Bild
Nästa artikel

Fordonskoll via sms stängs

Nyheter

Att skicka registreringsnummer via sms för att få reda på vem som äger ett fordon är en populär tjänst. Men från och med juli läggs den ner.Vi Bilägare testar alternativen.

Jag knappar in tre bokstäver och tre siffror på min mobiltelefon. Skicka. Efter ungefär sju sekunder plingar telefonen att jag fått svar. På fyra kompakta textrader ges den informationen jag vill ha.

Succétjänst
Under 2008 skickades ungefär 11,5 miljoner svenska sms till Transportstyrelsen. Textmeddelandena innehöll registreringsnummer. En kort stund efter att de skickats fick avsändarna svar om vem som äger det fordon som bär det aktuella registreringsnumret.

Men från och med 1 juli i år stänger Transportstyrelsen tjänsten.

- Även vi påverkas av den rådande lågkonjunkturen och måste spara in på verksamheten. Vi väljer att spara på det här sättet eftersom vi bedömer att det inte innebär inskränkningar i vår service mot allmänheten. Informationen ur våra register är tillgänglig men genom andra kanaler, säger Birger Höök direktör vid trafikregistret.

Vi Bilägare testar
I fortsättningen är det internet, fax eller telefon som gäller för att få reda på vem som äger ett fordon. Vi Bilägare beslöt sig för att testa metoderna.

Dåligt med information på nätet

Först internettjänsten. Jag knappar in en rimlig webbadress till Transportstyrelsen - det rasslar till och en blå-vit myndighetsliknande hemsida tonas fram. Jag verkar ha kommit rätt.

Med vissa besvär hittar jag en länk som skvallrar om det jag är ute efter. Efter ytterligare ett klick fyller jag i ett registreringsnummer i ett vitt fält. Dessutom är jag tvungen att skriva ut sex ganska svårlästa siffror, så att Transportstyrelsen inte ska drabbas av illvilliga massutskick. Jag trycker på fortsätt.


En lång lista med massor av information dyker upp på skärmen - betydligt mer än när jag skickade sms. Här kan jag hitta allt från typ av kopplingsanordning samt däckdimensioner. Men många viktiga detaljer saknas och det beror på Personuppgiftslagen. Vem som äger fordonet, vilka de tidigare ägarna är, om fordonsskatten är betalad, om fordonet är godkänt vid kontrollbesiktning, är frågor som lämnas obesvarade.

Telefonen är överraskande smidig
För att få reda på dessa uppgifter uppmanas jag att använda telefon eller fax. Jag börjar med telefon. En mekanisk kvinnoröst hälsar mig välkommen och frågar vad jag vill göra. Jag blir lite ställd, men den vänliga, dock aningen själlösa, kvinnan kommer till undsättningen och meddelar att jag ska säga: "ägaruppgifter".

Därefter får jag använda bokstaveringsnamn - du vet, Fabian, Xerxes och Petter och alla de andra. Här går det förvånansvärt smidigt och skepsisen jag tidigare haft från tågbokningar med liknande system kan jag lägga åt sidan. Efter fyra minuter och tolv sekunder lägger jag på, nöjd med informationen jag fått, dock med viss skrivkramp efter att de stressiga anteckningarna.

Trotjänaren levererar
Det tar en stund, närmare 10 minuter, innan faxet kommer fram. Men det gör inte så mycket när informationen är så fullständig som den är här. Medan sms lider av utrymmesbrist, internet av personuppgiftslagar, telefon av att informationen endast fås genom tal, så tågar faxtjänsten förbi och in i mål som den bästa tjänsten rent informationsmässigt.

Men så var det ju den lilla detaljen att faxen är en så pass utrotningshotad apparat som den är.

Sms-tjänsten kommer att saknas
Smidigheten i att bara kunna skicka ett sms går i och med nedstängningen förlorad. Ingen av de andra metoderna kommer i närheten av textmeddelandets effektivitet. Men det finns alternativ, ganska bra sådana, som också bjuder på mer information.

Transportstyrelsen hävdar också att nedstängningen inte är permanent. Myndighetens ambition är att återuppta tjänsten - men då kommer tjänsten att vara avgiftsbelagd.

Då kanske det är läge att lägga pengar på en fax?

Använder du sms-tjänsten? Vad tycker du om att den försvinner? Kommentera!
Fordonskoll

För att få information om fordonsägare efter 1 juli finns tre tjänster:

Internet
Via Transportstyrelsens hemsida kan du få vissa uppgifter, men många ägaruppgifter är sekretessbelagda i och med Personuppgiftslagen.

Transportstyrelsens webbsida

Telefon
Via telefon kan du få de viktigaste uppgifterna, till exempel fordonsägare, om skatten är betald och om fordonet är besiktat.

Ring: 0771 - 14 15 16

Fax
Via telefon kan du få fullständiga uppgifter, till exempel fordonsägare, om skatten är betald och om fordonet är besiktat.

Ring: 0771- 25 25 25

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Janne i Stuna
2009-06-26 15:34

Tråkigt!
-När bilen står och tutar(larmar) går det att få kontakt med ägaren.
-"Idioten" som för förbi dagiset i 80-90 kan jag ringa och be att köra försiktigt.
-Bilen som ser lite skum ut visar sig höra till Rikspolisen.
-MG'ns ägare som jag vill kontakta för ev köp kan jag hitta.
Jag skulle vilja ha en utökad tjänst där man kunde sms'a ägaren direkt. Det vore väl läckert !

#1
Marianne
2009-06-26 15:39

Varför skriver ni att den ska stängas ner?
Ni menar väl att den ska stängas? Skriv det då, och inga onödiga ord.

#1
Olle
2009-06-26 15:39

Med SMS fick man ju reda på vad man ville veta, nämligen ägaren. Tas den bort får man en massa uppgifter av ointressant natur. Det är skit!

#1
OLIRC
2009-06-26 15:41

Varför avgiftsbelägger man inte sms-tjänsten då? För enkel lösning för Transportstyrelsens byråkrater?

#1
Kjell
2009-06-26 15:42

11,5 milj frågor har skickats 2008 till SMS-tjänsten (jag har själv skickat flera stycken). Förstår inte Transportstyrelsen att det finns ett behov?
Man ska inte vara dumsnål.

#1
Lägerleffe
2009-06-26 15:45

Hahaa, jag har min fax kvar. I god kondis åxå. Besiktad och godkänd vid Faxprovningen.

#1
Per
2009-06-26 15:45

Typiskt staten - den mest efterfrågade tjänsten hos Trp-styrelsen dras in ! Borde kanske kollat och kommit fram till att spara på de mindre efterfrågade - hur tänkte dom här?!

#1
Mats i Mantorp
2009-06-26 15:56

SMS är så himla smidigt. Vem bär omkring på en fax ? Kanske man ska skaffa lur med WLAN så man kan utnyttja internet istället. Tyvärr får man ju inte reda på vem som äger fordonet...

#1
ViT
2009-06-26 16:13

Tråkigt att en kul tjänst försvinner. Man kan ju kolla sina bilkunskaper i trafikkön. Sist hade jag rätt på en Citroën Berline -53, men missade en Corvair Cab -64. Typiskt en statlig myndighet att ta bort en populär, folklig tjänst...

#1
Göran
2009-06-26 16:19

Har nog med främlingsavundsjukan att göra. Många är nyfikna att få namnen på ägarna till de lyxbilar de kör omkring med. Inte minst skattemyndigheterna.

#1
BENGAN
2009-06-26 16:21

Det var trist att läsa. Använt den några gångar när det är skumma bilar som kör omkring i skogen där jag bor.

#1
Lägerleffe
2009-06-26 16:21

Säkert Piratpartiet som ligger bakom. Kämpar för den personliga integritetens bevarande (innan dom ens kommit in i Riksdagen):
"Här ska ingen j-l kunna spåra mig genom bilnumret - heller."

#1
Daniel
2009-06-26 16:24

Gud var korkat, den tjänsten är ju kanon!

#1
Jocke Örebro
2009-06-26 17:17

Alla nyfikna kan vara lugna!!
Testa 118118 istället, det kostar en liten slant men man får samma info. Och det går fortare än Transportstyrelsen....

#1
Fredrik
2009-06-26 17:27

Det var olyckligt. Antagligen sparar man inte så mycket pengar på att stänga ner heller.
Själv har jag haft nytta av tjänsten i kombination med Eniro för att kunna kontakta folk som ställt sig på min (betalda) parkeringsplats. Jag har även ringt upp folk som betett sig som idioter i trafiken och skällt ut dem, men det kanske är därför tjänsten försvinner...

#1
Karl
2009-06-26 18:03

Typiskt av en myndighet att stänga ner den bästa tjänst de har och sen säga att den kommer kanske tillbaks som betaltjänst, hoppas Eniro eller nån annan hinner ta marknaden från dem!

#1
Roy
2009-06-26 18:08

Får medge att jag faktiskt aldrig använt tjänsten. Vid de få tillfällen jag velat veta något, så har jag använt webben (vilket alltså är lite onödigt krångligt).
Om jag har behov att SMS:a så behöver jag troligtvis få veta bilens och den nuvarande ägarens identitet och telefonnummer. Det sista borde ju gå att komplettera med automatiskt. Kanske 118118 (som Jocke tipsar om) kan skapa något vettigt.
Janne ger några typiska exempel och VIT ett lite roligare.
Webbtjänsten borde kunna nås smidigare - och varför väsentliga uppgifter måste hemlighållas begriper jag inte, när de ändå så lätt kan nås via fax. Jag antar att vanlig e-post fungerar lika bra som urmodigheten fax - något Fredrik av någon anledning inte testat.

Varför sms-tjänsten läggs ner förstår jag inte. (Observera "läggs ner" alternativt "upphör" eller "stängs" - inte "stängs ner" - som språkkänsliga Marianne mycket riktigt påpekar.)
I min enfald trodde jag att den var helt automatiserad.
Och, som Olirc mycket riktigt påpekar, så kan ju i värsta fall tjänsten avgiftsbeläggas.

#1
Hans-Ove Remnert
2009-06-26 18:11

Rempa.
Nu kan man inte kolla vem som äger bilen som ingen vill betala. 8 ägare på 3mån. Blåst på 177000kr.
Ingen myndighet bryr sig.

#1
Lars Johansson
2009-06-26 18:15

Typiskt. Den snabbaste,smidigaste bästa(?) tjänsten för fordonsuppgifter läggs ner.
Skrota faxtjänsten istället,finns väl inte en vettig människa som har en fax idag?? :-)

#1
Fredrik, webbredaktör
2009-06-26 18:16

Självklart stängs den, men inte upp eller ner.

Angående e-post så erbjuder inte Transportstyrelsen den tjänsten.

#1
Kjell-Åke
2009-06-26 19:17

Fax går ju att konfigurera ganska enkelt i datorn och plocka hem faxmeddelande på detta sätt. Det mesta är i övrigt sagt och behöver inte upprepas. SMS-tjänsten har nog sparat en del böter åt folk som parkerat på annans p-plats eller på annats ätt varit på fel plats. Det är kanske detta som är fel.

#1
Göte
2009-06-26 20:05

Kjell-Åke
Konfigurera datorn hur då? Lyckas inte men har en trasig fax så behovet finns.
SMS-tjänsten var kanon trodde att den var helt datoriserad och inte rode jag den var förknippad med kostnader. Men i dag kostar allt mycket

#1
Challe
2009-06-26 21:56

Typiskt myndighetsresonemang...
"Vi väljer att spara på det här sättet eftersom vi bedömer att det inte innebär inskränkningar i vår service mot allmänheten. Informationen ur våra register är tillgänglig men genom andra kanaler", säger Birger Höök direktör vid trafikregistret.
Mycket märkligt resonemang, tycker jag. Detta är ju den mest använda tjänsten. Lägg en rimlig avgift på den i stället och låt den vara kvar NU

#1
Nicklas
2009-06-26 22:47

Tragiskt verkligen!!! skulle köpa en bil en gång och kollade försäkerhetsskull bilen och den var köpt på kredit vilket gjorde att jag valde bort den bilen i sista sekund....
Men nu får man ingen sista minuten info...

#1
Christer
2009-06-27 00:27

DÅLIGT ! Varför tas allt som folk gillar, och använder så mycket, bort ? Typiskt maktmissbruk av myndigheter.

#1
Peter
2009-06-27 01:41

Fattar inte varför dom ska fortsätta med fax? Det är väl ingen som har en sådan idag så varför inte lägga ned det i stället? Kan man åtminstonde få uppgifterna på mail? Eller är det fortfarande omöjligt fast dom flesta har en e-mail adress idag. Man kan ju ha e-mail i juppinallarna nu för tiden också. Nä skrota fax systemet nu!

#1
Megaforce
2009-06-27 02:08

Tyvärr fungerar inte fax-tjänsten mot jobbets fax. Verkar som den har svårt för vissa av de allra modernaste faxarna.

#1
Eric
2009-06-27 11:02

Populär tjänst, särskilt hos bil- och mctjuvar, tillsammans med Blocket, där en del inte maskerar regnumret.
På sommaren kan man sitta på en parkbänk och leta lämpliga "objekt" på vintern sitter man framför datorn och göra samma sak..

#1
Onehp
2009-06-27 15:24

ang. kostnaden: staten vill ju slippa betala operatören för att skicka sms:t tillbaka, kan ju lätt bli 5 milj. kr eller så...
Kan de inte fixa betaltjänst direkt, då får de ju klirr i kassan och slipper förlora pengar åt privata tjänster (hurra för ekonomin!)

#1
Rikard
2009-06-27 15:38

Jag använder tjänsterna när vi har tävlingar för gatlegala bilar, alltså bilar som ska vara besiktigade, skattade o försäkrade för att få tävla (krav för att tävlingsförsäkringen ska gälla)
Titt som tätt dyker det upp bilar som inte har aktuellt skattemärke, eller som är i sista skattemånaden (då kan ju bilen ha körförbud även fast skattemärket gäller)
Att släpa med en fax ut på ett öde flygfält känns inte så kul.

#1
Håkan
2009-06-27 16:20

Typiskt vägverket-alla ändringar innebär försämringar för konsu-menten.Betalar vi inte tillräckligt för vägskatt,trängselskatt,register-skatt etc?? NÅGOT borde vi få igen förutom usel vägbeläggning,otids-enliga vägar och obefintlig service!

#1
Jag
2009-06-27 17:05

Bra att ett myndighetsmissbruk stängs! Varför skall vemsomhelst kunna få gratisuppgifter om vemsomhelst? Tänk lite längre än näsan räcker. Kanske ni röstade på PP också? Här är nåt för PP att förbjuda...

#1
87:an
2009-06-27 21:41

Vad är en fax ?

#1
nilwes
2009-06-28 10:11

Alliansen kommer snart att radera ut hela sverige från det som är bra.

#1
Nisse H
2009-06-28 15:14

Trist. Har använt den här tjänsten väldigt mycket. Låt det hellre kosta någon krona och håll den kvar öppen. Behovet finns ju uppenbarligen.

#1
Boarne
2009-06-29 14:08

Hur är det med kundservicen, Vägverket? Varför lägga ner en verkligt smidig, fungerande och populär tjänst när man ändå har tänkt ta upp den igen som en betaltjänst? Fax är gårdagens teknik.

#1
Anders
2009-06-30 13:46

Synd att SMS tjänsten inte kommer finnas kvar.
Jag vet åtminstone 4 motorcyklar som återfunnits sedan förbipasserande SMS´at nummret och fått tillbaka att hojen ifråga varit stulen och ringt polisen.
Det jag MEST saknar från transportstyrelsen är möjlighet att få reda på vem som ställt frågor på mitt fordon. Om det blir stulet så torde ju en ägarkoll innan stölden ge polisen en bra början när det gäller exklusivare fordon.

#1
Initierad
2009-07-01 18:36

Det är klart att Transportstyrelsen är medvetna om att tjänsten är populär. De lägger knappast ner tjänsten bara för att de fick lust att göra det. Att tro att det är något partipolitiskt initiativ till detta beslut är ännu mer befängt!Det är ju kostnaden för tjänsten som är ett problem för myndigheten (eftersom den ny är gratis för kunden). Myndigheten får ju betala för alla svars-SMS.
Det många som skrivit kommentarer inte verkar förstå är att en myndighet styrs av lagar och förordningar som reglerar vad myndigheten har rätt att göra. Detta upplägg gör ofta att det tar tid att göra förändringar i tjänsteutbud eller upplägg i hur man tar betalt eller debiterar för tjänster. PUL innebär också begränsningar för vilka integritetskänsliga uppgifter som får lämnas ut via elektroniska medium. Det är därför informationsinnehållet via fax är överlägset det som visas via webben...

#1
Bagarn
2009-07-02 03:26

Synd, jag använder tjänsten väldigt ofta..

#1
Politikers lönehöjning i Sverige och EU
2009-07-03 03:11

Politikers lönehöjning i Sverige och EU skulle utan problem istället kunnat gå till dessa tjänster för service till fotfolket i dessa kristider med massarbetslöshet.
Peace
Magi

#1
Krister
2009-07-04 18:50

Hur många bilar och motorcyklar har inte blivit stulna med hjälp av denna tjänst?
För att inte tala om antalet villainbrott.
Bort med tjänsten.
Sker något olagligt, anmäl regnummret till polisen, sedan får de sköta resten.

#1
HAx
2009-07-07 16:33

Utmärkt tjänst när man är delgivningsman på landet med postlådor i stället för gatuadresser och vill ha snabbt besked om man är vid rätt hus. Betalar gärna transportstyrelsens 50 öring för SMS-svaret.

#1
Pierre
2009-08-24 02:18

Det var väl väntat!! så fort det finns en bra funktion som kan användas av svennsson så kommer storebror och stänger ner den.. mycke vill ha mer,maktmissbrukare!
betalar vi inte tillräckligt med skatt????
fast iof... klart dom ska spara in pengar så dom kan köpa nya fläshiga bilar för 1.2miljoners klassen!!! fetknopparna måste ju åka bekvämt till och från jobbet... FÖR VÅRA HÅRT TJÄNADE PENGAR!!! Vi skulle behöva en ny Robin Hood i det här landet!!! JAG BITTER??? NEJ JAG ÄR BARA JÄVLIGT FÖRBANNAD!!!

#1
Bounty-hunter
2009-11-23 08:52

Jag räddade tre bilägare undan reparationer på egen bekostnad, genom att "ange" dem som körde på och orsakade skador på deras parkerade fordon, för att sedan smita. Dessutom fick jag "hittelön"!

#2
Jens Släckskog
2011-01-07 17:39

Angående fax:
1) Som redan sagt så finns det gott om faxtjänster på nätet.
2) Det finns fax i alla datorer som har ett modem.
3) Många skrivare har idag inbyggd fax.
Anledningen till att myndigheten använder fax är att det (i dagens läge något mårkligt men ändå) räknas som ett juridiskt giltigt dokument, vilket e-post inte är.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.