Nästa artikel
Sverige nobbar förbud mot mobil i bil
Nyheter

Sverige nobbar förbud mot mobil i bil

Publicerad 14 september 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Sverige är det enda landet i Europa som tillåter mobilprat vid ratten utan handsfree. Trots kritik vill regeringen inte införa ett förbud.
Europas samtliga länder - förutom Sverige - har infört förbud mot att prata i mobiltelefon utan handsfree under körning.

Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, är förvånade över Sveriges motstånd.

- Det är olämpligt och regeringen borde tänka om, säger Antonio Avenoso, chef för ETSC, till TT.

"Inte beredd att gå så långt"
Infrastrukturminister Åsa Torstensson menar dock att det inte finns bevis på riskskillnader mellan handhållen mobiltelefon och handsfree.

Däremot står det klart att själva samtalet ökar reaktionstiderna i trafiken.

- Då måste man förbjuda hela momentet med telefonsamtal och jag är inte beredd att gå så långt, säger Åsa Torstensson.

"Långt efter"
Samtidigt kräver Motormännen att mobiltelefon utan handsfree i bilen ska förbjudas.

- Vi ligger långt efter. Att Albanien blev det näst sista landet som förbjöd mobil vid ratten säger kanske något, säger Maria Spetz, vd för Motormännen.

Enligt Motormännen orsakar användandet av mobiltelefon under körning mellan 10 och 20 dödsoffer i trafiken varje år.

Men infrastrukturministern håller fast vid sin åsikt.

- Jag vill inte peka ut ett enskilt tekniskt hjälpmedel och lagstifta om det. Vi har redan en lag som kräver att föraren kör trafiksäkert. Det räcker, säger Åsa Torstensson.

Diskutera: Borde mobilprat utan handsfree förbjudas?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2010-09-14 12:12
Patrik (ej verifierad)

Svårt att se att enbart ett införande av mobilprat skall förbjudas, samtalet i sig vill man inte förbjuda och skulle så vara fallet skall även samtal i bilenmed passagerare förbjudas, lyssnande på musik kan ge samma effekter, att skala en banan pratas det aldrig om, äta ett äpple eller godis, hamburgare, korv dricka dricka, kaffe, förbjud alltihop vetja. Förbjud definitvt att läsa tidningar, pilla med handdator/dator och massor av andra saker som folk håller på med som är allvarligare än att hålla i en telefon när man kör bil.

#2 • 2010-09-14 12:53
Jägaren (ej verifierad)

PATRIK: Att sitta med ena handen uppbunden till mobiltelefonen SAMTIDIGT som man är försjunken i ett samtal ÄR OCH FÖRBLIR det enskilt allvarligaste hotet mot ett säkert framförande av en bil. Ditt exempel om samtal med passagerare är uselt eftersom föraren fortfarande har båda händerna tillgängliga och precis när som helst kan avryta pratet om situationen så kräver.
Dina övriga exempel om ätande och pillande med handdator är så självklara saker som man INTE gör när man kör att jag förvånas över att du ens tar upp de exemplen. Föraren av en bil hade redan innan mobiltelefonen äntrade scenen tillräckligt många saker att hålla reda på. Att då tillåta ytterligare uppmärksamhetskrävande och handlingsinskränkande moment är bara så fel. Mobiltelefonen skall bort bakom ratten. Punkt slut.

#3 • 2010-09-14 12:53
Petter_P (ej verifierad)

Re: PATRIK
Samma undersökningar som Torstensson så vettigt stöder sig på visar faktiskt att det är skillnad på mobilprat och samtal med passagerare. Passagerare betraktar nämligen oftast vad som händer på vägen de med. Uppstår en svårt situation slutar passageraren att prata och koncentrerar sig, precis som föraren, på trafiken. Motparten i mobilsamtalet fortsätter dock att kräva uppmärksamhet vad som än händer. Bra att Sverige står upp mot motorlobbyns ovetenskaplighet - som enda land i Europa.

#4 • 2010-09-14 13:00
Roy (ej verifierad)

Patrik, mobilpratande bakom ratten är så vanligt att det måste betraktas som en farsot för sig. Du kan räkna upp massor med dumheter som dessvärre också förekommer bakom ratten - men inte i samma utsträckning. Händer det något när du läser en tidning eller använder laptopen så blir du naturligtvis dömd för vårdslöshet i rafik - om det går att bevis, vill säga. Det är inte så att alla dumheter du räknar upp är tillåtna, men mobiltelefonpratandet är, som sagt, så utbrett.
Du kan knappast ha undgått att hamna bakom en svajigt framförd bil som är seg i manövrerna. Delvis beror det på att föraren prioriterar samtalet före trafiken (en attityd som måste och går att arbeta bort) men mest på att föraren inte kan manövrera bilen så bra med ena handen upptagen av telefonen.

#5 • 2010-09-14 13:39
jan (ej verifierad)

Finns väl mycket som stör i en bil idag.Reklam via radiodisplayen gps som helt klart tar bort blicken från vägen ,pratglada medpassagerare m,m.Brukar väl inte hålla med denna regering i mycket men i denna fråga står jag på deras sida

#6 • 2010-09-14 14:14
SN (ej verifierad)

Håller med Åsa.
Man kan inte detalj-lagstifta mot alla former av dåligt omdöme. Det finns ju redan tidigare rubriken 'vårdslöshet'. Använd det när så är tillämpligt.

#7 • 2010-09-14 14:18
SLAM (ej verifierad)

Jag har varit med om två påkörnings olyckor bakifrån en med många inblandade och med allvarliga konsekvenser i båda fallen har rökning varit orsak!
Enligt polisen vid olyckan en vanlig orsak!
Varför har inte förbud mot rökning under bilkörning som är ett mycket äldre problem diskuterats?

#8 • 2010-09-14 14:57
Maltdryck (ej verifierad)

Håller med Patrik och SN.

#9 • 2010-09-14 15:02
Jörgen Berglund (ej verifierad)

Så länge som ministrar som Åsa Torstensson låter sig styras av sitt eget dåliga omdöme får vi finna oss i att vara i strykklassen. Det här gäller ju tyvärr inte bara i detta fall. Mänskliga fri och rättigheter är vi också bland de sämsta på bland de medlemsländer som skrivit under deklarationerna och ratificerat dem. Svenska regering nekar hårdnackat till att fullfölja med det de förbundit sig att göra. Nämligen att implementera konventionerna i lagstiftningen.
Sedan hör väl till saken att varje regering skall ha ett riktigt nöt att skälla på. Då framstår de övriga som nästan vettiga.

#a • 2010-09-14 15:02
Lennart (ej verifierad)

Det är ett impopulärt beslut, alltså beslutet kommer i början an oktober så att det inte stär valrörelsen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.