Bild
Nästa artikel

Biltestare kan slippa sänkta hastigheter

Nyheter

Nu öppnar Vägverket för att biltestföretag i norra Sverige kan slippa de nya hastighetsgränserna som införs i vinter. Biltestarna menar att verksamheten hotas- och i Arjeplog kommun är man orolig.

Från 10 november kommer Vägverket att börja skylta om längs 1 660 mil av det svenska vägnätet. Flest skyltar kommer att bytas ut i norra Sverige och i nio av tio fall kommer skyltarna i framtiden att visa lägre hastigheter.

Hotar biltestare
Biltestföretag som är verksamma i norra Sverige menar nu att deras verksamhet hotas av de sänkta hastigheterna. En lägre hastighet innebär att bilar och komponenter inte kan testas under rätt förhållanden, menar man.

- Biltestföretagen har påtalat möjligheterna om att få dispens från de sänkta hastigheterna, säger Per Eriksson, projektledare på Vägverket.

Ã-ppnar för dispens
Dispenserna kan ges från länsstyrelsen och Transportstyrelsen. Per Eriksson berättar att Vägverket har träffat testföretagen som då påtalade att sänkta hastigheter skulle få negativ påverkan på deras verksamhet.

- Vi frågade då vad de har för verksamhet och behov, och vad vi skulle kunna göra bättre för dem. De har konkurrens från andra ställen i världen, Finland bland annat, säger han.

- Och vi ska ju ge förutsättningar för olika verksamheter, inte bygga hinder.

Betyder mycket för regionen
I Arjeplog kommun finns 84 procent av landets biltestföretag.

- Om det i Arjeplog finns ungefär 3 000 invånare så finns det ibland under biltestsäsongen 2 800 tyska ingenjörer i kommunen, säger Stefan Oscarsen, näringslivsansvarig i Arjeplog kommun.

- Det går inte att förstå hur viktiga biltestföretagen är för den här regionen, säger han.


Skapar 520 arbetstillfällen
Stefan Oscarsen berättar att biltestföretagen betyder mycket för Arjeplog. Under testsäsong finns direktflyg från Arvidsjaur till München, Frankfurt och Stuttgart. Dessutom har kommunen på grund av biltestarna fått infrastruktur när det gäller internetuppkoppling och mobiltelefonnät utan motsvarighet inom liknande områden.

Testföretagen skapar också 520 arbetstillfällen och under den bästa säsongen, från 2007 till 2008, omsatte verksamheten över 700 miljoner kronor.

Vad är då viktigast, lika hastigheter för alla eller att testföretagen stannar?
- För mig är det glasklart, det viktigaste är att bilindustrin får stanna. Jag tror att den genomsnittlige Arjeplogbon överlever många pölar för att inte bli av med biltestföretagen, säger Stefan Oscarsen.

Diskutera: Vad tycker du? Bör hastigheten vara lika för alla? Eller kan man göra undantag för att industrin ska stanna?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Emme
2009-10-30 11:56

Vägverket är ett åtlöje! Har varit det de senaste 10 åren.

#1
Jörgen Berglund
2009-10-30 14:33

Vägverket tycks ha besökt Arjeplog och snöat in!
Helt idiotiskt förslag, men i linje med vad verket förmår. Ingen skall kunna beskylla dem för att inte göra allt de kan! Tyvärr saknar de förmåga till att se konsekvenserna av sitt beslut. En orytmisk trafikbild är det som skapar flest olyckstillfällen. Brist på analys och analytisk förmåga gör att vi får uppleva sådana här orimligheter. Samma hastighet för samtliga fordon är en självklarhet!

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2009-10-30 14:35

Utan att ta ställning i frågan: samma hastighet säger du, men om det innebär att regionens viktigaste industri försvinner i samma veva? Är det lika viktigt med samma hastighet då?

#1
KMF
2009-10-30 15:00

Nollvisionen är bara för vissa utvalda. Eller är det så att Vägverket i norrbotten är köpta av lobbyister?? Vi den dumma korkade allmänheten ska betala vägskatt, trängselskatt, miljöskatter på drivmedel. Medans dessa stackars biltestare ska få köra än fortare - för att "citerar är så stora och betydelsefulla" Betyder det att de som jobbar på stora betydelsefulla företag med automatik får dispens mot gällande hastighetsgränser?? Jag ska skicka in en ansökan till Sveriges mest inkompetenta verk, en cv med där kravet från VV är att du ska vara noll pedagog, noll utbildad, noll intelligens, noll erfarenhet, noll intresse av Sveriges utveckling. Intressant att hastighetsgränserna sänks pga av säkerhetskrav, sedan backa och säga att det är INTE lika viktigt för alla, vem väljer vad ett männsikoliv kostar, bekostar VV de begravningar de kommer att vara orsaken till. - se också ViBilägares intervju med deras tidigare direktör...bara undrar var alla tok kommer ifrån - det kan inte finnas några krav på referenser/betyg/meriter när du blir anställd hos VV. KMF

#1
pg
2009-10-30 16:11

Återigen trampar lagstiftarna inom vägverket i klaveret. Det finns inget vett och sans i deras beslut. Särskilt inte när det gäller hastighetsgränserna. Dessa omskyltningar är ett spel för galleriet, och vad kostar det?
Vägverkets jurister har mycket att lära av de jurister som tidagare fanns inom dåvarande trafiksäkerhetsverket. Det är bara det att vägverket fick inte med sig dessa kunniga jurister när man slog ihop dessa verk.
Enligt poliser jag talat med, finns det inga kunniga att rådfråga, när olika trafikfrågor kommer upp.
Sedan när det gäller dessa testförare, så har det varit alldeles för många allvarliga olyckor med testförare inblandade.

#1
Lägerleffe
2009-10-30 16:30

Nema problema. Det blir status quo så klart.
Polisen i Arjeplog agerar bara mot biltestare som stannar till klockan 3 på natten för att slå en båge i ett avfolkat industriområde. Med den prioriteringen från lägens korta arm spelar hastighetsskyltningen ingen som helst roll.
Förresten, nån som tror att förarna idag håller sig under 90 idag? Man skarattar högt och slå sig på knäna.

#1
Christer Stockholm
2009-10-30 21:33

DET VAR DET DUMMASTE JAG HÖRT!
Varför ska vissa stå över lagen?
Varför är arbetstillfällen viktigare i Arjeplog än andra ställen?
Varför är den viktiga miljön inte värd lika mycket i Arjeplog som t.ex. Stockholm?
Säg ett argument varför dessa bilister skulle vara bättre bilister än "vi andra" så de skulle få köra fortare?
Vägverket är en samling rövslickare som måste ha sandpapperstunga vid detta laget.

#1
Olle
2009-10-30 22:40

Jörgen Berglund, var befinner du dig?? En orytmisk trafikbild i Arjeplog vad är det??

#1
Patrik Winterberg
2009-10-31 16:49

Lika inför lagen?? Här styrs åter marknadskrafterna, dvs intressekonflikt när det gäller arbetstillfällen kontra fel eller rätt. återigen: Inte konstigt att miljön tar "stryk" pga av alla intressekonflikter.
Med vår skattesystem ala Robin Hood -behöver vi bara Sthlm som draglok-stäng resten av många omotiverade och 0:- bidrags-komuner.

#1
Yang
2009-10-31 18:03

Här ställs flera principer, som är viktiga i Sverige mot varandra. Likhet inför lagen har länge varit, inte bara Sveriges, men också många andra demokratiska nationers grundprincip. Det ska mycket till för att bryta mot den principen, för då är vi på väg att bli en "banarepublik". Ju mer företag, enskilda och intressegrupper kan "köpa" sig förbi gällande regelsystem desto mer korrumperat riskerar systemet att bli. Men principen "arbete åt alla" då? Tveklöst har norrlandskommunerna behov av att industrin, myndigheter, eller testare, som i detta fallet, investerar i bygden. Annars försvinner bensinmackar, butiker och annan service, och människors villor blir osäljbara. Arbetslöshetsersättning blir lösningen för många. Vem tjänar på det? Nollvisionen? Nån klok person satte samman all statistik och räknar man samman alla missbrukarolycor med självmord, ungdomligt oförstånd, de som somnar vid ratten, sjukdomsrelaterade olyckor osv (alla olyckor man inte kan komma åt med säkerhetshöjande åtgärder), så ligger vi på den siffra vi har idag. Eller hur får man biltjuvar att ta på sig bältet och köra nyktra? Biltestarna påverkar vår nollvision marginellt vill jag påstå. Bevilja dispenser, men ställ krav och följ upp, är kanske en väg att gå. Vi kör ju ändå olika fort oavsett vad det står på skylten, eller?

#1
Erik F
2009-10-31 18:58

Sänka hastigheterna i stora långsträckta Norrland? Tror att de upplevs som lite låga redan nu av många av döma av hastigheten hos en del som kör på de långa vägarna.
Jag tror att man frestar på acceptansen för att hålla hastigheterna mer genom att göra så här. Till slut skiter folk i att hålla hastigheten. Så var det i Kroatien där vi var i somras. Löjligt låga fartgränser längs kusten, vilket ledde till att folk struntade i dem för att kunna komma någonvart.

#1
pg
2009-10-31 20:00

Vägverket har spelat ut sin roll som lagstiftare. Skapa en ny lagstiftande myndighet, som innan beslut fattas, tar reda på hur vi bilister vill ha det.
Därefter kan länsstyrelserna i respektive län, besluta vad som bassar bäst i just sitt län, med tanke på efterlevnad av satta hastighetsgränser.
Godtycklighet bidrar bara till sämre efterlevnad, och vad ska vi då ha hastighetsskyltar till.
Ett lokalt förankrad beslutsprocess, skulle kanske bidra till större acceptans när det gäller hastighet.

#1
Tore
2009-10-31 23:54

Problemet med dålig acceptans har knappast med för lågt satta hastigheter att göra utan helt enkelt att alltför många bilförare tycks leva i den tron att hasigheten inte har betydelse så länge man är en skicklig och koncentrerad bilförare i övrigt... (Vilket de flesta själva är övertygade om att de är, särskilt män). Någon annan slutsats kan man knappast dra av det beteende man kan se i trafiken. Många bilister kör för fort överallt, vid skolor, på 50-väg, förbi vägarbeten etc. Man skiter helt enkelt i vad det står på skylten. Det behövs en attitydförändring i denna fråga. Tyvärr är denna bekymmersamma attityd en stark bidragande orsak till VV hastighetssänkarpolitik, eftersom det skapar ett behov att sänka nuvarande hastigheter för att få ner snitthastigheten. Vid en verklig acceptans av nuvarande hastigheter skulle det behovet inte finnas i samma utsträckning eftersom antalet olyckor skulle sjunka automatiskt.
Det är ALLTID hastigheten som dödar - oavsett vad som i första skedet orsakat tillbudet. Att köra för fort är ALLTID att utsätta sig själv och andra för högre risker i jämförelse med att köra lagligt, helt enkelt därför att reaktions- och bromssträckan ökar! Vem har gett fortköraren den rätten? Och om fortköraren har rätten att strunta i just hastighetsreglerna, måste väl samma rätt gälla andra att strunta i andra regler - eller??
Att hastigheten måste gälla även testförare är väl sedan självklart... Varför ska de stå över reglerna..?? Att ge dessa dispens vore att göra självmål av VV och jag förutsätter att de är smartare än så...

#1
REDIS
2009-11-01 12:27

VV/Transportstyrelsen sväljer mygg och silar kameler. Jag försökte få nedsatt hastighet vid vår ut/infart på rv 55, belägen i en kurva/uppförsbacke med dålig sikt. Begränsning till 70 km i ena riktningen och 90 i den andra. 90 begränsningen i den riktning då vi gör vänstersväng in till fastigheten. Denna min begäran avslogs med motivering att det skulle sinka trafikflödet. Teoretiskt uträknad tidsförlust vid sänkning på denna sträcka blev 2,3 sek.
Att då "ge sig på" att sänka hastigheterna i trakterna kring Arjeplog, där trafiken med största sannolikhet är betydligt mindre, är befängt.
Enl. inhämtad information får varje region X antal vägar där hastigheten skall ändras/sänkas. Då kan resultatet bli vad fan som helst.

#1
Roy
2009-11-01 13:06

Det vore intressant att få redovisat enligt vilka kriterier hastighetsbegränsningarna sätts. Sker det helt schablonartat eller är det baserat på verkligheten?
Man kan ifrågasätta vissa hastighetsbegränsningar, men så länge de gäller så gäller de. För alla! Det är illa nog att polisbilsförare har rätten att utan varningsljus eller sirener köra hur fan de vill. Jag har vid två tillfällen tvingats att tvärnita p g a idiotbeteende av dylika. Ena gången låg polisbilen i svängande körfält, men föraren ångrade sig och körde helt plötsligt rakt fram. I det andra fallet var det en plötslig u-sväng som var helt omöjlig att förutse. I ingetdera fallet användes blinkers - vilka de för övrigt ofta ses slarva med.

#1
Kjell
2009-11-01 13:50

Det skall inte vara några undantag, utan lika för alla. Blir det ny hastigheter måste detta gälla alla bilister.

#1
S-E S
2009-11-01 18:39

Naturligtvis ska man ge hastighetsdispans för biltestning när man kan göra det för rallytävlingar. Hur får man annars åka i 200 knyck på Värmländska småvägar i vinterväglag under polisbevakning? Vad gnäller ni på?

#1
Olle
2009-11-02 08:29

Det finns väl inte en käft i arjeplog som bryr sig om hastighetsbegränsningar redan nu

#1
David
2009-11-02 14:56

Ska man fundera på dispens så måste den gälla alla bilister, alltså, ändra inga fargränser alls i kommunen. Att vissa ska få köra fortare än andra verkar väldigt korkat, och ökar snarare risken för olyckor när antalet omkörningar snarare kommer att öka. Tänk till! Dessutom finns en stor riskt för "vi & dom" känsla infinner sig när alla inte behandlas lika av lagen.

#1
Niels Kås-Claesson
2009-11-02 17:02

Selvfølgelig skal der ikke gives dispensation. Der må gælde de samme regler for industri som borger.

#1
Tom
2009-11-02 23:19

Sluta upp att vara så trångsynta som t. ex. Maud Olofsson när hon står o gallskriker att svenskarnas skattepengar inte skall gå till att tillverka (äga) bilföretag.
Tänk till: det handlar om arbetstillfällen i ett område som alltid får skällning för att de behäver överlevnadfsbidrag.
GE DISPANS

#1
Erik
2009-11-03 09:40

Hastigheten dödar?
I så fall bör vi inte köra fortare än prommenadfart och det moderna samhället skulle inte fungera.
När man då som bilförare sitter ute på en öde landsväg och kör slalom mellan älgar i snöglopp, vem vet då bäst vilken hastighet man bör hålla? Statens tjänstemän i staden eller den enskilde bilföraren?
Finns ingen trafik så bör var och en själv få välja vilken hastighet som är den bästa! Annars omyndigförklarar man folk vilket får negativa följder på sikt i och med att folk inte lär sig riskbedömning utan bara funderar på var nästa polis kan tänkas finnas. Lite på det vis, som norskregistrerade bilar dessvärre alltför ofta framförs på svensk mark.
Således bör det sunda förnuftet tillämpas. Tack och lov så har det väl länge varit så i Sverige också. Men kommer det vara så även i framtiden?

#1
Roy
2009-11-03 16:38

S-E S, rallyn hålls på avlysta vägar.
Annars så ligger det väl lite (om än inte så mycket) i Eriks resonemang. Det finns en risk i att ständigt hålla uppmärksamheten riktad på nästa hastighetsbegränsningsskylt (eller möjligen nästa polisbil eller fartkontroll) istället för på terrängen runt omkring, anslutande vägar, möjlighet till uppdykande barn/vilt eller liknande.
Med den alltmer egotrippade syn som brer ut sig överallt i samhället, är jag dock inte alltför optimistisk gällande tron på det sunda förnuftet.

#1
S-E S
2009-11-03 17:14

Om man anpassar farten efter förhållanderna och visar hänsyn så kommer man långt, speciellt i gles Norrlandstrafik, ofta nattetid. Kriterierna efter vilka hastighetsbegränsningarna sätts, verkar inte så mycket bero på ovanstående utan på partibok, hemvist i storstad, kör max 500 mil/år alt. körkortslös. Så tror jag att det är i de olika "trafikhugskotten".

#1
Erik
2009-11-03 19:39

Det finns tyvärr många vettvillingar också. Så jag förstår dina synpunkter med, Roy.
Personligen skulle jag gärna se att man kunde arbeta mot en trafikkultur där polisen jagar dem som stör trafikrytmer, kör allmänfarligt och håller korta avstånd, hellre än att de ska stå och kolla kilometrar med hastighetsgevär på vägar där få har obehag av en snabb framfart. Däremot kan laservapnen helt klart vara adekvata utanför en skola eller dagis. Eller vid en korsning på huvudled där många olyckor har skett. Men då får de se till att inte ställa sig utanför skolan mitt i sommaren när inga barn finns på plats.
Det sunda förnuftet bör vara den viktigaste trafikregeln!

#1
Karin
2009-11-04 14:59

Kör med hjärnan inkopplad i stället för att titta på hastighetsskyltarna! Funkar bra i de flesta fallen...
Ibland kanske man blir fast i en kontroll, men , sannolikheten är låg. Nollvisionen kan vad mig beträffar stoppas i den ända där den hör hemma (t.ex. Karin SS's)
Karin

#1
pg
2009-11-14 15:49

Ska det vara så svårt att titta på hastighetsskyltarna? Är det så, att ni inte vill se dem? Är det så, att ni tycker att de är obefogade?
Regler är till för att hållas. Men tyvärr har transportstyrelsen fått sänkning av hastighet på hjärnan. Nu sänks hastigheten på just dessa vägar som biltestarna i Arjeplogstrakten använder sig av. Varför frågar man, det har ju inte hänt en massa olyckor där. Men när man mäter trafikintensiteten på dessa vägar och jämför med olyckorna, så kan ju en enda olycka bidra till att transportstyrelsen får för sig att sänka hastigheten på den vägen. Verklighetsfrånvända beslutsfattare och byråkrater borde börja med att rensa upp i den skyltflora som finns på flera håll i sydsverige.
Där kan jag ha förtåelse för den "märkeströtthet" som Karin med flera har fått. Åkte idag mellan
Mora och Fagersta med 50,60,70,80, 100 o växlingarna mellan 60-70 och 80 var täta på vissa ställen. Men uppe i norrland kanske man glömmer vad det stod på senaste skylten på grund av avstånden mellan skyltarna. Där blir man knappast trött på dom, som jag inledningsvis
ifrågasatte.

#1
Nilsson
2009-11-26 16:04

Om så blir fallet bevisar det att sänkta hastigheter saknar mening.
Går ni med på detta, får fri fart återinföras i hela landet igen.

#1
JH
2009-11-29 18:46

Jag har idag åkt på en väg, sänkt från 90 till 80 ,för första gången sedan sänkningen. Detta på en 90-väg som fungerat väldigt bra som 90-väg i många herrans år. Idag var det kaos med alla sniglarna, för det första var det en lång kö på en väg som det sällan är trafik på. Detta på en söndag förmiddag tillika. Bromsljusen blinkade konstant och vansinnesomkörnignar förekom mer än en gång. För första gången på 12 år har jag nu upplevt denna sträcka som direkt trafikfarlig. Allt på en väg som har fungerat bra som 90-väg under lång tid men som nu gör att jag fick halsbränna av all stressen. Aldrig mer åker jag till julmarknaden på den vägen. Grattis vägverket för att ni har förvandlat en trygg och säker väg till ett trafikfarligt kaos. Fortsätt på den vägen och snart kommer ingen att vilja åka bil nånstans och nollvisionen blir verklighet.

#1
pg
2009-12-10 22:51

Hur sjutton tror transportstyrelsen att svensson ska följa trafikreglerna beträffande hastighet.
Nu har man sänkt hastigheten till 80 på tidigare 90 vägar med breda körbanor, kilometerlånga raksträckor. Detta samtidigt som likadana vägar på andra ställen har fått höjd hastighet till 100 km/h. Var finns logiken i detta? Kastar man tärning eller?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.