Bild
Nästa artikel

Ny dubb biter tag i isen

Nyheter

En hundbensformad dubb ska hjälpa Continental att sätta konkurrenterna på plats. Vi provar IceContact.

Det har varit mycket hysch-hysch från däcktillverkaren Continental när det gäller deras nya dubbdäck IceContact.

Locket på
Continental har lagt locket på för att inte någon information ska slippa ut.

Till och med efter presentationen inför några få journalister och säljkåren är det svårt att få närmare information och pressbilder.

Tyska Continental hävdar nu att företaget är Europas största originalleverantör.

Var tredje nytillverkad personbil och varannan lastbil lämnar fabriken på däck från Continental.

Asymmetriskt mönster
Erfarenheterna från vinterdäck är tidiga.

Det första dubbdäcket - inom citationsdäcken - tillverkades i början av 1900-talet och bestod av skruv som drogs genom däcket från insidan.

Men dagens kunskap grundar sig till stor del på innehavet av Gislaved som presenterade sitt första dubbdäck, Brodd, 1965.

IceContact skiljer sig från så gott som alla konkurrenter genom att Continental fortsätter med asymmetriskt mönster i stället för det mer vanliga riktningsbestämda när det gäller dubbdäck.

Däckets insida har korta tvärblock med trappformade sajpningar. På utsidan är blocken svängda och har skarpt vågformade sajpningar.

Gummit har en helsyntetisk mjukgörare som ska hålla däcket mjukt under hela sin livslängd. Och det är maximalt tio år.  

Hundben
Lansering sker under maj månad 2010.

Redan från start kommer IceContact i 44 olika personbilsdimensioner vilket ska täcka 97 procent av marknaden.


Mönstret är inte identiskt för alla storlekar utan har optimerats i respektive dimension.

Hundbensliknande stift Continental har tillsammans med tillverkaren Tica, numera ägt av den tyska däcktillverkaren, utvecklat en ny dubb.

Formen innebär mer kanter som kan greppa tag i isen. Nytt är också en särskild förbehandling av dubben innan den monteras i däcket.

Om det är tänkt att dubben ska vulkas fast i gummit eller om den strävare ytan endast ska fixera dubben bättre är inte klarlagt.

Dess nedre del är utformad så att inte dubbkroppen ska vrida sig.

Bra bromsförmåga
De flesta dubbdäck har fortfarande runda stift.

Continental har under de senaste sju åren gått från konventionellt rund form via oval och brilliant till nuvarande hundbensliknande utseende.

Nya dubben ska bita bättre i isen. Bromsförmågan uppges bli elva procent bättre.

Vid provkörningen kunde vi också notera att just bromsförmåga och acceleration i vart fall subjektivt upplevdes som mycket bra.

- Nya IceContact blir inte dyrare. Vi ska hålla priset men erbjuda bättre egenskaper och därför öka försäljningen, säger Svenska Continentals VD Karl Jartun.

Diskutera: Vad tror du om Continental IceContact?
Taggar: Nyheter
Ny dubb biter tag i isen

Kommentarer

#1
Jarl
2010-04-27 11:23

Dubbdäcket är dött! Dubbfritt ska det vara.

#1
Stefan
2010-04-27 11:38

Utan dubbdäck kan man vara död, Dubbdäck ska det vara !
Skönt att inte bara Nokia drar dubbutvecklingen framåt, utan att även stora Continental inser att vägarna i norden inte klarar sig med bara dubbfritt som en del friktionstalibaner tror på fullt allvar.
Värst är dom som tror att dom kan köra ned det sista på sina friktionsdäck under sommarhalvåret, med en uppemot 100% längre bromssträcka jämfört med bra sommardäck.

#1
Bilintresserad
2010-04-27 11:51

Intressant nyhet, det däcket måste jag nog testa.
Utan dubbdäck hade många fler tragedier skett i trafiken. Inför lag på dubb på vägar med hastighetsbegränsning över 50km/h.

#1
Gustav
2010-04-27 12:05

Trist för de som ivrar för dubbfritt och bra för alla andra bilister. Nu blir skillnaden mellan på blankis, snorhala dubbfria däck och bästa dubbdäcket ännu större.
Kör försiktigt.

#1
vis
2010-04-27 12:38

Nu får alla dubbdäcks talibaner svårt, då det bara är Conti Ice Contact som är bäst, alltså förbjud alla dubbdäck utom Conti Ice Contact då de andra dubbdäcken endast är en miljö belastning

#1
Saabnisse
2010-04-27 12:45

Man ska nog vänta en säsong innan man berömmer ett helt nytt däck.
Sitter dubben kvar efter en vinter, eller blir det som på Contiägda Gislaved att däcken på drivhjulen blir praktiskt taget dubbfria?
Motsvarande Michelin har inte tappat en enda dubb!

#1
AL
2010-04-27 12:56

Det är lustigt att varje gång som dubbdäck är på tapeten så kryllar debatterna av en massa ogrundade påståenden, exempelvis som att "Utan dubbdäck kan man vara död" (Stefan) eller "Utan dubbdäck hade många fler tragedier skett i trafiken" (Bilintresserad). Inget av detta är dock sant, i alla fall har ingen lyckats visa på sådana relationer än. Tvärtom, de flesta undersökningar har svårt att visa på några revolutionerande säkerhetsfördelar kopplade till dubben. Dessa visar istället att (döds)olycksrisken är snarlik mellan friktionsdäck och dubbdäck. Om det sedan är så att ovan nämnda debattörer blandar ihop sina egna subjektiva upplevelser (att dubben räddar liv) med den objektiva fakta som trots allt finns (att olycksfrekvensen knappt påverkas) eller om de har någon egen studie som ger stöd för deras hypotes låter jag vara osagt. MVH AL

#1
Richard
2010-04-27 13:33

Al
Kan det bero på att dom som kör mest på stora, saltade vägar väljer bort dubbarna. Medans dom som kör mest på det halare mindre vägnätet, föredrar dubb. Tror att det är svårt att göra en sådan undersökning, även om man bara tittar länsvis på olycks statistiken.

#1
CRISTER
2010-04-27 14:35

AL jag tycker det är lustigare att varje gång dubbdäck debatteras så kommer du in i debatten med din "jag vet bäst" attityd och alla som upplever att dubbdäck är överlägsna har bara subjektiva upplevelser.Vi är i princip dumma i huvudet.Motorjournalisternas tester är värdelösa.Det är bara din statistik som gäller.Vad ska vi med Trafikverket till när du vet bäst.Tänk vilka idioter som kan få för sig att tillverka dubbdäck när dom är värdelösa.När vi kan stanna fortare och slippa få sladd så inbillar vi oss bara det.Jag blir så trött.

#1
STEFAN
2010-04-27 14:59

Tråkigt att AL missade min ironi över JARL:s korkade inlägg. Jag använde mig bara av samma låga nivå.
Sedan är det väldigt komiskt att du bara hänger upp dig på min ironiska kommentar, medan friktionstalibanen JARL tydligen har rätt att använda dylika meningar !?
Och du själv AL går i samma fälla som nästan alla friktionsdäcks förespråkare. Det felet att hänvisa till några diffusa undersökningar utan att ange någon källa. Kanske för att det inte finns någon trovärdig källa som påvisar vilken typ av däck som suttit på vilka olycksfordon. Men här vet du säkert bäst med dina subjektiva åsikter, och vi som inte bor i tätorter är säkert bara dumma i huvudet som inte vill halka in i en älg som står och mediterar på en isbelagd småväg. Nej låt oss som fördrar dubbdäck behålla dessa, och övriga köra friktionsdäck ( på vintern ) så blir alla parter nöjda.

#1
Jarl
2010-04-27 15:40

Dubbdäcket är dött. Året-runt-däck ska det vara!

#1
Erik
2010-04-27 16:45

Det finns ingen statistik i världen som kan bedöma hur många olyckor som t ex dubbdäck räddat bilister och andra trafikanter ifrån, lika lite som ABS, ESP, xenonljus eller annan trafiksäkerhetsfrämjande utrustning. Vad man kan göra är att påvisa skillnaderna vid jämförande tester. Sedan får man förstås väga dessa ev förbättringar mot andra egenskaper, t ex miljöpåverkan inte bara vid användning utan också vid tillverkning och mot det högre priset. Intressant är också att vissa tror att bara bilen har ESP så kan man klara sig på friktionsdäck. Men man måste ha klart för sig att för att ESP ska fungera krävs friktion/grepp. På en isfläck sladdar en bil med ESP lika precis lika bra om man har otur.

#1
JARL
2010-04-27 17:34

Jag spelar inte, jag ÄR dum i huvet

#1
¨Jinnarparn´
2010-04-27 18:20

Va´ 17! Är inte vintern över?

#1
BosseM
2010-04-27 18:56

Håller med Jarl, dubbdäcket är dött! Det skapar falsk trygghet.

#1
Dubbfritt
2010-04-27 19:18

Visst dubbfritt är kanon om man aldrig kör bil på vintern.
Blir det halt biter inte dubbfritt alls!
Men det sköna är att dom som kör dubbfritt är dom vi blir av med förs om dom inte kör ihjäl någon annan.
Det kallas evolution, lycka till alla dubbfria idioter ni förlorar ändå i slutändan om ni kör bil :o)

#1
DUBBFRITT
2010-04-27 19:19

Det är också falsk trygghet om man är en idiot, tänk på det och lycka till med tryggheten !

#1
"DUBBDÄCKSÄLSKAREN"
2010-04-27 19:44

Dubbfria däck kommer aldrig kunna klå dubbat.Alla ni som kör dubbfritt, tacka alla bilister med dubbdäck för det är dom som ruckar upp ytan så ni får något grepp över huvudtaget!!!

#1
Fortköraren
2010-04-27 21:43

Jag önskar att det fanns dubbdäck med rallydubb att köpa även för oss som gillar att blåsa på! Och ju kortare tid man tillbringar på vägen desto mindre risk är det ju att det händer nått´!
Så blås på bara!

#1
leifer
2010-04-27 22:48

AL. bakhjulsdrivna bilar typ BMW och äldre bilar utan antisladd och ABS-bromsar är nog dubb att föredra i de flesta fall.

#1
AL
2010-04-28 01:40

Jodå Stefan, vetenskapliga undersökningar som studerar eventuella säkerhetsskillnader mellan dubbade vinterdäck och friktionsdäck finns det gott om. Jag har själv redogjort för ett antal genom åren också här på Vi Bilägares hemsida. Den generella slutsatsen är att dubbens säkerhetsförtjänster är svåridentifierbara. De är antingen väldigt små, eller så gör dubben bara nytta vid en väldigt liten del av körningen (under fyra procent av trafikarbetet sker på is) - alternativt så anpassar trafikanterna sin körning (och däcksutrustning) efter dubben (och väglaget). Situationen kompliceras ytterligare av att trafikolyckor och hur de uppkommer vanligen är en konsekvens av flera samvarierande faktorer som många gånger överlappar varandra. Att ur det hänseendet komma med påståenden av den banala och enkla karaktär som präglar dubbdäcksdebatten påvisar att man egentligen inte har speciellt djupgående kunskaper om trafiksäkerhet. MVH AL

#1
AL
2010-04-28 01:47

Javisst Erik. Man studerar hur många olyckor som sker med fordon utrustade med dubb respektive utan. Därefter jämför man grupperna och ser om där finns några skillnader av väsentlig betydelse. Vid en situation där dubben utmärker sig genom färre olyckor kan man börja leta efter slutsatser (och samvariation). Så är dock inte fallet. Ingen har lycktas visa på några jätteskillnader mellan grupperna med avseende på dödsolyckor. Varför är i nuläget oklart. MVH AL

#1
lubos
2010-04-28 13:02

Inför slitageskatt på dubbhjul baserad på deras vägförstörande egenskaper! Om någon anser sig behöva dubbhjul får han betala för detta i stället för att subventioneras av dem som kör dubbfritt,
annars går det ju att åka kollektivt.
Utvecklingen i våra grannländer visar med all önskvärd tydlighet att dubbdäck ska bort! Förutom vägslitage river de upp pertiklar som vi yrkestrafikanter får inandas dagligen.

#1
Jarl
2010-04-28 13:20

Bort med dubbhjulen nu! Dessa dödar mer än de räddar.

#1
CRISTER
2010-04-28 14:52

Återigen bekräftat att vi som använder dubbdäck på vintern är dumma i huvudet.Vi bara inbillar oss att de gör nytta.
Men du JARL är inte dum i huvudet som du påstår,för du gillar inte dubbdäck.Så du är smart enligt AL.

#1
AL
2010-04-28 15:31

Testa att läsa vad jag faktiskt skriver Christer så blir debattonen betydligt sakligare och intelligentare. Vad jag sagt är att ingen lyckats visa på några större säkerhetsförtjänster kopplade till dubben i en objektiv mätning. Vad man som trafikant sedan har för egna preferenser är en annan normativ diskussion som ligger utanför den statistiska analysen. MVH AL

#1
Erik
2010-04-28 16:32

Har du AL någonsin kört ett undanmanöverprov på vinterväglag, med samma bil dels med dubbdäck dels med friktionsdäck - nordiska och kontinentala och med respektive utan ESP? Det har jag.

#1
AL
2010-04-28 17:21

Javisst Erik, dubben har högre prestanda på is men det är inte samma sak som att de inte är inblandade i lika många olyckor som friktionsdäcken. Precis samma sak gäller även fyrhjulsdrift som kör i åttor runt alla andra drivsystem vintertid men likväl är överrepresenterat bland dödsolyckorna under samma period. Du förbiser således det som kallas för kompensationseffekter. Trafikanterna ökar sannolikt sin risk något med dubb kontra friktionsdäcken. Betänk då särskilt att det räcker med en väldigt blygsam hastighetsökning för att det skall gå på ett ut. Redan en skillnad på 10 procent ger ju mer än 40 procent fler dödade (jmfr potensmodellen)! Dubben ger således högre framkomlighet men inte nödvändigtvis en säkrare framfart. När det sedan handlar om undanmanöverprov har jag varit involverad i en av väst-Sveriges största arbetsgivare och på så vis provat rätt mycket rent körtekniskt på en väldigt känd provanläggning norr om GBG:-) MVH AL

#1
Niotre
2010-04-28 17:40

Visst behövs dubbdäcken!
Roligt att även dubbdäcken utvecklas och för det stora flertalet bilister klarar man väl sig hyggligt utan dubb. För oss som bor på landet även om det inte är glesbygd visar väl årets vinter att dubbdäcken behövs. Ovetenskapliga jämförelser mellan mina grannar visar att de odubbade bilarna varken kommer uppför backen eller ens nedför när det är isigt och halt vilket det har varit denna säsong.
Lustigt nog visar det sig när jag går runt i Sthlm och tittar på parkerade bilar så har de allra flesta dubbdäck trots att vägarna ofta är bara, en sällsynthet på landsbygden där det ofta inte ens grusas. Jag tror dubbdäcksdebatten är ett storstadsproblem och som mycket i olika debatter är stockholmsrelaterat.

#1
S-E S
2010-04-28 18:37

AL, har du hört om någon som höjer hastigheten därför att man får så bra fäste med dubbdäck? Det har jag och därför försvinner hela vitsen med dubbdäck. Ska dubbdäcken ha någon säkerhetseffekt så använd dom, men kör som om du har sommardäck på. Då är det meningsfullt med dubbdäck.

#1
CRISTER
2010-04-28 19:36

AL:Jag läser vad du skriver och i vissa debatter håller jag med dig till 90%.Du har riktigt kloka åsikter.Problemet är din överlägsna byråkratsvenska och jag vet bäst attityd.Det är också en sorts debatton.
När det gäller dubbdäck håller jag inte med dig alls och förstår inte vad du vill istället för dubbdäck.Om man tar kompensationseffekten så borde det ju innebära sommardäck året runt!?Minskar inte olyckorna med dubbdäck så betyder det ?Ja vadå?Vad skall vi använda?Kan inte vi som tror på dubbdäck få använda dom trots att vi inte kan bevisa att dom gör skillnad.Om dom så gör någon till en överlevare bara en gång så räcker det för mig.Alla tekniska framsteg på bilar frestar ju användaren att höja farten,speciellt ljudisolerade bilar känns trygga och det är lätt att gasa på.Men ska alla åka T-Ford eller "nedcabbat"?Så AL tala om vad DU VILL,vad du tycker om dubbdäck har vi nog förstått.För om verkligheten och kartan inte stämmer överens så måste inte kartan gälla.

#1
Conticontact
2010-04-28 20:13

Hallåå är ni HELT sprängda eller??
Nu vill jag att ni ger mig en källa som kan UTAN tvekan räkna upp antalet personer SAMT deras namn och VARFÖR dom dog, orsakade utav dubbdäck, kan ju se det hela framför mig, familjen vid dödsbädden när läkaren säger: Tyvärr så var det dubbdäcken som tog hans/hennes liv, fattar ni nu era foliehattar att nåt sånt inte händer, och kommer ej att hända..

#1
AL
2010-04-29 00:02

Nej S-E-S, jag har inte hört om någon som medvetet ökar sin hastighet på grund av dubben. Det är väl i och för sig gjorts sådana studier som indikerar ett sådant utfall, men någon speciell person som följer denna trend har jag aldrig stött på. Personligen tror jag att de allra flesta kör något fortare med dubb rent omedvetet. De känner lite på underlaget och anpassar sig efter det. Men då dubben inte förbättrar fästet lika mycket som den genomsnittliga bilföraren ökar sin hastighet förblir olycksfrekvensen snarlik mellan däckstyperna. MVH AL

#1
AL
2010-04-29 00:12

Christer undrar vad jag vill i dubbdäcksdebatten. Mitt syfte med mina inhopp här är egentligen att förmedla kunskapsläget. Det är ju uppenbart att många lever efter en ideal värld, där påståenden som att dubb räddar liv görs till en objektiv sanning. Sedan är det trevligt att Christer gillar mina personliga åsikter. Vore jag beslutsfattare skulle jag införa separata tätortsavgifter i flertalet stora städer. Där kan därefter varje stad själv avgöra vilken dubbfrekvens och framkomlighet som är optimalvia avgiftsnivån. Parallellt med detta kan jag också tänka mig att justera bensinskatterna så att ingen betalar för mycket och lägga en vägslitageavgift på dubbdäcken i försäljningsledet. Något storskaligt förbud vill jag dock inte ha. Det finns flera regioner där dubben fyller en funktion och där dess skadeverkningar är små samtidigt som de innebär förbättrad framkomlighet. MVH AL

#1
AL
2010-04-29 00:16

Du har missuppfattat Conticontact. Dubben ökar andelen inandningsbara slitagepartiklar i luften och på flera håll ligger man långt över de gränsvärden som EU stipulerat. För att komma till rätta med detta måste dubbandelen minskas, hastigheterna sänkas och vinterväghållningen förändras. Det krävs alltså en kombination av åtgärder. Skadeverkningarna från höga partikelnivåer kan man därefter läsa om i EU:s rapportflora. Testa exempelvis APHEIS. MVH AL

#1
STEFAN
2010-04-29 10:14

Jaha AL där kom partikelskälet in !Enligt Apheis har ex.vis Paris och Budapest vida högre värden av PM10 partiklar än Gbg & Sthlm, kan det vara svenska turister som kör med dubb där ..? Nää....
Konstigt att Hamburg ( inga dubbdäck där inte ) vid mätning under året 2005 hade vid 45 tillfällen överskridande av EUs gränsvärden för PM10.
Synd att Umeå forskargruppens forskningsresultat kidnappades av Uppsala kommun och förvreds till att av alla utsläpp ( utländska, vedeldning, trafik, etc. ) var det bara dubbdäcken som var " mördare".
Man missade att farligare är PM2 partiklar som migrerar in i vävnaderna.
Nu har denna dubb/partikel halvlögn upprepats så många gånger att den upphöjts till sanning av allmänheten ( grattis Vägverket för lyckad lobbying ).
Sanningen är nog att Vägverket helst inte vill att vi kör något alls, och nöter på 'deras' vägar , och då är det enklast att peka ut dubben som den enda boven i dramat, men något som sällan tas upp är den tunga trafikens andel i vägslitage och lösrivna partiklar. Vad tror ni sliter mest ? 50 personbilar med dubbdäck eller en långtradare på 50-60 ton.
För att sedan återknyta till artiklen om Contis dubbutveckling, tycker jag det är mycket positivt att både dom och Nokia driver utvecklingen framåt mot både bättre och lättare dubb. Dubb idag är fjärran från 70-talets rasslande stålspikar.

#1
Jope
2010-04-29 12:45

Med AL:s logik borde vi lagstifta om obligatorisk användning av bakhjulsdrift utan antisladd och slicks på vintern eftersom hans kompensationseffekter då rimligtvis borde leda till att folk helt enkelt lämnar bilen hemma.
Att det finns idioter som utnyttjar högre prestanda för dubbdäck och fyrhjulsdrift till att köra fortare betyder naturligtvis inte att man ska förbjuda eller motarbeta dessa säkerhetshöjande teknologier.
När det gäller de påstådda hälsoeffekterna från dubbdäcksrelaterade partiklar så finns det inga seriösa undersökningar som ger stöd för dessa teorier. Däremot vimlar det av fel- eller övertolkningar av resultaten. Vägverkets och antibilmaffians agenda borde dock inte vara okänd för någon.

#1
AL
2010-04-29 15:26

Debatten har nu svängt från den trafiksäkerhetsrelaterade invändningen till att dels handla om partikelsammansättningen och dess källor, partiklarnas egenskaper, olika städers luftkvalitet samt diverse omskrivningar och bortförklaringar för att rättfärdiga dubbade däck. Om vi tar detta i tur och ordning:
Stefan menar att det finns andra stora städer som har dålig luftkvalitet. Han påpekar också att dubben inte är den enda källan. Inget av detta är felaktigt. Det finns flera faktorer som påverkar luftkvaliteten, förutom däcksvalet. Men vad man nu ägnar sig åt är åtgärder för att förbättra luftkvaliteten samt uppnå luftkvalitetsmålen. Då är en minskad dubbdäcksfrekvens en snabb och enkel åtgärd som dels ger ett snabbt resultat, därtill kräver det inga tunga investeringar. Vad det sedan gäller själva mätresultaten är jag mer intresserad av den relativa risken än vilka maximala värden man uppnår mellan olika städer. Vägslitage är vidare en annan diskussion med många olika faktorer. Se exempelvis: http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/N36-2005.pdf
MVH AL

#1
AL
2010-04-29 15:38

Varför detta svart-vita resonemang JOPE? Jag har aldrig pläderat för att säkerhetssystemen inte skall existera. Vad jag försökt mig på är tänkbara förklaringar till varför dubbade vinterdäck inte utmärker sig nämnvärt kontra friktionsdäcken i undersökningarna. Det kan finnas flera tänkbara förklaringar till detta, riskkompensation är en. Vad det sedan gäller dubbdäck vet man att de sliter ungefär 15-30 gånger mer på toppbeläggningen än ett vanligt friktionsdäck. Att spridningen är såpass stor har att göra med att man använder olika beläggningar. MVH AL

#1
Erik
2010-04-29 16:21

AL - med ditt resonemang kan vi koppla loss bilbältena. De flesta som dödas i trafiken använder bilbälte. Så de tycks ju inte hjälpa. Och hur tror du det är med ABS och ESP? Värdelösa de också med din tumstock.

#1
lubos
2010-04-29 16:25

Re: Stefan. Angående slitaget så är det nästan uteslutande dubbarna som står för det katastrofala slitaget av våra asfalterade vägar.
Detta kan Du själv konstatera om Du kör in ett typiskt bostadsområde med nästan bara personbilstrafik. Där har dubbarna slitit djupa spår precis med den spårvidd som personbilarna har!
Den tunga trafikens vägslitage är försumbart relativt dubbade personbilars. Att det förekommer mer partiklar i luften i Paris, Frankfurt m fl storstäder säger sig självt med trafikflöden många gånger större än någonstans i Sverige, dessutom används kolkraftverk med relativt dålig rening i dessa trakter liksom oljeeldning i bostäderna.

#1
STEFAN
2010-04-29 17:57

Re: LUBOS. Det påståendet var verkligen grovt ( "...är det nästan uteslutande dubbarna som står för det ...." ). Pröva att köra utanför ditt villaområde någon gång så ska du få se! I uppförsbackar på landsväg ser jag varje dag de nednötta spåren efter dubbla hjulpar, med en spårvidd som inte stämmer med någon personbil ( 145-160cm ). Och det egna påhittet att den tunga trafikens slitage är försumbart är ju en renodlad fantasi. Alla fordon oavsett tyngd och däcktyp ( sommar-friktion-dubb ) sliter vägarna mer eller mindre. Att bara påstå! att 50 ton inte belastar vägbanan, och även sliter på vägbeläggning är så dumt så klockorna stannar !
Efter denna ( hårda ) vinter i sydsverige ser jag reslutatet av tjäle och lastbilstrafik mycket tydligt på 70-90 vägar. Asfalt som säckat ihop i kanterna, och bortslitna kakor av asfalt ( på plan väg ), och det är då inte slitage av dubb utan renodlade tryck & slitageskador p.g.a tyngd.
AL tack för länken till VTI, mycket intressant läsning.

#1
AL
2010-04-30 15:17

För en statistiskt grundskolad person är det alltid den relativa risken som är intressant Erik. Den grupp som använder bilbältet, motsvarande 99 procent, svarar för 80 procent av dödsfrekvensen medan den resterande ynka procenten, som sitter obältad, ensamt lyckas vara inblandade i 20 procent av de dödade. Som du själv kan utläsa är det alltså betydligt farligare att köra utan bälte än med. I fallet ABS har man numera lyckats visa att de minskar olyckorna något. I fallet ESP är det också ett trafiksäkerhetsmässigt mycket positivt system - kompensationseffekterna till trots (det föreligger alltså en skillnad av betydelse mellan de fordon som har systemet i jämförelse med de som saknar tekniken). MVH AL

#1
BosseM
2010-04-30 16:51

Det är intressant, det där att man är en idiot för att man har en annan mening. Med det resonemanget är vi alla idioter, tänk på det, DUBBFRITT!
Jag har kört dubbfritt i 15 år, inkluderande resor i fjällen och i län där man inte saltar vägarna. Men det kanske bara är tron på däcken som gör att jag fortfarande lever?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.