Bild
Nästa artikel

Varannan förare sms:ar bakom ratten

Nyheter

Nästan varannan svensk skickar eller läser sms när de kör bil, det visar en ny undersökning.

Trygg-Hansa har undersökt svenskarnas vanor av att skicka eller läsa sms när de kör bil. Undersökningen omfattar 1 020 svarande.

Ökad olycksrisk
Resultatet visar att 44 procent i någon utsträckning läst eller skrivit textmeddelanden bakom ratten, när de kör eller vid rött ljus.

– När man läser eller skriver sms är inte uppmärksamheten riktad mot vägen, säger Andreas Sand, ansvarig för motorförsäkring på Trygg-Hansa.

– Det gör naturligtvis att olycksrisken blir många gånger större.

En undersökning från amerikanska Virginia Tech Transportation Institute visar att risken för en olycka är upp till 23 gånger högre om man skickar sms när man kör.

30 till 39 år är värst
Yngre förare är mer benägna att sms:a medan de kör. Värst är förare i gruppen mellan 30 och 39 år där sex procent sms:ar dagligen och 21 procent mer än en gång i veckan.

– Att bilförarna i gruppen 30 till 39 år sms:ar oftast av alla kan bero på att de själva upplever att de är säkra förare på grund av sin erfarenhet, säger Andreas Sand.

– Men det minskar knappast riskerna förknippade med sms bakom ratten.

Diskutera: Vad tycker du om sms bakom ratten?

Taggar: Nyheter
Varannan förare sms:ar bakom ratten

Kommentarer

#1
Jes
2010-07-16 16:53

Klart som attan ... en vana man fått när man långkör genom Europa, utom Bulgarien förstås .. ;o)

#1
Roy
2010-07-16 18:46

Naturligtvis är detta helt jävla idiotiskt vansinne!

#1
Jes
2010-07-16 19:45

A lägg av Roy, det är inte telefonen som stör ... det är samtalet.
Så är det sagt och så må det väl vara! :oD

#1
Jägaren
2010-07-16 21:39

JES: Du ska lägga av! Klart som f-n att telefonen är livsfarligt i och med att du sitter och skriver SMS!!! Det är ju för fasen inte ens ett samtal vi pratar om! Ögonen vilar ner i knät och hjärnan är helt låst på att skriva - kan du bli en sämre bilförare i det läget?
--
Och på andra trådar diskuteras så kallade "rattfulla" och körkort hit och dit. Om du kör med 0,21 promille är du "full". kör du med 0,19 är du "nykter".
--
Men alla knarkpåverkade, halvt bilnda och döva, sömniga och andra av andra orsaker för tillfället eller alltid olämpliga förare utgör MINST en lika stor del av trafikfarligheten på vägarna. Och så alla dessa som sitter och skriver SMS! Observera igen "Skriver SMS" - INTE "bara" pratar!

#1
Krister
2010-07-17 12:00

Hur många gånger får man inte väja, tvärnita eller på annat sätt "rädda" situationer i trafiken bara för att någon JES sitter och snackar eller ännu värre SMS:ar.
Till JES och ni andra som hävdar att mobilprat inte stör uppmärksamheten. Tejpa fast högerhanden (eller vänster) till skallen och testa att köra med en hand. Skulle inte detta göra dig till en sämre bilförare? Det gör det!
Du har sämre uppsikt runt bilen, svårare att vrida på skallen samt svårigheter att manövrera fordonet i form av växla och blinka.
Jag kör mycket bil i tjänsten och handsfree vore otänkbart, men några gånger har det hänt att tekniken inte funkat och man hållt luren i handen och det gör en till sämre bilförare.
Så när man sitter bakom ratten så skall man köra bil, inget annat.

#1
Jes
2010-07-17 12:42

Ironi kan ibland vara svårt.
Nåväl, vår lagstiftning tillåter fordonsföraren, besynnerligt nog bruk av mobiltelefon.
I exempelvis Danmark är det Inte tillåtet ... men sms'andet är mycket vanligt ...

#1
ap
2010-07-17 17:44

Är det även samtalet som stör och inte bara handhavandet? I så fall, ska man förbjuda allt samtalande med sina medpassagerare?

#1
Christer Svensson
2010-07-18 18:53

telefonprat utan händfri är en tickade bomb

#1
Jes
2010-07-18 19:43

Höru, Crister. Hur sms'a med handsfree ?? ;o)

#1
Basse
2010-07-18 21:43

Något fel med det ?? Högsta domstolens stofiler kontaterade ju för drygt ett halvår sedan att det var försvarligt av en bussförare att SMSa när han körde runt 50 passagerare på motorväg. Undrar hur många av stofilerna som har körkort / kör bil ?

#1
Stan
2010-07-18 23:18

Sitter tryggt i min 2,5 tons bil med 14 airbags så jag är inte orolig att nåt ska hända mig....

#1
Kjell-Åke
2010-07-19 21:38

Lika snurrigt som att läsa morgontidningen på väg till jobb vilket även det förekommer. Stan: Det är såna bilar man köper när man inte kan köra bil. Då är man skyddad själv utan att behöva tänka på andra.

#1
S-E S
2010-07-19 23:15

Varför tittar ingen på TV. Bra underhållning mellan Stockholm och Kiruna. Du kör sträckan på sådär 5 DVD.

#1
Urban
2010-07-20 11:03

Frågan var: Har ni NÅGON gång SMS-at när ni kör bil. Men journalister kan alltid vinkla det för större uppmärksamhet = mer lösnummerförsäljning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.