Bild
Nästa artikel

Välkommen till min verklighet, Karin!

Reportage

Åk med en natt och se att dubbdäck behövs. Det hann tidningsbudet Lars-Göran Persson säga innan miljöpartisten Karin Svensson Smith lade på luren.

L ars-Göran Persson hade aldrig hört talas om Karin Svensson Smith.

Första gången han läste hennes namn var i november i fjol.

"Du får en inbjudan"
Då hade hon skrivit en debattartikel i Vi Bilägare (16/09) med rubriken: "Jag föredrar ett nationellt dubbdäcksförbud".

Hon hänvisade till forskningsresultat och skrev att dubbdäck är den största orsaken till att Sverige har problem med att leva upp till EU:s miljökvalitetsnormer för partiklar.

Lars-Göran Persson ringde genast Miljöpartiets kansli för att få tag i Karin Svensson Smith, riksdagsledamot i trafikutskottet.

Efter flera försök fick han tag på henne under en lunch.

- Du får en inbjudan. Åk med på min tidningsrunda för att se hur det ser ut i verkligheten, sade Lars-Göran Persson.

- Men så fort jag sagt mitt ärende sa det klick. Hon lade på luren.
Istället åkte Vi Bilägare med en natt i februari.

Extra marginal

När Lars-Göran Persson stänger ytterdörren bakom sig är klockan 00.59. Han kör två mil genom de småländska skogarna och kommer till slut fram till det lilla samhället Ryd.

Där byter han bil till en högerstyrd Polo och väntar in dagens tidningar.

Termometern i bilen visar minus 4,5 grader och Lars-Göran Persson plockar fram nattens proviant - snus, en termos kaffe och två kexchoklad.

Dagens rutt sträcker sig 16 mil längs småvägar i södra Småland och en bit in i Skåne. På bilens hjul sitter dubbdäck.

- Det finns inte en chans att jag skulle köra utan dubbdäck. Jag är ute före saltbilarna och före plogbilarna, innan samhället vaknar, säger Lars-Göran Persson.


- Jag vill ha den där extra marginalen.

"Det här skulle jag vilja visa"
Till slut kommer tidningsbilen och Lars-Göran Persson lastar in veckotidningar, 163 exemplar av Smålandsposten och fem rikstidningar i framsätet.

Nu har han fyra och en halv timmes körning framför sig.

Han svänger ut i samhället, stannar vid en brevlåda, lyfter på locket genom fönstret och lägger i dagens första tidning.

- Utan dubbdäck skulle tidningen komma fram väldigt sent, om den skulle komma fram över huvud taget, säger han.

Bilen svänger av på en mindre skogsväg där mörk, illavarslande is lyser igenom den hårt packade snön.

 - Det här skulle jag vilja visa Karin Svensson Smith, säger Lars-Göran Persson.

Hälsa och miljö först
Ungefär 50 mil därifrån arbetar Karin Svensson Smith, i Riksdagshuset i Stockholm. Hon minns att flera personer ringde i höstas och erbjöd henne att följa med på bilturer runtom i landet.

- Det finns ingen tid i världen att jag skulle hinna det, säger Karin Svensson Smith.

Varje dag får hon sju kilo post, hundratals mail, många telefonsamtal och därtill kommer hennes politiska arbete.

- Det är bra med konkreta erfarenheter, men man måste också lita till att det finns folk som på ett vetenskapligt sätt kan ställa ihop saker och ting, säger hon.

Själv har Karin Svensson Smith inget körkort, men hon har tagit till sig stora delar av den svenska och internationella forskningen om trafiksäkerhet.

Dessutom har hon bott i Kanada under ett år och besökt södra Tyskland och Schweiz flera gånger, platser med stränga vintrar där dubbdäck är förbjudna.

- För Miljöpartiet är klimat och hälsa det viktigaste, folk förväntar sig att vi ska ta parti för det i första hand. Och det gör vi.

Säkerhet framför miljö
Den här natten är Lars-Göran Persson ensam på vägarna. Samtidigt är han ett av landets 13 000 tidningsbud, varav ungefär en tredjedel delar ut med bil.

Men helt ensam på vägarna är han ändå inte. I bilen har han två handräknare som han trycker på när en älg eller ett rådjur rör sig på vägen framför honom.

Sedan november har han räknat och siffrorna är nu uppe i 48 älgar och 281 rådjur, trots att han bara kör tidningar varannan vecka.

Ny statistik visar att just Kronobergs län, där Lars-Göran Persson kör, är mest drabbat av viltolyckor i hela landet.

Om en älg kliver ut framför bilen spelar däcken ingen roll, menar Lars-Göran Persson. Man hinner ändå inte reagera.

Men dubbdäck kan ge den extra marginal som behövs.

 - Det kan räcka med den där halva centimetern. Även om det inte går att stanna kan det gå att svänga undan. Jag vill inte kunna köra 130, jag vill få stopp på prylarna när det behövs.

Flera faktorer
Karin Svensson Smith menar att det är tätorterna och inte Lars-Göran Persson som är problemet.  Hon vet att dubbdäck ger kortare bromssträckor på is.

Men hon vet också att dubbarna ökar kostnaderna för vägunderhåll och att farliga partiklar slits upp. Därför behövs en totalbedömning där alla faktorer vägs in.

- Behov av marginaler måste vägas mot nackdelarna, att livet för vissa människor faktiskt förkortas för att dubbdäck är tillåtna.

När Karin Svensson Smith säger att hon föredrar ett nationellt förbud menar hon inte att dubbdäcken ska förbjudas i hela landet.

Hon är definitivt för ett förbud i tätorter. Men när det gäller landsbygden har hon inga åsikter, säger hon.

Dispenser
Däremot vill Karin Svensson Smith ha enkla regler som är lika i hela landet. Hon öppnar också för dispenser, till exempel för tidningsbud.

Men för dem som vill ha dubbdäck för att köra fort, oavsett vägbeläggning, har Karin Svensson Smith inte mycket till övers.

- Det tycker jag inte är lika behjärtansvärt om jag i andra vågskålen har barn, astmasjuka och lungsjuka. Deras intressen ligger mig varmare om hjärtat.

Fast inbjudan
Klockan har nu passerat både tre och fyra. I kupén är det kyligt, taklampan är tänd och skuggorna i skogen dirigeras av bilens strålkastare.

 Den här natten möter Lars-Göran Persson tre rådjur, några harar och en räv. Ingen älg den här gången.

- Generellt tror jag att många beslut fattas på lösa grunder, kanske kollar man med någon som kanske vet, säger Lars-Göran Persson.

Han tror inte att politiker tänker på hur tidningen hamnar i brevlådan. Han tror heller inte att Karin Svensson Smith förstår vilka vägar han kör på.

- Hon har ingen aning, men hon ska veta att min inbjudan står fast, säger Lars-Göran Persson.

Diskutera: Vad tycker du om reportaget? Var ställer du dig i dubbdäcksdebatten?
FAKTA:

* För att minska partikelhalterna i luften får kommuner sedan 1 januari 2010 förbjuda dubbdäck på vissa vägsträckor.

* Minst 25 av landets 290 kommuner överväger förbud.

* I Stockholm gäller förbud på Hornsgatan sedan 1 januari 2010.

Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Gösta
2010-03-26 11:35

Miljöpartiet. Jag säger bara det, fy fan vilket pack. Partiet med minst verklighetsförankring. Synd att sossarna tvunget skall sammarbeta med denna avart inom svensk politik. Det är nästan så man funderar att inte rösta på "partiet" denna gång.

#1
Saabnisse
2010-03-26 12:07

Den här damen saknar ju körkort och också tydligen all kunskap om varför det finns bilar och biltrafik.
Hon befinner sig antagligen på samma utvecklingsstadie som hennes partikamrat i Stockholm, Yvonne Ruwaida, som ansåg att "det var fullständigt onödigt att åka bil, man kunde lika gärna åka taxi"!
Och det gjorde hon verkligen, hon har kostat skattebetalarna stora belopp.

#1
Jes
2010-03-26 12:08

Det är underbetyg till körkortslösa politiker som uttalar sej om trafik i allmänhet och trafiksäkerhet i synnerhet.
Oavsett partitillhörighet.
.
Dubbdäck är mera bra för trafiksäkerheten än dåliga för miljön är min uppfattning. Liksom dammet från pendeltågens och t-banans bromsar inte heller är bra för miljön men en konsekvens av säkerheten och nödvändigheten.
Själv förundras jag att vi har samma vinterdäcks-regler i hela landet. I söder har vi 5 veckors vinter om året, i norr 5 veckors sommar.

#1
Benny H
2010-03-26 12:23

Ännu en av dessa politiker som saknar verklighetsanknytning. Inte konstigt att politikerföraktet växer. Varför uttalar sig denna okunniga person om bilar och trafik? Att ha körkort är väl nästan obligatoriskt om man ska ha en hög profil i denna debatt. Nä odugliga politiker har vi alldeles för många tyvärr!!!

#1
Johan A
2010-03-26 12:34

Hehe jag har också försökt prata med en miljöpartist om en annan miljö fråga och personen ville då inte diskutera det mer utan la på.
Personen påtalade att hon inte kunde umgås med folk som hade den åsikten för hon skulle förlora alla sina vänner.
Är miljövänner dom nya religiösa som inte kan vara öppna utan endast rabiata fanatiker?
Bådar gott för sverige, när så många röstar på dom. Folk älskar att bli lurade av såna som tror dom vet något om miljö.

#1
med keps
2010-03-26 13:27

Jag har kört med sommardäck åretrunt hela mitt liv . Det gick bra 40 år 2000 mil per år . Jävla vinterdäck de är dyra oxo!

#1
Undrande
2010-03-26 13:56

Yvonne Ruwaida kanske inte vet att en Taxi är en bil . Hon skulle gå eller cykla istället.

#1
Jag
2010-03-26 14:11

Karin SS var tidigare kommunist (VPK). Redan då presenterade hon fullständigt verklighetsfrämmande förslag. Det otäcka är hon numera har ett tämligen stort inflytande.
Jag

#1
mctar
2010-03-26 16:07

Yvonne Ruwaida påstod väl att taxi var att likställa med att åka kommunalt? För att hon skulle ta sig någonstans så var bilen alltså tvungen att åka fram och tillbaka, dvs kanske dubblet så långt...

#1
Anders
2010-03-26 16:39

Är någon förvånad.....???
UPPRIKTIGT.....är någon förvånad....!!!!
Politiker lever i en egen värd...
Har ofta ingen utbildning...
Inte så viktigt egentligen.
Det viktiga är att dom aldrig har jobbat....
Dom har ingen susning om hur det egentligen fungerar ute hos oss som betalar skatt till Politikernas Löner.
Hon lade på luren i örat å Tidnings ut delaren Lars - Göran !
En extremt dålig stil !!!!

#1
POLITIKER FÖRAKTET ÖKAR....
2010-03-26 16:43

Här hade Miljöpolitikern en chans att ta reda på hur en som har bilen i sitt yrke tänker...tycker...
Lägger på luren i örat....(en näsvrid skulle inte skada)

#1
Eric
2010-03-26 17:38

Svensson_Smith tillhör inte avd favoritpolitiker. Hon är dessutom en kappvändare, en fd vkp:are som bytt parti då hon sannolikt konstaterat att ett medlemskap i mp skulle främja hennes egna karriär.
Politiker vill inte komma ut i VÅR verklighet, det stör nämligen DERAS verklighet..
Har försökt något liknande med en annan hög politiker. (förnamn på "M") Inte ens ett svar har jag blivit begåvad med. Mailen kanske var för långa?
Göstas inledn inlägg skriver jag kraftigt under på!

#1
Uno
2010-03-26 17:42

Som yrkeschaufför ska man tydligen riskera livhanken på glashala vägar.Undrar vad som skulle ske om kontorsgolven var lika hala och isiga som våra gator och vägar.Då åtgärdades det nog illa kvickt.Låt proffsen sköta snöröjningen och politikerna kan sköta de som de eventuellt begriper sig på.Nämligen,bära papper.För mycket mer klarar de ej av,förutom att roffa åt sig med ockerlöner och andra förmåner.

#1
Shawn
2010-03-26 17:47

Kommer själv från Kanada och förstår inte varför vi i Sverige behöver miljö- och väg förstörande dubbdäck. Jag tycker att det är mest tradition, lathet och möjligen däckindustrin som propagera för onödiga dubbdäck.

#1
Jocke
2010-03-26 18:43

Vad kör ni på för däck i Kanada? Troligen åker de flesta 4wd pickis eller suv och med breda stora grova däck... Hur många VW Polos säljs det i Kanada? Hur ofta råder det samma före som på svenska vägar i Kanada? Eller för all del i alperna, där samma jämförelse kan göras.
Jämför inte äpplen och päron...
Själv kommer jag att importera däck från Finland den dagen de inte längre får säljas i Sverige. De kommer aldrig kunna följa upp förbudet om det införs. Är det ens någon som bötfällts för att har kört i Sth innerstad med dubbdäck på fel gata?

#1
Björn
2010-03-26 18:48

Det skulle vara obligatoriskt för karin ss att följa med yrkeschaufförer på deras arbetspass. Så att hon har underlag från verkligheten att basera sina beslut på. Att en person som är körkortslös ska besluta om trafiksäkerhetsfrågorfrågor är ju rent löjeväckande.
Att avbryta samtalet när det inte passar är ju verkligt arrogant.

#1
TFAN
2010-03-26 20:03

Den 4/2 skickade jag ett mail till Karin SS med en del frågor ang. vinterdäck och vad hon hade för erfarenheter av dessa. Hon har inte bemödat sig att svara och det kan man ju förstå när hon inte ens har körkort. Har också sänt mail två gånger till miljöpartiet med en fråga vad de har för polici att svara på väljarnas frågor. Har inte fått svar därifrån heller vilket visar på ett förakt för väljarna.
Detta parti röstar då inte jag på iallafall.

#1
leifer
2010-03-26 20:12

NU tar vi det lite lugnt här.
Vad är det som är största problemet för tidningsbudet?
Jo dom har enhjulsdrift när det är halt.
Dvs FWD utan diff broms.
Klart dubbdäck behövs då.
Det går att bygga bättre fordon!

#1
leifer
2010-03-26 20:16

Med bästa friktionsdäcken, ESP (antispinn+antisladd), och diffbroms, alt 4wd så skulle tidningsbudet troligen klara sig bra utan dubbdäck. Sen får man väl justera arbetstiden efter halkan. Han kan inte köra sitt stråk i 180 när det är riktigt halt.

#1
Egil
2010-03-26 20:16

"Onödiga vinterdäck"....
TJA, på min tomt - i Nacka kommun - har jag en ekvidistansskillnad på 12 meter mellan lägsta och högsta punkt på tomten. Bilparkeringen ligge vid huset - påp höjden. BRANT! Och dessuttom rinner vatten pga Newton nedåt... Med 1 minusgrad innebär detta glansis. Som om detta inte vore nog så är väen dit så brant-och hal-att SL ställer in busstrafiken under vinter och vår-perioden. Berätta gärna hur jag ska ta mig upp till huset utan dubbdäck (och detta är alltså en mil fågelvägen från riiksdagshuset......)

#1
Dubb så klart
2010-03-26 22:08

Har kört 6 år dubbfritt!Jag gör aldrig om detta
Bytte före jul till dubb vilket fäste.
Hur kunde jag vara så dum att åka på sådant skit som odubbat!!!!!

#1
Volvo RWD
2010-03-26 23:12

Leifer: Han utrycker inte det som den stora faktorn till varför han vill köra med dubb. Med friktionsdäck på is så blir det ändå fel. Speciellt om han måste väja för en älg eller några rådjur. Han säger också att han vill få stopp på grejorna när det behövs och då hjälper ingen diffbroms! Jag tror ingen annan kör med dubbdäck endast för framkomlighetens skull heller. Du kan ha många system inbyggda i bilen men i slutänden är det ändå dom fysiska faktorerna som bestämmer mycket.

#1
Volvo RWD
2010-03-26 23:15

Och sen hur någon som inte ens har körkort kan avgöra vad som är bäst eller inte för min och andras bilar är något för mig helt ofattbart!! Nä fyfan det är verkligen det parti som har minst verklighetsförankring precis som Gösta skrev, sånt här gör mig uppriktigt förbannad!

#1
Volvo RWD
2010-03-27 01:44

Hon påstår också att dubbdäcken indirekt orsakar astma och "lungsjuka", finns det verkligen något som styrker det?? Vad tycker bloggaren Bäcklund? Skulle gärna vilja se vad han anser om Karin Svensson Smiths agerande i frågan.

#1
Owe i Filipstad
2010-03-27 11:53

Om miljöpartiklarna tycker vi...INTE. De har ingen verklighetsförankring. Mer behöver inte sägas.

#1
trött
2010-03-27 12:59

Kan vi inte ordna ett reservat för miljöpartister i Stockholms centrum t ex på Sergels torg där de får bo i tält och koka soppa på torkad hästskit ( det är ju naturligt) samt hålla uppeggande tal till varandra i ett mötestält av det slag som religiösa föreningar brukar använda?

#1
leifer
2010-03-27 14:31

VolvoRWD
Ja men friktionsdäck är bra idag, men är det blankis etc så blir det problem. Då kanske valet står mellan dubbat eller saltning. Då menar jag att det är ett politiskt beslut. Ska man förbjuda dubbat så måste man lägga mycket mer pengar på väghållning (inte minst små vägar) liksom kanske salta på alla småvägar.

#1
leifer
2010-03-27 14:36

VolvoRWD, kanske måste fler fordon utrustas med diff broms eller fyrhjulsdrift också, om dubbat ska minskas. Igen menar jag att det mesta går men att det kostar. Å andra sidan minskar vägslitaget om dubbat minskar/försvinner. Kanske är det så att de flesta kan klara sig utan dubbat trots allt. Moderna friktionsdäck (som fortsätter utvecklas) i ihop med modern elektronik som antisladd räcker långt.

#1
leifer
2010-03-27 14:40

EGIL, kanske är du en bilist som måste ha dubbat. Samtidigt kanske 4wd/diff broms löser ditt problem.
Men dom dagar där det är för halt kanske du kan ställa bilen på vägen istället för att köra upp i garaget. Du kan också hälla ut både sand och vägsalt själv på garageuppfarten. Mer besvär men det går!

#1
Bertil L:son
2010-03-27 16:22

Förstår inte varför dubbar ska förbjudas. De är det bästa hittills förutsatt att vi förare ändå kör med hjärnan tillkopplad när det är vinterväglag.
Slitage ?? Allt sliter på vägarna, speciellt tung trafik. Kolla bara efter vilka vägavsnitt och gator som är mest slitna, brukar vara där bussar och lastbilar kör. Det är bara att mäta avståndet mellan rillorna på landsvägarna för att förstå att det inte är personbilar som är källan. Detsamma gäller även i Tyskland eller Holland exempelvis där dubbdäck inte används. Hur kan det komma sig ???

#1
Volvo RWD
2010-03-27 16:49

Leifer: Att salta överallt under alla förhållanden är inte möjligt när väl en snöstorm tex sätter igång så går det inte. Utan dubbarna så blir det dessutom ännu halare, det är dessutom inte bara på blankis dubb är bättre. Och tror du att man hade saltat mer för att man förbjöd dubbarna? Eller att fler bilar fick 4wd eller diffbroms? Haha det låter som rena skämtet det tänker inte miljöpartiet på. Hon säger att tex tidningsbud ska få dispens, jaha och vem ska administrera det? Transportstyrelsen som tar nästan ett halvår på sig att skicka ut ett körkortstillstånd? 4WD är inte heller så energieffektivt utan det gör att bilarna drar mer bränsle mer eller mindre, Haldex är bättre ur den synpunkten men det förlorar man i 4WDns effektivitet. 4WD & Diffbroms räcker inte långt det ger bara en falsk känsla av grepp för att man kan gasa iväg snabbare. Vem tar konsekvenserna av det här? Ja inte fan är Karin som inte har körkort och bor i storstan.

#1
leifer
2010-03-27 19:24

VolvoRWD, jag är inte heller nån vän av förbud. Dessutom utvecklas dubbdäcken och sliter allt mindre. Man kommer också minska antalet dubb i dubbdäcken fr o m nåt datum, dvs nya krav på tillverkarna.
Det jag säger är att om man vill, så går det att i mångt och mycket att slopa dubbdäcken om politiker och firmor som beställer bilar, skapar rätt förutsättningar.
Vad gäller resonemanget om falsk känsla av trygget med diff broms/4wd, så menade jag detta för FRAMKOMLIGHET. När man bromsar, så är alla fordon lika, dvs dom bromsar på alla hjulen.

#1
BosseM
2010-03-27 19:56

Har Lars-Göran m.fl. provat att köra dubbfritt? Jag har gjort det i 15 år nu, och det har gått bra. Även på nysnö och ishalka. Marginalen med dubbdäck är, när jag jämför med mina tidigare 30 vintrar med sådana, försumbar. Det viktigaste är omdömet, och det kan inga vanliga dubbar ersätta, möjligen rallydubb eller snökedjor.

#1
Jes
2010-03-27 20:12

Kan du beskriva din arbetssituation BOSSEM?
Jag menar om du är tidningsbud i storstaden så är det en viss skillnad.
.
Hur det än är, så råder det ingen tvivel om att dubbdäck är bättre ur trafiksäkerhets synpunkt.
Hur mycket miljöbov dubbdäcken, i relation till friktionsdäck är råder det däremot delade meningar om

#1
leifer
2010-03-27 20:55

VolvoRWD, jag har nya hakka 7 dubb nu på min Volvo 940 i Stockholm vilket ska vara dom bästa dubbdäcken som finns men har ändå haft problem med framkomlighet i vintern där andra tagit sig fram med FWD (samma problem har väl Lexus, Mercedes och BMW med sin RWD). Men jag har ju nyligen monterat en diff broms. Så trots bakhjulsdriften så tänker jag pröva med dubbfritt nästa gång jag byter. Givet ska man satsa på ett bra märke och med friktionsdäck är det viktigt att man byter i tid, för när dom blir för slitna så blir dom riktigt kassa. Sen är det klart att i Norrland i områden där man inte saltar, så är dubbdäck ganska naturligt. Utan salt så slits heller inte vägbanan på samma sätt, då ju snön ligger och skyddar. Enkla brevbärarbilar med FWD och öppen diff som kör mycket på småvägar bör nog fortsätta med dubben! Tror det är mest rationell ur samhällsekonomiskt perspektiv.

#1
Volvo RWD
2010-03-27 22:14

Leifer: Du har inte bara RWD utan du har också trimmat din bil plus att du har en automatlåda. Hade du haft en manuell låda och en orginalbil i bra skick så hade du inte haft så stora problem. Mercan har en automatlåda och den är svårare att hantera i halka helt klart.
-------
Folk byter inte däck när dom tappar sina bra egenskaper, dom byter när dom måste oftast det är något att tänka på

#1
leifer
2010-03-27 22:41

VolvoRWD, automat det är sant. Med turbo-trimmet kommer bara på högre varv, inte när jag startar försiktigt. Så det påverkar inte detta. Snacka inte bort 240/740/940s grundproblem, att ta sig fram när det är halt. Då behövs dubb, och inte ens det räcker alla gånger.

#1
Volvo RWD
2010-03-27 23:45

Leifer, du pratar mer om RWD än om 240/740/940. Har du prövat framkomligheten i en 940 med en manuell låda som har dubbdäck?

#1
Ej dubbad
2010-03-28 00:37

Dubbar kostar orimligt i vägslitage vilket vägverkets mätningar såväl som iakttagelser som vem som helst kan göra visar. Se "slitagedikena" i våra sovstäder med minimal tung trafik men desto mer personbilstrafik som sliter upp spår som kräver lagning vartannat år! Förbjud dubbar för annat än ambulans, polis och brandväsen! Vi andra kan lära oss köra efter väglaget istället för efter hastighetsskyltarna.

#1
leifer
2010-03-28 12:22

VolvoRWD, jag har kört både 740 och 940 med manuell låda, den är inte bra även om det är bättre. Jag har kört en framhjulsdriven Volvo 850 från 1992 med 170 hk och automat mycket. Den hade mycket bra framkomlighet även med friktionsdäck! Dessutom hade automatlådan ett vinterprogram till skillnad från 940. Så det finns inga ursäkter, alla som kört lika olika bilar vet hur dålig Volvos bakhjulsdrivna var när det gäller framkomlighet i halka.

#1
Saabnisse
2010-03-28 12:24

Jag har verkligen provat 940tuebo, manuell låda i busväder. Jag fick ut en från jobbgaraget och kom bara 1km till första backen.
Det gick inte att ta sig upp för backen trots dubbdäck och lågt gaspådrag.
Jag var tvungen att rulla bakåt, vända, åka tillbaka och byta till en Astra för att ta mig fram.
Utan sandsäckar i bagaget kommer man inte fram med 940.
Trots nya dubbdäck!

#1
Emme
2010-03-28 13:17

Dubb behövs verkligen. Det märker jag t.om. med min v40.
Har själv kört en 940 manuell låda nu i vinter med dubbdäck och den klarar sig riktigt bra ändå. Då var det dock nya däck.

#1
leifer
2010-03-28 13:22

En 940 AWD hade varit nåt annat! Eftersom den redan var bakhjulsdriven så hade det väl inte varit nån stor sak att koppla till drivning fram också.

#1
Volvo RWD
2010-03-28 14:48

Känner inte igen mig alls. Jag har aldrig fastnat med någon utav mina RWD bilar genom åren varav en automat som nu också har friktionsdäck. Var ganska nära en gång i ishalka (stannade i stark uppförslutning) men då var det med den som har friktionsdäck. Går sammanlagt 2500 mil om året.

#1
leifer
2010-03-28 15:43

Ok Volvo RWD, du är religiös. För oss andra som testat olika bilar och märker att det är skillnad, så vet vi att Volvos gamla bakhjulsdrivna är bland det sämsta man kan köra vad gäller framkomlighet i halka. Sen må vara att en skicklig förare kan kompensera en hel del genom att slira på koppling, lägga i hög växel, ta fart i backar etc. Men det tar inte bort bilens grundproblem. Som jag sa, en 940 AWD hade varit guld. Kollade nu på min 940, framhjulen sitter inte ens speciellt långt fram i fronten, dvs det borde ha gått att stoppa i 4wd utan att ens behöva modifiera karossen. Jag kollar lite forum och folk är ofta på jakt efter bakaxeln med nr 1041 som har diff broms till 940.

#1
Volvo RWD
2010-03-28 19:03

Leifer: Jag pratar om RWD medans du nu pratar om gamla Volvos. Du får det att låta som att det bara var Volvo 940 som hade bakhjulsdrift som inte ens har med diskussionen om dubbdäck att göra.

#1
Saabnisse
2010-03-28 20:35

Nu tycker jag att ni ska ge er.
Det här hör inte till den egentliga tråden.
Fortsätt på forumet .
Tack.

#1
AL
2010-03-28 22:21

Argumenten för dubbade vinterdäck ter sig allt svagare. Att de skulle vara en förutsättning för att ta sig fram är inte helt korrekt. Vid en sådan situation kan lika gärna snösockor användas - och framkomligheten förbättras avsevärt. Dubbade vinterhjul bidrar dock med en hel del elände som vi alla är med och bekostar. En tanke vore därför att straffbeskatta dem, låt säga en 1200-1500 kr utlagt på försäljningspriset (innan momsen förstås - annars blir det galet). Då kan personer som denna artikel trots allt handlar om välja att köra dubbat medan vi andra som inte har någon större nytta av dubb kan komma billigare undan via vanliga friktionsdäck istället. Vinsterna blir då: lägre kostnader för vägslitage (dessutom kan en annorlunda toppbeläggning nyttjas), minskat buller, minskad energiåtgång, förbättrad luftkvalitet och snarlika restider. Allt detta sammantaget innebär att vi sänker våra transportkostnader i samhället vilket förstås är en samhällsekonomisk nytta. Att som nu subventionera alla dubbdäcksanvändare innebär enbart ett rersursslöseri som i slutändan gör oss alla fattigare. MVH AL

#1
Matte
2010-03-28 22:37

Vill bara gratulera er som kör odubbat att vi som kör dubbat finns. Hur skulle ni annars komma iväg vid rödlysen när ni slipat upp vägytan till en isgata? Tur för er att några kör dubbat som river upp isgatan så ni kommer iväg och kan stanna för den delen. Men tror inte lilla Karin har den kollen faktiskt, Cyklar väl när pressen är på plats och åker kungligt i taxi när hon tror hon inte syns som så många andra politiker.

#1
AL
2010-03-28 22:49

Matte har helt rätt i att det kan finnas situationer där dubben är positiva, såsom att de river upp isen (eller asfalten så att de gående får bättre fäste). Man är inte riktigt överens om hur stor dubbandel som krävs för att denna effekt skall vara optimal. Genom att straffbeskatta dubben kommer ju dock denna positiva externalitet att bibehållas eftersom det kommer finnas ett antal kvar som fortfarande kör med dubb. I annat fall får man se över vinterväghållningen på liknande sätt som i andra regioner där dubben förbjudits helt. MVH AL

#1
leifer
2010-03-28 22:59

VolvoRWD, bakhjulsdrivna Volvo har visst med diskussionen om dubbdäck att göra. Därför att det är endast dom som i stort antal fortfarande trafikerar våra vägar med bakhjulsdrift, öppen diff och utan antispinn eller likande hjälpmedel. Därför behövs dubb på dom. Dom körs också ofta av familjer/personer med begränsad ekonomi. ALs förslag med en straffskatt på dubbdäck gör då bara att framkomlighet försämras på dessa bilar än mer genom att folk kör extra länge på sina gamla dubbdäck alt inte har råd att köpa dubbdäck.

#1
Matte
2010-03-28 23:06

Tack AL, håller med. Det hela är ju en totallösning, alltså om man väljer dubbförbud i städer måste ju vinterväghållningen fungera och inte som nu när många kommuner sålt sina maskiner för "det blir nog ingen vinter igen". Om inte så måste ju någon, en ansvarig politiker, säga att man värderar ett liv till X kg/ton utsläpp av partiklar från dubbdäck och att detta är acceptabelt. Alltså att man accepterar några liv som skulle kunnat räddats med dubbdäck men menar på att man räddat några fler som ev skulle dött pga cancerogena partiklar i luften etc. Undrar vem som vill stå ansvarig för ett sådant uttalande och med säkerhet kan underbygga siffrorna? Trots allt så är ju dubbdäck säkrare än dubbfria om vi inte väger in slitage på vägar och friläggande av partiklar ut i luften. Svår fråga? Japp, men blir lite trött på allt tal om att man snart är en miljöbov för att man vill köra säkert. Kör 6000 mil/år varav 2500 mil med vinterdäck, provade dubbfria i 2 säsonger men kände mig inte trygg så det blev att köpa med dubbar igen. Kör förövrigt gasbil så jag tror jag verkligen gjort mitt för miljön så snälla låt mig få ha dubbar iaf.

#1
Mikz
2010-03-28 23:50

Karin Svensson -Smith är inte ensam om att sakna kontakt med verkligheten.
För att förstå bakgrunden måste man veta att en politiker, -på riksplanet eller -kommunplanet har bare en prioriterad punkt -Att bli omvald.
Det gäller att profilera sig och försöka attrahera så många aningslösa väljare som möjligt.
Då är det lätt att förstå varför man propagerar för dubbdäcksförbud, oberoende av hur dumt detta än må vara.
Men detta slår tillbaka på oss själva, vi väljare är hur dumma som helst själva, som låter oss luras.
Välj någon som står upp mot sådana dumheter.
Får Miljöpartiet välja lägger dom ner AB Sverige, så kan vi sitta under kork-eken och svälta oss lyckliga medan vi luktar på blommorna.

#1
Volvo RWD
2010-03-29 00:52

Leifer: Här är en lista på bakhjulsdrivna bilar. Grannen som har en nästan ny Mercedes klagar precis som du på bakhjulsdriften och han har ändå en hel del hjälpsystem. Många använder till och med 2/7/9 som vinterbilar, dvs dom ställer av sin andra och kör med den på vintern :). Tydligen så går det. Det är nästan alltid öppen diff på alla RWD-bilar.

#1
Volvo RWD
2010-03-29 00:54

Nu kan man visst inte ens skicka länkar med den här usla kommentarsfunktionen...

#1
leifer
2010-03-29 01:39

VolvoRWD, javisst. Alla som har 2/7/9 använder ju dubbar! Då går det hyfsat för det mesta. En del kör nog också med sandsäckar eller dyl.
Och intressant att grannen klagar på bakhjulsdriften, då får väl säga till att han är dum i huvudet och har helt fel.

#1
Volvo RWD
2010-03-29 02:23

Leifer: Absolut inte alla. Inte i Skåne iaf det är många (om inte fler?) som kör med friktionsdäck här. Behovet är kanske inte detsamma här om än denna vintern har varit ett undantag. Poängen var att bilar idag säljs med RWD dock med antispinn men som bara kan kompensera en del. Samtidigt är det många som gillar bakhjulsdriften och det är säkert därför bla Bmw har både och att välja mellan.

#1
AL
2010-03-29 12:31

Faktum är Matte att ingen lyckats visa att dubben väsentligt ökar trafiksäkerheten. Den eventuella effekt som finns ligger i marginalen (utanför ett 95 procentigt konf.intervall). Men studier behövs inom detta område, de som trots allt gjorts har en del brister. Så måhända att det framgent kommer att presenteras ett nytt material som ger stöd för hypotesen att dubben minskar olyckorna. Vad det sedan gäller liv värderar ASEK det till 21,5 miljoner kr. Detta kalkylvärde används också inom det mesta oavsett vi talar sjukvårdsapparatur eller trafikplanering. Det betyder att en åtgärd som sparar in ett liv inte får vara dyrare än 21,5 miljoner kronor för att vara samhällsekonomiskt (inte statsfinansiellt) lönsam. Som enkelt kan påvisas är därför dubben betydligt dyrare (partiklar, vägslitage, buller etc) för oss alla än vad de förmedlar nyttor (framkomlighet, säkerhet etc) och därför måste dubbdäcksnivån ner till sin samhällsekonomiska optimumpunkt (jämviktsläget även kallat). Detta kan genomföras antingen via en kvantitetsreglering (förbud) eller via marknadsliberala styrmedel, dvs en separat styckskatt. MVH AL

#1
SLAM
2010-03-29 14:22

Debatten om vinterdäck mynnar oftast ut i personliga tyckande men hur relevant är forskningen och rapporterna om detta, det skulle vara intressant om till exempel Vi Bilägare kunde granska dessa rapporter som så många stöder sig på. (Allt för många gånger har påstående senare förvandlats till verklighet!)

#1
Matte
2010-03-29 17:23

Tack AL
Intressant läsning faktiskt.
Känns underbyggt men väljer nog dubb ändå så länge man får.

#1
AOZ
2010-03-29 19:19

Ungefär en tidning per kilometer. Vad kostar arbetstid + bilkostnader?
Vore det inte billigare att ladda ned tidningen via nätet och sedan skriva ut den om man inte vill läsa på skärmen? Inga viltolyckor och Lars-Göran får sova på natten vilket minskar risken för framtida hälsoproblem.

#1
leifer
2010-03-29 20:17

VolvoRWD, ja det är ju så att ESP-system med anti-spinn INTE ger samma driv som en diff broms. Därför brister Mercedes i halkan. Bmw har nåt dom kallar elektronisk diff spärr, men vad jag har förstått så är det samma dåliga lösning med anti-spinn, som bromsar hjulen individuellt med vanliga bromssystemet i bilen. Det ger alltså inte samma effekt som en mekanisk diff broms. Framhjulsdrift ger i och med tyngden från motorrummet normalt så mycket driv som man behöver. Det var därför jag tyckte du kunde erkänna bristerna i RWD-bilar där dom bara har en vanlig öppen diff egentligen. Men icke sa nicke, det kunde du inte bjuda på. Varför?

#1
leifer
2010-03-29 20:21

AL, som du säger så är det svårt att påvisa att dubbdäck ger säkrare trafiksäkerhet. Däremot kan man nog enkelt påvisa att det ger bättre framkomlighet. Det var därför jag började prata om bilar som har dåliga lösningar för framkomlighet. Jag menar att brevbäraren i artikelns största problem är ju just framkomlighet i halka. En postbil med framhjulsdrift och mekanisk diff broms, alternativt ett fyrhjulsdrivet system, skulle ge mer en tillräckligt bra framkomlighet tillsammans med bra friktionsdäck, dvs utan dubb.

#1
Eric
2010-03-29 21:24

Om vi just nu struntar i "interndebatten" som pågått mln några få så är mina erfarenheter då jag nu för första gången kör dubbfritt. Tyst och behagligt funkar i lagom halka. Fårvånade br aväggrepp om det är lite snöigt.
MEN, nar jag vill ha extra väggrepp, typ dra släp i lite uppförsbacke - är dubbfritt helt värdelösa!
Blev strax före jul fast i en låång uppförsbacke med blankis, långt borta från civilisationen. Kom halva backen sen halkade det bakåt. och jag satte släpet i diket av försiktighetsskäl. Varken GPS elle telefon fungerade! Efter en kvart råkade en bonde passera med traktor (m/STOR) som kunde hjälpa iväg mig..
Så, jag är kluven, med dubbdäck hade jag sannolikt kommit upp, denna gången hade jag tur och fick hjälp, det var ju ett antal minus också, och jag var, erkänner, helt felklädd ovan på det....

#1
leifer
2010-03-29 21:38

ERIC, vad har du för bil? Vad hade du för friktionsdäck när du inte kom upp? (märke, ålder och antal mil på dom). Och hade du kunnat klara dig med autosock just denna gång?

#1
leifer
2010-03-29 21:42

ERIC, den s.k. interndebatten du pratar om är ingen interndebatt. Nyheterna rapportera i vintras att landstinget hade köpt in bakhjulsdriva ambulanser. Det var usel framkomlighet så personalen fick sätta dit autosock att köra med. Dvs som du nu gör så pratar du om framkomlighet, du kan lösa det utan dubb med olika lösningar.

#1
Volvo RWD
2010-03-29 21:52

Jag har inte en enda gång sagt att inte RWD har brister. Däremot har jag sagt att automatlåda och även trimm gör det svårare och att jag visst det kan ta sig fram med RWD utan att fastna.
----
I Erics fall hade RWD varit en fördel

#1
leifer
2010-03-29 22:19

VolvoRWD, grundproblemet är inte trim eller automatlåda. Automatlåda kan göras med vinterprogram eller ESP. Som jag skrev så fungerar en Volvo 850 klockrent med automat, och den har mer kraft från låga varv.
Min trimning påverkar inte alls framkomlighet då trimningen bara gör sig påmind på höga varv.
Istället handlar det om bilens grundegenskaper och konstruktion. En Volvo 2/7/9 har dålig framkomlighet i halka jämfört med t.ex. alla framhjulsdrivna bilar. Debatten bör alltså skilja på när dubb används för att förbättra framkomlighet och när dubb används för att förbättra bromsförmågan. Har tycker jag folk mest skriver om framkomlighet, och då finns lösningar som funkar med bra friktionsdäck! Du säger ju själv att det till och med finns folk med RWD och friktionsdäck som är nöjda, dvs dom klarar sig utan dubbdäck.

#1
Volvo RWD
2010-03-29 23:20

Leifer: Nej, men det är något som stjälper. Givetvis är bromssträckan och styrförmågan det viktigaste.
-----------
Det är en behovsfråga som varje förare ska få avgöra själv om han/hon är i behov dubbdäck. Man kan bo i stan och jobba på landsbygden? Eller tvärtom? Har jag fattat det rätt så vill hon främst förbjuda dubbdäck i tätort och därmed måste alla som någon gång på vintern kör i tätort köra med friktionsdäck. Bara ännu ett bevis på att hon aldrig har haft körkort, någon erfaranhet av detta och att hon också saknar en förmåga att sätta sig in i andras situation.

#1
pg
2010-03-30 00:11

Oavsett vilket drivsystem man har, finns det tillfällen då dubbdäck är överlägsna. Oavsett vilket antislir/sladdsystem bilen har kan följden bli att hela systemet slås ut av blixthalka. Bilens system tror att bilen uppför sig normalt trots att hjulen snurrar olika fort när man kör dubbfritt.
Detta har jag själv varit med om i en Volvo XW70.
Visserligen kör jag min egen bil och mina tjänstebilar dubbfritt, men låt för guds skull bilägarna själva bestämma! Miljöpåverkan-Bla ha blaha.

#1
CRISTER
2010-03-30 21:23

PG du har 100% rätt

#1
Ingemar
2010-03-30 21:35

Det verkar som om Göran svensson är lite inskränkt. Han får att låta som om alternativet till dubbdäck är sommardäck. Jag tror faktiskt inte han har prövat dagens moderna dubbfria vinterdäck som bevisligen är bättre än dubbdäck på dom flesta vinterväglag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.