Bild
Nästa artikel

Polisen: "Vi ska söka upp fartsyndarna"

Nyheter

Nu ändrar polisen taktik för att avslöja fortkörare som döljer ansiktet vid fartkameror. Nästa år inleds en uppsökande verksamhet med hembesök.

Just nu finns 1 019 fartkameror i Sverige som varje år fotograferar ungefär 200 000 fortkörare.

Genom att använda körkortsregistret kan Rikspolisstyrelsens enhet för automatisk trafiksäkerhetskontroll, ATK, identifiera och bötfälla fortkörarna.

Om det inte är samma person som äger och kör bilen kontrollerar ATK också den närmaste släkten.

Uppsökande verksamhet
Men flera tusen fortkörare har inte kunnat identifieras, rapporterar Sydsvenskan.

Ibland har ljusförhållandena varit för dåliga, ibland har ansikten skymts av innerbackspegeln eller vindrutetorkarna - men det finns också förare som medvetet döljer sina ansikten.
 
Dessa vill polisen leta upp.

- Vi ska söka upp de notoriska fartsyndarna. Vi vill ha en uppsökande verksamhet på dem som exempelvis kör för fort i samma bil på samma sträcka, säger Mattias Andersson, ansvarig för trafik på Rikspolisstyrelsen, till Sydsvenskan.

Hakans form kan avgöra
Polisen kommer nästa år att göra en översyn av ATK och planera för hur dessa förare ska avslöjas.

Mattias Andersson berättar vidare att det blir den lokala trafikpolisen som ska ansvara för hembesöken.

- Man kan exempelvis se på hakans form, klädsel och annat, men då måste man uppsöka den man tror har kört för fort, i första hand den som äger fordonet, säger han.

"Folk kör med ansiktsmask"
Anders Drugge är chef för ATK-enheten och han berättar att den eftersökta gruppen främst fäller ner solskydd eller döljer ansiktet med handen eller med en tidning.

- I några fall har vi också folk som kör med ansiktsmask förbi kamerorna, säger han till Sydsvenskan.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
bgl
2009-11-23 20:33

"Begreppet kroppsvisitation definieras i 28 kap 11 § rättegångsbalken.[2]
Med kroppsvisitation avses en undersökning av kläder och annat som någon bär på sig samt av väskor, paket och andra föremål som någon har med sig.
Kroppsvisitation får endast ske av person som kan misstänkas för brott som kan medföra fängelsestraff."
Med andra ord: polisen menar att fortkörning kan medföra fängelsestraff!!

#1
Lars A
2009-11-23 20:44

Svenska polisen vill få åtminstone någon uppklarningsprocent som är tvåsiffrig ;-)

#1
Fredrik
2009-11-23 21:18

Hmm, är det inte bättre att lägga denna tid o energi på att synas på vägarna istället. VV och Polisen liknar mer o mer Stazi. Smygfilma o uppsökande verksamhet. Undrar om svenska Polisen även ska ha samma befogenheter som Stazi?

#1
Jarl-Erik Smeds
2009-11-23 22:11

Man kan bara gratulera alla seriemördare och våldtäktsmän som slipper bli antastade och "trakasserade" av skotträdda poliser som hellre ger sig på hederliga skattebetalare som kört 130 på en tom och torr motorväg en vacker sommarsöndagsmorgon. Ajöss du forna frihetens stamort på jorden !! Var finns civilkuraget hos dessa "tjänstemän" som agerar villiga redskap för en sanslös statlig maktmffia? Men vi kanske kan hoppas på ett nytt parti i riksdagen efter valet.

#1
TJ
2009-11-23 22:12

Fan bland det dummaste jag läst på länge... hahaha... näe, det blir nog aldrig någon ordning på det här landet, bara att inse. Lägg er tid på fjollor som ger sig på kvinnor och barn istället!

#1
Erik
2009-11-23 22:51

Öppnar aldrig för ett snutsvin. Dom får slå in dörren.

#1
Krister
2009-11-24 13:26

Om de nu är ute efter notoriska fartsyndare som kör för fort på samma sträcka, varför inte bara sätta upp en klassisk bemannad fartkontroll?
Hur dum får polisen bli?
Ut på vägarna där ni gör någon nytta!

#1
Janne i Stuna
2009-11-24 14:13

Som Hamlet sa:
"Ur led är tiden" och det är den visst fortfarande. En förolämpning mot våra polismän!

#1
Kjell-Åke
2009-11-24 14:58

Finns det ingen moderator för den här sidan som kan plocka bort de värsta övertrampen? Att kalla polis som utför sitt arbete på kommando av sin arbetsgivare för snutsvin är inte acceptabelt och visar på brist på ordförråd.
Ett bra sätt att undvika dessa s.k. påhopp är att köra i lagstadgad hastighet. Skulle man av någon orsak ändå åka dit, är det ju i alla fall inte polisens fel.

#1
Mikael
2009-11-24 16:20

Syns på vägarna istället, eller ta fast riktiga brottslingar.
Skulle dom ringa på hos mig skulle jag fråga om de hittat min baslåda mm som blivit stulet ur bilinbrott.
Så j-vla patetiskt.
Snacka om pengar i sjön

#1
pg
2009-11-24 16:30

Det är ju hur tydligt som helst. Den polis som kommit med detta förslag har inte den ringaste aning om vare sig förutsättningarna för att lagföra dessa trafikanter, eller vilka beviskrav domstolarna har. Att man med ledning av ex. hakans form ska kunna fälla någon till ansvar är ju helt befängt. Hur rättsäkert är det om domstolarna skulle gå polisens ärenden i dessa fall?

#1
Gurra
2009-11-24 17:33

Ja tror inte polisen mot min avböjan kan tränga sig in hos mig utan husrannsakan om det gäller upplysning,och inte utryckning p.g.a. våld, eller allmänfarlig skadegörelse o.od. Däremot kan jag väl kallas till förhör av olika anledningar.

#1
marre
2009-11-24 17:44

snart får man inte köra vilket bilmärke man själv vill, utan att leva utan förlagen???? saab 2.0T 260hk

#1
Hans
2009-11-24 17:51

Tyvärr finns det allt för många bilförare som passar bäst att åka kllektivt. Jag har arbetspendlat ett antal år och inser vilka ögontjänare det finns på vägarna, dom saktar ner i området för en fartkamera för att sedan blåsa på igen. Placera civila poliser i områdena utanför ATK ock byt plats ofta så borde åtskilliga kunna åka fast

#1
Crister
2009-11-24 18:36

ERIK:Mogen kommentar!!!!
För övrigt håller jag med
KJELL-ÅKE:åker man dit är det i alla fall inte polisens fel för dom gör sitt jobb.

#1
nilwes38
2009-11-24 19:48

Har man tid med detta när man inte kommer efter att ha larmat vid villa respektive lägenhetsinbrott.
Ta fast alla rånare och samhällsbrottslingar först. Blir det tid över som måste utnyttjas så kan man jag fartbrottslingar.
Sverige är fantastiskt !

#1
Andy
2009-11-24 20:43

Skitsnack är det mesta vad som skrivs härunder!
Varför ska man inte hålla sig de regler som gäller, då skulle inte dessa kostsamma kontroller behövas.
Håll er till lagar och förordningar så sparar vi pengar, liv och invalider.
Skärpning uppmanar A

#1
pg
2009-11-25 11:48

Av polisens resurstimmar är det väldigt få som används till just hastighetsövervakning. Och sedan är det ju så, att det finns en bestämmelse att följa, och bryter man mot den får man stå sitt kast.
Men hembesök för att titta på hakor, vad är det för trams? Eftersom man vet tider när den aktuella bilen pssserar nämnda kamera, är det väl bara att ställa upp några poliser på ifrågavarande sträcka, och mäta hastigheten.
Men det är ju inte bara fartkontroller som dämpar hastigheten, även vanliga rutinkontroller. Sådana är det få av idag. Jag kör ca 8000 mil/år och har på 2 år inte sett en enda kontroll!!
Inte är det undra på att det tycks vara fri fart för vissa.

#1
Sven-Olov Andreasson
2009-11-25 13:08

Bor i Dalsland. Här har vi väntat i åratal på på en förbättring av vissa, vitala, genomfartsvägar.
Vägverket meddelade nyligen att "me-del" fattas för dessa åtgärder. I stället har man redan skyltat om (och sänkt)hastigheten på dessa vägar. Då har man tydligen "ryggen fri".
Trafikpolisen gör sig nu klar för att håva in böter på vägar där vi i alla år kört 90, men där laglig hastighet nu plötsligt sänkts till 70 och 80. (Vägen har inte för-ändrats)
Hoppas att redaktionen vidarebe-fordrar läsarreaktionerna till "våra" politiker!
S-O A

#1
pg
2009-11-27 20:25

Ja det är den vägen vi måste gå, till ploitikerna allstå. Den dagen våra politiker ställer upp för oss bilister och talar om för våra trafiklagstiftare att så här vill vi in te ha det, har vi kommit en bit på väg. Här kan motororganisationerna bidra med sitt strå på stacken, och inte lämna beslutsfattarna någon ro. Motororganisationer som Vi biläg. borde kritisera lagstiftarna i stället för att kommentera vart poliserna står med sina kontroller. Statistikjakten undantagen förståss.

#1
Tompa
2009-11-28 01:35

Fortkörningsförsäkring! Jag säger bara fortkörningsförsäkring. Då kan man vara trevlig mot herr Trafikpolis...

#1
Kjell
2009-11-30 16:07

Har polisen inga viktigare saker att syssla med än att jaga fartsyndare? Det finns väl grövre brottslighet att arbeta med.

#1
pg
2009-12-01 13:02

Lägg av Kjell, du pratar bara för din egen sjuka inställning. Det är inte du som bestämmer över vilka brott som beivras. Du måste ha klart för dig, att om inga hastighetskontroller utfördes, skulle det bli total anarki efter vägarna. Med dagens få resurstimmar för hastighetsövervakning, ska du ha en väldig otur om du åker dit. Och att som du häva ur sig att polisen borde ha andra saker för sig än att jaga hastighetsöverträdare, visar bara ditt förakt mot den/de poliser som råkat stoppa dig. Polisen har skyldigheter att ingripa när man vet att brott begås. Hastighetsöverträdelse är ett brott som alla andra.
Men Att polisen ägnar tid åt att söka upp fartsyndare som nämns i artikeln, vänder jag mig mot. Kan de verkligen identifiera nångon, med ledning av personens haka? Förslaget måste vara en skrivbordsprodukt, från någon som har dålig kunskap i juridik. Hur är det med rättsäkerheten?

#1
JJ
2009-12-05 14:17

PG! Du är rolig!

#2
2015-02-23 20:03

Heja Pg. Det finns tydligen någon med vett i huvet. Jag instämer helt och fullt med dina åsikter beträffande fortkörning.
Men den förmyndarpolitik som transportstyrelsen använder sig av är jag klar motståndare till. Särskilt när man sänker hastigheterna till nivåer som trafikanterna anser omotiverade, sjunker den allmänna viljan att rätta sig eter skyltningar.
När man dessutom lyckats skrota en trafikpolisskår som tidigare uppgått till ca 2000 poliser till dagens kanske 300, finns det knappast längre någon risk att bli bötfälld för hastighetsöverträdelse. Det som händer i dagens trafik, är att de som kör för fort, även beter sig illa mot sina medtrafikanter. Även om man skulle överträda hastigheten med någon km/tim blir fortköraren irriterad och kör för nära, eller tvingar ut den laglydige på vägrenen. Och om inte den laglydige kör ut på vägrenen kör man om ändå trots mötande trafik! Anarki har redan påbörjats och jag är rädd att transportstyrelsen kommer med nya direktiv i och med polisens ointresse för trafikövervakning. Kanske blir det ett avgiftsbaserat system med övervakning med hjälp av vaktbolag. Den dagen lär inte många våga köra för fort!!
Men detta system vill inte jag ha, och ingen annan heller tror jag

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.