Nästa artikel
Krav på vinterdäck från tisdag
Nyheter

Krav på vinterdäck från tisdag

Publicerad 30 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Från och med tisdag gäller krav på vinterdäck vid vinterväglag. Läs alla regler som gäller.
Om du inte bytt till vinterdäck är det hög tid att dra i handbromsen, hissa upp domkraften och lossa på bultarna.

Så här skriver Transportstyrelsen om vinterdäck:

Vinterdäck
Från den 1 december 2009 gäller nya regler för vinterdäck och dubbdäck:

*    Utländska och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från utlandet omfattas av gällande svenska regler om vinterdäck. Med andra ord behöver de ha vinterdäck med minst 3 mm mönsterdjup under den tid då vinterdäckkravet råder, det vill säga vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars.

*    För lastbil, buss och personbil klass II med totalvikt över 3,5 ton gäller krav på minst 5 mm mönsterdjup på samtliga däck vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Detta krav gäller även utländska tunga bilar. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon.

*    Förbudet mot dubbdäck utökas med två veckor och kommer då att gälla från och med den 16 april till och med den 30 september.

Krav på vinterdäck 1 december-31 mars
När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december - 31 mars, om det är vinterväglag. Om du drar släpvagn efter, gäller kravet även denna.

*) Till personbil klass I hör samtliga fordon som är registrerade som personbil och som inte tillhör personbil klass II.

Undantag från kravet
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

*    Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.

*    Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).

*    Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.

*    Om fordonet är registrerat i utlandet. (Observera! Detta undantag tas bort från och med den 1 december)

*    Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet. (Observera! Detta undantag  tas bort från och med den 1 december)

*    Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.

*    Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.

Mönsterdjup vid vinterväglag
Vid vinterväglag under perioden 1 december-31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbilar, lätta lastbilar och bussar med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagnar som dras av dessa fordon.

Lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller för samtliga däck på fordonet. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon.
 
Tillåtet med dubbdäck 1 oktober-30 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober-30 april.
Observera! Från och med den 1 december kommer dubbdäcksförbudet att utökas och gälla från den 16 april till och med den 30 september.

Dubbdäck får användas även under annan tid, om det är eller befaras bli vinterväglag.

Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha det vid vinterväglag. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.

Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.

Vad är vinterdäck?
Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara

*    särskilt framtagna för vinterkörning och

*    märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.

OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.

Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning, har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare.

Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.

Vinterväglag
Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. 

Bästa däcken bak
De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade bak på fordonet för att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar. Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar. 

Lagring av däck
Förvara dina däck svalt, torrt och mörkt. 

Tunga fordon och vinterdäck
Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck, men observera krav på mönsterdjup ovan. Transportstyrelsen rekommenderar ändå att vinterdäck används vid vinterväglag.

DISKUTERA: Vilken sorts vinterdäck väljer du i år?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-11-30 10:52
Mr RS4 (ej verifierad)

Som alltid, dubbdäck Gisslaved Nordfrost 5!

#2 • Uppdaterat: 2009-11-30 12:39
BO (ej verifierad)

Jag kan inte säga att jag har påverkats av debatten om dubbdäck. Det blir dubb, självklart dubb.

#3 • Uppdaterat: 2009-11-30 14:09
Rolf Wedberg (ej verifierad)

Försöker med friktionsdäck, (kontinentaltypen) i år. Räknar med att vara försiktig på is. Om det blir någon. Vill inte rassla fram på dubbar och riva upp sten i år.

#4 • Uppdaterat: 2009-11-30 14:26
ROFFE (ej verifierad)

Fulldubbat som alltid sedan 1965 ! Håller mig utanför stadskärnan och undviker rusningstrafiken då "Svenne" är lös och kryssar mellan filerna ...
och då de flesta envisas med att försöka komma in i bagageutrymmet på min bil ... HÅLL AVSTÅNDET eller har Du bromsraketer ???

#5 • Uppdaterat: 2009-11-30 19:00
S-E S (ej verifierad)

Kör med dubbfria Nokian Hakkapellitta RSI. Tysta, bra grepp och lågt rullmotstånd.

#6 • Uppdaterat: 2009-11-30 19:53
PECE (ej verifierad)

Det blir dubbdäcken från förra säsongen.. skulle jag skaffa nya blev det nog dubbat igen. Inte köper jag odubbat bara för att glädja någon miljömuppe, jag vill ha dubb IFALL det skulle behövas. Ungefär som krockkuddar, fullständigt onödigt att ha... till de behövs.

#7 • Uppdaterat: 2009-11-30 22:35
Brrrr (ej verifierad)

Har en omgång av varje sort. Odubbat större delen av vintern, byter till dubbat när jag ska på skidsemester till fjällen.

#8 • Uppdaterat: 2009-11-30 22:58
Christer E (ej verifierad)

Jag har 2 uppsättningar vinterdäck. 4 med dubb och 4 utan dubb. 4 av dem ligger hela vintern i bagageluckan. Sen får jag byta några ggr i månaden för jag måste ibland åka på Hornsgatan i Stockholm och där är det ju dubbdäcksförbud. Det är ganska jobbigt faktiskt att byta så ofta.

#9 • Uppdaterat: 2009-12-01 10:23
Malickx (ej verifierad)

Allså det är ju sjukt detta me vinterväglag o vinterdäck alså kan dom ju inte sägga någe när det inte ens är vinter v-lag men polisen dom .... .( får ni själva tolka)

Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.
Men jag har varken sett snö lr liknande detta år i södra Sverige men om man ska ta det på Alvar så är det sjukt
me denna lag:/ men
Nyhetsresultat för vinterväglag
Från och med tisdag gäller krav på vinterdäck VID vinterväglag. Ännu sjukare om polisen säger att det är vinterväglag o det är 5+ grdder ivägbannan helt omöjligt att det är vinterväglag när det varken är snö lr is i luften.
Men det sjukaste är ju att jag kan inte argumentera om det är vinterväglag lr inte för man har ju inte mycket o sägga till om tack för mig

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.