Bild
Nästa artikel

"22 färre människor kommer dödas i trafiken"

100 NYA FARTKAMEROR:

Trafiksäkerhetskamerorna längs de svenska vägarna har enligt Vägverket gett goda resultat. Nu ska ytterligare 100 fasta fartkameror placeras ut.

- Erfarenheten och studier visar att effekten av de trafiksäkerhetskameror som satts upp är goda. Tillsammans med de nya kameror som sätts upp 2009 innebär det enligt våra beräkningar att drygt 22 färre människor dödas i trafiken varje år. Kamerorna kommer att placeras på de mest olycksdrabbade vägarna för att få ner hastigheten och därmed rädda liv. Genom att hålla hastighetsgränserna minskas också koldioxidutsläppen, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.

Vägverket anser att de 977 trafiksäkerhetskameror som finns längs de svenska vägarna har gett mycket goda resultat. Enligt Vägverket har medelhastigheten på vägavsnitt med trafiksäkerhetskameror sänkts med cirka 5 procent. Dessutom ska färre svåra olyckor ha skett och koldioxidutsläppen ska ha minskat med 25 000 ton till följd av den lägre hastigheten.

Därför väljer Vägverket att placera ut ytterligare 100 trafiksäkerhetskameror under det andra halvåret 2009.

- Utbyggnaden av de fasta trafiksäkerhetskamerorna är ett bra komplement till polisens manuella övervakning och polisens mobila enheter som finns runt om i landet. Kamerorna räddar liv och aktiveras där de bäst behövs efter analys av trafikläget. De mobila trafiksäkerhetskamerorna kommer att användas på platser där det är särskilt påkallat av trafiksäkerhetsskäl, till exempel vid vägarbeten, skolor och daghem, säger rikspolischef Bengt Svenson.

I och med utökningen av nya kameror kommer det fasta kameranätet att bestå av 1 077 kameror längs cirka 288 mil väg.
Taggar: Nyheter
"22 färre människor kommer dödas i trafiken"

Kommentarer

#1
Globetrotter
2009-04-29 15:43

Resonemanget håller ju inte, för då skulle
- fartkameror finnas på ALLA vägar och ALLA korsningar och därmed reducera antalet döda till 0, och det krävs bara 20 000 kameror för det.
Det fungerar ju inte eftersom det aldrig redovisas vilka variabler Skogö et. al. använder för sina "beräkningar".
- samma sak gäller koldioxiden. Dessutom är det töntigt att bara koncentrera sig på den gasen när det finns andra gaser som är värre. Det är bara s.k. populism - Skogö försöker rida på en klimatalarmistisk våg.

#1
Emme
2009-04-29 15:58

Fartkameror , nu Miljökameror , vad kommer sedan?
Vilddjurskameror? Mindre- slitage-på-bilen-kameror?

#1
Spejaren
2009-04-29 17:02

Kamerorna minskar trafiksäkerheten genom att många letar efter dem i stället för att ha full kontroll på den övriga trafiksituationen. De är ett vedervärdigt distraheringsmoment

#1
Konservator
2009-04-29 17:28

"22 färre trafikdödade" per år - enbart p.g.a. 100 fler kameror? Tillåt mig tvivla på kvaliteten på den vetenskapliga metodiken bakom en sådan SWAG ("scientific wild-ass guess"). 22 pers. upp eller ned per år är mer likt den totala förändringen än en effekt av en enskild åtgärd. Se statistik på t.ex:
http://www.ntf.se/olyckor/staplar.asp?region=&manad1=01&manad2=12&regionretur=1
Det som vore mer intressant att se vore före- och efter-statistik från de vägavsnitt som är kameraövervakade och där inga andra säkerhetshöjande åtgärder har vidtagits (helst skall ju alltid samma bilar och bilister färdas där också...). Då skall det naturligtvis vara siffror från långa mätperioder för att kunna påvisa några trender, inte bara skillnaden mellan två på varandra följande år.
Men man skall naturligtvis inte vänta sig vetenskaplig vederhäftighet från en myndighet som tydligen tycker att ett religiöst-politiskt begrepp som "koldioxidutsläpp" är en relevant storhet att försöka bevaka.

#1
Janne i Sigtuna
2009-04-29 17:55

Insändaren "Globetrotter"s reflektion är intressant. Undrar just vad VV tycker om den beräkningen ?

#1
Roy
2009-04-29 18:30

Snälla Vägverket!
Publicera era beräkningar. Ni behöver det för er trovärdighet.
Antingen är vi många som då får krypa till korset - eller så får ni ytterligare lite att addera till er dödsstatistik på grund av alla oss som skrattat ihjäl oss.

#1
Rex Sunt Förnuft
2009-04-29 23:36

Det är inte det mänkliga livet det gäller utan endast att staten kan utöva ytterliggare kontroll och straff över sina medborgare. Läs boken" 1984 " av George Orwell.

#1
Saabnissar
2009-04-30 00:35

Fartkameror är ju bara till för laglydiga. Alla andra tar ju på sig tomteskägget och drar förbi med oförändrad hastighet.
Det vore intressant om det kunde redovisas hur många tomtar , Kalle Anka och Musse Pigg som fastnat på fartkamerornas plåtar.

#1
Stig Carlsson
2009-04-30 00:41

Hur många liv skulle vi rädda om vi satte upp kameraor på systemet.Jag tror att det år lika många som kör med alcohol som kör för fort

#1
jan berg
2009-04-30 00:51

förhindra självmord i samhället men det funkar inte bara med fartkameror

#1
Emme
2009-04-30 00:51

Det är betydligt fler som kör för fort men det är betydligt fler Alkoholister som ställer till med olyckor och krockar!
20000st rattfulla kör varje dag. Vad gör man?
Sätter upp fler miljökameror ..

#1
SLAM
2009-04-30 10:45

Att koldioxidutsläppen har minskat måste vara en ren skrivbords produkt, i verkligheten har säkert utsläppen ökat, åker dagligen en sträcka med kamrer, tidigare flöt trafiken i jämn fart sedan övervakningen började för några år sedan bromsas det in före kamerorna för att efter gasa igen, att utsläppen ökar vid ryckig körning står utom all tvivel!

#1
Saabnisse
2009-04-30 10:55

Kostnaderna för en kamera är ungefär lika med årskostnaden för två (!) trafikövervakande poliser.
Dessa kan, i motsats till plåtpolisen, direkt ingripa då det kommer en olämplig trafikant, t.ex drogpåverkad, körkortslös, stulet eller oförsäkrat eller oskattat fordon m.m.
Plåtpoliserna är fullständigt värdelösa, de gör inget av det de behövde kunna.
De notoriska fartsyndarna fastnar aldrig på bild från ett kameraskåp.
De kör, liksom jag, med tomtemask, oläslig nummerplåt och liknande.
För övrigt har jag hört ett rykte om att det ska börja tillverkas välliknande plastmasker föreställande VVs potentater.
Är det någon som vet om det stämmer?

#1
AL
2009-04-30 13:50

Konservator vill se data som styrker att kameror ökar trafiksäkerheten. Sådana beräkningar har gjorts, bland annat av VTI (www.vti.se) därtill under tillräckligt långa perioder för att vara statistiskt säkerställda.
Vad man sedan tycker om kameror på ett personligt plan är något annat. Själv är jag inte någon direkt kameraentusiast heller men rätt skall vara rätt...
MVH AL

#1
AL
2009-04-30 13:53

De beräkningar som gjorts visar dessutom att kamerorna är samhällsekonomiskt positiva genom färre olyckor och förbättrad resursallokering (poliserna kan ägna sig åt alternativ trafikövervakning istället för att jaga folk med laserpistoler). Så ur ren ekonomisk synvinkel är det inget som motsäger satsningarna, även om det förstås beror på hur man värderar olika saker. MVH AL

#1
pg
2009-05-01 02:10

Ja Saabnisse du har helt rätt. Dessa kameror har VV sett sig tvugna att sätta ut eftersom rikspolisstyrelsen inte tycker att trafikövervakning är viktigt.
Jag vet nämligen att ett stort antal höga tjänsemän där, åkte fast för fortkörning på 80 talet.
Det är kanske därför som man i stort sett utrotat trafikpolise? De som funnits kvar har blivit stressade och ibland otrevliga på grund av den misstro denna överhet haft för sina underordnade. Trafikpoliserna har fallit offer för statistikjakt, i stället för trafiksäkerhetsarbete.
Visst behövs hastighetskontroller, och det där vi minst anar det.
Det ankommer inte på oss trafikanter att ha åsikter om hur och var och när kontrollerna sker.

#1
Jag
2009-05-01 17:05

AL,
du som har så många siffror (utan att alltid redovisa varifrån). Har Du några siffror på bötespengarna som dessa kameror drar in?
Eller är det kanske hemligstämplat? Om sådana siffror finns borde de rimligtvis vara offentliga.
Jag

#1
Anders B
2009-05-01 21:08

Sätt reg skylt på MC fram och bötfäll fordonets ägare!!
De verkar vara fridlysta.

#1
AL
2009-05-05 16:32

Signatur JAG undrar hur mycket pengar som kamerorna "drar in" genom bötesbelopp. Det vet jag faktiskt inte i nuläget. Det jag känner till är att en kamera kostar ungefär c:a 100 000 kr på ett år (med en ekonomisk livslängd om 8 år, kalkylränta på 5 procent och en driftkostnad på c:a 60-70 000/år). Utifrån det statsfinansiella perspektivet torde det alltså bli en lönsam affär rätt snabbt.
Det väsentliga är dock hur samhällets ekonomi tjänar på detta eller inte och där måste också olyckor och tidsförluster vägas emot varandra. Vid en sådan situation är heller inte svaret lika självklart. Tvärtom finns det en del som menar att det blir en negativ affär och att kameror enbart bör monteras på sträckor som är särskilt olycksdrabbade. MVH AL

#1
Tommy
2009-05-07 15:55

Jag har länge misstänkt att det sitter någon eller några på VV med aktier i firman som tillverkar/levererar fartkamerorna.
Varför skulle man annars satsa så mycket pengar på något så verkningslöst. Det är inte hastigheten som orsakar olyckor, de som kör fort är ofta duktiga bilförare och sällan inblandade i olyckor. Det vore bättre att satsa resurser att få bort de verkliga farorna,alla vet vilka det är, utom VV.

#1
Egon
2009-05-07 19:00

Ska fartkameran vara effektiv ska den mäta medelhastigheten mellan två kameror, böter efter detta (avståndet mellan respektive kamera max 5km)skulle någon påstå att förarbyte skett under färden så blir medelhatigheten lägre såvida man inte byter i full fart.

#1
Roy
2009-05-11 18:19

Fick syn på Tommys smått livsfarliga slutsats härunder.
Det finns absolut ingenting som säger att de förare som kör fort skulle vara inblandade i färre olyckor - snarare tvärtom!
En av de skickligaste bilförarna jag åkt med, kör nästa konstant över hastighetsbegränsningarna, men han har en sällsynt bra bedömningsförmåga och är mycket observant. Jag betraktar dock honom som ett sällsynt undantag. De flesta som kör fort kör också väldigt slarvigt - nonchalant. Enligt min erfarenhet, alltså. Den styrks för övrigt av forskning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.