Bild
Nästa artikel
Reportage

Lasermännen jagar fartsyndare

Publicerad 27 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Trafikpolisen i Sörmland är känd av trafikanter i hela landet för att vara ovanligt alert med hastighetskontroller. Vi Bilägare följde med polisen i Nyköping på jakten efter fortkörare på E4 en sommardag.
Vackra vyer men horder av sällsynt aggressiva cyklister ger dig aldrig tid att njuta av utsikten. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2010-07-27 11:51
Stefan Johansson (ej verifierad)

Polisen förtjänar all kritik de får. Inte för att de vill få ner hastigheterna och fånga mer dolda lagbrott, utan att de verkligen stannar bilar som håller låga hastigheter (116, 119 resp 125km/h).
Detta sänder definitivt fel budskap till de mängder trafikanter som håller ett säkert om än aningens olagligt trafiktempo på vår största motorväg.

#2 • 2010-07-27 12:03
Johan L (ej verifierad)

Stefan:
Vad är det för fel budskap med att: "du bryter mot lagen och att du beivras för detta"?
Vems uppgift tycker du det är att bedöma vilka brott som inte ska beivras?

#3 • 2010-07-27 12:24
Tommy (ej verifierad)

Mycket bra av polisen. Utan poliser hade farten varit mycket högre med fler och värre olyckor. Dess utom bidrar polisen till ett jämnare tempo. Där med mer komfortabelt att köra för alla. Även orutinerade och gamla ska trivas på vägarna.

#4 • 2010-07-27 12:59
Stefan Johansson (ej verifierad)

Johan L:
Självklart ligger beslutet hos politiker, och i slutändan polisen att efterhålla lagarna. Men att 110km/h är en föråldrat låg hastighet på många E4-partier i södra Sverige är inget nytt, se bara på snitthastigheten hos majoriteten av förare. Att bötfälla trafikfarligt beteende borde vara polisens primära uppgift, inte agera paragrafryttare och bötfälla en relativt marginell hastighetsöverträdelse (min och mångas åsikt att tex 125km/h inte anses som trafikfarligt i sig).

#5 • 2010-07-27 13:03
MattiasD (ej verifierad)

Johan L, nej snarare borde europa införa diesel mk1 och vi i sverige måste sluta att subventionera diesel. Biodrivmedel måste ha stöd då fossila bränslena är för billiga. Att lägga skatt på etanol skulle bara gynna dieselbilar och det är ingen utveckling vi vill ha. En vacker dag sinar oljan så pass mycket att det blir för dyrt att köra en bil på bensin eller diesel och då kan subvention för biobränslen tas bort. Men omställningen måste göras påbörjas nu.

#6 • 2010-07-27 13:38
Håkan (ej verifierad)

Ja.. oj va bra att sätta dit folk för några kilometer hit eller dit.. suck. varför inte göra som i Tyskland? konsentrera på sånt som är farligt, avståndet mellan bilar mm. Jag skäms över Sverige.. Vi har säkert de hårdaste körkortstesterna i världen men ändå kan inte svensken köra bil... backspegel? den är väl för att sminka sig.. vänsterfil? det är väl allas rätt att ligga och blockera?? stå på fullgas och blockera när man tycker att här ska den f-n som ligger bakom inte köra om (vårdslöshet i trafik), svensken tycker sig ha sin fulla rätt att ligga i 70-80 på fina 90 vägar och blockera trafiken, för att sen tuta och blinka när han blir omkörd..och listan kan göras lång... jag har nyss kommit hem från en härlig Tysklands resa. Ett land där de kan köra bil!!

#7 • 2010-07-27 13:59
Glenn (ej verifierad)

Dagens lagstadgade hastigheter har sin grund i 50-60 talet med dåtidens bilteknik samt körvana. Åker nu på många mil vägsträckor där 80km/h blivit lagstagdad fart och tar mig för pannan.Jag kan helt enkelt inte förstå detta och kör således inte i 80 utan i högre fart väl medveten om att kunna åka fast. När man uppfattar en lag som orimlig så skiter många helt enkelt i lagen. Att stå med laserpistol på vissa vägsträckor där olycksstatistiken helt klart visar sitt tydliga språk accepteras men sätter man kontroller för att fylla ut sin arbetstid å dra in pengar åt staten så faller mitt förtroende drastiskt för polisen. Det finns så många ouppklarade brott att suga tag i att man borde skämmas som polis att stjäla pengar av vanligt folk -lapplisepoliser. Vågar påstå att den absoluta majoriteten bilägare kör mycket bra bil emedan dom med mindre körvana också skall respekteras. VV har moralisk rätt men jag saknar den pragmatiska inställningen -men en myndighet uppbackad av riksdagen går ej att slåss emot oavsett hur många tokbeslut man tar. Kör konstant för fort men respekterar alla andra (BMW ägare med 140000 mil bakom ratten -retar väl alltid någon).

#8 • 2010-07-27 14:03
Jägaren (ej verifierad)

Jag instämmer med flera här: Det är för j-vligt att sätta dit folk som kör i 116 km/h på en motorväg samtidigt som andra beteenden som till exempel för korta avstånd inte bestraffas alls.
Sedan säger det den där "#¤% snuten: "- Det är sådana som du och jag, vanligt folk, säger Per Lange." Precis så. När Langes arbetspass är slut sätter han sig i bilen i sina civila kläder och kör hem - precis som alla andra i typ 116 eller 122 km/h! Kan det bli mer ruttet? Jag hatar verkligen trafikpolisen med sina laserpistoler. Blir någon av dem manglad där i vägkanten berör det mig inte ett skit. Synd om de anhöriga, dock.

#9 • 2010-07-27 14:04
Jägaren (ej verifierad)

Glenn: Ypperligt resonemang!

#a • 2010-07-27 14:38
Daniel (ej verifierad)

Att det skulle handla om trafiksäkerhet är struntprat. Det handlar bara att bötfälla så många som möjligt. Som i fredags mitt på dagen när Örebropolisen stod gömda i skogen på E18 utanför Karlskoga. En 100 vajerväg och rak sträcka. Där står de med sin laserpistol och plockar in den ena efter den andra. Det är bara löjligt. Trafikpolisen har förlorat all trovärdighet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.