Bild
Nästa artikel
Nyheter

Färre dödsolyckor i sommartrafiken

Publicerad 2 augusti 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Sommaren brukar vara en olycksfylld period på de svenska vägarna. Men nu visar färsk statistik att dödsolyckorna har minskat i sommartrafiken.
Logisk och lätt att ha och göra med och känns inte klumpig. Så tyckte Vi Bilägares Maria Dahlin när hon provkörde andra generationen av Volkswagens lilla suv Tiguan i Berlin nyligen. Men det kompakta suvsegmentet har fått en hel del nya kandidater sedan sist så det gäller för Tiguan att sticka ut bland konkurrenterna.

Kommentarer

#1 • 2010-08-02 21:40
Emme - den riktiga som inte skriver FUD (not verified)

Färre bilar på vägarna = mindre olyckor.

#2 • 2010-08-03 11:27
Ann Helena Rudberg (not verified)

Lägsta olyckstalen sedan 30-talet så dom på TV. Är det sant?

#3 • 2010-08-03 17:32
S-E S (not verified)

Och plötsligt händer det!

#4 • 2010-08-03 17:56
Pettersson (not verified)

Skärpt övervakning av hastigheten är förklaringen.

#5 • 2010-08-03 19:44
AL (not verified)

Ja Ann Helena Rudberg, det är faktiskt sant. Det var många år sedan så få förolyckades i trafiken. Detta beror emellertid inte så mycket på sänkta hastigheter, såson signatur Pettersson tror, utan mestadels handlar den lägre dödligheten om att vi kör mindre.
Den relativa risken sjunker dock också, d.v.s dödsolyckorna kontra antalet transportkilometer är färre än på länge. Detta beror till en stor del på att vi fått säkrare vägar och fordon. Så mycket långsammare kör vi mig veterligen faktiskt inte i nuläget (men jag kan ha fel - har inte undersökt saken närmare utan går på ren känsla). MVH AL

#6 • 2010-08-03 23:48
Vägprojektören (not verified)

Självklart är det en kombination av saker som resulterar till att dödsolyckorna minskar. När det läggs ner många miljarder på vägar, bilsäkerhet, forskning, utbildning mm så vore det minst sagt tråkigt om det inte gav utslag i statistiken. Den som tror att det bara är en sak som har påverkat dödsolyckorna är dåligt påläst.

#7 • 2010-08-04 02:02
AL (not verified)

Det är korrekt Vägprojektören att det ofta är en kombination av åtgärder som ger utslag i olycksstatistiken (uppkomsten av olyckor är oerhört komplext). Men trots detta finns det ett par variabler som är särskilt tydliga och hit hör:
1. Sambandet mellan transportkilometer och förändring av BNP.
2. Förbättrade och mittseparerade vägar står enskilt för den största olycksreduktionen, upp till 80 procent (och här finns en regressionseffekt)!
3. Förbättrade och säkrare fordon.
Ovanstående faktorer svarar för en stor del av den minskadeolyckstalen, såväl relativt som i faktiska tal. MVH AL

#8 • 2010-08-04 12:13
S-E S (not verified)

AL, kan det inte vara så att fler och fler kör på etanol? Jag menar, de har ju problem med framdriften!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.