Bild
Nästa artikel

"Förbjud bilförare att prata i telefon"

Nyheter

Bilförare ska inte få prata i mobiltelefon utan handsfree, det anser Motormännen som kräver en ny lag. Men regeringen säger nej.

Intresseorganisationen Motormännens Riksförbund vill att det ska vara förbjudet att samtidigt köra bil och prata i mobiltelefon.

"Sverige ligger efter"
Enligt Motormännen dör mellan tio och 20 människor i trafiken varje år på grund av användning av mobiltelefon.
 
- Här ligger Sverige som ledande trafiksäkerhetsland klart efter övriga länder, säger Maria Spetz, vd på Motormännen.

Motormännens lösning är att införa ett krav om handsfree vid bilkörning.

"Problemet kvarstår"
Det tycker infrastrukturminister Åsa Torstensson inte löser problemet.
 
- Det forskningsunderlag som vi har visar att det är samtalets själva innehåll som stör koncentrationen och det skulle kvarstå även med handsfree, säger Åsa Torstensson till TT.

Motormännen framhåller i sin tur att endast Sverige och Albanien i Europa tillåter bilförare att prata i mobiltelefon.

- Handsfreekrav har ett brett folkligt stöd bland svenskarna. Det finns inga skäl till att inte införa detta krav, när man kan se så goda trafiksäkerhetseffekter, säger Maria Spetz.

Inga ändringar
Men infrastrukturministern är inte beredd att ändra lagen.

- Vi skulle i så fall behöva se över den totala störningen som tillkommit i bilarna, säger Åsa Torstensson och syftar på till exempel gps-mottagare.

Vill förbjuda sms
Förutom samtal med mobiltelefon vill Motormännen också förbjuda förare att skriva sms under bilkörning.

Enligt amerikansk forskning från 2009, som Motormännen hänvisar till, ökar olycksrisken med 23 gånger om föraren skriver sms.

- Sms:andet är lika farligt som att köra bil kraftigt berusad. Det borde vara skäl nog för ministern att ta ett beslut i frågan.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson anser att en sådan lag inte skulle gå att följa upp.

Diskutera: Vad tycker du? Ska mobilprat utan handsfree förbjudas i bilen?
Taggar: Nyheter
"Förbjud bilförare att prata i telefon"

Kommentarer

#1
JAN
2010-03-10 15:07

Man kan inte förbjuda allt. Bilen som mötesplats där förare och passagerare kommunicerar med varandra, ska det också förbjudas?

#1
Rattmuff
2010-03-10 15:33

Nej JAN, endast bruk av telefon, alltså det där klyddandet som för många av er sysslar med när ni borde köra bilen istället.
Jag har sett såååå mycket och välkomnar ett förbud.

#1
pg
2010-03-10 17:11

Alla ni förbudsivrare, har ni inte täckt på rättssäkerheten i detta fall. Hur ska en polis kunna bevisa att en person just pratar i telefon. Det räcker ju inte att man håller en telefon vid örat. Det bevisar väl inte att man pratar i telefon.
Risken att bli felaktigt bötfälld, är för stor. Dessutom har polisen tillräckligt ändå. Sedan är det INTE MOBILPRATANDET I SIG SOM ÄR FARLIGT.
Det är däremot all annan användning av mobilen.
Förbud har vi tillräckligt med, och sådana här påfund ökar bara byråkratin. Skönt med en regering som inte ger efter för sådana här ideer.
För en gångs skull gör regeringen rätt.

#1
BoL
2010-03-10 17:45

Om Europa i övrigt har förbud så bör vi också ha ett sådant. Att inte Albanien har beror väl på att dom inte har så många bilar och mobiler där. Det är faktiskt ganska beklämmande att se dessa mobilpratande förare i vissa situationer verkar dom inte ha en aning om var på vägen dom befinner sig, vinglar troligen mer än en måttligt berusad.
Inför handsfreetvång genast.

#1
Rattmuff
2010-03-10 17:52

Varför vill du hålla en telefon mot örat PG? Gör du det i ett EU land får du garanterat böter för att bryta mot gällande lag .. utom Albanien och Sverige förstås.
Skitsnack att klydda med mobiltelefon inte distraherar dej i bilkörandet .. rent trams.
Men kunde du och dina gelikar uppföra er i trafiken skulle inte heller jag föredra ett förbud.
Ett statsråd är inte en regering .. vi får väl se!!

#1
Händerna fria
2010-03-10 17:54

Är det någon som någonsin sett en bilförare använda blinkers samtidigt som han/hon håller mobilen i vänster hand under körning...?

#1
Saabnisse
2010-03-10 17:55

Här håller jag med PG.
Att förbud finns i övriga Europa är inget skäl till att det ska finnas även i Sverige.
Kommer det däremot som ett EU-direktiv får vi böja oss, det är en annan sak.
Men givetvis vore det bra om fler använde handsfree.

#1
Lennart Svensson
2010-03-10 18:01

En kinkig käring eller gubbe som tjatar på föraren då och då???
Samtal med föraren under körning är ett hot mot säkerheten.
LS

#1
Krister
2010-03-10 18:03

Tejpa ena handen med silvertejp till huvudet och se sedan hur bra bilförare du blir.
Skrämmande vilken dålig koll mobilpratare har på omgivningen.
Kör själv med handsfree men har några gånger fått ta telefonen i hand pga strulande teknik.
Det gör en enorm skillnad.
Kan inte fatta varför man inte kan ha ett BT-headset i stället, då har man båda händerna fria till att manövrera bilen och huvudet kan vridas så man ser trafiken runt om.

#1
Harry
2010-03-10 18:04

Det är nog bara att bita ihop och gilla läget om det blir förbud. Det är inte frånvaron av olyckor och/eller klantigheter som skapar förbud i trafiken.

#1
Roy
2010-03-10 18:06

Ansvarslösa idioter har funnits i alla tider.
Förare som rakar sig, sminkar sig, fumlar med cigaretter (gärna med en lysande låga mitt framför ögonen och rökfylld kupé), öppnar godisförpackningar, diskuterar hetsigt med passagerare, kollar ungar i baksätet och annat smått och gott Nu finns det ännu fler prylar att leka med och distraheras av.
Det handlar alltså, som alltid, om attityder!
Somligt av ovanstående måste kanske göras under färd - men man kan välja sina tillfällen!
Är det en ofrånkomligt stökig trafikmiljö, så får man väl köra åt sidan och ta en liten paus. Det handlar om att ta konsekvensen av den situation man befinner sig i - bara detta fullständigt självklara.
Genom att meddela sig via mobiltelefon kan körningen faktiskt bli säkrare - man kan meddela sin försening.

Under mitten av 80-talet kom återgången till egotrippsamhället. "Satsa på dig själv!" istället för "Tillsammans!" och "Solidaritet!". Det viktiga blev inte längre att umgås, utan att visa upp sin fina dukning med kulinariska rätter.
Trafikbeteendet förändrades naturligtvis också. Polisens toleransnivå flyttades uppåt. När stoppades någon senast för att ha överskidit heldragen linje eller struntat i att använda blinkers?
Gå runt på stan och kolla hur många som lever IRL (som det ska heta nuförtiden). Zombifierade kroppar rör sig i omedveten riktning, utan förebyggande kurskorrigeringar - medvetandet är fokuserat på propparna i öronen och skärmen som fingras på.
JAG ska kunna göra som JAG vill - äverallt och när som helst!
Attityder...

#1
Onehp
2010-03-10 18:17

Tydliga tecken på att föraren sysslar med annat än att köra bil: använder ej körriktningsanvisare, kör sakta i mitt eller vänsterfil på motorvägen, vinglar, kollar ej bakspeglarna, sena inbromsningar, allmän dålig planering i körningen, andra trafikdeltagare blir tvungna att ta stora mått av hänsyn för att undvika krockar, etc...
Viktigast är att man botfäller symptomen som är den verkliga faran, oavsett vad ouppmärksamheten orsakats av ... Tyvärr upplevs det som att det händer väldigt sällan att dålig körning leder till böter, det är ju viktigare att ta fartsyndare oavsett hur bra eller dåligt de kör...

#1
Mikz
2010-03-10 18:21

För att påstå något, räcker det inte med att tycka, man måste objektivt kunna belägga det också.
Prata i telefon utan att använda handsfree, finns statistik som visar att någon förhöjd risk pga. detta inte kan påvisas. Det är därför Trafikstyrelsen inte förordar ett förbud. Förbud i sig löser oftast inte några problem. Istället bör man inrikta sig på att påverka människors attityder. Verka för en lugn och hjälpsam körstil, det hade gjort trafiken mycket säkrare än att ivra för ett meningslöst handsfree förbud.

#1
Rattmuff
2010-03-10 18:39

Jag har förutsatt att de som läser Vib också är trafikanter och själva, i varje fall ibland är ute i verkligheten.
Vad än forskning inte helt har klarlagt är för mej totalt ovidkommande ... jag ser vad jag ser ..och det är till förmån för ett förbud mot mobiltelefonbruk vid framförande av fordon (även cykel).
Avåkningar både i diket och i mitträcket trots perfekt väglag är numera lika vanligt som duvskit på statyer .. och alltihopa beror på bristande respekt och förståelse. Mobilpratare för sin omgivning och duvor för statyer.

#1
Matt
2010-03-10 18:45

Förbjud all form av telefoni i bilen nu!
Vad väntar ni på?
Alla som legat bakom en bilande "mobiltelefonör", vinglandes mellan filer och hållandes en hastighet 20 km/h under hastighetsgränsen vet att det är en trafikfara!
Åsa Torstensson är troligen själv en en mobilbabblande säkerhetsfara bakom ratten, därav motståndet till förbud från hennes sida.
// Matt

#1
leifer
2010-03-10 18:55

Jag har automatlåda och kan hålla i telefonen samtidigt. Vad är skillnaden om jag har handsfree?
Är det att man håller i telefonen, eller att man pratar som är det farliga?
Ska vi förbjuda även samtal med passagerare?

#1
Rattmuff
2010-03-10 19:02

Nej LEIFER, förbud mot användning av mobiltelefon utan sk handsfree ... inget annat.
Hur jäk** svårt är det egentligen ... återkommande argument om att man då inte kan prata med passagerare är hur korkat som helst.

#1
FH12-24m
2010-03-10 19:07

Ja ni amatörer i era små skrotbilar som ni knappt klara av att köra under full koncentration.
Det är på tiden med ett förbud mot ert ofog .. gärna med dödsstraff.

#1
Qvist
2010-03-10 19:21

Klart att man inte skall hålla en mobiltelefon i handen mot örat medan man kör. Man har bara en hand kvar till bilkörningen, och som så många riktigt påpekat, man svänger utan blinkers, man kan inte växla när man borde m.m. Detta har man sett många gånger när man åkt med såna som inte förstått vad det handlar om. Att det ska vara så j---a svårt att skaffa handsfree. Det finns många modeller och till bra priser. Finns inget att skylla på att inte skaffa handsfree. Skärpning!

#1
FH12-24m
2010-03-10 19:56

Håll båda händerna på ratten LEIFER. Även om du kör en handikappbil ska du köra bil när du gör det ... prata i telefon kan du göra hemma.
Jag gillar inte att bli nerblodat av sådana som dig och min arbetsgivare gillar inte mitt stillestånd på grund av sådana som dig.
Tre gånger först på plats. "Oförklarliga" singelolyckor.
Jag säger bara; LEIFER åk tåg, där kan du prata i telefon!

#1
WallBo
2010-03-10 20:10

Måste tyvärr konstatera att förbudsivrarna som vanligt är mest onyanserade. Har ni tänkt på att det ju faktiskt är varje bilförares ansvar, oavsett förmåga och beteendemöster att framföra sitt fordon på ett säkert sätt ! Vi är alla olika därvidlag och jag har väl också sett mobiltalare som inte har en aning om sin förmåga och ställer till så att vi får ännu fler förbud, vilket givetvis inte ökar säkerheten alls om förmågan att bedömma sin egen kapacitet falerar. Även äldre eller ovana förare kan köra säkert om man känner sin förmåga och kör därefter. Exempel på unga snabbtänkta förare i bra bilar som missbedömmer sin roll i trafiken är skrämmande vanliga och mot detta hjälper inga generella petitessregler.

#1
Nany
2010-03-10 20:57

Har någon någonsin sett en lastbilschaufför eller busschaufför med handsfree?
Dags för uppfinning.

#1
FH12-24m
2010-03-10 21:27

Ja NANY, jag och många av mina kollegor ... men jämför inte dagbarnstransporter med proffs! Det är ni småbilsamatörer som, liksom lämlar blåser av vägen för jämnan ... inte vi!

#1
Kjell Aurell
2010-03-10 23:26

Handsfree borde vara en självklarhet om man vill minska riskerna i trafiken. Det är fullständigt obegripligt att regeringen inte fattar detta. Lika självklart som t.ex. säkerhetsbälte!Dessutom borde ju kravet på att skattekvittot skall klistras på regskylten återinföras!

#1
Helmut
2010-03-10 23:47

Så här blir det när Skrivbordsbilisterna styr !!!

#1
Ingo
2010-03-10 23:50

Motormännen har blivit en herrelös tidning som har många konstiga synpunkter på vägtrafik. Som bussförare har man minst ett hundratal knappar att hålla reda på och hitta rätt knapp till önskad funktion även i mörker och under körning, kan man det så kan man också slå ett telefonnummer utan att äventyra säkerheten.

#1
kameo
2010-03-11 01:04

Det är ju samtalet i sig som är distraherande, INTE att du håller i en telefon.
I så fall borde det förbjudas att tala i mobiler när bilen är i rullning.

#1
John
2010-03-11 03:02

Ett förbud som Motormännen föreslår borde införts för länge sedan!
Det lär vara själva hållandet i mobilen som påverkar körningen mest negativt! Skulle mobilsamtal förbjudas helt vid körning, skulle även medpassagerare som pratar och användning av radio/ cd-spelare förbjudas. Oansvarigt uttalande av Åsa Torstensson - "jag har ingen ambition att lyfta något förslag"!

#1
Håkan Svens
2010-03-11 08:54

En kompis blev påkörd bakifrån av en bilförare som var upptagen med ett sms. Och själv har jag åtskilliga gånger sett bilar som plötsligt vinglat över båda filerna på motorvägen när deras mobiler plötsligt ringt. Lika illa som ratfyllerister i de lägena! Mvh HSE.

#1
Mikz
2010-03-11 09:36

Om jag tolkar alla "experters" uttalande, drar jag slutsatsen att alla utom den egna personen beter sig som fullblodsidioter i trafiken. Det vill säga av jordens alla bilister finns endast en som kör korrekt. Det enda säkra är att se till att alla bilar står stilla, då får man 100 % säkerhet. Omoralen som vi klandra, praktiseras blott av andra, ELLER?

#1
leifer
2010-03-11 10:54

RATTMUFF
Som jag sa, jag har automatlåda. Hur stor skillnad blir det då om jag pratar i mobilen med eller utan handsfree?
VAD ÄR PROBLEMET?

#1
leifer
2010-03-11 10:56

FH12-24m
Jag kör ofta med bara en hand på ratten utan mobiltelefon. Ska ni förbjuda körning med bara en hand också? Hur mycket böter ska det vara för det?

#1
leifer
2010-03-11 10:57

Ja skicka SMS är idiotiskt, men på vilket sätt hjälper det då med handsfree? Eller när man ringer upp någon, hjälper det med handsfree? Snacka om bullshit.

#1
Patte
2010-03-11 12:29

Det borde vara en självklarhet !Även om det dör "bara få människor" pga mobilsamtal,sms etc är det fortfarande "få" för många.Oavsett om man är van att köra med enhandsfattning !Att påsta att det är inte mobilpratandet som är faran är ren nonsens!Visst kan ett förbud mot användning av mobil kännas hårt men säkerheten ska komma först.

#1
Roy
2010-03-11 17:48

Suck!
Det finns så mycket prylar att pilla med om man skiter fullkomligt i att man befinner sig bakom ratten. Det handlar inte om mobiltelefonerande, utan om det jag betonat hela tiden - attityder!

#1
Tom
2010-03-11 18:53

Hoppsan. Regeringen har fattat ett riktigt beslut.
Motormännen läs och föhoppningsvis förstå VTI vetenskapliga utredning om användningen av handsfrl.
Handsfri ger inga fördelar! Att över huvud taget syssla med annat än att köra bil är problemet. Det finns alltså mycket som i så fall skulle vara förbjudet.

#1
pg
2010-03-11 19:09

Förbudsivrarna går på med samma onyanserade sätt. Tänker inte längre än dit näsan räcker.
Vem ska övervaka detta, polisen har fullt upp redan nu. De hinner inte med det som redan i dagsläget är prioriterat för dem!
Det är visserligen förbud mot mobilprat i vissa länder,men ingen bötvälls vid en kontroll. Däremot vid en trafikolycka där det misstänks att mobilen använts, blir den vållande fälld för vårdslöshet i trafik om det visar sig att mobilen varit uppkopplad vid olyckan. I dess fall spelar det ingen roll om man har handsfree eller ej.

#1
Rikard
2010-03-11 22:38

Alla är vi olika,en del klarar knappt köra bil med 2 händer på ratten utan mobiltelefon, medans andra kan både SMSa och dricka kaffe sammtidigt utan att äventyra säkerheten. Antalet händer på ratten är ointressant, jag kör banracing, och då är högerhanden gissningsvis till 80% på växelspaken, trots att jag pressar långt över vad normalbilisten nogonsin kommer att göra.

#1
Onehp
2010-03-12 09:50

Rickard: banracing och handen 80% av tiden på växelspaken? Om du gör bra ifrån dig är det då trots att du gör så, för rätt körteknik är det inte!
Många har nu skrivit som jag påpekade tidigare, man SER när folk gör annat än att köra bil!
Och ni yrkesförare som tror att ni kör bra med mobilen vid örat. Ni bara tror det för att ni har noll koll på trafiken just då! Jag som kör bakom eller bredvid er märker visst att ni sysslar med annat! Jag vet att jag blir sämre bilförare när jag sysslar med annat - vad som helst!
Jag är emot förbud. Polisen ska uppträda emot och göra sitt jobb när fordon vinglar i vänsterfilen, systematiskt ej använder blinkers, och allt annat som är dålig körning. För kör man dåligt så handlar det inte om att man aldrig gör fel - alla är vi mänskliga, det handlar om att man gör fel hela tiden! Och sånt är svårt att fånga på fartkamera, det behövs riktiga poliser på vägen!

#1
pg
2010-03-12 12:17

Jag anser de här problemen vara rejält överdrivna. Visst förekommer det att vissa bilister inte verkar veta vad de håller på med ibland. Det är inte bara mobilprat det är frågan om. Det kan lika väl vara prat och gestekulerande passagerare och förare emellan. Jag kör mellan 5000 och 8000 mil/år och visst förekommer det, men inte annat än till hinder för bakomvarande. Jag har heller inte sett några tillbud, annat än bakomvarande som kör för nära. Däremot drogpåverkade som har ett annat beteende, kommer ofta över vägbanans mitt vid möten. Mobilpratarna däremot verkar skärpa till sig när det gäller.

#1
Matt
2010-03-13 00:42

Allt som försiggår bakom ratten förutom bilkörning borde ju förbjudas, då det ur säkerhetssynpunkt är förkastligt. Det vet alla intelligenta människor.
Dessvärre verkar det inte finnas så många av den sorten här, vilket är tragiskt för trafiksäkerheten. Hoppas bara att jag slipper er på de vägar jag råkar befinna mig på.

#1
SVANA
2010-03-22 10:09

Åsa har helt rätt i sitt påstående där hon menar att det är ingen skillnad i om man talar i mobilen via handsfree eller direkt i telefonen. Jag som finländare måste lyfta hatten åt Sverige som inte tagit i bruk denna vanvettiga regel där man förbjuder folk o tala i luren men o samma gång på alla andra vis tillåter chauffören att tala under körandet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.