Bild
Nästa artikel

Hindrade trafiken - döms till böter

Nyheter

Flera bilister trängde sig före i kön vid ett vägarbete, därför blockerade lastbilschauffören Sven-Åke Sörensen ett körfält. Nu är han dömd till böter.

 
Lastbilschauffören Sven-Åke Sörensen närmade sig den 1 september förra året ett vägarbete på E6 utanför Helsingborg.

Blockerade vägen
Där passerade han en skylt som informerade om att två körfält längre fram skulle bli ett.

För att upprätthålla ordningen i kön, så att inga andra bilister skulle tränga sig före, svängde Sven-Åke Sörensen ut i vänsterfilen.

Det rapporterar Sydsvenska dagbladet.

"Bevakade min plats"
I 900 meter låg Sven-Åke Sörensen i omkörningsfilen och höll samma fart som trafiken i höger körfält.

- Jag bevakade bara min plats i kön, eftersom andra bilister inte följde blixtlåsprincipen utan försökte köra förbi hela kön, säger Sven-Åke Sörensen till tidningen.

- Jag anser att blixtlåsprincipen ska tillämpas vid skylten, inte ända framme där två körfält blir ett.

Dömd till böter
En motorcykelpolis upptäckte Sven-Åke Sörensen och skrev en rapport.

Lunds tingsrätt dömde i december lastbilschauffören till 30 dagsböter à 190 kronor för "hindrande av trafiken".

Nu har Sven-Åke Sörensen överklagat domen till hovrätten.

"Ingen får leka sheriff"
Trafikpolischef Erling Anderson menar att den här typen av beteende blivit vanligare de senaste åren.

Enligt Erling Andersson ska bilister ungefär 100 meter innan två körfält går ihop till ett svänga över i höger körfält enligt blixtlåsprincipen.

Nu hoppas Erling Andersson att domen i hovrätten ska bli vägledande för framtida fall.

- Det måste bli ett slut på det här körsättet. Ingen har rätt att leka sheriff på vägen, säger han till Sydsvenskan.

Diskutera: Gjorde lastbilschauffören rätt? Vad tycker du om domen?
Taggar: Nyheter
Hindrade trafiken - döms till böter

Kommentarer

#1
pg
2010-01-18 11:37

Sunt bondförnuft finns tydligen inte hos dagens trafikpoliser. Kan man inte prata nu för tiden, måte man rapportera allt?

#1
Pelle
2010-01-18 11:45

Naturligtvis helt rätt tolkning av polisen. Är uppriktigt trött på alla som ska leka 'poliser' bakom ratten. Följ trafikreglerna - exempelvis blinka innan du gör ett körfältbyte t ex när du kör ur en cirkulationsplats.

#1
Janne i Stuna
2010-01-18 11:45

Heja polisen! Helt rätt att någon äntligen tar tag i detta oskick. I fortsättningen skall jag polisanmäla varje förare som gör som lastbilschaffisen.

#1
Seken
2010-01-18 12:05

Att väva in för tidigt, skapar onödigt långa köer. Hoppas domen kan skapa vettigare praxis. Nu känner man sej som en skurk, när man byter senare än majoriteten.

#1
Krister
2010-01-18 12:05

Hoppas bara att folk lär sig av detta.
Är riktigt trött på dessa amatörpoliser som blockerar trafiken.
Ibland skall man ju inte ens fram till vägarbetet, utan svänga av avfarten innan, men måste ändå sitta i dessa köer bara för att någon jubelidiot inte kan trafikreglerna.

#1
arne drak
2010-01-18 12:10

du är så gulli gulli gulli gulli, make my day, karlsson
Puss hej/ arne drak

#1
Börje
2010-01-18 12:45

Bra att denna artikel kom upp så vi kan förklara vad som gäller. Lastbilschauffören gjorde helt fel. Blixtlåsprincipen gäller där filerna går ihop. Skylten är bara en informationstavla som berättar vad som händer längre fram. Det är ett vanligt problem att många bilister redan vid första informationstavlan lägger sig i den ena filen med följden att kön i ena filen kan bli flera kilometer lång medans andra filen är tom. Ett helt felaktigt beteende. Använd båda filerna fram till att vägarna går ihop så flyter trafiken smidigast.

#1
Jürgen Hundt
2010-01-18 13:20

Meningen med varningsskylten att två filer går ihop till en, är ju, att man i god tid ska gå in i den angivna filen och inte stå på som en idiot för att sedan klämma sig in och åberopa blixlåsprincipen!
Detta fungerar utmärkt i Europa men inte i detta land. Ännu värre är att bilar som rullar i kö, inte släpper in andra trafikanter och "klämmer igen".
I Australien brukar det står en motorcykelpolis och stoppa dem som kör ändra fram tills filen tar slut, för att sedan hålla dem där tills kön är förbi!
Förbaskat effektivt och gissa om trafikanterna går in i tid, med få olyckor som postitiv följd! Släpp på pretigen och gaspedalen samtidigt, så blir det roligare och mindre svordomar!

#1
Tommy
2010-01-18 13:26

Det var bra att detta kom på tal. Jag har själv inte förstått vitsen med att inte använda båda körfälten fram till det där det går ihop. Där emot tycker jag inte att böterna står i proportion till trafikfaran, jämför med andra trafikförseelser. Lastbilschauffören har heller inte vunnit något mot om att han istället körde fram så långt han kunnat i den tomma lucka som bildades framför honom.

#1
Jan Wiklund
2010-01-18 13:36

Det blir ett allt vanligare beteende att långtradarchaufförer uppträder som de var Gud fader på vägen. Har själv legat 45 minuter efter två långtradare sysselsatta med en omkörning på E6 för något år sedan. Att gå ut i vänstefilen med en långtradare borde helt enkelt vara förbjudet! Högerfilen är till för dem och annan långsamgående trafik.

#1
pg
2010-01-18 13:36

I det här fallet borde det ha gått att lösa med en tillrättavisning. Lastbilschauffören kanske hade förstått sin situation bättre efter en tillsägelse och påminnelse om de regler som gäller. Nu blev det böter och chauffören verkar inte förstå varför han fick böta.

#1
leifer
2010-01-18 13:42

Varit med om det där själv i Stockholm. Som svensk vill man ju inte "tränga sig före". Det kan också vara så att vägen går ihop, expanderar, går ihop igen. Då flyter det faktiskt bäst om alla ligger i ena filen! För annars måste ju alla bilar stanna upp och krypköra vid "blixtlåset". När man sätter upp trafikarbete är man ganska slö och gör som man vill. Bilisterna har ingen att säga till om. Vägarbetet kan pågå väldigt länge och inget tydligt slutdatum finns. Fordonsägare betalar stora skatter, utan att ha nån möjlighet att ställa krav på framkomlighet. Att lastbilsföraren i artikeln lackar ur är snarare ett symptom på detta.

#1
Alf Rossander
2010-01-18 13:46

Han gjorde helt rätt. Varför skall lastbilar stå still i högerfältet bara för det finns en massa idioter i personbilar som måste tränga sig fram. Lastbilar har iregel tider att passa. Personbilar kan köra in den tid de forlorar, men det kan inte lastbilar.
AIR

#1
Rosenbuske
2010-01-18 13:47

Det tråkiga är att blixtlåsprincipen aldrig fungerar. Som det är idag så blir det rena F1-loppet fram till platsen där körfälten går ihop. Följden blir allt som oftast att det blir totalstopp i båda filerna...
Personligen anser jag att man nog borde sätta upp omkörningsförbudet kanske en kilometer före platsen där filerna går ihop. På så sätt blir sträckan för att "anpassa" sig lite längre.
Även om hastigheten på så sätt sjunker, ligger fördelen i att trafiken inte stannar. Och det tror jag har en psykologisk effekt hos alla förare.
Och om en "upphinnande-olycka" skulle inträffa, rör sig åtminstone fordonen åt samma håll...
Jag kan faktiskt förstå den aktuella lastbilschaufförens resonemang och frustration!
Bötesbeloppet blev ju dessutom vansinnigt högt...

#1
Kjell-Åke
2010-01-18 13:48

Att använda båda filerna kan ju tyckas vara det enda riktiga under förutsättning att man inte blir utsatt för ett antal galningar som tror att blixtlåsprincipen har med sömnad att göra.

#1
Globetrotter
2010-01-18 13:50

Helt rätt, böter ska han ha. Jefla amatörpoliser!

#1
MG
2010-01-18 14:11

Det är principen att i GOD TID väva ihop 2 filer till en
som missbrukas. De som gasar på i det körfält som
försvinner för att så nära som möjligt - oftast när
filen tar slut gå in i det andra körfältet. Jag släpper i alla fall inte sådana bilister i filen. Byt fil
i god tid - då fungerar blixtlåsprincipen. Stockholms-
bilister ; min tid är lika dyrbar som den som tränger
sig in i filen oftast utan en blinkning ens !

#1
leifer
2010-01-18 14:20

ROSNENBUSKE
Exakt, flytter trafiken på i säg 50 km/h så blir det enormt mycket högre fordonspasseringar per timme, jämfört om trafiken stannar upp och folk krypkör. Om folk kör enda fram till där filerna precis går ihop, jag då blir det dålig flöde. Enda gången det kan vara bra är om det är ett rödljus precis före och två filer kan passera förbi rödljudet, istället för ett. Jag tror man måste göra om skyltningen så att man uppnår ett sånt flöde.

#1
Johan
2010-01-18 14:22

Okej då kommer jag att änvända vänster filen ända fram tills två filer blir en. Hoppas ni blir nöjda då. Eller är det så att ni ska ha den filen till eran egen förbifart av kön.

#1
Lars
2010-01-18 14:23

Det var bra gjort av mc-polisen. Var själv ute för en finne på 40:an i Borås som blockerade båda körfälten. ALLA passerar hindret snabbare om det för bli två köer och man kör blixtlåsmetoden dte allra sista.

#1
Joakim Staffansson
2010-01-18 14:34

Om alla började visa respekt i trafiken och inse att det är människor i dom andra bilarna också samt använda sunt förnuft när dom kör så hade allt flutit mycket bättre.
Men tyvärr så kör dom flesta med inställningen att om bara dom kommer fram i tid så är allt bra.
Det beteendet är det som gör att andra tröttnar och känner att dom måste agera "poliser" ibland.

#1
KL
2010-01-18 14:34

Efter att ha läst alla kommentarer framstår det som solklart att med så många idioter som inte förstår hur man får flyt i trafiken så kommer vi att få dras med dårar som blåser förbi alla istället för att förbereda för jämn fart förbi ett hinder, fransmännen är likadana, full fart och sen tvärbroms vilket orsaker enorma korkar i flödet. Jag håller på chaffisen som fick nog, varför stod inte polisen där och tog de som inte respekterade enfilskörning?

#1
Wisse
2010-01-18 14:47

Fel att döma chauffören. Blixtlåsprincipen fungerar inte. Det är den som orsakar stoppen. Har ingen som skriver om denna princips förträfflighet någonsin varit utsatt för den? Idiotisk polis tycker jag.

#1
Jürgen Hundt
2010-01-18 14:57

Nu ska vi se vad som händer efter denna dom! Både långtradar och vanliga bilar äger ju rätt att ligga i bägge filerna. Nu kommer långtradare att köra ända fram tills filen övergår i en och hävda blixlåsprincipen! Och jag vill se alla långtradare "knö" sig in och påföljden av detta!
Primitiviteten sätter inga gränser när folk sitter bakom ratten! Själv blir jag också en "urskogsmänniska, när jag förösker hävda min rätt! Men att "leka" polis är att gå för långt och många långtradare segar om varandra kilometer efter kilometer för att komma någon minut före!
Så visst krävs det en övervakning av dessa "syndare"! Även över mig själv, så att jag gör rätt!

#1
Åke Hållberg
2010-01-18 15:07

Det enklaste är att flytta skyltarna för blixtlåsprincipen till den plats där körfälten skall gå samman och inte 200 meter före.

#1
Larry
2010-01-18 15:20

Äntligen! Så här enkelt är det:
DEN SOM INTE KAN TRAFIKREGLERNA HAR INGEN RÄTTIGHET ATT FRAMFÖRA ETT FORDON. Tvärtom. Den som medvetet motarbetar polisens och vägverkets regler och rekommendationer ska snarast försvinna från vårt vägnät. Dessa råd och regler är till för att underlätta för alla i trafiken.

#1
BMW VIP?
2010-01-18 15:47

Inte sällan är det BMW-FÖRARE som blåser om nonchalant i vänsterfilen, för att sen tränga sig in sista möjliga. Har Bmw-förare mer ont om tid än andra?

#1
Kenneth
2010-01-18 15:47

Äntligen.
Det är ett jäkla beteende av tunga trafiken och i Örebro förra sommaren vid broreparationer på E18-20 hände detta varje dag.
Måste bli slut på att Störst går Först.

#1
Tapani Saarelainen
2010-01-18 15:47

Jag är yrkes chaufför och kör ca 20 000 mil om året på vägarna och jag kan förstå chaffissen som tog upp båda filerna tänk er när kön är ca tre km på högerfilen och tom på vänstern och den står typ stilla hela tiden för alla bilar och lastbilar och andra fordon kör om hela tiden på vänsterfilen och sen trycker in sig där det går ihop vi har ca 9 tim om dan att framföra vårat fordon innan vi måste stanna i 9 till 11 timmar och en kö kan göra så att vi blir tvungna att stanna efter vägen och sova bara för att vi blir sittande i en kö som kan flyta på om alla sammarbeta i trafiken ps iden om omkörnings förbud på vägen långt tidigare är en väldigt bra ide fram med ider som förbättrar i trafiken och till er alla som tycker att vi leker poliser ta en funderare hur ni kör skälva i trafiken innan ni lägger en kommentar mvh t

#1
NaJS
2010-01-18 16:00

Ett annat problem som Pelle (ovan) tar upp och jag undrar över: är det omodernt med blinkers?

#1
leifer
2010-01-18 16:04

TAPANI, du har en viktig poäng där. Tunga lastbilar får ju snällt hålla sig i högerfilen.
Detta problem skulle dock lösa sig om man bestämde sig. Problem idag är ju att vissa ska in tidigt, samtidigt som andra kör längst fram. Dvs de som är i högerfilen får släppa in FLERA bilar framför sig. Och i omgångar dessutom.
Så antingen måste bilarna från vänsterfilen (filen som tar slut) kör in tidigt, eller så MÅSTE ALLA BILAR KÖRA IN SENT!

#1
Anders
2010-01-18 16:08

Passerar platsen dagligen.
Hastighets begränsningen på den aktuella platsen är satt till 70km/h
Detta gällde under tiden som motorvägen E6 över Glumslövs byggdes om.
Dessa 70km/h gällde från södra avfarten i HBG till vägarbetets början i höjd med Rydebäck (dvs ca 12km) Farten i högerfil var oftast över 70km/h, ändå blåste bilar om i vänsterfil (Vid poliskontroll rapporterades över 140km/h på ett stort antal bilar).
Vid detta vägarbete inträffade ett tiotal svåra olyckor. (Inkl dödsolycker) (Se www.hd.se)
Nästan samtliga inträffade när vänsterfils förare skulle utnyttja "blixtlåset" ca 25-5 meter innan vägen tog slut. Hade dessa bilister provat att hålla "laglig" fart så hade många människor mått betydligt bättre idag.
Tråkigt att polisen inte gjorde HELA sitt jobb.
Till vägverket - Ansvariga - Hoppas att ni inser att ni måste lära ER något av det inträffade.
Inför en vägskylt där det står blixtlås i 250 meter, därefter vägbulor.

#1
Svensson
2010-01-18 16:27

Jag tillhörde tidigare de som låg i högerfilen och svor över alla som körde om i vänsterfilen. Efter att ha läst uttalanden från både vägverket och polisen är jag numera en av dem som ligger i vänsterfilen och tillämpar blixtlåsprincipen strax innan filerna går ihop.
Det är egentligen ganska enkelt: Hade vägverket velat att man skulle köra i en enda fil tre kilometer före vägarbetet så hade de slagit samman filerna där, och inte precis före vägarbetet.

#1
Patrick
2010-01-18 16:43

Det kommer alltid nån som struntar i vägmärken och ska förbi en, trots riskerna för olyckor.Tyvärr är människan skapt på det sättet.Så ,förnuftet är det enda vi har eller ska ha för skydda oss.Använd insidan av pannbenet !att köa 5 eller 10 mn extra i bilkön är ändå bättre än en sjukhussäng!

#1
Per
2010-01-18 16:54

Tydligare skyltning vid vägarbeten (t.ex om blixtlåsprincipen), mer respekt för andra trafikanter och tillfälliga förbud för omkörningar en bit före vägarbeten borde väl lugna folk?
Att dessutom införa blinkers som standard i ALLA bilar (vissa verkar inte ha någon sådan) vore inte fel.
Bötfäll ligisterna, inte dom som känner sig tvugna att lugna ner trafikaner för att skydda sig och andra. Sätt er bakom ratten på en lastbil och känn efter själva!

#1
preben
2010-01-18 17:02

lastbilsschaffiserna suger ! Jä.la lasbilar !

#1
Esmaralda
2010-01-18 17:40

Jag tycker nog att lastbilschuffören skulle ha fått en varning. Däremot böter och höga dessutom är fel. De som ska ha höga böter är de galningar som far fram på vägarna utan sans eller förnuft. Kör om i vägrenar och liknande.
Om alla uppmärksammade skyltar i tid och byter fil i tid, så skulle de flesta komma fram i tid. Köerna blir inte stillastående och det är svårare att byta fil när man väntar till sista minuten. De som orsakar olyckor i köer är de som inte hittar blinkersspaken. Den som ligger i andra filen har ingen aning om att han/hon ska ska in i filen.
Jag har haft bilar som bara har svängt utan att blinka och de har varit bara mm från att köra rakt in i mig, för de trodde att jag kunde läsa deras tankar eller så pratar de i mobilen så de inte kan använda blinkersspaken. Många tittar inte ens om det är en bil bredvid och blir chockade när de upptäcker att de håller på att preja av en bil från vägen.

#1
Erik F
2010-01-18 17:45

Någon vägingenjör borde göra en tidsstudie med avsikt på vilken metod som är effektivast vid sammangående körfält. Dessutom behövs en lagändring så att lagen stämmer med det som är effektivast. Jag är också ytterligt trött på alla som ska tränga sig före. Gör som Jürgen berättar att de gör i Australien - sätt en trafikpolis vid slutet av vänsterfilen som låter dem vänta där tills kön i högerfilen är slut!
Men framförallt: Gör undersökningar på hög nivå om var det är effektivast att köra blixtlåset: vid skylten eller vid sammangåendet av filerna.

#1
RF
2010-01-18 18:14

Kön går INTE långsammare för att alla köar enligt ankomst.Varför skall den, som anländer som tex 24:e bil passera som 98:e ? Är det rättvisa?

#1
Nicke
2010-01-18 18:16

Helt rätt att börtfälla lastbilschauffören. Tycker att ett betydligt hårdare staff hade varit på sin plats också.
Har själv legat bakom liknande puckon i uppåt en halvtimme innan jag har kommit den kilometer som krävdes för att jag skulle nå avfarten där jag skulle av från motorvägen som smalnade av ytterligare ett par kilometer bort.
Jag förstår inte varför människor envisas med att bara utnyttja halva vägen.
Blixtlås vid avsmalningen går troligen inte vare sig långsammare eller snabbare, men däremot kan kölängden halveras och avfarter hålls fria längre.
Därmed blir kön kortare.
Håller med Erik F. En utredning av vad som är mest effektivt (tror att jag kan gissa som synes...) och sedan en lagstiftning som glasklart speglar detta och kommuniceras intensivt

#1
Tiho
2010-01-18 19:02

Lastbilschaufförer kör om (snarare kör parallellt) i många minuter. Vem vet kanske för att vi har 110 på vägar så de känner sig snabba... I Europa man skrattar åt sådana "racerförare" med 16 hjul... De bör förbjudas i vänsterfil oavsätt vad.

#1
Sigge
2010-01-18 19:47

Helt rätt att bötfälla. Folk ska ge tusan i att försöka vara trafikpoliser!
Läs på vad som gäller och följ reglerna. Otroligt att inte ens yrkeschaufförerna står över sådant här trams..."han ska minsann inte tränga sig före mig, jag har rätt att bestämma". Lika korkat som de som ligger i 110 i ytterfilen på motorvägen "jag kör minsann i laglig hastighet"
Till den bötfällda chauffören "Väx upp!"

#1
AE
2010-01-18 19:57

PG, hur menar du att polisen ska prata chauffören till rätta? det är ju inte så att han vill erkänna något fel... det ska dras i både tingsrätt och hovrätt...

#1
Bengt Häggström
2010-01-18 21:19

Varje gång jag kör hem från gtb blir man omkörd på höger sida, på motorväg även vid köbildning, har full förståelse för lastbilen.Polisen bårde bry sig om annat.

#1
Torsten Larsson
2010-01-18 21:50

Jag anser att chaufføren gjorde helt rætt och ønskar att fler lastbilar gjorde så.
Jag har ofta retat mig på att man om man går in i tid blir omkørd av massor av bilar som snællt blir inslæppta længre fram så att innerfilen kryper fram. På sjøn har de føretræde som seglar før sitt brød. De borde de ha på land också. Polisen borde bøtfælla de som trængde sig fær de skapar stress och økar olycksrisken.
Torsten Larsson

#1
Uffe
2010-01-18 22:31

Helt rätt!!
Men de va för låga böter, de skulle vara de tredubbla eller mera....
att någon gör så i trafiken skapar irritation kan ökar risken för olyckor.
Jag tycker att lastbilar skulle få omkörningsförbud, och då speciellt i uppförsbackar då många långtradare gör omkörningar.
Sena har jag sett lastbilar som blockerar vägen, kör ut framför MC-förare, men det är också bilister som blockerar vägen för MC-förare, varför gör man så??
Jag tycker att de ska raportera allt...
Föresten, det är väll inte lagligt att leka POLIS i trafiken eller har jag fel???

#1
Anders Bohlander
2010-01-18 22:55

Jag tycker han gjorde helt rätt.
Titta på trafikanter som åker förbi en bärgningsbil som står ute på vägen,för att bärga en bil som har fått något fel.bilisterna åker förbi utan att släppa på gaspedalen.Ta det lungt förbi en olycksplats.Skulle jag ha varit långtradarchaffisen,jag skulle ha ställt tradaren på tvären så att ingen hade kommit förbi.

#1
Lasse
2010-01-18 23:28

Ska vi låta lastbilschaffissarna få polisbricka,, eller vad menar ni som säger att dom gör rätt. Den aktuella sträcka ni talar om kör jag varje dag ToR. Dessa yrkesmän/kvinnor tänker väl lika mycket på sig själva som oss andra. Strax innan omkörningsförbudet inträder brukar dom köra om i ett par futtiga kilometer extra, för att hinna stanna och få rast,, vad är de för inställning till trafiken då,, Och vid vägbyggen och man ska svänga av vid en avfart så för att inte ligga och ta plats i kön så kan man, fast detta oxå är förbjudet, köra i vägrenen förutsatt att man gör det i närheten av avfarten. Men nähä, vad stoppar en då om inte en lastbil,,, där oxå. Snacka om samverken i trafiken. Nä det är rätt att bötfälla honom. Borde sluta klaga på den lille bilen när de stora gör likadant, tänker på sig själv.
Även jag är gammal yrkeschaufför.

#1
Kai
2010-01-18 23:31

Självklart ska båda körfälten utnyttjas så långt som möjligt och sedan är det blixtlås principen som gäller, dvs han gjorde helt fel. Jag förstår faktiskt inte vad poängen skulle vara att blockera fältet förutom att han skapar ännu längre köer...

#1
stefan h
2010-01-18 23:43

Fyll båda filerna fulla och kör blixtlåsprincipen.

#1
Uno
2010-01-18 23:55

Några som alltid tränger sig så är det personbilsbilisterna.De tycks tro att de står över alla lagparagrafer och är viktiga personer.Värst är BMW,AUDI och VOLVO.Kör om och kastar in bilen innan de har passerat helt.Man måste vara ganska blåst i huvudet när man kastar sig in framför en 60 tons långtradare.Man kan inte vara rädd om varken sitt eget liv,sina passagerares liv eller sin bil.Men det är klart,man kan inte begära mer av en "pappersbärare".

#1
BosseM
2010-01-19 00:37

Nej, köerna ska gå ihop när filerna går samman, och då efter blixtlåsprincipen! Gör man det redan vid skylten skapas onödigt långa köer och kan hindra trafik som ska svänga av före körfälten går ihop. Så kör så långt det går och byt fil så sent som möjligt!

#1
Olle
2010-01-19 01:06

Inte underligt att det fungerar så dåligt när så många tycker helt olika, utbildning, utbildning och utbildning är det som behövs, när jag var yngre tog tv upp liknande exempel, det är dax att vägverket öppnar plånboken även för tv reklam och lär folk hur man kör i rondeller blixtlås osv

#1
Tommy
2010-01-19 10:48

I Göteborg vill jag minnas har de tilläggstavlor som säger att man ska köa i båda filerna fram till där det går ihop. Så detta borde vara det som gäller i Sverige.

#1
Claes
2010-01-19 13:09

Ja det jorde han .Är själv ykesförrare och jör lika dant.Földe alla trafikreglerna och andvände bundförstönet,tog det lite lungnare ,komman fortarefram
CG

#1
Benke
2010-01-19 13:38

Intressant att så många här inte hade klarat dagens körkortsprov. Som förare SKA man kunna vägmärken och dess innebörd samt vad lagstiftningen kräver av dig som förare. Lagstiftningen säger att den första tavlan är en upplysning och att filerna går hop vid den andra tavlan. Då ska det ske med hänsyn till övriga trafikanter, d v s enligt blixtlåsprincipen. Samtidigt med detta ska man hålla de hastigheter som är skyltade. Står det 50 på skylten får man inte köra fortare. Hur enkelt som helst.

#1
Mackan
2010-01-19 14:38

Helt rätt av chaffisen.. alltså moraliskt.. sen att det tydligen är fel enligt lagen är en annan sak..

#1
John i xköping
2010-01-19 14:53

Jag blir rädd! Vissa inlägg gör åtminstone mig rädd då jag inser att vissa av dessa skribenter är mina medtrafikanter! Ni som leker poliser borde ha en skylt med t ex "Här åker en man som som har svårt att hävda sig"

#1
BosseM
2010-01-19 15:08

Ja, man kan undra vart folkbildningsuppdraget i SVT har tagit vägen? Det vore väl bra om vi oftare fick påminnelser om vilka regler som gäller nu, inte bara en notering, när de ändras. Minnet är ju så kort!
Fram för ett bilprogram typ Trafikmagasinet igen, med inriktning på bilister i allmänhet. Racing- och sportbilsprogrammen kan reklamkanalerna sköta!
Så kanske vi kan få en mer gemensam uppfattning om hur vi bör bete oss och dra åt samma håll, med smidigare trafik som följd.

#1
Bengt Petersson
2010-01-19 17:07

Jag vill inte säga om han har rätt eller fel men givetvis går kön fortast om det bara är en kö som skall förbi hindret. Då kan ju kön hålla en jämn fart hela tiden och behöver inte bromsa för dom som står framme vid hindret och skall in. En del trähattar tror tydligen att det går dubbelt så fort för att det är två köer brevid varandra. Teoretiskt sett kan det ju gå lika fort med två köer men aldrig fortare. Sen att tro att polisen som krockar sina bilar för hudratals milijoner varje år skall vara kapabla att lösa problemet är samma som att tro på tomten. Bengan.

#1
Mats
2010-01-19 19:55

Blixtslåsprinprincipen måste tillämpas på en fast punkt annars fungerar den ju inte. Den punkten måste vara längst fram där filerna går ihop. Då finns det ingen möjlighet att tränga sig före.

#1
Nicke
2010-01-19 20:17

Ja tycker att diskussionen här visar varför böterna delades ut och var helt berättigade.
Åsikterna går isär ordentligt.
A. En enda kö är effektivast, för att den rör sig dubbelt så snabbt.
B. Det är mest effektivt att korta kölängden när antalet bilar förbi hindret blir desamma per tidsenhet eftersom ev. avfarter minskar på antalet bilar som köar och de som kör av slipper stå i kön alls.
Att A sen tycker att B tränger sig är en högst subjektiv uppfattning. Ur B:s perspektiv är det rent idiotiskt att ställa sig i kön eftersom det enligt B:s resonemang inte är logiskt.
Det finns en lagstiftning. Att köa i en fil krävs inte i lagen om inte märkningen klart talar om att så ska ske.
Alla har rätt att ha en åsikt. Att genom diverse konstrande föröka pådyvla andra denna åsikt genom att bryta mot lagen SKA straffas. Hårt.

#1
Ingo
2010-01-19 22:45

Även lastbilar har rätt att köra om på det svenska motorvägnätet, därför kan jag som framför en lasbil gå över till vänsterfältet och köra om den kö som har bildats i högerfältet. men sedean börjar det roliga när jag ska tränga mig in i blxtlåset, inte populärt men fullt lagligt.

#1
Larry
2010-01-19 23:37

"Orättvisa...", "Om...", "Men..". Senast en i raden som kallar sig Uno med hot mellan raderna "...sedan börjar det roliga...", "Fullt lagligt" Menar du att jag ska åka in och lägga mig framför din lastbil i uppförsbacke...i låt oss säga 70 km/h...eller 50 km/h...? "För att anpassa min hastighet till sikt- och vägunderlaget?"
Nej sluta Ingo och alla andra som felaktigt leker poliser. Sluta bete er som barnrumpor! Tankeverksamheten är redan avklarad hos polis och övriga myndigheter. Följ reglerna. Eller skaffa ett annat jobb. Det är ni som orsaker växande irritation och olyckor på vägarna.

#1
larry
2010-01-19 23:40

Här är en som omedelbart erkänner begångna fel. Ska naturligtvis vara Ingo (inte Uno) i nedanstående inlägg.
Annars är det väl stor risk att jag hoppas på av rullande wanna-be-polispatrullen...

#1
Egon Anders.
2010-01-19 23:56

Detta måste vara en diskussion om påvens skägg. Varför skulle detta fungera smidigt när inget annat gör det.Kan man komma före fem bilar på väg hem är hela kvällen räddad. Blinkers har ju slutats att användas, högerregeln gäller bara vid försäkringsfall. Kör man rakt fram har man ju företräde. Hålla avstånd och hastighet är bara för töntar. Jag är likadan själv, man får ju anpassa sig och det går alldeles utmärkt bara man vet vilka oskrivna regler som gäller. Det är ju en utopi att det skulle ske ett sammarbete i trafiken men visst hade det underlättat en hel del. Sedan beträffande trafikpolis Erling Anderssons uttalande så undrar jag vad han vet om trafiken? Jag kör ofta mellan Göteborg och Ludvika och jag ser aldrig någon polis. Inte för att det gör mig något för det gör varken från eller till om man skulle råka möta en polisbil. Egon

#1
Tommy
2010-01-20 12:38

EN kö går dubbelt så fort, men är dubbelt så lång. Så att bilda en kö tidigt är det ingen vits med. Det viktiga, för rättvisas och säkerhetens skull är att de vävs samman på samma plats. Helt enkelt där huvudmärket står, inte vid förskylten eller tidigare, och inte där det går ihop, den delen bortom huvudskylten är säkerhetsmarginal.

#1
Jag
2010-01-20 14:38

Om det är sant som det står i artikeln att lastbilen ville in i förbifilen innan körfältet tog slut så har polisen gjort rätt. Det finns egentligen inget skäl att svänga in tidigare än nödvändigt. Skyltar varanar såväl höger som vänsterfilstrafikanter att fälet går ihop om X-hundra meter. Även en stor långtradare kan vid sista varningen (ung 100 meter) slå på blinkers och börja närma sig det överlevande körfältet. Risken med för tidigt insvängande är just vad som drabbat chauffören här. Vänsterfilens folk ser en 2-300 meter fri körbana, följer blixtlåsprincipen enligat alla regler, men plötsligt svänger en gigantisk långtradare ut! Kaos! Panik'1
Blixtlåsprincien är ju så enkel! Vari ligger svårigheten?
Precis som alla tokiga "rondell" inlägg! Kan det vara så att den som har svårigheter i cirkulationsplatser ("rondeller") är samma förare som inte förstår blixtlåsprincipen? Eller hur man kör upp på en motorväg?
Jag

#1
Micke
2010-01-20 17:56

Efter att ha läst alla kommentarer så undrar jag, hur många det egenligen är som leker poliser på vägen ?? Jobbar själv som lastbilschaufför och ser så många bilister som inte skulle vara ute på dom sveskavägarna över huvudtaget. Så jag förstår att sven blev heligt förbannad. Tänk efter en stund? Hur uppför DU dig bakom ratten. Är det någon ut av er som vet vad det vill säga att sitta där med ett ekipage som många gånger väger 60 ton. Man ska försöka stanna för en bilist som "tränger" sig in framför och bromsar. Speciellt nu med halkan i åtanke. Önskar att fler "klanskallar" fick prova på att ratta ett fullängds ekipage. Så kanske "svensson" som sitter i sin bil kan fatta hur våran vardag ser ut bakom ratten. MJ

#1
sacke
2010-01-21 09:32

Om alla körde enligt reglerna och visade hänsyn skulle sådana här fall inte förekomma.
Men eftersom det finns idioter, ofta bakom BMW- och Mercedesrattar samt andra populära tjänstebilar så kommer vi att se fler sådana fall. Dessa idioter borde man ta ifrån dem bilen och körkortet, de har inte respekten som krävs i trafiken.
Lösningen i denna situation är att man har en sträcka före hopslagningen, och efter halva sträckan så sätter man kraftiga bulor. Idioterna kommer att köra full fart rätt in i bulan....

#1
Börje
2010-01-21 11:51

Inte underligt att att det sker olyckor med så många idioter i trafiken. Blixtlåsprincipen gäller där vägarna går i hop. Punkt slut. På Värmdö har man fått lov att förtydliga detta genom att på en tilläggstavla skriva "Bilda två köer" just för att så många envisas med redan vid första informationstavlan lägga sig i den ena filen. Hur svårt kan det va? Vad är fördelen med att skapa en flera kilometer lång kö i den ena filen och lämna den andra tom? På vilket sätt gynnar det trafiken? Hur korkad får man vara?

#1
Roy
2010-01-21 19:41

Någon verkar ha missförstått vad lastbilsföraren faktiskt gjorde. Han blockerade vänster körfält genom att hålla samma fart som "sin" lucka i höger körfält. Detta för att han var trött på alla som annars blåser förbi och tränger sig in så sent det bara går.
Så resonerade jag själv tidigare. Jag bytte snällt till höger körfält så gott som omedelbart efter första varningssakylten och ondgjorde mig över de egotrippade förare som blåste förbi i vänster körfält för att tränga sin in där framme någonstans.
Sen läste jag tydligen detsamma som Svensson längre ner i inläggen läst. Svensson och några till har förstått vad som gäller, tack och lov. Man ska väva ihop trafiken vid en och samma punkt - där körfälten går ihop till ett! Det är faktiskt det som gäller!
Det här fick mig att tänka efter.

Det gäller att tänka logistiskt.
Alla bilar ska samlas ihop till en gemensam rad. Tidsmässigt spelar det ingen som helst roll var detta sker på den sträcka det är tal om - den efter första varningsmärket. Däremot blir det något bättre uppsamlingseffekt om man fördelar trafiken över bägge körfälten, men det är mest initialt. Efter en tid så har det jämnat ut sig.
De som tror att det går snabbare bara för att man tidigt byter körfält har missat just logistiken! Det går inte ett dugg snabbare! Stoppsträckan blir bara mer utdragen. Utnyttjar man bägge körfälten så kan man hålla en högre hastighet (i snitt) fram till sammanvävningen som går väldigt smidigt när den ju sker vid en bestämd punkt. Kör man in tidigare så blir det tidigare och ofta plötsligare uppbromsningar. Kontentan är att oavsett hur man gör så kommer inte bilmassan fram snabbare. Däremot skapar man olycksrisker om man gör inbrytningar tidigt.

Det har informerats väldigt dåligt om detta att man ska väva ihop köerna där framme där körfälten går ihop. Av det skälet tycker jag att lastbilsföraren borde fått endast en varning - och information!

#1
Falo
2010-01-21 19:53

Om jag läser artikeln rätt och även många spydiga kommentarer om chauffören, är det PERSONBILSFÖRARNA som gör fel.
Kör man Lastbil lägger man sig i höger körfält.
Problemet blir när det vävs in för tidigt.
Då sitter man där i Lastbilen o kryper fram samtidigt som personbilarna svichar förbi i V fil.
Ligger man snällt kvar i H fil tvingas man släppa förbi massor av bilar vilket gör att H fil går långsamt och till slut även kan stanna medan V fil fortfarande rullar.
För att rätta till detta körde chauffören ut i V fil och tog samma hastighet som H fil.
Där ligger han tills båda filer kommer fram till där filerna går ihop.
Nu är situationen rätt i båda filerna och vävplatsen blir just på det ställe där många inlägg här spyr sin galla om var ska vara.
Att sedan det finns de som är otrevliga mot chauffören och hans intellekt och samtidigt förespråkar att man SKA köra om på väggrenen visar med all tydlighet vilken intelligensnivå/kompetens många personbilsförare besitter.
Tycker tyvärr även att kompetensen på Trafikpolisen inte håller måttet.
Här bötfälls den som rättar till den felaktiga situationen som har uppstått.
MVH Falo

#1
Nicke
2010-01-21 20:24

Enligt Falos resonemang är det rätt när en lastbil tar ett antal 100m vägyta i anspråk. Intressant. Kanske är det helt ok att göra samma sak i andra lägen också? Alltid köra med några hundra meters lucka till framförvarande. Undrar just hur trafiken skulle fungera då?
Om han hade bytt till vänsterfil och sen kört fram till avsmalningen eller köslut i tillåten hastighet hade jag haft full förståelse. Nu var syftet endast att hindra andra från att göra det som de, och även han, har full rätt att göra.
Med ett fungerande system är köerna i filerna ungefär lika långa och det finns inte längre något att uppröras över.
Ang. att informationen inte varit tillräcklig som Roy nämner är det knappast en förmildrande omständighet.
Det är ALDRIG rätt att försämra framkomligheten i onödan.

#1
Alf Asfalt
2010-01-22 10:40

Alla ni bilister som öser skit över yrkeschaufförerna, vågar ni göra det på ett forum där det bara finns chaufförer?
Isåfall kan ni ju besöja www.transportsidan.se, registrera er gärna och kom in i debatten, men ni är väl för fega.

#1
Ronnie Mårtensson
2010-01-22 15:53

Taskig polis, han kunde lika väl ha beaktat den ökade framkomligheten för alla snälla i högerfilen. Lastbilar som gör som den bötfällde belönas ofta med vinkningar och tummen upp av alla dem som känner sig kränkta av bråttom- Nissars framfart.
Vad göra? Naturligtvis skall man köra i 2 köer tills det inte går längre. Att bilda en lång kö är farligt.
1. Alla som känner sig kränkta av andras förbiåkande blir förbannade = sämre förare.
2. Även den snällaste högerkö-bilist tappar till slut tålamodet, kan då göra en utbrytning till den tomma vänsterfilen och bli påkörd av nåt BMW-slem eller liknande bråttom fenomen. För de som inte kan vänta på sin tur, de kör inte förbi varsamt. Dessa fortsätter i 100 km/tim förbi stillastående kö. Ingen tanke på att en unge kan få för sig att öppna dörren o gå ur bilen eller vad som helst. Eller hur?

#1
Peter
2010-01-23 16:19

Med tanke på att det oftast också är en hastighetsbegränsning långt före den plats där blixtlåsprincipen skall användas så kan man fråga sig om de omkörande bilarna håller den hastighet som gäller ? Är det 50 så är det 50 och inte 55...
Mycket bra av lastbilschauffören tycker jag. Har själv varit med om detta just söder om Heslingborg och jag gav tummen upp till chauffören !!

#1
Svensson
2010-01-23 18:41

Om alla hade förstått reglerna hade detta inte varit ett problem eftersom kön hade varit lika lång i båda körfälten.

#1
Anders
2010-01-24 13:54

Klart att polisen hade rätt. Skönt att se lastbilschauffören dömd. Jag bor i Skåne och har förundrat mig över att många som inte klarar att köra enligt blixtlåsprincipen som är självklar i alla andra länder och som funkar i tät trafik. Det ger snabbt trafikflöde och fullständig rättvisa. Hoppas hovrätten är ännu mer bestämd!

#1
James
2010-01-24 18:13

Till sitt försvar från Sven Åke S som är lastbilschaufför att han behåller eller bevakar sin plats i kön när han ligger på ytterfilen när det gapar tomt med bilar flera hundratals meter framför honom håller inte. Eftersom han var först i ytterfilen så höll han täten och förhindrar bakomvarande bilist att komma fram. Polisen gjorde helt rätt att bötfälla chauffören som missbrukar den lagliga rätt att nyttja vänsterfilen för oss andra bilister som han försöker förhindra. Varför ska vänster körfält gapa tomt kilometervis när man kan nyttja körbana till fullo ända fram till när 2 fil blir till ett och tillämpa blixtlås principen. Det gör det lättare för bilister att köra in till motorvägen vid påfarten. Inbilla er att det är kilometervis långa köer i högerfilen och vänstra vägbana är tom är bara onödigt. Man ska nyttja det som går! Läste andra argument om att barn kan springa ut från höger körbana när bilar snabbt passerar förbi på vänsterfältet. Felet skulle vara föräldrar som låter sina barn springa ut från bilen utan någon som helst uppsikt från andra trafikanter. Barn har inte på motorvägen att göra, speciellt inte på körbanan. Om nöden skulle tränga på får man väl hänvisa barnen till närmaste dike där bilar inte kör och följa deras steg även tillbaka till bilen. Att folk kan bryta sig ut från högerfältet har man sett att dem inte iaktatagit pågående omkörning från ytterfilen. När tog dem körkort senast? Man har alltid väjningsplikt när man avser att byta körfält. Eller det står i trafik kungörelse att om man avser att byta körfält ska man iaktar största försiktighet och låta bakomvarande passera innan du byter fil. Nu kom jag ur ämne lite. Sammanfattnings vis tycker jag att det var rätt att bötfälla chauffören! På det sätt dem uppför sig, bryter dem mot lagen och en lagöverträdelse i normala fall leder oavkortat till ordningsbot när man blir upptäckt. I detta fallet var det en mc-polis som upptäckte det osunda beteendet!

#1
JD
2010-02-03 19:55

Vilken pajas!
Det skulle bli kaos i sthlm om man inte utnyttjade alla filer fullt ut!

#1
Tompa
2010-02-12 00:31

Jag hatar privatpoliser! Ta körkortet av honom på plats! Ska man vara "yrkeschaufför" ska man veta lagen. PUNKT

#1
Rattmuff
2010-02-12 19:17

Ställ er i kö vid köbildning, det går snabbast för alla ... Jag blockar ofta vänsterfilen med min lastbil men ska kanske fortsättningsvis fundera på att tränga mej fram där istället

#1
Thore Göransson
2010-02-15 17:27

TGO
Märkligt att 08-or står kvar i kön på systemet. Om inte skulle du riskera få en smäll direkt av den som du tränger dig före. Låt detta gälla även i trafiken. Håll din plats i kön, allt går snabbare. Detta gäller på motorväg med fler filer, inte i stan där köer kan blockera flera korsningar. Tänk på arbets-/utryckningsfordon DE skall kunna åka förbi!

#1
Privatpolis
2010-04-07 01:26

Vid köbildning när högerfältet står still borde det vara självklart att man inte ska brassa på i vänsterfilen. Problemet är uppenbart på vägar med mittenräcke och där det växelvis är en- och tvåfilsväg. Om man då följde trafikreglerna borde varannan bil lägga sig i höger och varannan i vänster med två köer som kör lika fort. Då har man effektivt stoppat upp för utryckningsfordonen. Så bötfäll de som tränger sig före i vänsterfilen vid köer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.