Bild
Nästa artikel

Blinkade inte - åtalas

Nyheter

En 46-årig man bytte körfält utan att använda blinkers. Nu åtalas mannen vid Varbergs tingsrätt.

Förseelsen ägde rum på E6 i Falkenbergs kommun i början av augusti.

Mannen, som bor i norra Halland, bytte körfält utan att blinka.
 
En polisaspirant som också befann sig på vägen såg händelsen och har nu anmält mannen.

Nekar
Åtal har nu väckts vid Varbergs tingsrätt med brottsrubriceringen "ej givit föreskrivet tecken vid förflyttning i sidled".

46-åringen glömde att blinka uppsåtligen eller av oaktsamhet, enligt åtalet.

Mannen nekar till brott.

Diskutera: Vad tycker du om åtalet?
Taggar: Nyheter
Blinkade inte - åtalas

Kommentarer

#1
Krister
2010-09-13 10:56

ÄNTLIGEN!!!!!

#1
apan
2010-09-13 10:59

Kan det bli löjligare än så här? Serisöst.

#1
Roger
2010-09-13 11:01

Helt rätt!
Att strunta i att meddela anda trafikanter sina avsikter är ett oskick och bidrar till mycket panikbromsningar och häftiga undanmanövrar. Nu hoppas vi att fler polisdistrikt tar upp detta.

#1
Pettersson
2010-09-13 11:10

Har BMW blinkers?

#1
tva
2010-09-13 11:12

Det borde hända mycket mycket oftare.
Kan dom sedan införa dödsstraff på dom som tror det räcker med att blinka, utan att titta eller anpassa hastigheten, för att få förkörsrätt vid filbyte så är lyckan total.

#1
Robert
2010-09-13 11:32

Svenska polisen i ett nötskal. Aspiranten blev mobbad som barn och ska ge igen.

#1
Jägaren
2010-09-13 11:42

Jaaaaaaaaa! Äntligen någon som tar tag i detta slöeri på vägarna! Att inte använda blinkersen torde vara den enskilt största förseelsen på vägarna som orsakar flest småförargerliga och helt onödiga incidenter - och givetvis en och annan värre smäll.

#1
Hasse
2010-09-13 11:52

Tror polismannen jagar VIP medlemskap i MHF. Tänk att få glida runt med ett M märke i grillen av finaste guld i 80 på 90 vägarna.

#1
Freddy
2010-09-13 12:06

Hasse: ja vilken dröm... han kanske till och med kan få klistra en majblomma mitt på reg.plåten om han sköter sig. det ser sååå bra ut ihop med "M-ratten"

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-09-13 12:23

Tycker att det är dåligt att det slarvas med blinkers men Polisen gör ju det med! Vilket bra föredöme dem är ..

#1
q
2010-09-13 12:27

Vem fan blinkar vid filbyte?!

#1
JohanL
2010-09-13 13:00

Det är väl skönt att man ser till att alla lagar efterföljs.
Till "Q" De flesta verkar faktiskt använda blinkers, något som du borde prova på. Inte nog med att man enligt lag ska blinka vid filbyte, det bör man ju även göra på grund av respekt för sina medtrafikanter.

#1
Lennart
2010-09-13 13:03

Det har jag väntat på! Äntligen nån som torskar på detta f-rb-nn-d- oskick att fullkomligt sk-t- i medtrafikanterna. De ses väl kanske inte som medtrafikanter utan som mottrafikanter kan jag tro. Synd bara att straffet troligen är 50 spänn.

#1
Hasse
2010-09-13 14:13

Jag brukar jaga efter folk som inte blinkat, och blinka med helljuset bakom dom, alternativt prejja dom lite så att dom förstår. Fungerar inte det så jagar jag dom till nästa rödljus, där jag flashar upp min M badge i fejjan på dom och ber dom komma ut och förklara sig.

#1
JOM
2010-09-13 14:42

Jättebra!
Det är alldeles för många som struntar i att använda blinkers.

#1
Peter
2010-09-13 14:43

Håller i princip med, det är rätt att straffa dom som inte använder blinkers. Jag håller även med den som påpekade att det även borde gälla Polisen och där håller jag med. Polisen är inte ett dugg bättre än övriga bilister vare sig när det gäller blinkers eller hålla avstånd. Detta får mig att tveksam till om det ska vara straffbart. De rättsvårdande myndigheterna bör först fundera på hur våra Poliser beter sig i trafiken innan man skickar ut dom för att fånga "svensson" som kör som Polisen?! Det hela blir ju till slut lite komiskt, en som inte kan köra ska sätta dit någon som kör på samma sätt och då hävda att det är staffbart.

#1
Majlis johansson
2010-09-13 14:48

Sägs att vissa bilar tillverkas utan blinkers.Fan trot

#1
Peter
2010-09-13 15:03

Helt rätt, detta tillsammans med rödljuskörningar, obehörigt nyttjande av kollektivkörfält mm borde de också ta tag i. Problemet är väl bara att laser-pistolen ger mera cash.

#1
Blink suger
2010-09-13 15:09

Har aldrig använt blinker och kommer aldrig att göra det, kosta vad det kostar!

#1
Flux
2010-09-13 15:17

Bra initiativ. Jag är fantastiskt less på alla dessa som svänger hit o dit utan att blinka. De värsta är ändå de som påbörjar omkörnig trots att de får möte. Dom vräker ut sig i mötande körfält, blinkar med helljuset och tar för givet att jag skom möter dem ska kasta mig åt sidan i vägrenen... Jag funderar på att montera filmkamera i bilen och filma dessa jubelidioter. Händer ofta när man är ute på E4.an och kör tyvärr..

#1
Jörgen
2010-09-13 15:26

Vaddå?! Varför ska man blinka när eller t o m INNAN man svänger? Guuud va onödigt! Skulle jag aldrig göra. Jag är mycket coolare än så. Jag tycker alla gamla gubbar som tjatar om trafikregler är såååå gamla. jag skulle aldrig följa nån jävla regel över huvudtaget, fratt jag är mycket coolare än så och har fattat mycket bättre...

#1
Owe i Filipstad
2010-09-13 15:37

Jamen, såklart man måste skita i att använda blinkersen. Den drar ju ström och koldixiden kommer att stiga till ohämmade höjder. Dessutom sliter det ju på mekanismen och elektroniken att syssla med sådant ofog. Och det värsta, det kräver ju intellegens och tankeverksamhet och även tankemöda. Vi förstår. samtidigt förstår vi polisaspiranten. Han har ju fått rätt utbildning. Jaga bilister och skit i allt annat. Han rår inte för...

#1
Anton
2010-09-13 15:54

Äntligen, mera sånt, då kanske bilisterna lär sig!

#1
bjorn
2010-09-13 15:56

jag bor i Belgien och skulle man åtala någon för det här ja då skulle nog hela befolkningen inklusive polis,finnas i straffregistret. Vilka pengar man skull dra in, huvaligen

#1
Patte
2010-09-13 16:07

Vad de gör i Belgien är knappast relevant !Lika många döda i trafikolyckor på en månad som vi har här på ett år. Bra att någon ta tag i ett vanligt problem som skulle ev få ner försäkringspremierna och bespara en massa lidande!

#1
Jan
2010-09-13 16:09

Det är bra att det kommer upp och att folk lär sig använda bloinkers i rondeller om alla gjorde det tänk så många stopp som skulle undvikas.

#1
Lennart
2010-09-13 16:13

@ Blink Suger;
Varför vägra blinker? Jag är uppriktigt nyfiken på din vägran att använda kommunikationsutrustningen. Kan du inte förklara för mig och andra hur du tänker i detta?

#1
Martin
2010-09-13 16:38

Äntligen någon polis som reagerar för de små trafikförseelserna.
Laglösheten är nästan total i trafiken. Alla dessa vardagsbrott leder till uppluckring av övriga regler. T. ex. hur många följer hastighetgränserna? Bra gjort av polisen, låt oss se fler småbrott beivras.

#1
Helge Nyholm
2010-09-13 16:54

Pettersson.
Nej, varken BMV, Mercedes ,Audi eller andra lyxåk har blinkers.Undantaget några gubbar med hatt,men det är väl extra utrustning dom betalat extra för.
HEN

#1
Onehp
2010-09-13 17:11

Mycket störande när folk inte blinkar bortsätt från när de ska tränga in sig där det inte finns plats, då går det plötsligen bra.
Sett många nära krockar på trefilig motorväg när bilar byter fil till mittfilen från var sitt håll... utan att blinka (det var ju ingen som kör i mittfilen ... FEL!)
Bra att bötfälla och då gärna dom som tvärvägrar och inte en stackare som glömt en enda gång... ja man har ju sett många polisbilar och civilare som inte blinkar heller...

#1
Uno
2010-09-13 17:49

Ser dagligen polisbilar som tydligen också saknar "blinkers".Det värkar tydligen väldigt svårt för somliga att dra i körritningsspaken för att visa vilket håll man ska svänga åt.De värsta är Volvo,Audi och BMW-förarna.

#1
MG
2010-09-13 18:20

Intressant, undrar vad som skulle hända om
polisen i Stockholms-området skulle börja med
böter för detta ? Är van att ingen , eller ytterst få
använder blinkersen : varken vid byte av fil eller
i rondell. Har undrat om blinkersen är en extra-
utrustning eftersom så verkar använda den ...

#1
Roy
2010-09-13 18:39

Här var det blandad kompott... Somliga raljerar hej vilt och andra är väldigt snusförnuftiga. Några till och med kloka.
Det finns ett gammalt ordstäv "mota Olle i grind" - att förebygga, helt enkelt. Lika väl som någon borde ta tag i den där grabben som bränner sönder hissknapparna, så ska naturligtvis trafikförseelser påtalas. Det handlar om att sätta nivån - "Det här accepterar vi inte!" Att förmedla min gamla käpphäst - attityder!
Varje gång jag hör någon ursäkta ofog med "Det vet man ju hur grabbar är, man har ju själv varit grabb" så kontrar jag med "Men det var väl någon vuxen som sa till dig?" - och det var det ju. Och nu är det alltså vi vuxnas tur att markera. (Civilkurage.)
Vad är det för mening med bötesbelopp på t ex att köra över heldragen linje om ingen någonsin fälls för det?

Självfallet så gör polisaspiranten helt rätt. Det finns alltför många egon i samhället och inte minst i trafiken. Trafik handlar om samspel - men för somliga verkar det vara lika otäckt som solidaritet.

Det är för övrigt lika viktigt att slå av blinkersen, vilket jag oftast gör innan automatiken gjort det. Alltför ofta ser man bilar åka med påslagen blinkers (ja, det gäller förstås endast dem som över huvud taget använder den) i väntan på att vägen ska svänga åt rätt håll. Hur jävla slö får man bli?!
Citroën avstod länge från autoretur på blinkers och hävdade att det var en finess. Lite ligger det i det. Ibland får man ju faktiskt hålla i spaken för att den inte ska gå tillbaka innan den utfört sin uppgift.
Än i denna dag är det en väldigt enkel mekanisk konstruktion. Kanske är det dags för pulsräknare och lite digitalteknik så att spaken slås tillbaka när den verkligen ska det.
Fast - handen på hjärtat - för mig kan de gärna ta bort autoreturen.

Sen vore det ju roligt om även poliser följde trafikregler...

#1
Anders
2010-09-13 19:39

Hur många tönt-kommentarer måste man se här. Självklart måste man blinka "show your intensions". Det finns inte många av oss om har telapatisk förmåga. Att vänta i en korsning på en annalkande bil som plötsligt svänger höger utan att blinka eller blinka när man vrider på ratten, totalt tomt mellan öronen. Svar till den som refererade till "bilskolornas" rekommendation att använda endast en fot i en automatvxälad bil. Jag växlar ständigt mellan auto och man utan problem (sedan 1965, då USA propagerade för detta), det ligger i ryggmärgen. Låt varvräknaren sitta där om den inte kostar pengar, men totalt värdelös i en modern bil (anpassad till verkligheten).

#1
truebeliver
2010-09-13 19:58

har du polisen bakom dig eller i närheten gör du bäst i att ge tecken vid sväng, fick själv pröjsa 400 kr för 9 år sedan, 2 poliser i en saab 900.

#1
ThomasHBG
2010-09-13 20:55

Det är på tiden att polisen tar tag i detta okynne att strunta i att visa tecken. I rusningstarfik i högt tempo på motrorväg etc. är det många som borde få en fet böteslapp pga. sitt nonchalanta beteende. Jag överväger skarpt att skita i att bromsa/släppa gasen nästa gång ett sådant egoistiskt pucko gör sin oanonserade sidoförflyttning. Jag vet att jag kommer att få rätten på min sida och puckots försäkring får pröjsa. Jag har en skabbig Passat och puckot troligen en fet tjänstebil.Tråkigt för puckot att behöva säga till chefen att man inte kan flascha med kundbesök på någon månad då man varit så pantad att man inte nedlåtit sig att använda blinkersen.... jag skiter i vilket. Min bil få lite ny plåt och annat, så den håller några år till:-) Har faktiskt kollegor vilka på fullt allvar tror att man inte behöver visa tecken på motorväg..., snälla alla ni ego-puckon ÅK KOLLEKTIVT!!!

#1
Messerschmitt
2010-09-13 20:55

Hehe, har ni inte sett super dårarna som inte blinkar när de ska köra om - men de blinkar när de ska tillbaka in i filen igen.
-
Om du är en sådan, kan du förklara hur du tänker?

#1
Messerschmitt
2010-09-13 20:55

Hehe, har ni inte sett super dårarna som inte blinkar när de ska köra om - men de blinkar när de ska tillbaka in i filen igen.
-
Om du är en sådan, kan du förklara hur du tänker?

#1
NJS
2010-09-13 21:11

Äntligen!
Trodde jag var ensam om att förbanna de idioterna!

#1
F. Radich
2010-09-13 21:27

Det har faktiskt hänt någon gång att jag blivit glatt överraskad att en medtrafikant
använt sin blinkers på rätt sätt! Oftast svär
jag dock ve och förbannelse över idioter som
inte gör det. Här om dan körde jag efter en
volvo genom hela stan. Inte en enda gång
blinkade han vid sväng. Det föll sig så att vi
skulle till samma ställe (bolaget) och parkerade jämte varann. Jag gick fram till honom och sa:
-Din blinkers fungerar inte. Jag har kört efter
dig genom hela stan och det har inte blinkat
en enda gång. Du måste greja det. Det är ju
trafikfarligt!
-Va!
-Din blinkers är trasig. Den funkar inte!
-Hmm. Kan det kanske va så att jag har glömt att blinka?
-Neeej! Så kan det väl inte va! Då är du ju
dum i huvet!
Han vände på klacken och gick därifrån.
Heja polisen! Bara kläm åt dem.

#1
F. Radich
2010-09-13 21:30

Det har faktiskt hänt någon gång att jag blivit glatt överraskad att en medtrafikant
använt sin blinkers på rätt sätt! Oftast svär
jag dock ve och förbannelse över idioter som
inte gör det. Här om dan körde jag efter en
volvo genom hela stan. Inte en enda gång
blinkade han vid sväng. Det föll sig så att vi
skulle till samma ställe (bolaget) och parkerade jämte varann. Jag gick fram till honom och sa:
-Din blinkers fungerar inte. Jag har kört efter
dig genom hela stan och det har inte blinkat
en enda gång. Du måste greja det. Det är ju
trafikfarligt!
-Va!
-Din blinkers är trasig. Den funkar inte!
-Hmm. Kan det kanske va så att jag har glömt att blinka?
-Neeej! Så kan det väl inte va! Då är du ju
dum i huvet!
Han vände på klacken och gick därifrån.
Heja polisen! Bara kläm åt dem.

#1
Calle
2010-09-13 21:33

En eloge till polisen som anmälde detta. Om alla poliser gjorde det så kanske folk börjar använda blinkers.

#1
Harry
2010-09-13 22:35

...och sedan skiter polisen i smitningar från olycka... jo,jo.

#1
Roger
2010-09-13 22:40

Jag slarvar nog med blinkers ibland det medger jag. Ibland skiter jag i det. Varför ska man blinka ut ur en rondell när ingen ska in i den utfarten tex? Så till vida att enventuell bakomvarande inte tänkt köra om på yttern så har det absolut noll värde.
Även att blinka in igen när man kört om på landsväg är väl totalt meningslöst slitage på spaken (så till vida att man inte ska in mellan två bilar förstås). Likaså "svängfiler", sådana som svänger men bara leder åt ett håll. Nog för att folk inte är tankeläsare men i sådana fall gäller nästan "men var fan trodde du jag skulle åka då" ;)
I fallet här ovan så vetefan. Fick nån annan bromsa eller väja så är det klart att det var klantigt och bör tas upp. Men... som sagt... Det är skillnad på en halvtom motorväg och en högtrafikerad genomfartsled.

#1
AE
2010-09-13 22:47

Det skulle inte förvåna om den aktuelle föraren satt med en mobil i vänsterörat - då är det ju omöjligt att blinka!
50% av svenska folket pratar i mobil med vänster hand, hur många gör det när de kör bil (och borde blinka...) ?

#1
Jörgen Berglund
2010-09-13 23:12

Vi välkomnar verkligen denna polisaspirant till Karlskrona polisdistrikt. Har inte sett en polis eller bilskolelärare som kört korrekt i en cirkulationsplats.

#1
JJ
2010-09-14 00:35

Bötfäll alla som blinkar i onödan för miljöbrott då bränsleförbrukningen ökar!

#1
jossi
2010-09-14 04:30

Fruktansvärt nonchalant av folk som inte ids visa sina avsikter i trafiken. Det är i många situationer även väldigt frustrerande, t. ex. när man står i en "svår" korsning och väntar på att få köra in, och så kommer det någon man har väjningsplikt mot - och så visar det sej att den föraren skulle svänga, men inte iddes slå ut körriktningsvisaren eller slår ut den när han vrider på ratten, så man väntat helt i onödan och missar tillfället att köra ut. Det beteendet är så j-a nonchalant mot övriga trafikanter!
Dessutom får det till följdverkan att folk som utsätts för detta börjar räkna med att andra inte använder blinkers utan börjar gissa om den andre ska svänga, och kör ut utan att iaktta väjningsplikten.
Fast det blir ju ändå en slags konstig logik i det hela ändå - om du skiter i din signaleringsplikt mot mig, så skiter jag i min väjningsplikt mot dig.
Jamen ok, då säger vi väl så, då.

#1
Wicke
2010-09-14 08:42

Att inte blinka vid sväng eller filbyte, är mycket vanligt, åtminstone i Falun/Borlängeområdet. Dessa bilister har inte förstått att ta sitt trafikansvar. Självklart skall sådant trafikfarligt beteende beivras.

#1
SLi
2010-09-14 09:21

Om man bötfälls för att inte använda säkerhetsbälte, som i mitt tycke borde vara en privatsak, så är det nog helt på sin plats att bötfällas för sånt som även äventyrar andras bilisters säkerhet, genom att inte använda blinkers; till detta hör också att framföra bilen med körljuset avslaget.

#1
Drabbad MC-åkare
2010-09-14 10:55

På tyska svarta bilar är blinkers "extra tillval"!
Drabbad MC-åkare

#1
Jimmy
2010-09-14 11:45

@SLI
Det är inte en privatsak eftersom det kostar staten pengar när du krossas mot ratt/instrumentbräda/airbag. I USA (vet inte om det gäller alla stater dock) är det upp till var och en att använda bälte eller ej eftersom sjukvårdssystemet är helt privatiserat.

#1
Anders Törnros
2010-09-14 12:27

Självklart ska man stå till svars för brister i sitt trafikbeteende. Hittills så har det bara varit fokus på hastigheten. Själva felbeteendet som kanske var källan till en olycka lyfts sällan eller aldrig fram.

#1
Roy
2010-09-14 12:46

Roger lite längre ner i spalten gör precis som så många andra - utgår från mesta möjliga slöhet och betraktar den minsta lilla fingerrörelse som onödigt ansträngande. Man ska förvisso reflektera och ifrågasätta, men i Rogers inlägg ifågasätts det från totalt fel håll.
Jag vet dessvärre flera som hela tiden söker efter orsaker att INTE använda blinkersen. De läger ner ganska stor möda på detta istället för att fokusera på väsentligheter. Varför bry sig om ifall det finns andra bilar (för övriga trafikanter bryr de ju sig inte om alls) i närheten? Det är väl bara att peta till den där lilla spaken! Hur svårt kan det vara? Det kan ju faktiskt också vara så att du missat något och då kan din blinkers ge andra möjlighet att rädda situationen. Men för det mesta handlar det faktiskt bara om hänsyn till andra.

INNAN man kör ut ur rondell så SKA man slå på högerblikersen. Varför ifrågasätta detta? Många rondeller (cirkulationsplatser) har en kulle på mitten så att man inte kan se tvärs över. Det handlar alltså inte bara om den trafikant (bilist, cyklist, mopedist, motorcyklist) som ska in just där du svänger ut, utan även om dem som kommer efter eller tänker köra in i infarten efter din utfart.
Och inne i en rodnell existerar för övrigt inget rakt fram! Innan du kommer fram till rondellen så vet du (men ingen annan) att du ska fortsätta i samma riktning efter rondellen. Rondellen är en helt egen väg och när du tänker lämna den vägen så ska du förvarna med blinkers. Hur lätt som helst!

Vad menar du, Roger, med att man på landsväg endast ska använda blinkers när man ska ska in mellan två bilar efter att ha gjort en omkörning? Använder du blinkersen som ramm för att tvinga andra att släppa in dig?

Du är i ett körfält som bara går åt ett håll och tycker inte att du behöver använda blinkers. Återigen så utgår du från bara dig själv. DU vet vart körfältet leder, men den på andra sidan korsningen ser inte det!
Och du avslutar ditt inlägg med att åter betona att man inte ska göra "onödiga" rörelser som att peta till blinkersspaken. Har du någonsin vänt på tanken? Varför ska du egentligen inte använda blinkersen? Vilken skada gör den?
Själv har jag kommit på mig själv att använda blinkers på totalt tomma parkeringsplatser mitt i natten. Borde jag skämmas? Inte ett dugg! Det har snarare känts bra att rutinerna sitter som de ska.

Roger, du tror att du har full koll, men har i själva verket missat merparten av alla anledningar till att använda blinkers! Man kan undra hur det står till med resten av ditt trafikresonemang...

#1
ronny
2010-09-14 13:25

blinkers är bättre en tankeläsning.Jag har kört buss i 23 år och min vardag skulle underlätta om folk använde blinkers.Där emot verkar det som många vet var ljustutan och signalhornet finns.Att bussen har företräde vid 50 sträcka verkar också inte respekteras av många bilister.Det vore nog bra om polisen stoppade och gav folk en andra chans.Men har man brutit mot lagen så är det bara att betala

#1
Lennart
2010-09-14 14:14

@ Roy
Jag har kommit på mig själv att använda blinker mitt i natten på en öde norrlandsväg, ganska skönt tycker jag på ett sätt, visar att blinkern sitter i ryggmärgen.

#1
Konservator
2010-09-14 14:47

Åtalet borde vara en rutinsak. Att det ses som en nyhet värd att omnämna i tidningen visar bara på hur j-a illa läget är.

Visa vad du tänker göra!
Håll avståndet till bilen framför dig!

Detta är lika viktigt, och borde vara lika självklart, som att köra på höger sida av vägen och att stanna för rött ljus.

Om alla kunde begripa och följa dessa mycket enkla och allra mest grundläggande trafikreglerna så skulle ju kollisioner mellan två fordon i princip inte kunna inträffa.

Heder till rättsväsendet som för en gångs skull gör sitt jobb, trots att det är enklare och ger mer bötesintäkter att sitta på arslet och låta fartkamerorna ersätta all trafikövervakning.

#1
Ove
2010-09-14 18:09

Detta är trams! Sätt dit de som ligger för nära istället, kör alldeles för fort eller dyl.

#1
Blinkers
2010-09-14 18:52

Helt RÄTT!
Blinkar du så har du talat om vad du tänker göra och får då oftas hjälp av andra trafikanter. Ingen skulle få körkortet innan man har kört i Autobahn. Där kan man inte vingla kring utan att blinka. Tänk vad pengar det skulle komma in till statskassan om alla som inte blinkar bötfälldes, uj uj uj. Vi skulle kunna få nyasfalterade vägar överallt.

#1
Lennart
2010-09-14 19:17

Vill inte låsa in mig på blinkern just, men det måste bli mera kännbart att ha felbeteende i trafiken och då måste riktiga poliser ingripa och bötfälla. Det kan gälla avstånd, ljus, blinker eller vansinniga omkörningar. Lite inte enbart på kamrorna, det ger fel signal till bilisterna.
Jag kör mycker, både privat och i arbetet och ser vilka vansinnigheter som sker i trafiken, dock sker de flesta i laglig hastighet eller under laglig hastighet.
Vad blir försvaret om något händer? Jag höll hastigeheten...
Med en större risk att bli ertappad så ändras nog attityderna. Men hur lösa detta vet jag inte just nu.

#1
Roy
2010-09-14 21:14

Ove, det handlar om att sätta nivån. De som kör för nära ska definitivt stoppas och bötfällas (även i rusningen in till stan) - men också de som inte använder blinkers, kör över heldragen linje (vilket alltid är totalt onödigt) med flera överträdelser - ja, alla, fatiskt.
Om en lag finns, så gäller den! Är den dålig - ta bot den eller ändra den, men så länge den finns så gäller den.

#1
YF22
2010-09-14 23:21

Leste en inntresant undersøkelse for et år siden, at ca 93% av dem som ikke blinket, vasket heller ikke henderna etter toalett besøk.

#1
NONNO
2010-09-15 04:05

Tydligen en aspirant som kan lagen till skillnad mot många bilister.
Kanske det kan bli kontroller i rondeller (cirkulationsplatser också.
Åkte nysss med en bil från bolaget TUWA. Föraren tyckte att det inte behövs blinkers i rondell.
Han är "yrkesförare" påstod han.
Illa mycket illa.

#1
Lukas
2010-09-16 19:22

HÄRLIGT!!!

#1
Tobbe
2010-09-19 15:53

ÄNTLIGEN! Folk som inte blinkar kommer undan för lätt! Absolut största irritationsmomentet i trafiken är folk som nästan aldrig använder blinkers. Önskar polisen kunde ta lite mer krafttag mot problemet bara. Har sett bilar som inte ens blinkat trots att dom haft polisbil bakom sig utan att polisen brytt sig, tragiskt. Denna polisaspirant är min nya idol!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.