Bild
Nästa artikel

Polisen behöver långsamma fordon

Opinion

"Svenska polisen borde lära sig av hur andra EU-länder använder långsamma polisfordon." Det skriver Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin.

Polisen måste vara mer synlig bland medborgarna. Dagens polisbilar ökar inte synligheten och närvaron.

Därför borde svensk polis lära av hur andra EU-länder använder långsamtgående polisfordon vid transporter. Italien är ett bra exempel på hur sådana fordon kan användas för ingripandeverksamhet men också för att få en ökad medborgarkontakt.

Det kan vara av värde och ta reda på vilka vinster som de långsamma fordonen kan ge svensk polis.

Ofta när vi talar om polisen och ingripanden så handlar det om att polisen ska snabbt kunna ta sig fram i trafiken. Ofta inträffar trafikolyckor med polisfordon inblandade.

Därför måste polisen bli bättre att utbilda polisbilsförarna i handhavandet av polisfordonen. Mycket fokus under senare år har handlat om snabba transporter med polisbilar i trafiken.

För polisiärt arbete är fokus mycket i Sverige på snabba transporter och förflyttningar. Cykelpoliserna i Sverige är få jämfört med många andra länder.

I EU har polisen till exempel i Italien kompletterat sin fordonspark med långsamtgående fordon. Det sägs att polisen Italien har den snabbaste polisbilen. För två år sedan invigdes en ny Lamborghini Gallardo med blåljus.

Ett fordon som skulle användas av den italienska motorvägspolisen. Syftet var att börja använda sportbilen i jakten på fartsyndare men att fordonet även skulle kunna bistå med organtransporter mellan sjukhus i Italien.


För flera årtionden sedan använde svensk polis Porschar s.k. Polisporschar i jakten på fartsyndare på vägarna. Den tiden är förbi. Frågan är vad vi kan lära av Italien och polisen i Italien idag?

Italien har inte bara världens snabbaste polisbilar utan det finns idag också långsamtgående polisfordon som används. I publika miljöer och i stadsmiljöer använder polisen sig bland annat av ett mindre fordon med blåljus där polispersonal kan förflytta sig enkelt och effektivt bland medborgarna.

I Sverige skulle vi behöva få se fler cykelpoliser på gatorna men kanske även alternativa långsamtgående polisfordon som kan transportera polispersonal i gatu- och stadsmiljöerna.

Det blir då enkelt för medborgarna att komma i kontakt med de patrullerande poliserna och mycket brottsverksamhet kan säkerligen förebyggas. Italien är ett land där polisen valt att komplettera såväl snabbgående polisfordon med långsamtgående polisfordon.

En intressant mix där erfarenheter säkerligen skulle kunna gagna svensk polis i en framtid.

JÖRGEN LUNDÄLV
Docent i trafikmedicin, Umeå universitet

Taggar: Opinion
Polisen behöver långsamma fordon

Kommentarer

#1
Eric
2010-08-16 13:29

Det långsammaste är väl "till fots"??
Polisen behöver synas mera på allmänna platser..
Antar dock att det inte är så populärt bland polisperonalen, pga mycket problem med berusade "tjafsare" och liknande.
Polisen behöver också ett starkare lagskydd för den personliga säkerheten

#1
Lasse
2010-08-16 13:49

Detta och liknande idéer har väl föreslagits och diskuterats tidigare om åren vad jag kan minnas. Vad blev slutsatserna de gångerna, någon som kommer ihåg?

#1
Göran
2010-08-16 14:11

I vardagslag borde polisen här, som i många andra Europeiska länder (exv. Opelbilar i Tyskland) använda sig av enklare och billigare fordon för allmän övervakning än de som nu rullar i stadstrafiken. Men det är väl inte matcho att köra en sådan kanske? Det ska vara minst nya Volvobilar med dyrbara aluminiumfälgar. Sådana bilar behövs säkert också (exkl. al. fälgar).
I det här landet vräker man ut stora belopp helt i onödan.

#1
SnabelA
2010-08-16 15:04

Bilden verkar ju komma från en flygplats där det är brukligt med dessa elbilar men den där golfbilen kör väl knappast omkring i Rom.
I USA har de 1 person per bil men skickar många bilar om det händer något, det är väl inte heller så billigt men det är ju fler "bilar" ute.
Det här är väl mest ett stockholmsproblem, ute i landet där det är 38 mil till nästa polis behöver de nog kunna röra sig smidigt om det över huvutaget skall vara någon vits att åka på ett larm.
Däremot behöver man ju inte ha dyra polisbilar till trnsport av ex. gripna till arresten (en naken Berlingo ex.) eller vid fartkontroller. Vad de ofta blandar ihop är väl att andra länder har trafikpoliser som dirigerar trafik och skriver ut parkeringsböter , de kan säkert åka en Panda.

#1
Emil
2010-08-16 16:31

varför ska ViB alltid stycka texten vid varje mening? blir enormt jobbigt att läsa. kräver bättring!

#1
Lasse
2010-08-16 20:11

Vad har polisers fordon i andra eu länder med Sveriges behov?

#1
Nils
2010-08-16 23:55

Var nyligen i Györ i Ungern. Där såg jag 2 st patrullerande Poliser på elcyklar. Samt så stod man någon timme om dagen på strategiska platser i staden. Stadens centrum verkade vara mkt lugnt och tryggt för sina medborgarna och turister. Vi behöver flera långsamma Poliser som syns och verkar i sin stad. I Wien´s centrum såg jag nåt liknande, stående poliser i stadens city som höll koll på trafikanter och folk.

#1
olle
2010-08-17 11:04

Fordon eller inte. Det viktiga är ju att polisen är ute och visar sig bland folk. Är ute i trafik på Höglandet (Eksjö/Nässjö/Sävsjö/Vetlanda) 2 - 3 tim/dag. Ser poliser i eller ur bilar ngn gång per månad! Inte konstigt då att knappt någon stannar vid STOP eller håller lagliga farter ens med 6 km/tim "moms".

#1
REDIS
2010-08-18 00:48

Mer poliser bland allmänheten innebär fotpatrull. Dagens unga poliser saknar den sociala kompetens som krävs för att möta allmänheten. Idag lär man sig inte att prata med allmänheten på ett normalt sätt, utan man skall betrakta alla som "busar". Dessa tilltalar man medelst hög röst och ordergivning.
Vad gäller polisens fordon finns det redan nu en blandning. Varför de flesta Volvo bilarna måste vara XC 70 är en gåta, behovet av fyrhjulsdrift för körning i stadstrafik är minimal. Att bilarna är utrustade med alu-fälgar beror på bromsarna, de ryms inte i plåtfälgar och får bättre kylning med öppna alu-fälgar.
Polishögskolan har mycket skuld i alla olyckor där polisbilar är inblandade. Körutbildningen är nästan borta från utbildningen, och dagens ungdomar har inte det intresse och den körvana som fanns hos tidigare aspiranter. Däremot är de väldigt duktiga på paragrafer och datorer.
Lite mix av det hela skulle alla tjäna på.

#1
Bosse
2010-08-18 06:04

"ofta inträffar olyckor med polisfordon inblandade"
Definera ofta.... Svepande formuleringa som inte är underbyggda känns inte journalistiskt korrekt. Snarare speglar det en egen generaliserande åsikt om en hel yrkeskår som inte kan försvara sig.

#1
Fredrik
2010-08-19 00:38

Tydligen har kritikerna rätt: det krävs INGENTING för att få titel/eller jobb på Umeå Universitet (bortsett från rätt partibok förstås).

#2
Johannes69
2010-10-13 22:49

Bosse: Studier i Norge (Lundälv har ref till dem) visar att polisbilar under icke-utryckning uppvisar 2.5 ggr fler olyckor än biltrafiken i övrigt. Under utryckning 60 ggr fler. Att det är fler under utryckning är rimligt, om än 60 ggr är chockerande illa. Värre är siffran för icke-utryckning. Den hade nog många trott skulle vara lägre än för vanliga bilister. Det är ju iallafall tjänstemän som sållats fram genom nån slags urvalsprocess som det handlar om. Det verkar som processen gynnat John Wayne figurer snarare än kompetenta fordonsförare. Det borde nog vara minst lika höga krav för att få köra polisbil som för att få bära tjänstevapen. Hur många har blivit vådaskjutna jfrt med hur många som poliser skadat genom dålig bilkörning?

F ö totalkvaddade den italienska polisen sin Lambo Gallardo ifjol. Googla på Car Crash: Lamborghini Gallardo Polizia.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.