Bild
Nästa artikel

Nu bevisat - dubbdäck räddar liv

Nyheter

Risken för dödsolyckor vid vinterväglag minskar 42 procent med dubbdäck jämfört med friktionsdäck. Det visar en ny studie från Trafikverket.

Att dubbdäck ger en kortare bromssträcka på is jämfört med odubbade vinterdäck visar Vi Bilägares tester av vinterdäck.
 
En ny studie från Trafikverket har nu bedömt risken för dödsolyckor med personbil på vinterväglag för dubbdäck respektive friktionsdäck.

Studien slår fast att dubbdäck minskar risken med 42 procent jämfört med odubbade vinterdäck.

- Nyttan med dubbdäck under vinterförhållanden är tydligare än vi trott tidigare, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör vid Trafikverket, till TT.

"Fler utsätts för risker"
Claes Tingvall menar att eventuella förbud mot dubbdäck måste vara noga genomtänkta.

- I ett kort perspektiv innebär ett dubbdäcksförbud att fler utsätts för olycksrisker, säger han.

- Det är inte välövertänkt att ha det i norra Sverige, medan det kan fungera att ha det på vissa gator i storstäderna.

Diskutera: Kör du dubbat eller odubbat i vinter?

Taggar: Nyheter,
Nu bevisat - dubbdäck räddar liv

Kommentarer

#1
Janne
2010-09-15 14:14

I många små kommuner avstår man numera av miljöskäl (påstår man) från att salta, utan röjer bara nödtorftigt snö. Det har fått som följd att väglaget inne i många tätorter ofta är betydligt sämre än ute på¨landsvägen. Det leder paradoxalt till att behovet av dubbdäck kan vara större INUTI staden än UTANFÖR. Sätt stopp för kommunernas mandat att driva egen "trafiksäkerhetspolitik" i svåra frågor som de inte har kompetens att hantera.

#1
Thore
2010-09-15 14:27

Det är ju inte bilisternas fel att miljöfarliga partiklar lossnar från gatu/vägbeläggningen. Det ju inte bilisten som väljer det miljöfarliga underlaget som vi kör på. Ansvaret för miljön MÅSTE ligga hos dom som beställer det underlag som vi tvingas köra på

#1
Jan Wiklund
2010-09-15 16:40

Typiskt. Den här diskussionen hade vi i vintras också då en av Vi Bilägares "experter" pratade sig varm för dubbfritt... Vi som bor i norrlands inland vet mer om vinterdäck än alla storstadsbor. Nu kopplar man dessutom ihop sladdvarningssystem med däcksvalet. Pust! När det gäller att stanna snabbt på isiga vintervägar så behövs ingen diskussion. Bara förnuft.

#1
Sonettracer
2010-09-15 17:18

Återigen en undersökning som bara bekräftar något som alla med sunt förnuft redan vet... Tänk om de pengar undersökningen kostat lagts på att förbättra vägarna istället.

#1
Kenneth
2010-09-15 18:05

Jag bor i Stockholm och kommer alltid att köra dubbdäck. Det bästa för bilisten och bilen är att ha lag på dubbdäck och förbud att salta vägarna. Då blir det mindre vägslitage, färre partiklar och vägsaltbilstransporter dvs renare luft. Så gör man i Upplands Väsby kommun utanför Stockholm med mycket goda resultat!

#1
Jes
2010-09-15 19:28

Ju längre, spetsigare och hårdare dubb, desto bättre. Och massor av dom.
Klart att de är bättre på is, behövdes det verkligen en utredning om det?
Tänker mej speedway på is (heter väl icerace) med friktionsdäck ... :oD

#1
Conny Carlsson
2010-09-15 19:41

Har kört med dubbfritt och det var inte roligt... Eller rättare sagt farligt! Nu har jag kört med dubbdäck och det är stor skillnad mellan olika märken. Vad ni än gör, kör inte med regummerade dubbade däck!!! Undvik dom! Nu har jag Gislaved och sänkte bensinförbrukningen på min 9-5 Aero jämfört med 17" sommardäck. Och mycket bekvämare!!!

#1
Lasse
2010-09-15 20:13

Är så jävla less på dessa vinterdäckdiskussioner. Låt var och en välja själv så fortsätter vi intelligenta köra med dubb. Men vi ska inte glömma att le vänligt men nedlåtande åt Er andra som lider av bristande erfarenheter och kunskaper i denna fråga. Ni kan väl trots allt inte rå för det :)

#1
Nicke
2010-09-15 20:22

"Dubbfria vinterdäck är lika säkra som dubbade" hördes från många politiker och andra debattörer förra året.
Undrar om de har lika "bra" koll även på andra områden? Skulle tro det...

#1
Krille
2010-09-15 21:14

Sonettracer! Det var en mycket klok kommentar, du kunde inte ha sagt det bättre.

#1
Mythbuster
2010-09-15 21:17

Valet är enkelt: 5000 dödsfall av partiklar varje år jämfört med mindre än 500 olycksfall. Även om dubbdäcksförbud skulle 9-faldiga olyckorna så har vi fortfarande räddat fler liv.

#1
Anders
2010-09-15 21:20

@Nicke Men politikerna HAR ju rätt - studien säger precis det: dubbfritt är lika säkert som dubbat utom för dem som inte har antisladd. Skaffa bil med antisladd!

#1
Hasse Göteborg
2010-09-15 21:43

Jaha nu har dubbdäcks idioterna fått vatten på sin kvarn igen. Tror fan att man skulle haft spik i däcken om man kör på en frusen insjö. Välkomme till verkligheten istället. Jag tror inte ett dugg på att dubbdäck räddar liv, tvärt om då många tror attt dubbdäck är en ursäkt för att kunna köra fortare på vinterväglag. Dessutom så tar dubbdäcken fler liv i då dom river upp farliga partiklar.

#1
leifer
2010-09-15 21:47

Många har inte fattat hur mycket bättre friktionsdäck har blivit sista åren. Dvs de stora märkesdäcken. Ex Michelin X-Ice 2 (kom 2009) eller Nokian hakka R. Många kör dessutom omkring med slitna dubb, eller dubb som sitter löst. Ibland beroende på att dom inte körts in ordentligt och därmed inte vulkat fast. Då blir det falsk trygghet.
Sen bör nog de med motorstarka bilar överväga dubbfritt, då dubb lätt lossnar vid för kraftig acceleration.

#1
CRISTER
2010-09-15 21:50

ANDERS:Undersökningen säger:"Däcktypen troligen inte spelar någon roll,men här behövs ytterligare studier"INTE att ESP löser alla problem för dubbdäck är fortfarande bäst när man skall bromsa.Och tänk om ytterligare studier säger att dubbdäck är bäst i alla fall även med ESP.Dom som skall veta bäst hade ju fel om dubbdäck kontra dubbfritt med 42% ökad dödlighet på fordon utan ESP.
MYTHBUSTER:Dina 5000 döda av partiklar kommer från dubbdäck,jo tjena.Det tror du inte på själv en gång.

#1
leifer
2010-09-15 21:55

AMS har två mycket bra test från förra hösten som även jämför dubbat mot odubbat. Gratis som PDF
dubbdäck:
http://www.automotorsport.se/biltester/2009/0923/092304.pdf
Nordiska friktionsdäck
http://www.automotorsport.se/biltester/2009/0921/092103.pdf
Deras sajt om däck
http://dack.automotorsport.se

#1
CRISTER
2010-09-15 21:57

LEIFER:Det har du rätt i att slitna dubbdäck inte är bra,men du glömmer att lika många kör med slitna friktionsdäck och dom är ännu sämre när dom är slitna.Så det är väl inget argument mot dubbdäck va?Och ännu värre är väl alla smartskallar som kör med friktionsdäck på sommaren och t.o.m skryter med det.Det är ju livsfarligt i förhållande till sommardäck och borde förbjudas förr än dubbdäck på vintern.

#1
leifer
2010-09-15 22:03

CRISTER, sant det du säger, när sajpningarna är nerslitna så är dubbfria skit. Men jag tror dom numera är bra ner mot 5 mm i alla fall, och förbättrats sista biten mot 3 mm. Men dubbar är också förrädiskt då det kan vara svårt att avgöra om dubbarna är bra. Ex kan dom sticka ut mycket men i praktiken sitta alldeles för löst. Om det då är bra mönster så väljer nog många att forstätta köra på dom, men gör inte det!
Vad gäller test så rekommenderar jag att undvika teknikens värld, dom är alldeles för politiskt korrekta och utsåg dessutom ett kontinentalt vinterdäck som testsegrare! Det var bra på allt, utom snö och is. Tydligen var det senare en bagatell.
Vi bilägares test av friktionsdäck i senaste numret var inte riktigt bra då man tyvärr bara hade med ett riktigt bra märkesdäck. Dock var det intressant att se hur väl Nokian Hakka R står sig mot Nokan Hakka 7 (dubb) på många sätt.

#1
Joel Simonsson
2010-09-15 22:04

Nu väntar vi med spänning på kommentar från MP Svensson-Smith. Minns ett reportage när hon inte vågade åka med ett tidningsbud på isiga vintervägar en natt.

#1
Pär G
2010-09-15 22:12

Det har man ju räknat ut med sina ädlare delar. Självklart! Någon som vet varför en katt klättrar så bra?

#1
Nicke
2010-09-15 23:36

Anders.
Nej. Studien säger inte att det saknas skillnader med antisladdsystem. Att skillnaden är betydligt mindre betyder inte nödvändigtvis att den saknas. Däremot är det inte lika lätt att dra självklara slutsatser, vilket också nämns.
Att antisladd påverkar utfallet är helt självklart och om det hade nämnts i den tidigare så intensiva debatten så hade det indikerat en viss insikt bland de jag rackar ner på. Den kommentaren var MYCKET sällsynt.
I den här undersökningen finns det naturligtvis hur många felkällor som helst precis som i de flesta andra som görs när det gäller trafik, men att undersöka en eller två parametrar i en verklig olycka borde ge en hyfsad indikation under förutsättning att underlaget är nog stort. Till skillnad från många andra undersökningar som används i debatten så baseras inte den här på rent teoretiska modeller. (T.ex. "En minskning av genomsnittshastigheten med x km/h minskar antalet döda med x/år")

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-09-16 00:04

MYTHBUSTER: Troll?
Det finns inget som bevisar att dubbdäcken bidrar till just alla dessa dödsfallen.
OM det nu skulle vara så, så skulle knappast dubbdäcken stå för 5000 dödsfall själva.
Så gör om gör rätt.

#1
Lennart
2010-09-16 01:35

Bilar med dubbdäck gör säkert nytta för dom som kör dubbfritt också.Det är iallafall inte dubbdäcken som polerar vägbanan vid trafikljusen till extrema halkbanor.
Kör man bil i huvudsak på västkusten tidigt på morgonen så är den svarta halkan betydligt vanligare än snö och modd, även om detta också naturligtvis förekommer.Båda sorter av däck fyller säkert sitt syfte men dubbförbud är inget annat än ren idioti.
Bilar med dubb behövs även för dom som kör dubbfritt

#1
Jimmy
2010-09-16 12:45

Till att börja med skulle jag önska att alla gick in på trafikverkets hemsida och läste deras rapport, den finns där som PDF. Man ska vara medveten om att deras resultat (dubb/friktion) endast gäller bilar som saknar ESP och där en sladd har varit "avgörande i olycksförloppet". Det finns också en hel del intressant att utläsa ur deras spearata ESP undersökning...

#1
Erik
2010-09-16 13:26

Trafikverket har gjort två studier. I den ena konstateras att om man har dubbdäck, är risken för olyckor med dödlig utgång 42 % mindre kontra bilar med friktionsdäck. Det gäller bilar utan ESP.
I den andra, ESP-studien, kommer Trafikverket fram till att ESP reducerar olyckor där människor skadas eller omkommer - med ca 29 respektive 32 %.
Under rekommendationer hävdas att "om bilen har ESP, är det troligt att däcktypen inte spelar någon avgörande roll, men här behövs ytterligare studier".
Det överensstämmer inte med Vi Bilägares erfarenhet. Resonemanget haltar också betänkligt eftersom verket självt uppger att däckutrustning inte rapporteras i polisuppgifter och att de flesta bilar i materialet har dubbdäck. Frågan är alltså om man över huvud taget kunna skilja på de olika däcktyperna.
Vår erfarenhet är också att ESP behöver friktion, grepp, för att fungera. Ju sämre friktion, desto sämre hjälp får föraren.
Att en bil har ESP förändrar ju inte däcket egenskaper i halka. Dubb ger fortfarande bättre grepp och säkerhet på is.

#1
leifer
2010-09-16 14:55

Inom tung trafik har man numera allt oftare ESP och rösterna höjs för vinterdäck (idag har man sommardäck) för att få ökad friktion så att ESP systemet fungerar som det ska. Dock kan man få mycket friktion med bra dubbfria i de flesta lägen.

#2
tomazo
2010-09-27 08:24

Jag kör självklart dubbat!!!! och kommer fortsätta med det! säkerhet är viktigt!

#3
Muppe
2010-09-30 21:26

Hur mycket hjalper dubben pa isgata pa vag till Salen tex. nar de ar runda och lena efter bara 100 mil pa bar asfalt i Stockholm...

1 million mil med och utan dubb. Erfarenheten sager mig att noter man ner dubben pa bar asfalt sa ar de betydlugt samre an friktionsdack. Tank efter hur mycket asfalt du kor innan du bestammer dig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.