Bild
Nästa artikel

Körde med snö på biltaket - åtalas

Nyheter

Att köra med snö på biltaket kan sluta med rättegång. En man från Göteborg åtalas nu för bristfälligt förankrad last.

Det var i februari i år som den 43-åriga mannen stoppades av polisen på E6 i höjd med Kungsbacka.

På mannens tak och bakruta fanns snö.

Nekar till brott
Mannen åtalades på onsdagen vid Varbergs tingsrätt och brottet rubriceras som bristfälligt förankrad last.

Enligt åtalet har mannen "uppsåtligen eller av oaktsamhet underlåtit att ha lasten (snön) förankrad på föreskrivet sätt".

I polisförhör har mannen nekat till brott.

Diskutera: Vad tycker du om åtalet?
Taggar: Nyheter
Körde med snö på biltaket - åtalas

Kommentarer

#1
HAX
2010-06-10 11:08

Bra att polisen håller efter slarviga personer.

#1
Sigge
2010-06-10 11:34

Helt rätt att åtala (han har troligtvis nekat ta emot böterna). Hur kul är det att få snöflak flyande mot sig för att folk inte orkar skotta fram bilen. Hoppas det blir riktigt kännbara böter!

#1
JAN
2010-06-10 11:35

Men var går gränsen? Hur mycket snö handlar det om?

#1
Jarl
2010-06-10 11:42

Helt rätt, individer som inte tar bort dm-tjock snö ska inte köra bil.

#1
kalle
2010-06-10 12:57

10-12 års fängelse vore på sin plats.
Men det går väl inte för fängelsena är redan överfulla med fildelare, fortkörare och felparkerare.

#1
kråkan
2010-06-10 13:28

Åtala jägaren och HB77 också när ni ändå är igång.

#1
Jörgen S
2010-06-10 14:43

Helt rätt!
Jag körde en VW Caddy för två vintrar sedan, den hade kanske 1 dm snö på taket. Jag är strax under 1,70 och når inte upp att styra bort den på ett enkelt sätt. Inga problem tänkte jag, den sitter fastfrusen i takräcket...
Det gick bra ett tag sedan antar jag att värmen från kupén saboterade min plan, helt plötsligt när jag bromsade kom hela kakan framför främre takräcke farande och lade sig snyggt och prydligt över hela framrutan, bara att nita och gå ut och plocka bort det. Men snacka om trafikfara.

#1
ali kerim bey
2010-06-10 14:50

hang `em high !
http://www.youtube.com/watch?v=ylY9wlnTdlw

#1
Hasse
2010-06-10 14:52

" JAN 10 jun 2010
Men var går gränsen? Hur mycket snö handlar det om?"
Gränsen går vid "logiskt tänkande".....

#1
Robert
2010-06-10 15:00

Tyvärr så är detta helt korrekta böter, kanske ni inte är vana vid ni som normalt inte får större snömängder...
Dessutom ska man även ha klart för sig att en motorvärmarkabel upplindad runt t.e.x extraljus även detta generar böter..

#1
Tomten på loftet
2010-06-10 15:23

Ska det finnas sådan här lagstiftning så bör det även upplysas om var gränsen går enligt gällande rättspraxis? Vid körning i snöväder är det förenat med vissa svårigheter att undvika att det samlas snö på biltaket, och sedan är det även skilland på snö och snö beträffande vilken fara det innebär. Finns det några prejudicerade domar?

#1
Gösta
2010-06-10 16:04

Dagens I-landproblem. Eller kanske man skall säga dagens Fjollträsk-problem. (Nu var han ju i och för sig från västkusten, men är övertygad över att mannen i fråga är bördig från Stockholm. Stor heder till polisväsendet, kläm åt dom bara.

#1
Jes
2010-06-10 16:29

Tjafs, vad är det för trafikfara i att få snö på bilen?
Snö är bara en annan form av regn .. alltså kan det dras till sin spets att du inte får köra med en våt bil.
Värre är det med isflak från lastbilstak ... men även där vill jag mena att naturlagarna bestämmer ... Alltså - Håll avstånd!

#1
Linde
2010-06-10 17:22

Detta var helt klart en riktig sosse från stockholm som var ute och åkte. (har sett flera snötäckta bilar i Stockholm med en sosse-ros på) Helt rätt att detta bötfälls, ända problemet är att lagstiftning skall vara tydlig och inte "prövas" i domstol. Men vissa saker kan man överlåta åt polisen att bedöma såvida det inte är i nivån indraget körkort på en gummiparagraf.

#1
Jes
2010-06-10 17:50

Jag har sett Lind'ar med snö på ... både i Stockholm och i Sverige!
Om dessa ska "straffas och varifrån de egentligen kommer, undanhåller jag mej från att bedöma ...

#1
Lägerleffe
2010-06-10 17:51

Slappa slöfockar är farligt i trafiken. Håll efter dom bara, oavsett på vilket sätt de riskerar liv och lem för sig själva och andra. Det är bra att de åker dit och får betala ordentligt. Heja snuten!

#1
MG
2010-06-10 18:05

Helt rätt - nu förväntar jag att polisen bötfäller folk som kör för fort , inte använder blinkers vid filbyte,
kör mot rött och andra saker som jag dagligen ser i
trafiken i Stockholmsområdet. Var finns polisen egentligen - inte ute på vägarna i alla fall...

#1
Gunnar Hellstrand
2010-06-10 18:10

Brottsrubriceringen är helgalen. Borde man inte snarare åtala för vårdslöshet i trafik med tanke på nollsikten genom bakrutan, om man över huvud taget skall ge sig på den här typen av beteenden med annat än en tillsägelse? Jag gissar att åtalet faller ganska platt. Ett enkelt försvar är väl just att fråga hur en lastsäkring borde se ut och om från skyn fallen snö är att betrakta som last, eftersom man inte kan påvisa att någon lastat den. För jag antar att last inte kan uppkomma, i lagens mening, på annat sätt än att någon lastar på den? Och att "Acts of God", som ibland finns i amerikanska lagar och regler, knappast godtas av svensk rätt.

#1
Hunk Golden
2010-06-10 18:41

man behöver inte kunna se ut genom bakrutan om man har ytterbackspeglar... har jag alldeles för mej,

#1
Hunk Golden
2010-06-10 18:41

man behöver inte kunna se ut genom bakrutan om man har ytterbackspeglar... har jag alldeles för mej,

#1
Kaj
2010-06-10 18:45

....men vet ni klagoandar vad som är värst?? Jo is mm på lastbilsflak-tak. Svårt att se / ta bort av chaffisen och kommer som...... när de fått upp lite fart - livsfarligt o ligga bakom då!!

#1
Jan Klehn
2010-06-10 18:53

Helt rätt. Allt för många utgör en fara för sig själv och andra när de inte håller efter snö på bilen och is på rutorna. Har sett skrämmande exempel och fått snö och is mot mig från andra bilar. Värst lastbilar.

#1
Jes
2010-06-10 19:11

Kom igen gubbar ... vårdslöshet i trafik för att inte kunna se genom bakrutan? ...
Jag har mest ingen bakruta!!

#1
Zappa
2010-06-10 19:30

HELT RÄTT???? Kalle, Du är för SNÄLL, LIVSTID skall det vara. Jag har en SUV, och trots att jag är ganska lång är det svårt att få bort snön. BAKRUTAN? DEN behöver man inte se genom, hur är det med KÖRKORTSKUNSKAPERNA?? Det KOLLAS inte ens på besiktningen att torkaren funkar. Hur skulle det gå med alla dessa små skåp med dörrar UTAN glas på?? Kunskapen är tydligen LÅG hos våra körkortsinnehavare??Dessa bilar, som UTAN stänklappar KASTAR sig in i filen framför dig och gör vindrutan HELTÄCKT? Dags för lite EU-trots och införa obligatoriska stänklappar igen. Jag har kört halva vintern med en FASTFRUSEN decimeter snö på taket, efter SNÄ-TÖ-KYLA. No problems. Dessutom har jag kört på SOMMARDÄCK hela vintern, inte en TILLSTYMMELSE till INCIDENT! Jag är PRICKFRI Buss- och Lasbilschauffär sedan 30 år. och har MÅNGA ggr. gått upp på flaket med ett kvastskaft, dunkat i tygtaget, kört en bit och nitat... SIMSALABIM!Man tar väl väck snön från personbilstaket för att spara soppa. Jarl tycker att man inte skall köra bil om man inte tar bort snö. (ÄVEN bakrutan?) Hur är det med MINA 25 olycksfria år, på SUVEN i år tog jag INTE bort snön. jag körde aldrig mer än 50, hÖGST sjuttio. Låt bli att ligga i ar---et på bilen framför, en typisk svensk åkomma. Lämnar man lucka kommer någon och tränger sig in, sprutar ned min vindruta med slask. FÖRNUFT är en BRISTVARA i dagens Sverige.

#1
Zappa
2010-06-10 19:38

Gunnar Hellstrand, den som inte KAN reglerna skall inte köra bil. Tillåt mig att stillsamt VRÅLSKRATTA; vårdslöst att inte se genom bakrutan... FRAM MED METALLSÅGEN. lastbilar och små pick-ups!!!!!!!! MAken till dumheter får man LETA efter.

#1
Jes
2010-06-10 19:46

Jörgen, du bromsade ju, alltså bara att stanna med eller utan sikt ... Vad mer, utöver dej själv var trafikfaran?

#1
Carl-Eric Thörngren
2010-06-10 19:55

När det gäller att mjölka oss bilister på pengar så är uppfinningsrikedomen hur stor som helst.för det är väl det som är meningen. Blir stackaren fälld så blir det väl höga böter och prejudikat. Då kan ju polisen sedan stå och bötfälla folk så fort det snöat lite. Bra för statskassan eller hur?

#1
pg
2010-06-10 20:17

Detta är ett resultat av en nedbantad trafikpolis. Många av dagens poliser och åklagare för den delen har väldigt dåliga kunskaper om trafiklagstiftningen. Jag har aldirg hört talas om att en bilist med snö på taket blivit fälld för bristfällig förankring av last. Om vederbörande däremot kört med nedisade fram och sidorutor finns det ju en annan bestämelse. Då är begreppet vådslöshet i trafik användbart. Snö som blåser av ett biltak, kan aldrig skada någon, och hur förankrar man snö, om man inte kan sopa av snön? Ett löjes skimmer måste lysa över den rapporterande polisen, och även över åklagarväsendet.
Hade det däremot gällt isbitar som flygit omkring skulle brottsrubriceringen blivit en annan, nämligen framkallande av fara för annan, och ev. vårdslöshet i trafik, men då krävs ett medvetet risktagande för att det ska bli aktuellt. Den rapporterande polisen har gjort det allt för lätt för sig. Jag tror inte för ett ögonblick att vederbörande bilist blir fällt i rätten, om det gått till på det sätt som det beskrivs.

#1
Haubits77
2010-06-10 20:47

idioter som inte skrapar sina rutor eller tar bort snö från taket borde bestraffas med nackskott!

#1
Kjell-Åke
2010-06-10 21:51

Det skall inte finnas lagrad snö på taket på en bil. Snö som legat på taket i tö eller regn och sedan blivit till is för att en slarvig bilförare inte orkat ta bort den är en trafikfara. Brottsrubriceringen verkar krystad, är det farligt skall det rapporteras som vårdslöshet i trafik och inget annat.

#1
Jägaren
2010-06-10 22:09

Helt rätt! Nu väntar jag bara på att alla långtradarchaffisar hålls under uppsikt också, för hur många flygande isflak har man inte fått parera genom åren.
--
Kråkan: Av vilken anledning skall jag och Haubits77 åtalas?

#1
Jes
2010-06-11 00:31

Kul att du visar din okunnighet så uppenbart Jägaren.
Jag kör lastbil .... men är inte längtradarchaffis ... likförtvivlat är mitt åkdon nästinpå 24 meter. Och jag kör på vägarna.

#1
Jes
2010-06-11 00:37

Kul om någon vet vad lagen säjer om nederbörd på motorfordon ... !! ???

#1
Jägaren
2010-06-11 01:28

JES: Och jag har kört lastbil. Har du månne sett hur isflak flyger iväg från kapellbilar resp. kapellsläp? Jag har flera gånger bevittnat just sådana händelser, där stora isflak har flygit av dragbilen och landat mitt på vägen framför mig respektive på intilliggande gång-/cykelväg. Jag för min del körde bulktrasnporter och där finns inte problemen med vatten som fryser till is uppe på kapellen. Jag ställer mig verkligen frågande till om du är chaffis.

#1
Jes
2010-06-11 01:45

Jag kan tillföra att jag är åtalad för läckage.
Min tankbil har dels en sarg på taket, avsett som en säkerhet vid lastning och dels ett manöverskåp i ändan av tankkontruktionen. Klart att sargen samlar vad som än faller från himmeln ... Manöverskåpet är en del av lastutrymmet men inte en del av tanken ... i manöverskåpet har jag dels slangrulle, mätare och en del annan utrustning ... tja, ser man alla slangar o rör kan det verka lite rörigt :o)
Jag fick isbildning på taket vilket medförde att avrinningen via avsedd anordning blev delvis igensatt. Emellertid uppstod även en ispropp i avrinningen således att smältvattnet, som finner sin egen väg .. gjorde delar i manöverskåpet fuktigt. Naturligtvis denna dag när det regnar is-spikar hamnar man i en kontroll.
Polisman konstaterar att det är fuktigt i manöverskåp , enligt min uppfattning eftersom han inte fann något annat fel måste han finna nåt ..alltså LÄCKAGE ! (jag kör farligt gods).
Av någon fullständigt obegriplig anledning får jag köra till nästa leveransplats men inte vidare, alltså inte till verkstad, jag tvingas därmed att åtgärda "felet" vid nästa leveransplats (får inte köra därifrån utan åtgärd) nästa leveransplats är en bergtäkt. Okay, ni som tycker polis-idioterna alltid har rätt, hur fan gör man då ??? Jag kastar mej över problemet och finner en lös slangklämma för dräneringen ... Okay, fixat, Nu kan isbildningen stanna bäst f** den vill i sargen .. Men vad i helskotta gjorde det hela till "läckage" och vad i helskotta gjorde det för skillnad om smältvattnet var i sargen eller i botten av skåpet?
Jag vet i skrivande stund inte om åklagaren tänker driva ärendet.. men förväntar mej att denna gör så.
6 år för mord. 12 för ekonomisk brottslighet.
För obegripliga trafikbrott ... livstid!!
För trafikpoliser har jag inget förtroende!

#1
Jes
2010-06-11 01:49

Jägaren; definiera "långtradare"

#1
emme - den riktiga
2010-06-11 02:45

Är det inte dags att lägga ner ViB snart? Make till miljöförstörande tidning får man leta efter. 4000 mil per bil och år - bara för nöjets skull!!!

#1
crylen
2010-06-11 09:56

Hur är de i Lappträsk ? kör dom med snö på taken

#1
Gustav
2010-06-11 10:30

Självklart ska biltak och rutor sktottas innan man kör med en bil.
Det är inte så kul om en decimeter snö glider ner på framfutan eller att slarviga förare riskerar andras hälsa.

#1
Kjell-Åke
2010-06-11 11:18

Många bilister, i synnerhet lastbilschaufförer har gjort polisen till sin fiende nummer ett eftersom man tror man kan allt i trafiken och att man inte kan erkänna att man gjort fel. Det är polisens fel att man kör för fort, för slarvigt och inte sköter sig i övrigt. Det är i få yrkeskategorier som det finns så många "Besserwisser".

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-06-12 01:45

EMME - DEN RIKTIGA
Det skrev inte jag!!
Vibilägare .. gör någonting åt trollen!

#1
pg
2010-06-12 02:00

Lite saklighet om jag får be. Den polis som rapporterat det hela liksom den åklagare som tagit upp fallet, är INTE sakliga i sin bedömning. Bilisten kommer med 100 % sannolikhet att frias i rätten.
Givetvis ska bilföraren bestraffas om hans förfarningssätt utgjort någon fara. Men är snö på ett fordon att betrakta som fara?
Givetvis ska en bilist bestraffas om han gjort fel. Men då ska rätt lagrum användas. Det har definitivt inte skett i det här fallet.

#1
McRill
2010-06-14 13:17

Helt rätt! Bra att det finns poliser som håller på den lag som gäller! Sen´att det finns drivmedelschaufförer som anser att poliser är idioter, säger mig allt om denna yrkeskår! Alla är idioter utom dom själva!

#1
pg
2010-06-14 19:33

Mcrill bör hålla sig vid sin läst, för du kan tycligen inget om trafiklagstiftningen. I vart fall inget om lastsäkringsbestämmelserna. Och poliserna borde lära sig skillnaden mellan bristfällig förankring av last och lagföring av begreppen framkallande av fara för annan och ev. vårdslöshet i trafik.
Lagstiftning är ingen lekstuga. Det minsta man kan kräva är väl att de som ska övervaka detta inte flummar ut i denna begreppsförviring.

#1
Roy
2010-06-15 12:59

Visst har inlägg plockats bort här?
Det är helt OK att rensa bort personliga påhopp och sånt som bara är fånighter eller totalt utanför ämnet - men det är inte såna inlägg jag tror saknas.

#1
Lars
2010-06-18 22:21

Om man sopar av taket(jag 175 med högbyggen modell peugeot 807 fixar det med piasava,utan problem ens för frun 160) så blir det ingen snölast vid körning, såvida man inte håller marschfart 5-10km/h och vem gör det ens vintertid? Tänk efter och visa hänsyn och ansvar efter vägen!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.