Bild
Nästa artikel

"Färre olyckor utan dubbdäck"

Nyheter

Bytet till friktionsdäck har inte inneburit fler olyckor för Taxi Stockholm. Sedan förra vintern kör företaget odubbat 40 000 mil om dagen med 1 500 taxibilar.

Inför förra vintern beslutade Taxi Stockholm att företagets bilar i fortsättningen ska köra dubbfritt.

Företaget har omkring 1 500 bilar som varje dag kör ungefär 40 000 mil.

"Bättre säkerhet"
Nu mer än ett år senare kan Taxi Stockholm konstatera att dubbfritt inte resulterat i sämre trafiksäkerhet.

- Vi har inte funnit någon ökning de här säsongerna, snarare har olyckorna minskat något, säger företagets miljöchef Gunnar Welander.

- Vi menar att man som förare tar ett helt annat ansvar när man kör dubbfritt. Människan tänker till en extra gång.

Hetlevrad debatt
Debatten om dubbdäck har varit intensiv sedan kommuner fått möjligheten att förbjuda däcken på vissa vägsträckor.

Sedan årsskiftet är det förbjudet att köra dubbat på Hornsgatan i Stockholm.

- Stockholms stad har problem med skadliga partiklar och dubbdäcken är en orsak till det. Vi tyckte att vi kunde vara med och bidra, säger Gunnar Welander.

Förutom att antalet olyckor hållits på ungefär samma nivå menar Gunnar Welander att taxiförarnas arbetsmiljö har förbättrats, framför allt när det gäller vägbuller.

"Negativ effekt vid större förbud"
Intresseorganisationen Motormännen är kritiska till förbud mot dubbdäck.

Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsexpert på Motormännen, menar att säkerheten skulle bli sämre om alla bilister i Stockholm körde dubbfritt.

- Det råder ingen tvekan om att fler kan köra med friktionsdäck, säger han.


- Men förbjuds dubbdäck i större områden, till exempel i hela Stockholm som det varit tal om, skulle det få en negativ effekt.

"Ruggar upp"
Enligt Niklas Stavegård behövs dubbdäcken för att rugga upp vägunderlaget för att skapa grepp åt friktionsdäcken.

- För att andra ska kunna köra med friktionsdäck behövs dubbdäck, säger han.

Diskutera: Vad tycker du? Är friktionsdäck lika säkra som dubbdäck?
Taggar: Nyheter
"Färre olyckor utan dubbdäck"

Kommentarer

#1
lars-göran lindblom
2010-01-25 13:32

undrar om ledningen för taxi sthlm vet hur deras verklighet ser ut? det finns nämnligen åtskilliga bilar hos dom som kör på dubbade däck! det är bara gå ut på stan och se/lyssna.

#1
Roger Agnefjäll
2010-01-25 13:55

Man läser ofta att om det inte vore för att dubbdäcken "ruggar" upp ytan så skulle friktionsdäcken fungera sämre. Jag köper att friktionsdäcken rimligen borde få bättre grepp på en "ruggad" yta, men finns det verkligen belägg för att det verkligen är dubbdäcken som skapar denna "ruggade yta på våra vägar eller är det bara tagit ur luften? Någon som kan upplysa mig?

#1
Konservator
2010-01-25 13:55

"- Vi menar att man som förare tar ett helt annat ansvar när man kör dubbfritt. Människan tänker till en extra gång."
Precis. Det är alltså inte däcktypens egenskaper i sig som avspeglas i denna statistik (i den mån den alls stämmer, se L-G Lindbloms inlägg). För att öka säkerheten ytterligare kanske man skulle påbjuda blankslitna sommardäck - tänk så många extra gånger man skulle tänka till då? Folk är i allmänhet irrationella, och kommer när nyhetens behag/osäkerheten har gått över att börja köra lika mycket på och över gränsen av sin och däckens förmåga som när de hade dubbdäck.
Dessutom undrar jag om bytet av däcktyp är den enda variabeln som skiljer mellan säsongerna? Har det tagits hänsyn till andra extra säkerhetsåtgärder som riskutbildning eller "naturlig" teknisk utveckling (fler bilar i flottan med antisladdsystem o.s.v.)? Har man viktat olyckorna mot antal resor och körsträcka? Var det verkligen samma hastighetsbegränsningar (som gemene taxiarab visserligen inte hörsammar, men 120 på 80-väg är ändå långsammare än 130 på 90-väg) vintern 2007 som 2009? O.s.v.

#1
Kenneth
2010-01-25 14:02

Hej!
Är pendlare i mellansverige och kör 11 mil om dagen.Bytte bil och skodde den med friktionsdäck dom första jag ägt någonsin och det var ett nerköp men vintern har ju gjort sitt. Dubb nästa gång.

#1
WallBo
2010-01-25 14:56

Jag måste ställa frågan, ytan som ruggas upp?
I Stockholm förekommer is på vägen så pass sällan tack vare allt saltande så fort det blir rimfrost, att is tillräckligt tjock för att dubbar ska ha den effekt som debatten rör sig om är ganska sällsynt. Kostnaden att laga vägarna är däremot lätt att föreställa sig när man plöjer fram i dubbdikena. Dubbförespråkarna skyllde dikena på den tunga trafiken. Märkligt då att spårvidden sammanföll med Sveriges mest sålda bil.

#1
Erik Rönnblom
2010-01-25 14:57

Vi som testar däck känner väl till dubbdäckens förmåga att riva is. Det är ju också den effekten som dubbdäcken kritiseras för såväl då det gäller slitage som partikelbildning.
Eftersom Vi Bilägare främst testar friktionsdäck har vi också fått bekanta oss med friktionsdäckens förmåga att polera hala únderlag om man inte kör med dubbdäck på samma yta. Det ingår i testmetodiken att köra med en rulle dubbdäck ett visst antal varv för att garantera ett repeterbart underlag för friktionsdäcken. Kör man inte med denna dubbrulle blir ytan halare och halare - till slut i stort sett ofarbar.
Dit har vi inte hunnit än i Stockholm. Men man bör vara medveten om att dubbdäck i vissa väglag skapar ett bättre grepp för friktionsdäcken.
Vi Bilägares långtestbilar har rullat på friktionsdäck de senaste 20 åren, med ett undantag.
Men vi kör som alla andra på ytor bearbetade av dubbdäck. Om alla bilister skulle välja dubbfritt kommer vägarna absolut att bli halare. Det går säkerligen att minska användningen av dubbdäck från dagens nivå. Men ett förbud är verkligen tveksamt. Vem vågar ta ansvaret för bilens säkerhetsutrustning från förare/bilägare? Vinterunderhållet av vägarna är alldeles för dåligt och består mest av att man skickar ut saltbilar som skapar än farligare modd i stället för snö. Dessutom kommer snösvängen oftast igång alldeles för sent.

#1
AL
2010-01-25 15:09

Det allra enklaste vore således att lägga en extra styckskatt på dubben som internaliserar det vägslitage och utsläpp som däckstypen genererar. På så vis kan den som tycker att dubben är värda merkostnaden fortsätta använda dessa däck medan dem som inte har någon större nytta av det extra fästet kommer att köra på friktionsdäcken istället. Kort och gott är alla vinnare på en sådan lösning. MVH AL

#1
Jag
2010-01-25 15:16

Jag köper ingenting om ruggar-upp-ytan-drömmar.
I vissa nordligare delar av Sverige behövs dubbdäck, så är det helt enkelt. I Mälardalen och söderut behövs dubbdäck kanske 5 dagar per år. Håll er hemma dessa dagar, skall det vara så svårt att begripa? När snön och isen lurar på vägen är det bäst att låta bli att köra. Enkelt, eller hur?
Glöm chefen, bli kvar bland de levande...
Jag

#1
Patrik...2
2010-01-25 15:20

Jag har kört dubbfritt i 15 år nu och de andra jag övertalat att prova är helnöjda
Jag skulle Aldrig byta till dubb
Sen hatatar jag den svarta sten/asfaltsörja efter vägarna som dubben hackar lös ( en del okunniga kallar det i bland för salt)
skulle ingen vilja prova att lösa upp salt med kallavfettning
Jag är inte så förtjust i salt heller men det fyller ju en uppgift

#1
Tjabo
2010-01-25 15:43

Kan bara ytterligare understryka vad Patrik säger.
Jag har kört dubbfritt sen 1999 (bakhjulsdrivet!). Det går utmärkt och innebär ingen säkerhetssänkning. Snacket om att vi i norra Sverige (jag bor omväxlande i Lappland och Västerbotten) skulle behöva dubb är bara just snack. Vi kör ofta i inlandet på snöiga vägar där dubbfritt i vissa lägen faktiskt ger bättre grepp! På glansis finns i stort sett ingenting som biter, vare sig dubbat eller dubbfritt. (Jag har varit med om att bilen hasat från stillastående utför en glashal och våt backe på dubbdäck. Marginellt skulle man säkert ändå ha kunnat mäta en bättre friktionskoefficient för dubbdäcket, men marginellt). Min erfarenhet är att dom som är rädda för dubbfritt har som enda erfarenhet (om nån) minnen från 50-talet och körning med sommardäck på vintern.

#1
Inge Holgersson
2010-01-25 16:18

Tjabo du vet inte vad du talar om. Eller har du inte läst ViB tester. Det är en självklarhet att dubbdäck fäster bättre på vintervägar. Hade jag inte haft dubbdäck så hade jag i helgen inte kunnat stanna på en väl snö- och ispackad vinterväg, för en bilist som gjorde en tokig manöver.
Läs tester som är gjorda med dubbfria däck på isgata och ruggad isgata. Med en ruggad yta "tar" dubbfria däck bättre.
Inge Holgersson

#1
Conny Karlsson
2010-01-25 16:21

Kör nu för tredje året dubbfritt (dock två däck utbytta) och är de första dubbfria vi haft. Fungerar utmärkt kör ca 9mil per dag pendling i Värmland. Saknar inte dubben något nämvärt, kanske vid underkylt regn etc. Men inte annars kör man förståndigt med insidan av huvudet är det inga problem. Kanske om man skulle behöva panikbromsa? Är det kortare bromssträcka med dubb i alla lägen,någon som vet? Desseutom går det tystare med dubbfritt det är ytterligare en fördel. Så vi saknar inte dubben speciellt mycket.

#1
Lägerleffe
2010-01-25 16:44

Diskutera: Vad tycker du? Är friktionsdäck lika säkra som dubbdäck?
Man kan inte svara på en sån fyrkantig fråga. Svaret är naturligtvis både JA OCH NEJ. Det beror bland annat på NÄR, VAR, HUR och under vilka omständigheter man kör.
Och att utse Taxi Stockholm till rikslikare i frågan är lika korkat som att ställa frågan: "Är Taxi Stockholms chaufförer klokare än folk i allmänhet?" Svara på den du!

#1
IRONI PELLE
2010-01-25 17:13

Oj Oj va töntigt;*Jag har kört si å så många år utan dubb det går utmärkt*
JAG har aldrig använt bilbälten och det går utmärkt bra. Punkt slut.

#1
Lägerleffe
2010-01-25 17:46

Jag har aldrig använt bromsen. Men däremot alltid gasen - och det går också bra. Mycket bra.

#1
Crister
2010-01-25 18:16

Om det nu vore så tveksamt att dubbdäck är bättre på vinterväglag än dubbfritt,varför kör då våra rallyförare på dubbdäck?

#1
peter
2010-01-25 18:26

Har åkt dubbfritt varje höst fram till eventuell vinter infunnit sig. Sedan på med dubbdäck. Brukar bli kring Jul och nyår. Gjort så i ungefär femton år. Det är ingen tvekan om att dubbfria däck blivit bättre. På vinterväglag.
Tänkte köra hela säsongen på dubbfritt i år.
De för året nya Nokian dubbfria kändes verkligen förtroendeingivande.
På väg hem med familjen en vintrig kväll strax innan jul hände följande:
Fick tvärbromsa för utspringande älg. Farten var med tanke på väglaget ganska låg.
Var glad att det var i vår andrabil.
Utrustad med Nokian dubb. Utan dubb hade med största sannolikhet en viltolycka inträffat.
Behöver jag tillägga att de dubbfria, på förstabilen, förpassades till garaget nästa dag!

#1
lars erik englund
2010-01-25 18:32

friktion eller dubb på is med älg framför , valet är enkelt om man inte är politiker

#1
Ingo
2010-01-25 18:47

Vad tror ni den bruna sörjan, man får på bilarna när man kör på blöt asfalltsväg består av. Det är asfalltstoft som dubbdäcken river upp,det fångas upp av vatten och snösörja. Det farliga blir när vägen torkar upp, då virvlar stoftet upp i luftvirveln efter bilen och bilar som ligger efter eller mötande fordon får in det genom friskluftsintaget och sedan ner i lungorna. det tog några år innan vi blev uppmärksamma på asbetsfaran, samma sak kommer att hända med asfalltfaran.

#1
Krille
2010-01-25 18:55

Allting är ur ett Stockholmsperspektiv, där sandning och saltning av vägar är mycket vanlig. Vem skall ta ansvaret om det visar sig att olyckorna i landets norra delar ökar. Om några politiker driver detta hårt och det visar sig sedan att olyckorna ökar så måste den personen/personerna kunna ställas till svars, för detta drivs väl inte som försök. Är det så att en viss ökning av döda/skadade är något man får acceptera?

#1
P Irelli
2010-01-25 19:46

Varför inte sommardäck?
Borde bli ännu mera ansvar hos föraren
Sen om man har en vass lång spik mitt i ratten mot bröstkorgen så blir man ännu mera ansvarsfull
Borde vi inte ta bort ABS bromas också?

#1
WallBo
2010-01-26 01:05

Rallybilar kör med dubb! Jojomensan, men då pratar vi om DUBB. Långa spikar som inte går att åka på asfalt med.
Det är väl självklart att dubb har effekt på is, det är frågan bara hur ofta det förekommer söder om dalälven. Men det är klart, moderna förare är ju tillvanda med ABS, antisladd och antislir så man kanske inte känner när det blir halt. :0)

#1
S-E S
2010-01-26 12:09

Läser man ViB´s däcktest förstår jag att det endast är vid start och stopp på våt sjöis som dubbdäcken är så mycket bättre än friktionsdäcken att det har någon större betydelse, eller har jag tolkat tabellerna fel? Den som tackar dubbdäcken för att ha undvikit en älgolycka kanske nästa gång kör på bar asfalt och ångrar att inte friktionsdäcken satt på i stället? Tänk i stället på de tonnevis med lösningsmedel som används för att få bort den dubbrivna asfalten som sätter sig på bilarna.
Det går bra med sand i stället för att dubbriva isen vid rödljusen. Kan inte ViB prova dubb-och friktionsdäck efter 2000 mils körning för att se om dubbdäcken fortfarande är så bra som de nya. Mer än 75 % av bilarna kör på vinterdäck som är äldre än 1 år och hälften av däcken har rullat mer än 2000 mil.

#1
BosseM
2010-01-26 15:31

Jag slutade använda dubbdäck 1995 i samband med byte till bil med ABS-bromsar. Jag och min fru har sedan dess kört 30.000 mil men aldrig saknat dubbarna. Jag kör mest i Storstockholm, men gör också avstickare till fjällen och till Åland, där vägarna inte saltas. Inga olyckor eller allvarliga incidenter.
Jag tror, att dubbarna invaggar föraren i falsk säkerhet. När de släpper är sannolikt hastigheten högre än när man kör dubbfritt. Dessutom ska man betänka att vid däckstester handlar det om nya däck och dubbar, som ger bättre resultat på is. När det slitits 1000 - 4000 mil är effektiviteten sannolikt obetydlig. Vid barmark blir det metall i stället för gummi mot marken på en yta, som bidrar till sämre väggrepp.
För min del köps det inga dubbdäck!

#1
Anna.S
2010-01-26 19:43

Före miljödubbens tid var nog skillnaden större mellan dubbat och odubbat.Testade 1974 en SAAB
med sk klibbdäck jämfört med Amazon med dubbdäck på isig skogsväg.SAABen hade bättre fäste men motorn på drivhjulen.Har provat köra på ca 20 år gamla dubbdäck, med bättre fäste än
helt nya med sk miljödubb.Kör nu dubbfritt,men försiktigt. Kanske det gick att ha nån maskin som
ruggar upp isen.

#1
Lars
2010-01-26 23:12

Skrev tidigare.
Vi har två bilar i familjen, gammal Volvo 945 med mad slitna dubbdäck från 97 samt nästan ny fyrhjulsdriven Japan med antisladd utrustad med nya dubbfria bäst i test däck, jag kör på en landsväg två mil utanför Stockholms centrum (man behöver inte åka längre ut för att nå landet) bakom kör hustrun i den nyare bilen, jag kör in i en lite skarpare vänsterkurva känns bra plötsligt ser jag i backspegeln att hustrun får några ordenliga kast på bilen som tur var gick det bra kanske på grund av antisladd, hade 945 varit utrustad med dubbfria vid detta tillfälle tror jag att det gått illa. Vägverket testade för några år sedan
vinterdäck vilket visade att även begagnade dubbdäck är säkrare.

#1
nilwes38
2010-01-27 15:39

Vinterns väghållning är usel och många förare bemästrar inte halt väglag,
Fartens tjusning är inte i harmoni med väglaget därför måste alla besinna sig bakom ratten.Luckan jag har lämnat framför min bil är inte din utan min (klanskalle!)

#1
hans hansson
2010-01-28 20:03

har kört 4 olika bilar, 3 framhjulsdrivna o en bakhjulsdriven under 10 års tid, hela tiden dubbfritt. Jag var skeptisk första gången men man lär sig snabbt att köra annorlunda. Ingen olycka o inga tillbud på grund av dubbfritt. Men sklle jag köra som jag gjorde med dubb skulle det inte gå så bra. Kör i Norrbotten så dubbfritt fungerar även i vårt klimat och ger mindre slitage, inga djupa rännor i asfalten som orsakar olyckor o bättre miljö.körglad pitebo

#1
JO
2010-01-29 15:56

Bra synpunkter från Crister, Lägerleffe m fl. Konservatorns inlägg 25/1 är det bara att instämma med. Dubbdäck är o förblir överlägsna när det är som halast. Det märks inte i olycksstatistik, eftersom andelen dubbfritt på väg sjunker när det är ishalka. Däremot speglar taxifallet att förarutbildning, sänkt fart, nyare bilar med ESP, annat vinterföre, lågkonjunktur (?) mm enbart detsamma som syns i de övergripande olyckstalen för landet i helhet. Nämligen att olyckorna minskade 2009. Trots lägre andel dubbdäck, inte tack vare. Med 0 % dubbdäck skulle olyckorna blivit många fler de gånger inte saltbilen hunnit fram eller när det var för kallt för saltet att verka. Många av de vägar jag kör på trafikeras inte ens av saltbilar.

#1
Lennart Ljunggren
2010-01-31 13:23

Jag har kört/kör buss o lastbil sedan 1970. Utbildar nu mer förare i tung trafik. Skulle ett allmännt förbud införas är det bara byta till ett arbete som inte har med trafik att göra. När man från väghållarnas sida försöker salta bort vintern, och tror att den mörka sommarlika svarta vägbana, är halkfri ......? Då är det dubbar som gäller. Det finns vägar även utanför Stockholm.

#1
lubos
2010-02-02 16:56

Om våra väghållare hela tiden sänker underhålls-ambitionerna så lastas automatiskt mer säkerhetskrav över till bilisterna, dvs dubbdäcksförbud går stick i stäv med önskemålet att reducera antalet trafikolyckor! Vägverket och framförallt kommunerna har glömt hur plogning och halkbekämpning ska gå till! Och i svår halka är antisladdsystemen värdelösa!!!

#1
Dubbman
2010-03-07 16:38

ALDRIG mer odubbat! Har nu kört i 6 år med skitten
Bytte nu till dubb oj vilken överraskning villket fäste.
ALLTID dubb numera.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.