Bild
Nästa artikel
Utan dubb ingen tidning

Utan dubb ingen tidning

Ledare

"Svensson Smith kör inte själv bil, har inget körkort och det må vara hennes val, men hon går hårt ut och ställer krav på ett område där hon har noll erfarenhet."

Ett besök i verkligheten var inget som lockade riksdagskvinnan Karin Svensson Smith när det kom till en nattlig biltur på småländska vintervägar.

Läs Vi Bilägares reportage här.


Lars-Göran Persson, tidningsbud som varje natt kör 16-20 mil på snö- och istäckta vägar i södra Småland, fick luren i örat när han bjöd politikern att följa med på turen.

Svensson Smith är en av förgrundsfigurerna i dubbdäckdebatten och en av dem som ställer hårdast krav. Hon vill ha ett nationellt förbud mot dubbdäck, alltså inte bara i storstäderna, vilket upprört många som bor i landsorten.

Svensson Smith kör inte själv bil, har inget körkort och det må vara hennes val, men hon går hårt ut och ställer krav på ett område där hon har noll erfarenhet. Kanske hade det givit lite perspektiv på sakfrågan om hon följt med på turen, men det "fanns ingen tid i världen".

Istället följde Vi Bilägare med, beredda på en tuff åktur – dubbdäcken till trots. Det vimlar av vilt i smålandsskogen och sedan november har Lars-Göran mött 48 älgar och 281 rådjur, dessbättre utan att köra på dem.

Om bilen varit försedd med dubbfria däck, som vi i våra däcktester gång på gång visat har betydligt längre bromssträckor på isigt underlag, vet ingen hur det slutat. För Lars-Göran är valet enkelt, han skulle aldrig köra utan dubb.


Nu verkar det ironiskt nog nästan som om vädrets makter gripit in dubbdäcksdebatten, genom att servera den värsta vargavintern på årtionden.

Även om frågan inte är död så har den i alla fall svalnat åtskilliga grader. Till det bidrar också en tendens till ökat antal halkolyckor med bilar som kör dubbfritt, även om det totala antalet olyckor ser ut att gå ned mot bakgrund av att färre ger sig ut i rådande trafikkaos.

Vinterns olycksfacit kommer säkerligen att spela en stor roll i den fortsatta debatten, liksom resultatet av partikelmätningarna på den hittills enda gatan med dubbförbud  i Sverige, Hornsgatan i Stockholm.

Taggar: Ledare

Kommentarer

#1
Jägaren
2010-03-29 12:19

Det finns ännu ingen seriös forskning som visar att bilar med dubbfritt skulle vara mer inblandade i halkrelaterade olyckor än bilar med dubbar. De enda som påstår att dubbfritt skulle vara mer inblandade i olyckor är Motormännen som drog sin slutsats efter att ha granskat 13 (!) olyckor... Inte särskilt seriöst.

#1
CRISTER
2010-03-29 15:04

Nej det finns ännu ingen seriös forskning som visar ökat antal olyckor för friktionsdäck.Men för det är det väl inte förbjudet att tänka lite logiskt själv.Eller??
Och kolla däckstester!!

#1
Jägaren
2010-03-29 15:36

Det var inte frågan om någon subjektiv kommentar från min sida. Jag beskrev bara hur det än så länge verkar förhålla sig.
Men ett problem med däcktesterna är att de resultaten inte verkar stämma med utfallet i vanlig trafik.

#1
CRISTER
2010-03-29 15:40

Hur menar du då?
Utfallet i vanlig trafik?

#1
patrik...2
2010-03-29 18:30

Alla däcktester får inte samma resultat men de sämsta dubbdäcken är inte lika bra som de bästa friktionsdäcken, så det räcker inte med att ha dubbdäck, det måste vara de bästa dubbdäcken, och då kan vi lika gärna välja ett fabrikat. Många kör på "fel fabrikat", men de har dubbdäck och tycker allt är toppen bra, fast det bästa friktionsdäcket skulle vara bättre.

#1
CRISTER
2010-03-29 18:58

Däcktesterna visar ju att det är en jäkla skillnad på dubbdäck som är tillverkade av dom större etablerade märkena som jobbar mot marknader i norra Europa.Ännu tydligare är det ju mellan friktionsdäck avsedda för norra Europa och friktionsdäck avsedda för mellan Europa.Kort och gott,köper man t.ex Nokian Hakkapelitta dubbdäck får man bland det bästa som finns på marknaden och klarar dom mesta väglagen på vintern som underkyltregn ,is,till snömodd.Dom funkar på blöt asfalt också.En annan observation är att jag har fått väldigt få asfaltsprickar att tvätta bort denna vinter när vi sluppit SALTELÄNDET större delen av vintern.Vi har alltså fått åka på snö och is och inte blöt asfalt med saltsörja,för det mesta.Bra va!

#1
Markus
2010-03-29 19:09

Nja, nu har åtskilliga däcktester visat att dubbdäck har bättre grepp på is och även har bättre egenskaper när de börjar bli slitna.
Jag ska också passa på att meddela att denna fråga är en av få där jag skäms för att vara miljöpartist! Eller kanske snarare skäms för att vara partikamrat med Carin Svensson-Smith!
Dubbdäcksförbud löser absolut ingenting, inklusive partikelhalterna och är en kortsiktig och populistisk lösning jag inte anser platsar i miljöpartiets ideologi. Det är inte kortsiktiga och dåligt genomtänkta idéer vi behöver förverkliga för att förbättra vår miljö utan långsiktiga och väl underbyggda förslag. Dubbdäcksförbudet hör inte dit.
Markus Folkesson
miljöpartiet Norrtälje

#1
leifer
2010-03-29 20:55

Med fyrhjulsdrift och friktionsdäck UTAN dubb, så kommer tidningsbudet fram! Men det blir en dyrare bil, så nån måste betala det.

#1
Jes
2010-03-29 21:22

Fyrhjulsdrift är inte en helt realistiskt lösning lika bra, billig och miljörätt som dubbade vinterdäck. En kombination är naturligtvis förträfflig för både framkomlighet och stopp i halka.
Det fina med dubbdäcken är att man byter till sommardäck när de inte behövs mer.

#1
leifer
2010-03-29 21:36

JES, vad grundar du på att fyrhjulsdrift inte är lika miljövänligt som dubbdäck? Saken var ju att bara de mest speciella behov skulle ha det.
Dessutom kan det mycket väl vara så att en bil med framhjulsdrift och diff spärr tillsammans med nordiska bra friktionsdäck räcker för de flesta. Vill man så går det att förbjuda dubb, det som har extra framkomlighetskrav kan som sagt satsa på fyrhjulsdrift. Givetvis kostar det, men redan idag kör många med fyrhjulsdrift liksom till och med usla s.k. året-runt-däck.

#1
CRISTER
2010-03-29 21:50

Fyrhjulsdrift och friktionsdäck är bättre än framhjulsdrift med friktionsdäck.Men fyrhjulsdrift med dubbdäck ÄR MYCKET BÄTTRE!Går inte att jämföra på samma dag om det är isväg på småvägar som tidningsbudet Lars Göran åker på.Dubbdäck slår alltid friktionsdäck på is.

#1
leifer
2010-03-29 22:23

CHRISTER, frågan var om man kan klara sig utan dubbdäck eller inte. Och svaret på den frågan är JA, men det är en kostnad för alternativa lösningar. Tidningsbudet klarar sig troligen mycket väl med bra nordiska friktionsdäck och t.ex. fyrhjulsdrift. Sen gäller det också att byta däck i tid.

#1
CRISTER
2010-03-30 10:00

Svaret på frågan är tveklöst NEJ.Även du LEIFER skulle saknat dubbdäcken på dom små isiga skogsvägar i Småland som Lars Göran åkt på denna vinter.Om du finge prova skulle du förstå.Det är inte E4:an eller några stadsgator han åker på precis.Men visst det går att klara sig på sommardäck också men det är inte realistiskt.

#1
leifer
2010-03-30 11:06

Crister
Med bra nordiska friktionsdäck och en modern bil med framhjulsdrift och ESP så klarar du dig på småländska skogsvägarna. Men du bör inte brassa på utan köra lugnt och försiktigt. Så svaret är JA.

#1
Markus
2010-03-30 11:34

Man KLARAR sig i någon slags teknisk mening med nordiska friktionsdäck i kombination med fyrhjulsdrift. Dock är till exempel frågan om det är att rekommendera med tanke på miljön (något jag och Svensson-Smith måste ta med i resonemanget om vi ska ha någon trovärdighet i behåll) eftersom fyrhjulsdrift drar mer bränsle än framhjulsdrift. Och ett tidningsbud kör mycket dessutom. Räkna med minst 4000 mil per år. Om bilen då som resultat av fyrhjulsdriften drar säg 7 centiliter mer per mil till följd av fyrhjulsdriften ökar tidningsbudets utsläpp av koldioxid med 78 kilo per år. Utsläppen av kolväten (också kallade partiklar...) ökar också dessa, inte med några 78 kilo, men tillräckligt för att man ska inse att miljövinsten med friktionsdäck plötsligt blir tveksam.
Svensson-Smiths eget recept stavas snökedjor, något som är totalt orealistiskt! Med snökedjor får man ju nämligen bara köra i 30 km/h vilket gör att det stackars tidningsbudet blir alldeles sönderstressat innan han hunnit halvvägs på sin första runda för vintern. Samma sak gäller alla de som bor längs vägar som blir isgata på vintern.
Dubbfritt kan rekommenderas för de som kör enbart på stora vägar och kan ställa bilen när det är riktigt halt. Ett dubbdäcksförbud är bara vansinne i merparten av Sverige. Så enkelt är det.
Markus Folkesson
miljöpartiet i Norrtälje

#1
CRISTER
2010-03-30 12:17

Ja man klarar sig med friktionsdäck, men 16 mil i det här fallet natt efter natt i 4,5 timmar på dessa vägar.Det är inte realistiskt utan dubbdäck LEIFER.Men jag blir impad av Markus F, miljöpartist,han är realist.

#1
AL
2010-03-30 13:44

En tanke för att komma åt problemet med dubbade däck på fel plats är annars att införa separata vägavgifter i varje tätort och i gengäld sänka bränsleskatterna något. på så sätt kan man internalisera storstadstypiska externaliteter (trängsel, utsläpp, dubb, buller) i det faktiska pris som bilisten har att ta hänsyn till. Först vid en sådan situation kan man både ha kakan och äta den samtidigt. Ett rikstäckande förbud emot dubbade vinterdäck är däremot tämligen ogenomtänkt - och i synnerhet som i denna situation där en stor del av trafikarbetet sker på isig vägbana (vilket minimerar vägslitaget). Men som alltid så måste alla beslut fattas utifrån den breda majoritetens behov, inte det enskilda exemplet. I annat fall riskerar man att skjuta rejält över målet. Min fråga till Miljöpartiets representant är därför om han kan tänka sig en ovan nämnd lösning istället - även om den innebär att skattetrycket vid bensinpumpen kommer att sjunka något? MVH AL

#1
leifer
2010-03-30 15:24

Crister, tindingsutdelaren har ett körschema som ska hållas i alla väder och han vill förstås bli klart snabbt så han kan åka hem. Kanske är det då schemat som är felaktigt? Samma skäl som man toksaltar på stora vägar, för att transporter ska kunna köra som om det vore sommarväg. Dvs alltid full fart.

#1
CRISTER
2010-03-30 21:21

Men fortfarande LEIFER?Varför ska man inte få använda dubbdäck när dom är bäst för t.ex Lars Göran.Förstör man miljön i skogen eller?Principen eller?

#1
leifer
2010-03-30 21:53

Crister, frågan var om det gick att klara sig utan dubb, jag menar att det går, men givetvis till ett pris. Frågan är då vilka som ska få ha dubb, när det blir aktuellt att minska ner. Det är ju det vi egentligen diskuterar. Sen har bästa odubbade blivit bra numera, och en del kör på dubb som är dåliga, och tror att det är jättebra.

#1
CRISTER
2010-03-30 23:14

LEIFER:Vem har sagt att vi skall minska ner dubbdäcksanvändningen mer en miljötalibanerna med sina teorier.Var är den lagen?Dubbfritt har blivit bättre men dubbat är fortfarande bäst utanför städerna i alla fall.

#1
leifer
2010-03-31 12:27

Crister, en modern bil med ESP och moderna nordiska friktionsdäck räcker långt på landet. Dubbdäck blir snabbt dåliga dessutom, och folk kör inte alltid in dom på rätt sätt (ska köras på barmark i 80 mil försiktigt när dom är nya så att dubbarna vulkar fast). Med tanke på vad vi vet om smålänningar (ekonomiska) är väl också risk att man kör med sina dubbdäck alldeles för länge.

#1
Utlånad till Norge
2010-03-31 18:07

Jag vill inte gå till personangrepp men vissa här kanske bör ta sig en funderare på vad de säger...
Jag åker långa sträckor på olika vägar i Norge och Sverige när jag pendlar till olika arbeten och personligen så kör jag med dubbdäck. Vädret varierar en hel del över vägsträckor som ibland är över hundra mil långa.
Men de dummare kommentarerna här som jag tycker är de som säger att det är bara att köra med ESP eller fyrhjulsdrift så kommer man fram.
För det första så skall ESP endast användas som en sista utväg och skall INTE vara någon säkerhet som man skall räkna in för att klara sin körning. ESP är inte guds gåva till bilismen.
Sedan kommer dessa diskussioner angående fyrhjulsdrift. Inget ont om det om man bara vet vilken typ man har och för och nackdelarna med det. Men fyrhjulsdrift hjälper bara igång. När du väl har accelererat och något händer så man behöver bromsa så gör det ingen skillnad på bromssträckan.
Senast nu i vintras så kom det en XC90 och blåste om mig mitt i en snöstorm. Men knappa kilometern längre fram så ligger bilen i diket (tyvärr en allt för vanlig syn). Jag stannar och går fram för att fråga hur de mår och det enda som killen i bilen säger är: "Men va f-n hände. Det bara gled å det skall det ju inte göra med ESP å fyrhjulsdrift ju...".
Nä tack vet jag den gamla regeln som säger att man kör efter rådande förhållanden. Plus att man använder sunt förnuft.

#1
leifer
2010-03-31 19:57

Utlånad till Norge, det jag skrev gällde att man har bra nordiska friktionsdäck. Inte nåt året-runt-däck eller annan skit. Många med stora stadsjeepar struntar i att köpa rejäla vinterdäck eftersom det ofta är svindyrt i dom dimensionerna. Sen var 4wd ingen ursäkt att blåsa på som det vore sommarväg. Och vid vissa underlag, som blankis så får man köra extra försiktigt, men det måste man även med dubbdäck. På skrovlig is i kallgrader är faktist nordiska friktionsdäck lika bra eller bättre än dubbade däck. Det förutsätter också att man har ESP, för att däcken ska utnyttjas på bästa sätt rent tekniskt. Det innebär INTE att man kan gasa på och tro att ESP räddar en i alla lägen. Men givet är det folk som kör i diket med dubbdäck också. Och många som har dubbdäck har gammaa däck där dubben sitter löst och tappat många. Dvs övertron på dubbat tycks vara oändligt i denna tråd från många.

#1
leifer
2010-03-31 23:15

UTLÅNAD TILL NORGE, man ska väl tillägga att tunga bilar bromsar SÄMRE i halka än lättare. Det gör alltså just att tunga stadsjeepar som XC90 egentligen är dom som bäst skulle behöva dubbat, men i alla fall riktigt bra friktionsdäck. Men det är nog dom bilarna som har bland som sämsta däcken på vintern som sagt. Att däcken är riktigt breda på stadsjeepar vet jag inte om det är ett plus eller minus när man bromsar, nån annan kanske har kolla på det. Ofta brukade man väl förr säga att vinterdäck ska vara smala.

#1
CRISTER
2010-03-31 23:53

LEIFER:Jag måste hålla med UTLÅNAD TILL NORGE,du har snöat in på ESP,AWD och friktionsdäck.Spelar ingen roll vilka argument man kommer med eller vad verkligheten säger.Du vill bevisa till varje pris att du har rätt.Alla kör inte som galningar utan kan tänka själva,trots dubbdäck.

#1
leifer
2010-04-01 00:54

CRISTER, alla blir saliga på sin tro. Du är minst lika aggressiv i din retorik FÖR dubbar och det ska du bevisa till varje pris.
Jag säger att det går att klara sig utan dubb för dom flesta under rätt förutsättningar och om det är viktigt (vilket miljörörelsen tycks var övertygad om). Och att även dubbdäck har brister och problem.
4wd kräver förståelse av föraren att det går att bli lurad av greppet när det driver på alla fyra, kanske borde man ha ett moment när man tar körkort för att lära sig detta. Men poängen med ett bra 4wd system var att du får tillräckligt bra grepp utan dubb för det mesta, när det gäller framkomlighet. 4wd ökar framkomlighet, inte bromsförmåga. Ingen har påstått nåt annat.

#1
clas rydle
2010-04-13 00:35

Om s,v o mp vinner valet spelar dubbade eller odubbade ingen roll,du har inte rad med bil ivilket fall som helst.

#2
2011-08-09 17:36

Karin med dubbla efternamn, sitter i trafiknämnden i Lund och beslutar i trafikfrågor som hon definitivt inte har kompetens till. Dessutom har hon inte ens ett körkort, men vet hur andra ska bete sig och hur trafiken ska vara! SIC! Bor I Genarp sedan 1979 och under alla dessa år ha vi i byn blivit lovade en ny väg mellan Kyrkheddinge och Genarp! Trots många olyckor på denna hårt trafikerade väg, har det aldrig funnits pengar till en förbättring! Men Svensson-Smith, hon vet bättre hon! Ny planeras en spårväg i en gammal medelålders stad, för åtskilliga 100 miljoner! En väg för spårvagnar, när man inte ens orkar hålla Lund fritt från snö under vintertid! Vad denna spårväg skulle tjäna för nytta frågar man sig!
Trafikexperter ledda av professorer avfärdar förslaget som förkastligt, men avvisas av "experten" Smith som mindre vetande! Storhetsvansinnet hos våra folkvalda är tydligen legio och trotsar alla krav på sunt förnuft!
När ska vi äntligen få de politiker som vi förtjänar???

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.