Bild
Nästa artikel

Sverige nobbar förbud mot mobil i bil

Nyheter

Sverige är det enda landet i Europa som tillåter mobilprat vid ratten utan handsfree. Trots kritik vill regeringen inte införa ett förbud.

Europas samtliga länder - förutom Sverige - har infört förbud mot att prata i mobiltelefon utan handsfree under körning.

Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, är förvånade över Sveriges motstånd.

- Det är olämpligt och regeringen borde tänka om, säger Antonio Avenoso, chef för ETSC, till TT.

"Inte beredd att gå så långt"
Infrastrukturminister Åsa Torstensson menar dock att det inte finns bevis på riskskillnader mellan handhållen mobiltelefon och handsfree.

Däremot står det klart att själva samtalet ökar reaktionstiderna i trafiken.

- Då måste man förbjuda hela momentet med telefonsamtal och jag är inte beredd att gå så långt, säger Åsa Torstensson.

"Långt efter"
Samtidigt kräver Motormännen att mobiltelefon utan handsfree i bilen ska förbjudas.

- Vi ligger långt efter. Att Albanien blev det näst sista landet som förbjöd mobil vid ratten säger kanske något, säger Maria Spetz, vd för Motormännen.

Enligt Motormännen orsakar användandet av mobiltelefon under körning mellan 10 och 20 dödsoffer i trafiken varje år.

Men infrastrukturministern håller fast vid sin åsikt.

- Jag vill inte peka ut ett enskilt tekniskt hjälpmedel och lagstifta om det. Vi har redan en lag som kräver att föraren kör trafiksäkert. Det räcker, säger Åsa Torstensson.

Diskutera: Borde mobilprat utan handsfree förbjudas?
Taggar: Nyheter
Sverige nobbar förbud mot mobil i bil

Kommentarer

#1
Patrik
2010-09-14 12:12

Svårt att se att enbart ett införande av mobilprat skall förbjudas, samtalet i sig vill man inte förbjuda och skulle så vara fallet skall även samtal i bilenmed passagerare förbjudas, lyssnande på musik kan ge samma effekter, att skala en banan pratas det aldrig om, äta ett äpple eller godis, hamburgare, korv dricka dricka, kaffe, förbjud alltihop vetja. Förbjud definitvt att läsa tidningar, pilla med handdator/dator och massor av andra saker som folk håller på med som är allvarligare än att hålla i en telefon när man kör bil.

#1
Jägaren
2010-09-14 12:53

PATRIK: Att sitta med ena handen uppbunden till mobiltelefonen SAMTIDIGT som man är försjunken i ett samtal ÄR OCH FÖRBLIR det enskilt allvarligaste hotet mot ett säkert framförande av en bil. Ditt exempel om samtal med passagerare är uselt eftersom föraren fortfarande har båda händerna tillgängliga och precis när som helst kan avryta pratet om situationen så kräver.
Dina övriga exempel om ätande och pillande med handdator är så självklara saker som man INTE gör när man kör att jag förvånas över att du ens tar upp de exemplen. Föraren av en bil hade redan innan mobiltelefonen äntrade scenen tillräckligt många saker att hålla reda på. Att då tillåta ytterligare uppmärksamhetskrävande och handlingsinskränkande moment är bara så fel. Mobiltelefonen skall bort bakom ratten. Punkt slut.

#1
Petter_P
2010-09-14 12:53

Re: PATRIK
Samma undersökningar som Torstensson så vettigt stöder sig på visar faktiskt att det är skillnad på mobilprat och samtal med passagerare. Passagerare betraktar nämligen oftast vad som händer på vägen de med. Uppstår en svårt situation slutar passageraren att prata och koncentrerar sig, precis som föraren, på trafiken. Motparten i mobilsamtalet fortsätter dock att kräva uppmärksamhet vad som än händer. Bra att Sverige står upp mot motorlobbyns ovetenskaplighet - som enda land i Europa.

#1
Roy
2010-09-14 13:00

Patrik, mobilpratande bakom ratten är så vanligt att det måste betraktas som en farsot för sig. Du kan räkna upp massor med dumheter som dessvärre också förekommer bakom ratten - men inte i samma utsträckning. Händer det något när du läser en tidning eller använder laptopen så blir du naturligtvis dömd för vårdslöshet i rafik - om det går att bevis, vill säga. Det är inte så att alla dumheter du räknar upp är tillåtna, men mobiltelefonpratandet är, som sagt, så utbrett.
Du kan knappast ha undgått att hamna bakom en svajigt framförd bil som är seg i manövrerna. Delvis beror det på att föraren prioriterar samtalet före trafiken (en attityd som måste och går att arbeta bort) men mest på att föraren inte kan manövrera bilen så bra med ena handen upptagen av telefonen.

#1
jan
2010-09-14 13:39

Finns väl mycket som stör i en bil idag.Reklam via radiodisplayen gps som helt klart tar bort blicken från vägen ,pratglada medpassagerare m,m.Brukar väl inte hålla med denna regering i mycket men i denna fråga står jag på deras sida

#1
SN
2010-09-14 14:14

Håller med Åsa.
Man kan inte detalj-lagstifta mot alla former av dåligt omdöme. Det finns ju redan tidigare rubriken 'vårdslöshet'. Använd det när så är tillämpligt.

#1
SLAM
2010-09-14 14:18

Jag har varit med om två påkörnings olyckor bakifrån en med många inblandade och med allvarliga konsekvenser i båda fallen har rökning varit orsak!
Enligt polisen vid olyckan en vanlig orsak!
Varför har inte förbud mot rökning under bilkörning som är ett mycket äldre problem diskuterats?

#1
Maltdryck
2010-09-14 14:57

Håller med Patrik och SN.

#1
Jörgen Berglund
2010-09-14 15:02

Så länge som ministrar som Åsa Torstensson låter sig styras av sitt eget dåliga omdöme får vi finna oss i att vara i strykklassen. Det här gäller ju tyvärr inte bara i detta fall. Mänskliga fri och rättigheter är vi också bland de sämsta på bland de medlemsländer som skrivit under deklarationerna och ratificerat dem. Svenska regering nekar hårdnackat till att fullfölja med det de förbundit sig att göra. Nämligen att implementera konventionerna i lagstiftningen.
Sedan hör väl till saken att varje regering skall ha ett riktigt nöt att skälla på. Då framstår de övriga som nästan vettiga.

#1
Lennart
2010-09-14 15:02

Det är ett impopulärt beslut, alltså beslutet kommer i början an oktober så att det inte stär valrörelsen.

#1
Sigge
2010-09-14 15:21

Vad hindrar egna fria viljan? Upplever du det som ett problem använd handsfri. Ska vi lagstifta om cykelhjälm också när vi ändå är i gång? Låt var och en avgöra vad man anser vara lämpligt. Rösta på Ohly så får ni säkert massa nya lagar och regler!

#1
Tommy
2010-09-14 15:22

Hur många undersökningar ska visa att det INTE är själva mobiltelefonen, utan samtalet som sådant, som tar uppmärksamheten från tarfiken, innan ni gnällskallar fattar det. Det är alltså i princip ingen skillnad på handsfree eller inte!
SMS ska vi inte ens tala om.

#1
Patte
2010-09-14 15:34

Bra sagt Jägarn,håller med fullständigt. Med mobilförbudet kommer även lösningen för dårarna som smsar under körningen !

#1
Jörgen Berglund
2010-09-14 16:02

Hej Tommy!
Kan du ange var jag finner dessa undersökningar som du hänvisar till? Hoppas att det inte är samma diffusa som Åsa Torstensson hänvisar till.
En sak till! Självklart vet vi bättre i Sverige än i övriga världen!

#1
SN
2010-09-14 16:10

Bara för att det formellt inte finns ett förbud, så betyder ju det inte att det alltid är tillåtet för det!
Många av fallen det berättas om är ju 'vårdslöshet' och bör tas den vägen. (på samma sätt som andra olämpliga handlingar som bilförare gör).

#1
Leif
2010-09-14 16:34

Folk talar i telefon oberoende av förbudet. Se hur det är i grannländerna. Alla talar där oberoende av förbudet. Förbudet orsakar mera stress än nytta. Saklig information ger betydligt bättre resultat.

#1
Patrik
2010-09-14 17:08

Jägarn, jag har sett hundratals lastbilschaffisar vingla på vägen, tror du de höll i en mobiltelefon?
Nope, de pillade med en GPS. Att du förringar de andra sakerna jag tog upp som att läsa tidning, äta banan, hamburgare osv, visar ju på hur lite du ser i trafiken vad andra gör. Förbjud användande av GPS också på en gång. Lagstadga om automat på alla bilar då du släpper handen för att växla eller inte ens håller båda händerna på ratten, justerar värmen i bilen, stolen, och en massa annat, du blir dömd för vårdslöshet om du kan bevisa det, det blir man även om du pillat med telefonen och det går att bevisa att det är orsak till olyckan.
Samtal med passagerare har vi flera olika undersökningar på, några visar på inga skillnader, andra på att vardera drar mer uppmärksamhet från trafiken. Dessutom trodde jag inte att ni telfonförbudsivrare tittade med öronen. Hör ni om en bil närmar sig framför er hastigt? Skulle inte tro det. Prat med passagerare innebär ofta att man rör på händerna, man tittar på sina medpassagerare, vid sidan och i backspegeln, vilket tar bort koncentrationen mer från vägen än att hålla i telefonen och att prata med någon i telefon. Händer något kan man släppa telefonen precis som man kan släppa en banan eller dricka.
Jag vet de som har och jag har sett dem komma på vägen, sminkandes, rakandes med rakapparat, borsta håret sitta och röka som är oerhört vanligt fortfarande, ta av sig jackan, pilla med GPSen, stereon, vanliga orsaker till olyckor var för sig. men ingen vill ta up det och sådana som du Jägaren kallar det för patetiskt när man tar upp även de problemen. Mötte en kvinna som satt med handlederna på överdelen av ratten i handen hade hon just en banan, och gissa om hon vinglade. Jag ringer själv ibland, men jag sitter ju inte o glor ner i knät precis när jag ringer, jag håller telefonen i ena handen rakt framför mig i siktfältet, då ser jag siffrorna lika bra som man ser annat framför sig. Dessutom om man sköter det på ett bra och ansvarsfullt sätt så är riskerna mkt små. Man måste ju inte sitta o leta efter ett nummer mitt i rusningstrafiken, samtidigt inte hålla avstånd, vilket man måste oavsett och som är vanligare än vad jag ser folk som pratar i telefonen och vinglar på vägen.
Men visst förbjud det, inte för att jag bryr mig om jag får eller inte får prata i telefonen när jag kör, jag kan stanna som jag oftast gör när jag ringer upp, sedan kan jag köra vidare med full kontroll.
Så kan jag börja lobba för fler förbud i bilen, för vi måste ju arbeta vidare eller är det slut där sedan? Tror du att det är slut där Jägarn? Eller kommer nästa o nästa o nästa sak sedan?.
Nej att du anser det patetiskt att jag tar upp andra saker visar ju på att du helt plötsligt hamnar i saker som du kanske gör när du kör bil. Du kanske sitter o glor efter älgar o rådjur utmed vägarna, dessa och åkertittande bönder har jag sett så det räcker för att våga säga att de är livsfarliga i trafiken.
Sedan tycker jag det är underligt att vi måste ha lagar på lagar på lagar. Är man vårdslös i trafiken vilket man kan vara om man vinglar, speciellt om andra trafikanter "mötande" får väja för en, eller rom man ligger för nära framförvarande bil osv, så får polisen ta det som vårdslöshet i trafik, oavsett om du pratat i telefon, tittat på hastighetsmätaren för länge eller vad det nu än beror på. och hur ska lagen kunna hindra det? kommer olyckorna minska tror ni? Och hur ska polisen bevisa att du höll i telefonen, även om samtal förekommit, jag har högtalare på min telefon.
Vad är det som gör handsfree bättre? Kan du trycka in siffrorna med den eller? Få handsfree funkar bra med taluppringning så det blir oftast att man slår numret eller bläddrar i telefonlistan i alla fall. GPSer pillas det nog så ofta på, kanske du själv sitter o tittar på displayen och kör i tät trafik?
Alla andra beskrivna saker är vanligt förekommande och således inte patetiska.

#1
tobbe
2010-09-14 18:30

Valtaktik, vill inte stöta sig.
Man kan hoppas att blir lag efter valet

#1
Jägaren
2010-09-14 19:52

PATRIK: Läs igen och läs rätt. Jag förringade inte ätande och pillande med handdator. Jag skrev att det är exempel på beteenden som man självklart INTE skall ha för sig när man kör bil.
--
Ja, jag sitter och tittar efter älgar och rådjur utmed vägarna - jag vill inte krocka med dem.
--
Att pilla på GPS:en är inte bra under körning, men i de flesta fallen knappar man in ett resmål en gång och sedan sköter apparaten resten under de återstående 18 milen. Inmatningen av resmålet sker lämpligast vid stillastående.
--
Däremot är vissa personer ständigt upptagna med mobilen: Ringer man inte blir man uppringd. Sker inget av detta rullar SMS:en på som värsta vårfloden: Läsa och skriva (naturligtvis under körning).
--
Handsfree är inte helt bra, men ett toalförbud mot telefon i bilarna är för sent. Kompromissen får bli att handhållen mobil skall förbjudas under körning.

#1
Lasse Å
2010-09-14 20:28

Vi kom 10 år efter med katalysator.Vi började åka diesel 10 år efter södra europa. Så vi väntar tålmodigt på ett förbud i mobilprat L Å

#1
Roy
2010-09-14 21:05

Naturligtvis ligger det mycket i Patriks långa, frustrerade harang. Det finns oerhört mycket som man absolut inte ska ägna sig åt under bilkörning och definitivt inte vid möten, omkörningar, kökörning, skymd sikt med flera situationer som ju faktiskt kräver full uppmärksamhet. Det mesta som räknas upp borde vara fullkomliga självklarheter för varje tänkande människa. Alltså återkommer jag till min käpphäst: Allt handlar om attityder. Attityder innefattar förnuftiga prioriteringar. inget samtal, oavsett hur det förs, får vara viktigare än trafiken. Man väljer rätt tillfälle att byta radiokanal - och det är inte när något ogillat radioinslag hörs, utan när trafiksituationen är lugn och överblickbar. Cigaretter tänder man inte alls. Att raka sig med blicken in i den omvinklade backspegeln fattar rimligen den absoluta majoriteten att man aldrig någonsin gör under körning. Så här kan man hålla på och räkna upp idiotiska företeelser som ingen reflekterande individ någonsin skule göra, men somliga ändå gör. Attityder var ordet!
Allt som går att bruka går också att missbruka - t ex GPS. (Attityder igen.) Tänk alternativet. hur var det förr? Uppvecklande av bensinmackskartor med ett antal felkörningar att rätta till under alltmer hysterisk atmosfär. GPS är nog inte så dumt... Rätt använd.

Jägaren ger för övrigt ett sansat genmäle på Patriks harang.

#1
Patrik
2010-09-14 21:06

Jägaren du kör lastbil ofta eller? Inte kör godsbilarna runt i 18 mil i stöten. Har sett dess både på jobb och i trafik, och de pillar på gpsen ofta, de hinner inte pilla in det innan de åker utan sköter det under resans gång. men även andra som kör längre sträckor pillar på gpsen. men du vill inte förbjuda det utan bara om man pillar med telefonen.
Fortfarande har polisen rätt att åberopa vårdslöshet i trafik oavsett om jag pillar på handdatorn, gpsen, telefonen, stereon, barnet och dess napp o flaska i barnstolen i baksätet, kammar, sminkar, rakar sig och allt det andra jag skrev om du uppträder på ett vårdslöst sätt i trafiken.
Att ha handsfree minskar inte pillandet på telefonen som sitter i en hållare bredvid ratten.
Jag har svårt att:
1 se att lagen får effekt. Man kan alltid säga att det var en mp3-spelare, gps eller något annat polisen eventuellt såg.
2 få skulle följa den lagen, och det beroende på att polisen inte har resurser att kontrollera det.
3 vi ska inte behöva lagar som är en lag i lagen, där det redan finns utrymme för polis att agera vid ett felaktigt beteende, vilket man har om man vinglar på vägarna som ni beskriver, eller missar framförvarande trafik.
4 vart drar vi gränsen, handsfree löst i bilen som min ofta är placerad i mittarmstödet och med bluetooth. eller i en hållare, eller liggandes i fickan. i hållaren kan jag trycka på den, polisen kan påstå att jag pillade på telefonen när jag i själva verket justerade värmen i bilen. de kan sitta i hållare så till hands så det kan misstolkas. Godtycklighet ligger nära till hands. vid en olycka har man svårt att påvisa att det är beroende på att man handskats med telefonen som är orsak till olyckan. Med fler passagerare, som ibland när vi åker längre ringer min fru upp åt mig. Alltså kan man inte bara titta på om samtal förekommit. eftersom det är helt lagligt att flytta händerna från ratten kan ingen hellre hindra att man tar emot samtal genom att trycka på svaraknappen, det klarar jag utan att ens se telefonen. Ska man bli åtalad för vårdslöshet då med? uppenbart oavsett om man kör på någon bakifrån så beror det på att man hållit fel avstånd inget annat. Och det har inte med att göra om man pratar i telefonen att göra. håller man avstånd anpassar hastighet efter situationen precis som när det är halt ute, har man fördelarna på sin sida oavsett vad som händer.
Ja och som sagt du sa att det var patetiskt att dra upp alla de andra sakerna, därför anser jag att du förringar de sakerna, men du har tydligt svängt och tar starkt avstånd från att dessa saker får göras när man kör bil. att slå in ett nummer på telefonen med telefonen hållandes i en hand framme på ratten så att man ser trafiken normalt torde vara tusen gånger säkrare än att sitta och pilla på radion och försöka hitta en ny kanal, ändra på värmen på klimatanläggningen tar bort uppmärksamheten ganska mkt. givetvis beroende hur allt är placerat och hur väl man kan sin bil. Men som sagt det är som jag säger det beror på vilken person det är, vissa kanske inte borde ha körkort alls som de kör, man undrar ofta hur vissa fått körkortet överhuvudtaget.

#1
Patrik
2010-09-14 21:24

Jörgen Berglund, nej vi vet inte bättre än övriga världen, men i övriga världen funkar det ju uppenbart inte i alla fall.
I övriga världen finns inte alltid möjlighet att döma för vårdslöshet.
Att alla andra gör en sak betyder inte att det är det rätta. Det kan mkt väl bli ändringar igen, det vet ingen idag.
Kan tillägga att de stora skärmar som idag byggs in i bilar, med dvd-funktion, eller bilstereos med dito, kommer ju inte bli ett problem i framtiden. Har sett de som sitter o tittar på film när de kör bil och även hört en del uttala sig om att det är ju bra att kunna göra. Som sagt det handlar mer om attityder. Kör alla nyktra bara för att lagen säger nej? Har antalet olyckor pga alkohol och andra droger minskat? Nej! Finns det inte betydligt fler orsaker att arbeta på rena insatser mot sådana saker som de som beter sig vårdslöst.
Och att arbeta mer preventivt mot alla sådana beteenden i trafiken.
Det är också det som har gett oss i Sverige ett försprång i att få ned antalet olyckor, antalet dödade, och skadade i trafiken. Alltså är inte förbud efter förbud det som ger resultat i verkligheten.
Det handlar om och om igen om attityder som ROY trycker hårt på. och jag bara kan hålla med om.

#1
Jägaren
2010-09-14 22:17

PATRIK: Du raljerar utan sans.

#1
Stefan
2010-09-14 22:22

Bra att jag blev påmind igenom Infrastrukturminister Åsa Torstensson vettlösa inställning gällande säker bilkörning. De är inga större skillnader mellan partierna men jag retar mig rejält på Åsas naiva inställning trots den position hon har/dags att hon byts ut. Undrar hur hon skulle resonera om någon till henne nära anhörig skulle bli påkörd pga mobiltelefoni i bil

#1
NONNO
2010-09-15 04:13

Detta tyder bara på att nuvarande regering saknar sunt förnuft. Precis som allt för många bilister.

#1
Tommy
2010-09-15 09:47

Vägverket gjorde en undersökning för flera år sedan, som det talades om mycket på radion då. Det är samtalet som distraherar, inte själva telefonen. Det bör varje tänkande trafikant kunna skriva under på. Jag har själv två bilar, en med bluetooth och en utan. Blir jag uppringd under körning så är skillnaden minimal mellan dessa. Det kommer säkert att bli ett förbud snart men som många förstår så är det ett slag i luften som inte kommer att påverka olycksstatistiken ett dugg! Det finns andra , värre felbeteenden som hellre skulle prioriteras.

#1
Rålle
2010-09-15 12:10

Skönt att se att det finns kloka människor även på dessa forum, (Patrik m fl.), som har förmågan att tänka själva och inte alltid stämmer in i vad som för tillfället är politiskt korrekt. Ska vi förbjuda mobilprat så måste ju vi i konsekvensens namn också bannlysa alla andra tänkbara distraktioner man som bilförare kan utsättas för. Undrar vad ni förbudsivrare (och den patetiska clownlobbyn i Motormännen), vill förbjuda nästa gång: Samtal med föraren, att lyssna på bilstereon, använda GPSn?
Fram för fler poliser ute på vägarna och bort med alla odugliga förare istället, (mobilpratande eller inte). Då vinner trafiksäkerheten något på riktigt.

#1
pg
2010-09-15 22:44

Visst händer det att man kommer ikapp någon som inte kan köra och prata i mobil samtidigt. Jag har dock trots mellan 4000 och 5000 mil per år aldrig sett någon direkt farlig manöver. Däremot många som "tappar farten, kör krokigt etc" men som skärper till sig när det gäller.
Givetvis vore tingande lag omhandsfri att föredra, för det är ju inte bara att ingföra lagar. Bevisbördan ligger ju på den polis som stoppar. Dessutom är det ett för lindrigt brott, för att polisen ska få tillgång till samtalslistor, vilket nog kommer att krävas för att få någon fälld.
Alltså är ett förbud enbart löjligt och förnedrande för myndighetn. Ingen har hitintills blivit fälld vid en vanlig poliskontroll nere på kontinenten. Däremot vid inträffade olyckor.

#1
emma johansson
2010-09-16 12:38

It has become more and more common to use phones while you are driving. I think that people have to think more about the consequences and not just on their selves. And I think that using phones while driving should be banned completely.
Firstly it can disturb you and your concentration. Your thoughts are somewhere else and you can't be 100 % focused on your driving. Although I understand that people can get important calls sometimes but is it worth to risk your life and maybe someone else's? You always have some time to take a break on a parking or on the side of the road to take a call if you need it.
Secondly if something happens further down the road and you have to react fast you do not have the same reaction capability, and maybe just that one second you need to take your hand from your ear to the steering wheel can make you in the next second dead.
Studies have shown that it gets more accidents with people that uses phone while they drive a car, because

#1
Pär
2010-09-16 21:12

Åse Torstensson är förhoppningvis det sista hindret för en behövlig lag mot användande av mobil utan handsfree! Jag drar efter att ha insett Åsas naiva inställning i frågan, slutsatsen att hon inget körkort har och att hon åker sällan bil!

#1
Albin
2010-09-16 21:27

Hoppas att ett kommade förbud även kommer gälla förare av tunga fordon!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.