Bild
Nästa artikel
Nyheter

Hindrade trafiken - döms till böter

Publicerad 18 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Flera bilister trängde sig före i kön vid ett vägarbete, därför blockerade lastbilschauffören Sven-Åke Sörensen ett körfält. Nu är han dömd till böter.
 
Lastbilschauffören Sven-Åke Sörensen närmade sig den 1 september förra året ett vägarbete på E6 utanför Helsingborg.

Blockerade vägen
Där passerade han en skylt som informerade om att två körfält längre fram skulle bli ett.

För att upprätthålla ordningen i kön, så att inga andra bilister skulle tränga sig före, svängde Sven-Åke Sörensen ut i vänsterfilen.

Det rapporterar Sydsvenska dagbladet.

"Bevakade min plats"
I 900 meter låg Sven-Åke Sörensen i omkörningsfilen och höll samma fart som trafiken i höger körfält.

- Jag bevakade bara min plats i kön, eftersom andra bilister inte följde blixtlåsprincipen utan försökte köra förbi hela kön, säger Sven-Åke Sörensen till tidningen.

- Jag anser att blixtlåsprincipen ska tillämpas vid skylten, inte ända framme där två körfält blir ett.

Dömd till böter
En motorcykelpolis upptäckte Sven-Åke Sörensen och skrev en rapport.

Lunds tingsrätt dömde i december lastbilschauffören till 30 dagsböter à 190 kronor för "hindrande av trafiken".

Nu har Sven-Åke Sörensen överklagat domen till hovrätten.

"Ingen får leka sheriff"
Trafikpolischef Erling Anderson menar att den här typen av beteende blivit vanligare de senaste åren.

Enligt Erling Andersson ska bilister ungefär 100 meter innan två körfält går ihop till ett svänga över i höger körfält enligt blixtlåsprincipen.

Nu hoppas Erling Andersson att domen i hovrätten ska bli vägledande för framtida fall.

- Det måste bli ett slut på det här körsättet. Ingen har rätt att leka sheriff på vägen, säger han till Sydsvenskan.

Diskutera: Gjorde lastbilschauffören rätt? Vad tycker du om domen?

Kommentarer

#1 • 2010-01-18 11:37
pg (ej verifierad)

Sunt bondförnuft finns tydligen inte hos dagens trafikpoliser. Kan man inte prata nu för tiden, måte man rapportera allt?

#2 • 2010-01-18 11:45
Pelle (ej verifierad)

Naturligtvis helt rätt tolkning av polisen. Är uppriktigt trött på alla som ska leka 'poliser' bakom ratten. Följ trafikreglerna - exempelvis blinka innan du gör ett körfältbyte t ex när du kör ur en cirkulationsplats.

#3 • 2010-01-18 11:45
Janne i Stuna (ej verifierad)

Heja polisen! Helt rätt att någon äntligen tar tag i detta oskick. I fortsättningen skall jag polisanmäla varje förare som gör som lastbilschaffisen.

#4 • 2010-01-18 12:05
Seken (ej verifierad)

Att väva in för tidigt, skapar onödigt långa köer. Hoppas domen kan skapa vettigare praxis. Nu känner man sej som en skurk, när man byter senare än majoriteten.

#5 • 2010-01-18 12:05
Krister (ej verifierad)

Hoppas bara att folk lär sig av detta.
Är riktigt trött på dessa amatörpoliser som blockerar trafiken.
Ibland skall man ju inte ens fram till vägarbetet, utan svänga av avfarten innan, men måste ändå sitta i dessa köer bara för att någon jubelidiot inte kan trafikreglerna.

#6 • 2010-01-18 12:10
arne drak (ej verifierad)

du är så gulli gulli gulli gulli, make my day, karlsson
Puss hej/ arne drak

#7 • 2010-01-18 12:45
Börje (ej verifierad)

Bra att denna artikel kom upp så vi kan förklara vad som gäller. Lastbilschauffören gjorde helt fel. Blixtlåsprincipen gäller där filerna går ihop. Skylten är bara en informationstavla som berättar vad som händer längre fram. Det är ett vanligt problem att många bilister redan vid första informationstavlan lägger sig i den ena filen med följden att kön i ena filen kan bli flera kilometer lång medans andra filen är tom. Ett helt felaktigt beteende. Använd båda filerna fram till att vägarna går ihop så flyter trafiken smidigast.

#8 • 2010-01-18 13:20
Jürgen Hundt (ej verifierad)

Meningen med varningsskylten att två filer går ihop till en, är ju, att man i god tid ska gå in i den angivna filen och inte stå på som en idiot för att sedan klämma sig in och åberopa blixlåsprincipen!
Detta fungerar utmärkt i Europa men inte i detta land. Ännu värre är att bilar som rullar i kö, inte släpper in andra trafikanter och "klämmer igen".
I Australien brukar det står en motorcykelpolis och stoppa dem som kör ändra fram tills filen tar slut, för att sedan hålla dem där tills kön är förbi!
Förbaskat effektivt och gissa om trafikanterna går in i tid, med få olyckor som postitiv följd! Släpp på pretigen och gaspedalen samtidigt, så blir det roligare och mindre svordomar!

#9 • 2010-01-18 13:26
Tommy (ej verifierad)

Det var bra att detta kom på tal. Jag har själv inte förstått vitsen med att inte använda båda körfälten fram till det där det går ihop. Där emot tycker jag inte att böterna står i proportion till trafikfaran, jämför med andra trafikförseelser. Lastbilschauffören har heller inte vunnit något mot om att han istället körde fram så långt han kunnat i den tomma lucka som bildades framför honom.

#a • 2010-01-18 13:36
Jan Wiklund (ej verifierad)

Det blir ett allt vanligare beteende att långtradarchaufförer uppträder som de var Gud fader på vägen. Har själv legat 45 minuter efter två långtradare sysselsatta med en omkörning på E6 för något år sedan. Att gå ut i vänstefilen med en långtradare borde helt enkelt vara förbjudet! Högerfilen är till för dem och annan långsamgående trafik.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.