.
Tio km för hög fart på en motorväg
vad tusan gör det.

#1
S-E S
2010-07-27 20:11

Inget fel på böterna, men för polisens information finns det annan "kriminalitet" som bör beivras än just den trafikrelaterade. Lägenhetsinbrott, ficktjuvar, fega idioter där flera "starka" personer ger sig på en ensam person mm. Jag fattar inte varför fortkörning har en så hög prioritering inom polisen. Där jag bor hade en person villainbrott, men polisen kunde inte rycka ut pga resursbrist. På vägen in till polisen i stan åkte han dit för fortkörning. 15 poliser var engagerade i en fartskontrollen!

#1
Skulle lugna mig också.
2010-07-27 21:33

Hastighetsproblem?
 
Lätt löst med att bilen beslagtages på plats utan pardon.
Ej ägare betalar bilens uppskattade värde i böter.
Skulle bli lugnt på vägarna en månad efter denna lag.
Inte intressant att äga "muskelbilar" heller.

#1
Tompa
2010-07-27 23:01

Fortkörningsförsäkring! Har sagt det förut. Funkar klockrent, bara att flina åt polisen och slänga boten på posten... Gäller dock bara inom gränsen för behållet körkort men man behöver inte bry sig om att polisen gör sitt jobb. ;-)

#1
Ovis Niger
2010-07-27 23:38

Hur många meter vajerräcke får man till sammapris som en hastighetsövervakningskamera? Vajerräcken inte bara föhindrar frontalkollisioner, de dämpar även hastigheten då man knappast kör i 180 kilometer i timmen med ett vajerräcke några meter till vänster, för det känns trångt då och då får i alla fall jag mentala spärrar.
På Riksväg 80 öster om Falun gick det utmärkt att stå på ordentligt förr, men inte nu längre eftersom vajerräcket gör att vägen känns så trång så att den tillåtna hastigheten känns bekvämast.
Men det är förstås, vajerräckena sparar bara liv, de drar inte in några pengar i form av bötesbelopp. Men tänker man efter lite noggrannare så kostar varje olycka som de förhindrar sannolikt mer än en "storebrorskamera modell 1984".
Den som vill köra fort i rent nöjessyfte uppsöker under rådande omständighewter mindre och farligare vägar som han eller hon känner väl och i den kännedomen ingår då kunskap om obefintlig trafikövervakning. Därigenom har man silat mygg och svalt kameler. Jag vet vägsträckor på olika håll i detta land där risken att bli ertappad med att överskrida hastigheten är försumbar, men gemensamt för alla dessa vägar är att de är mångdubbelt farligare än de vägar där risken att bli ertappad är som störst.
Ett bra tips i frågaom när man bör lyda hastighetsbegränsnignarna är de stora resdagarna i samband med långhelger och industrisemestrar och då på de stora Europavägarna och riksvägarna. Då man kan stå på för fullt med betydligt mindre risk är den ljusa midsommarnatten i delar av landet med ett spektakulärt midsommarfirande som tvingar Polisen att hålla ordning på alla fyllhundar på festplatserna i stället för att övervaka trafiken. Den bästa vägsträckan för att åka fort då var bland de jag själv känner till Riks 80 mellan Falun och Hofors, men nu är det vajerräcke uppsatt där och då vill i alla fall inte jag busköra där ens om chansen att åka fast är en på tiotusen, för det känns för otäckt helt enkelt och dessutom blir det farligt. Innan var det bara olagligt, men relativt ofarligt med renhuggen skog runt vägen så det var lätt att se eventuella vilda djur i den ljusa sommarnatten och knappt en bil ute på vägen.
Med dessa erfarenheter efter över fyra decennier som bilägare så anser jag att det är vajerräcken man ska satsa på och även på motorvägar då dessa bör ha en bred mittenremsa med tät vwegitaion så att man inte bländas av mötande fordon på natten. Att bötfälla folk ger inte någon högre trafiksäkerhet i relation till de åtgärder som jag vurmar för i stället.

#1
Ovis Niger
2010-07-27 23:38

Hur många meter vajerräcke får man till sammapris som en hastighetsövervakningskamera? Vajerräcken inte bara föhindrar frontalkollisioner, de dämpar även hastigheten då man knappast kör i 180 kilometer i timmen med ett vajerräcke några meter till vänster, för det känns trångt då och då får i alla fall jag mentala spärrar.
På Riksväg 80 öster om Falun gick det utmärkt att stå på ordentligt förr, men inte nu längre eftersom vajerräcket gör att vägen känns så trång så att den tillåtna hastigheten känns bekvämast.
Men det är förstås, vajerräckena sparar bara liv, de drar inte in några pengar i form av bötesbelopp. Men tänker man efter lite noggrannare så kostar varje olycka som de förhindrar sannolikt mer än en "storebrorskamera modell 1984".
Den som vill köra fort i rent nöjessyfte uppsöker under rådande omständighewter mindre och farligare vägar som han eller hon känner väl och i den kännedomen ingår då kunskap om obefintlig trafikövervakning. Därigenom har man silat mygg och svalt kameler. Jag vet vägsträckor på olika håll i detta land där risken att bli ertappad med att överskrida hastigheten är försumbar, men gemensamt för alla dessa vägar är att de är mångdubbelt farligare än de vägar där risken att bli ertappad är som störst.
Ett bra tips i frågaom när man bör lyda hastighetsbegränsnignarna är de stora resdagarna i samband med långhelger och industrisemestrar och då på de stora Europavägarna och riksvägarna. Då man kan stå på för fullt med betydligt mindre risk är den ljusa midsommarnatten i delar av landet med ett spektakulärt midsommarfirande som tvingar Polisen att hålla ordning på alla fyllhundar på festplatserna i stället för att övervaka trafiken. Den bästa vägsträckan för att åka fort då var bland de jag själv känner till Riks 80 mellan Falun och Hofors, men nu är det vajerräcke uppsatt där och då vill i alla fall inte jag busköra där ens om chansen att åka fast är en på tiotusen, för det känns för otäckt helt enkelt och dessutom blir det farligt. Innan var det bara olagligt, men relativt ofarligt med renhuggen skog runt vägen så det var lätt att se eventuella vilda djur i den ljusa sommarnatten och knappt en bil ute på vägen.
Med dessa erfarenheter efter över fyra decennier som bilägare så anser jag att det är vajerräcken man ska satsa på och även på motorvägar då dessa bör ha en bred mittenremsa med tät vwegitaion så att man inte bländas av mötande fordon på natten. Att bötfälla folk ger inte någon högre trafiksäkerhet i relation till de åtgärder som jag vurmar för i stället.

#1
Kjell-Åke
2010-07-28 00:31

Vilken massa ursäkter för att få köra fortare än
gällande bestämmelser. Vi har hastighetsbegränsningar som fastställts i demokratisk ordning, oavsett ursäkter är vi skyldiga att följa dem.

#1
Jägaren
2010-07-28 02:25

Kjell-Åke: Du är så präktig så det är direkt störande.

#1
leifer
2010-07-28 10:37

Dom där böterna känns väldigt fiktiva, hur många döms i praktiken? Dom har t.ex. höjt bötesbeloppet för om man inte använder högerregeln till över 2000 kr. I Stockholm så skulle man då kunna dra in miljardbelopp i böter varje år, eftersom ingen följer den regeln. Det ska alltså vara nån slags avskräckande effekt på höja belopp, men det funkar alltså inte.

#1
Kjell-Åke
2010-07-28 12:22

Jägaren: Du har tydligen inte förstått innebörden i att betros med körkort.

#1
S-E S
2010-07-28 12:58

SKULLE LUGNA MIG OCKSÅ, det borde bli ett stort uppsving på försäljningen av beg-bilar i prisläget 1 fortkörning. Och vilken miljönytta!

#1
lubos
2010-07-28 13:45

Omkörningar i skymd sikt eller trots möte borde ge samma påföljd som dråpförsök och som minimum flera års indragning av körkortet!
Det vimlar av IDIOTER som gör så och det måste bero på myndigheternas släpphänthet och den tilltagande egoismen!

#1
lubos
2010-07-28 13:45

Omkörningar i skymd sikt eller trots möte borde ge samma påföljd som dråpförsök och som minimum flera års indragning av körkortet!
Det vimlar av IDIOTER som gör så och det måste bero på myndigheternas släpphänthet och den tilltagande egoismen!

#1
lubos
2010-07-28 13:45

Omkörningar i skymd sikt eller trots möte borde ge samma påföljd som dråpförsök och som minimum flera års indragning av körkortet!
Det vimlar av IDIOTER som gör så och det måste bero på myndigheternas släpphänthet och den tilltagande egoismen!

#1
Kjell-Åke
2010-07-28 14:42

Glenn: Kan det vara missförstånd? Det är svårt att få
en helhetsbild i det du skriver, men är så fallet ber jag om ursäkt.

#1
Jägaren
2010-07-29 01:01

Kjell-Åke: Det är beklagligt att se att du inte förstår vad vi egentligen diskuterar. Diskussionen vi andra för här handlar om snedvridningen av bötesbeloppen och vilken risk i trafiken som är störst. Mot den bakgrunden är vi många som anser att om man kör i 116 km/h på en 110-skyltad motorväg kan detta inte innebära knappt en mätbar riskökning - men likt förbannat bedöms en sådan förare som en grovt kriminell trafikant! Som dessutom är lätt för lagens arm att ta! Men när vi sedan ser idiotmanövrer som omkörning trots möte, omkörning i kurva/backkrön med skymd sikt, kört om trots omkörningsförbud, kört för nära framförvarande fordon är detta exempel på beteenden som ALLTID - ALLTID! - utgör en potentiell säkerhetsrisk jämfört med att köra i 116 km/h på en 110-skyltad motorväg. Förövarna av dessa idiotmanövrerar straffas i praktiken aldrig! Varför? Jo, för att trafikpolisens arbetsupplägg är totalt felprioriterat. Det är enkelt och bekvämt att stå där med laserpistolerna och sätta dit den grovt kriminelle föraren som framför sitt fordon i 116 på 110-skyltad motorväg - samtidigt som de ovan nämnda idiotmanövrerna slår rekord i både våghalsighet och antal - idiotmanövrer som ALLTID innebär en avsevärt ökad olycksrisk - fullt mätbar, dessutom!
Du, Kjell-Åke, har tyvärr svalt polisens och nollvisionens mantra om hastigheten som den allenarådande faran i trafiken med hull och hår. Att riskerna med ovannämnda idiotmanövrer är avsevärt större tycks du inte kunna ta in. Någon här i spalten pratade om en risk vid ovannämnda idiotmanövrer som likställd dråpförsök, vilket jag anser vara ett helt rätt resonemang.
Trafikpolisens arbete måste revideras i grunden och större insatser göras mot - till exempel - alla dessa omkörning trots möte.
Till allt detta kan vi lägga alla onyktra, drogpåverkade, "SMS-are", "nallepratare", sömniga etc. Men att falla in i feltänkströmmen och betrakta alla oss som kör i 116 på 110-skyltad motorväg som grova lagbrytare och hastighetsmarodörer och gud vet vad vittnar om en totalt insnöad förmåga att förstå sambanden.

#1
Calle
2010-07-29 10:58

Naturligtvis en praktisk fråga. Hur 17 ska polisen kunna se de farliga omkörningar i kurvor mm som ni skriver om? Skulle krävas poliser i varje buske! NDå är det naturligtvis enklare att med traffipax köra en europaväg alt stå på en med laser - då fångar polisen praktiskt taget alla som gör en överträdelse. Hur svårt var det att fatta?! Gör som jag, kör med insidan och försök hålla hastighetsbegränsningarna + hastighetsmätarens felvisning + 'rabatten' som tillåts. Dvs ca 85km/tim (på hastighetsmätaren) på 70-väg och ca 105 på 90-väg. Det har funkat bra i snart 40 år!

#1
Jägaren
2010-07-29 12:49

CALLE: En omstrukturering var mitt förslag. Jag är gärna med och via mina skattepengar betalar ett inköp på t.ex. 2 000 nya polisbilar med 1 gubbe i varje. I varje polisbil skall det finnas en permanent monterad digital videokamera med hårddisk som täcker konstant inspelning i typ 7 dagar. Sedan skall dessa 2 000 bilar ha en enda uppgift, nämligen den att konstant patrullera av våra vägar. Jag lovar att folk kommer att avhålla sig från idiotmanövrer när de ser polisbilen - vilket kommer att hända ganska ofta. Polisbilarna med sina kameror kommer att fånga precis allt som sker framför dem antingen i den egna körriktningen eller i den motsatta. Bevisen finns där i kameran och ut med en böteslapp på 25 000 till en medelsvensson. Det kommer inte att dröja länge förrän graden av tokkörningar minskar mätbart.
En annan variant - som har praktiserats i Tyskland - är att polisen står på broar och kontrollerar avstånden. Vid för korta avstånd meddelas en patrull längre fram och saken är biff. Även i det här fallet kan videokameror användas med fördel.
Ett annat förslag är att videokameror monteras på alla ställen där omkörningsförbud råder. Det finns fler möjligheter.
--
Vad jag försöker säga är att det är totalt meningslöst och tillika uppretande att se polisen sätta dit folk som kör i 116 på 110-motorväg när samtidigt dråpförsöken i form av idiotmanövrer på våra vägar pågår för fullt. Det går att göra något åt alla dessa felbeteenden, men det kommer att kosta tid och pengar - i alla fall initialt. Vi måste komma till bukt med alla idiotomkörning, för att nu ta ett exempel. Det är här de potentiella döds- och skaderiskerna finns. Inte vid 116 på 110-motorväg.

#1
lubos
2010-07-30 17:33

Förslag då polisresurserna tycks vara för små:
När ni ser en fartdåre, jag menar 130 på 90-väg eller 80 i samhällen med 50, eller blir omkörd trotsmöten eller över backkrön eller genom kurva med skymd sikt, notera bilnumret och ring polisen! Använd numret för pågående brott! Det kan ju vara biltjuvar, rattfulla eller annars livsfarliga individer som snabbast möjligt ska bort från vägen (och helst omgående in i häkte). Om ni inte gör det kan ju en frontalkrock med svårt skadade oskyldiga människor bli följden!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.