Volvo V60 CC D4 awd vs VW Golf Alltrack TDI

292 inlägg 0 nya
Volvo V60 CC D4 awd vs VW Golf Alltrack TDI

Vad är era erfarenheter av dessa bilar? Jag gillar designen och konceptet med lite högre bil och 4wd. Så vad säger ni, bu som bä.

Provkör säger jag...:) Sen skulle jag inte bli förvånad om Golfen känns rymligare och kanske också bekvämare att ta sig i och ur.

V60 går säkert att fynda snart så du får nog Mycket bil för pengarna då.

Nackdelen med V60 CC D4 awd är att det är den gamla 5-cyl motorn. Endast den finns att få till 4wd i den bilen, tyvärr. Jag gillade bilen när jag körde den. Bekväm och kul köra för att vara en Volvo. Men motorn... Den var så högljudd att det kändes som torpedväggen var borttagen.

Golf Alltrack TDI är trevlig. Gillade även den. Men det känns som en mindre bil. Nu behöver inte det vara nåt negativt eftersom bagaget är rymligare än V60. Kanske även baksätet... Den bara känns mindre, lättare och smidigare.

Osäker vilken jag hade valt om jag tvingats välja... Volvon känns mer rejäl och ombonad, men motorn sänker den... Motorn i Golf känns och låter bättre och bilen är körglad. Kanske att jag hade valt Alltrack... Men om nya 4-cyl motorn funnits i V60 hade jag valt den.

Stolarna i Volvon är överlägsna de i Golfen, men det finns många med inbyggda dynor i röven och de är väldigt nöjda med Golfens stolar och jag tycker de är ok i Alltrac, men inte mer.
Och Golf är ju totalt betydligt modernare än V60, den femcylindriga motorn i Volvon är ok, men ganska törstig.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Stolarna... Volvos stolar har riktigt skön stoppning, men jag tycker sittdynorna i V60 är väl trånga för att vara helt bekväma. Låren kläms mellan två sidovalkar. Nyare Volvo har bättre tilltagen bredd på sittdynan. I Alltrack skulle jag rekommendera Ergo-stolarna. Dom är riktigt bra och bättre än standardstolen. Jag sitter skönare i den än i Passat, eftersom Golf har en mjukare stoppning. Men detta är ju högst individuellt var man sitter bäst, så prova!

Ta det lugnt runt älgarna med alltracken bara :-)

https://www.youtube.com/watch?v=pn3j5aw3Bu0&t=45s

Jag gillar egentligen inte dieslar, men men. Volvon säljs väl med T5-motorn och awd i USA, lite synd att den inte finns här. Alltracken finns ju med bensin, men då säger ryktet att det är DQ200-låda som bara pallar 250Nm. Kanske just därför 1,8TSI har just det vridmomentet.

Hustruns CRV faller snart för åldersstrecket och sonen blir snart 4 och kan snart sitta åt "rätt håll" i bilen, så jag börjar spåna lite efter en ersättare. Automat och awd är kravspecen, gärna lite högre men inte nödvändigtvis en SUV enligt hustrun. Kikat lite på XC70 också men den börjar kännas lite väl åldersstigen.

Om jag skulle välja mellan V60 och en Golf blir det Volvon alla gånger. Den är både tystare och med bättre stols- och fjädringskomfort. Golfen känns mera småbil än Volvon - som jag uppfattar bilarna.

Men Golf har möjlighet att koppla Iphone mot bilens infotainment, och den finessen får man inte i V60 så är det viktigt är valet mellan dem båda självklart.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Jag hade valt Golfen alla dagar i veckan. En mycket modernare bil på alla sätt, och framförallt inte så himla trång. Du sitter ok i Volvon bakom ratten, men i baksätet är under all kritik, samma gäller bagaget. Skulle nog påstå att Golfen även är modernare i både drivlina och i olika tillval.
Volvon är en säker bil, absolut, men Golfen är lika säker. Golfen fick ju högre betyg i vuxenskydd, barnskydd samt fotgängarskydd än Volvon, som ändå klassas som en större bil, fast den är mindre.

Tycker förövrigt att Golfens säten är mycket skönare, och skinnet (om du väljer skinn) är av högre kvalitet. Volvo har ju nästan erkänt dåligt/billig kvalitet på sitt skinn, både vad gäller stolar som på ratt och växelspak.

Nej Isoderlund. Golf har inte samma säkerhetsprestanda som V60. Det gäller i princip oavsett olyckstyp.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Är det nytt du ska köpa?

I så fall Opel Insignia country tourer, annars Volvon om det gäller begagnat.

FXX wrote:
Jag gillar egentligen inte dieslar, men men. Volvon säljs väl med T5-motorn och awd i USA, lite synd att den inte finns här. Alltracken finns ju med bensin, men då säger ryktet att det är DQ200-låda som bara pallar 250Nm. Kanske just därför 1,8TSI har just det vridmomentet.

Ja, T5 AWD hade jag gärna tagit!

Då tror jag ryktet säger fel. DQ200 är väl 7-växlad, vad jag vet? I Golf Alltrack är det 6-växlad DSG. Läs själv en bit ner här:
https://www.volkswagen.se/sv/modeller/golf-alltrack.html#home

Däremot har väl 1.8TFSi fortfarande kamkedja... Varit en del problem med den även i denna motor, har jag hört, om än inte lika mycket som med 1.2 och 1.4TFSi.

Rutger Jönåker wrote:
FXX wrote:Jag gillar egentligen inte dieslar, men men. Volvon säljs väl med T5-motorn och awd i USA, lite synd att den inte finns här. Alltracken finns ju med bensin, men då säger ryktet att det är DQ200-låda som bara pallar 250Nm. Kanske just därför 1,8TSI har just det vridmomentet.
Ja, T5 AWD hade jag gärna tagit!
Då tror jag ryktet säger fel. DQ200 är väl 7-växlad, vad jag vet? I Golf Alltrack är det 6-växlad DSG. Läs själv en bit ner här:
https://www.volkswagen.se/sv/modeller/golf-alltrack.html#home
Däremot har väl 1.8TFSi fortfarande kamkedja... Varit en del problem med den även i denna motor, har jag hört, om än inte lika mycket som med 1.2 och 1.4TFSi.

Ja så var det. Det är den senaste dieseln som har 7-växlad dsg.

Ett stort aber med V60 är styrningen som är känslig och oprecis. Golf har en styrning som är mer exakt och man får bättre känsla av vägen. Det är iallafall vad jag tycker och har upplevt.

Jag skulle nog inte beskriva V60s styrning som "känslig och oprecis". Men den är tyngre o "köttigare" än Golfs som går lättare. V60s ratt är även fetare än Golfs, vilket också ger en annan känsla. Men jag tycker känslan är bra i båda, även om jag föredrar en mer lättgående styrning. Smaksak vilken man föredrar.

FXX - Ja, senaste dieseln har 7-växlad DSG, men bara för att förtydliga så är det en våtlamell och inte DQ200. Vilket du säkert visste, men kanske inte alla som läser.

FXX

I V60cc T5 AWD finns gamla femman på 2.5 liter. Säkert trevlig att köra, men för törstig för Sverige.

Apex wrote:
FXX
I V60cc T5 AWD finns gamla femman på 2.5 liter. Säkert trevlig att köra, men för törstig för Sverige.

Jo jag vet. Finns väl med 2-litare och AWD i USA?
https://www.caranddriver.com/reviews/2017-volvo-v60-cross-country-t5-drive-e-awd-test-review
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-volvo-v60-cross-country-t5-awd-178428/

FXX

Var säker på att T5 AWD bara fanns med den gamla femman, både hört och läst om det, blir lite osäker nu när jag såg din länk

Volvo V60 är väl egentligen en Mitsubishi.. Eller?

En riktig karl doftar diesel.

3D - Du behagar skämta? :-) Jag tror nog du vet att den enda Mitsubishi-släkting Volvo haft var S/V40 som slutade tillverkas 2004. Däremot finns det ju visst släktskap med Ford i V60, eftersom Ford ägde Volvo på den tiden.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.