V90 D4 AWD (automat), våra erfarenheter.

206 inlägg 0 nya
V90 D4 AWD (automat), våra erfarenheter.

Hämtade i tisdags ut bilen.
Valde helt klart bästa färgen - Electric silver. Kan varmt rekommenderas!
Akusatikrutor och standardfälgar.
Tyst och skönt. Adaptiv farthållare är underbart och pilot assist funkar riktigt bra.
HUD ångrar jag inte det minsta trots att det fortfarande är lite ovant
360-kameran och sensorer runt om är en dröm.
Gillar de stora backspeglarna då det känns som jag har bättre koll.
BLIS stör inte alls och jag har ännu inte 'haft användning' av den men det lär komma, vimsig som man är när man aldrig får sova ordentligt. =)
Förbrukningen är jul som den är på en ny bil. Folk skall provtitta, provlyssna, provköra, vill se autoparkering etc. Men exempelresa är med lite vanliga förortsgator några kilometer. Sedan några mil motorväg som sedermera blev 100 och 80 där trafiken också tjocknade till något. Därefter fler förortsgator i varierad hastighet. Alltså några stopp och start i korsningar och rondeller totalt.
32,2 km på 28 minuter enligt On Call.
Frugan körde, och det var första gången (så inte alls van vid hur gas, broms, rull etc fungerar).
Anpassat ekoläge (individuell inställning med eko valt och klimat ändrat till vanligt läge, resten standard).
Enligt On Call 0,52 l/mil
Helt okej enlig mig så långt!
Det som stör mig är att drive mode inte sparas i nyckeln. Måste välja individuella läget varjen gång bilen startat! *morr*

Frågor?
Annars kommer här fler uppdateringar framöver med förbrukning och så vidare.

Kul läsning om din nya bil!

Hur upplever du att den är kraftmässigt som ny? Känns den trög? Nya bilar har ju vanligen en programvara som styr motorns optimering utefter miltal och (oljans) temperatur. Så innan 300 mil brukar de vara ovanligt slöa.

I övrigt är V90 en fin komfortvagn och en milslukare av rang. Har du valt "komfortstolar"? De rekommenderar jag annars.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

A.L wrote:
Kul läsning om din nya bil!
Hur upplever du att den är kraftmässigt som ny? Känns den trög? Nya bilar har ju vanligen en programvara som styr motorns optimering utefter miltal och (oljans) temperatur. Så innan 300 mil brukar de vara ovanligt slöa.
I övrigt är V90 en fin komfortvagn och en milslukare av rang. Har du valt "komfortstolar"? De rekommenderar jag annars.
MVH AL

Ingen aning. Jag pressar sällan. Bara mest ovant i och med att alla bilar reagerar lite olika på fart och broms och så. Den känns väldigt responsiv dock. Man petar på gasen och far iväg. Momentomvandlaren verkar väloptimerad för bilen för upplever att man bara behöver få upp lite i varv så hugger den i. Inte som de äldre jag kört där man verkligen känner hur den slirar iväg.
Ingen av oas gillar läder, och vill dessutom hellre lägga pengarna på användbara saker, så blev det halvläder. Det lilla vi kört så sköna, men lär krävas en del inställningar innan man hittar rätt. Jag är rätt lång av mig också, 1,85.

Grattis till din fina Volvo V90 AWD med riktigt fin fyrhjulsdrift!

Vi bor inte så långt från ett stuteri där jag häromdagen i spöregnet såg en V90 CrossCountry som med stor säkerhet / enkelhet drog en dubbelaxlad hästtrailer i dynga och lera. Ska bli intressant att få följa dina erfarenheter av nya V90.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Liten uppdatering:
Har ännu inte tankat. Vi har klarat oss ifrån allt för mycket bilkörande.
Många kortsträckor (till och från svampskogen - det rör sig om oftast drygt 5 km bara enkel väg men vi har haft med en gammal hund som inte längre kan gå så långt på grund av dålig rygg så därför har vi lyxat med bil i stället för att gå). Har laborerat med värmaren flera gånger då det faktiskt varit lite ruggigt och kyligt så den har jag startat manuellt 5-15 minuter innan flertalet gånger.
Värme förresten: Upplever klimaetet som väldigt bra och att värmen kommer fort även om värmaren inte varit i gång.

Enligt Volvo on Call (VoC) har vi kört 560 km sedan vi hämtade bilen, då den även fulltankades. Snittfart på 50,0 km/h och 0,65 l/mil.
Blir mycket spännande att se framöver när vi använder bilen mer normalt: D.v.s. när alla släktingar har tafsat klart och man lärt sig använda alla funktioner som man ibland testar bara för att just få lära sig (automatisk parkering, sensorer, e.t.c.).
Datorn säger 270 km kvar till tomt tank.

Automatisk parkering har jag använt skarpt (alltså ej i testsyfte) en gång i sidoficka. Den var vääääldigt kort så skulle nog inte försökt mig på själv, och definitivt inte med den stresspitt som hade sjukligt bråttom att komma förbi (så till den grad att människan tutade). Men jag sade parkera på höger sida och körde förbi fickan. Den ansåg att vi skulle få plats så i med backen och den rattade in så idioten kunde knö sig förbi. Ett par justeringar och den stod riktigt snyggt trots att bilen framför inte hade många rätt i sin placering. Hjälpte mig även ut.

Mycket tyst och skön och det är lätt att glida upp i hastighet, lite väl lätt. Hoppsan, över 80 på 60?! Det kändes inte! Har hänt mer än en gång. Adaptiva farthållaren är underbar och likaså pilot assist (där den styr själv). Känner mig såååå mycket mer utvilad när jag kört bil och och upplever att jag har bättre koll på min omgivning (att köra bil är mycket uttröttande för mig). Bilen håller koll på hastighet och avstånd och placering i filen och jag övervakar och håller koll på trafiken och var jag ska. Likaså är HUD helt fantastisk - mycket mer avslappnad körning när man slipper glo ner på instrumentpanelen för hastighet, aktuell hastighetsbegränsning (minnet är oerhört bra, men fruktansvärt kort, så glömmer ofta vilken hastighet som gäller) samt navigeringshjälp när det behövs.
Har nyttjat att låsa och låsa upp bilen via telefonen ett par gånger varav senast i går som var riktigt smidigt: Vi plockade svamp och mina föräldrar var på hemresa från sommarstugan och hade både saker och katt som skulle till oss. De stannade till dr vi parkerat varpå jag låste upp så de kunde börja packa över i väntan på att vi skulle gå mot bilen. Likaså har jag använt det då gånger då jag inte orkat packa upp nyckeln ur sin temporära faradays bur (som skydd mot stöld via radiosniffing).

Det kommer bli en längre tripp nu inom ett par veckor. Spännande att se vad förbrukningen hamnar på då.

På återseende.

Ja, de mil som jag kört V90 så kan jag säga att jag varit nöjd och att den är skön att köra. Hade den inte varit så stor så hade det möjligen blivit en sådan när jag fick tvångsbyta i juni, men jag har inte behovet av den stora bilen så det fick bli en V60 igen.
Kul att höra mer när du kört en långtur.

*Robban

Liten uppdatering igen:
I dag blev det den längsta turen vi gjort hittills - 21 mil totalt (t.o.r.-resa).
Enkel väg lite smågator, 3,5 mil motorväg, varierande landsväg (kuperad, svängig, alla möjliga hastigheter mellan 50 och 100), 2,5 mil motorväg, stadstrafik. Sedan det omvända igen. Även ett stopp för att tanka på ditvägen.
Två vuxna, ett barn, lite packning.
Mätaren i bilen visar 0,57 l/mil.

Använde adaptiva farthållaren samt pilot assist nästan hela vägen (säkert 90%) både dit och hem.
Fungerade oerhört bra! En gång tappade den. Ett par gånger hjälpte jag till lite då jag tyckte den började ta sig för nära linjen (skarpa kurvor, ibland i kombination med krön och lite dåliga linjer).
Har nog aldrig känt mig så lite trött av att ha kört bil som efter denna tripp. Att min hjärna kan stänga av detta ständiga finjusterande på vägen samt hastighetsanpassning (innan hade jag 'bara' farthållare, och man kommer ju oundvikligen ikapp andra då och då) och koncentrera mig på trafik och övervakning är för mig extremt energibesparande.
Tyvärr åkte vi hem innan det blivit tillräckligt mörkt för att testa det adaptiva helljuset under längre former.

En kort updatering i depressionens tecken:
En tur in till stan i går (ja, vi var tvugna att ta bilen tyvärr).
Fattar inte - en onsdag vid tretiden - hur kan det vara infarkt redan då?!
Halva vägen motorväg, resten kräkväg (stadstrafik).
Oerhört glad över den adaptiva farthållaren! *pris ske gud*
43,6 km. På 1 timme och 13 minuter!!! Inte ens 36 km/h och då var som sagt halva vägen motorväg där det flöt riktigt bra!
Färddatorn säger 0,8 l/mil.
Definitivt inte en bil lämplig i stadstrafik (vilket vi ju visste redan innan, men vi åker som tur är mycket sällan i sådan trafik).
På hemvägen flöt det konstigt nog riktigt bra (cirkus halv sex-sex-tiden), men totalt igenkorkat IN mot stan!
Helskumt i mina ögon, men men... FÖrstår inte hur folk orkar med detta, varje dag? Jag kreverar ju vid En enda resa.

Lite positivt då:
Grymt skönt med adaptiv farthållare.
Likaså PilotAssist så jag slipper ratta så mycket. På kvällen bfick den dock märkbart svårare att dels hitta väg och att inte vingla så mycket, men fullt förståeligt då det regnade massor och jag själv hade svårt att se vägmarkeringarna ibland.
Älska start-stopp då det blir så lugnt och skönt vid allt stillastående.
Skön och bekväm att åka i.
Tyst (har akustikrutor).

Adaptiv farthållare är guld värd - de som inte tycker det tror jag helt enkelt inte testat. Och helst i kombination med automatlåda.
Start-stopp gillar även jag men det var ämnu mera uppskattat när man körde diesel - med en mjukt spinnande bensinare under huven så är inte skillnaden lika stor vid stillastående.
Trafikinfarkt var det även i vår stad igår e m - tror det var 5 trafikolyckor på stora vägar (E18 bl a ) inom loppet av ett par timmar. Tur att man lyssnar på trafikradion och har hygglig lokalkännedom.

Start-stop fyller ingen betydande funktion som jag förstått det. Kopplar alltid bort den och lyssnar gärna på min dieselmotor. Vid längre stopp, som vid broöppning, stänger jag helt enkelt av motorn.

6.15

pinjong wrote:
Start-stop fyller ingen betydande funktion som jag förstått det. Kopplar alltid bort den och lyssnar gärna på min dieselmotor. Vid längre stopp, som vid broöppning, stänger jag helt enkelt av motorn.

Jo då, det har effekt. Hur stor?
Det beror på väder (temperatur), ditt körmönster och så vidare.
Har sett siffror på genomsnittsbilist i USA som hmnar på runt 4% besparing.
Framförallt så ger det lokalt bättre miljö. Tänk om ALLA bilar i en bilkö stängde av motorn under större delen av stillatiden.
100 bilar i en kö som har motorn avstängd i över en halv minut vardera = en tomgångskörning på en timme för en bil.
Säg en snittförbrukning på en liter i timmen.
Det blir en liter per rödljusstopp. Ett antal tödljusstopp per timme = ett antal liter i timmen.under optimala förhållanden.
Det klassiska - många bäckar små.

Absolut kan start-stopp ha en positiv miljöinverkan i trånga stadsmiljöer där långa köer bildas vid ett trafikljus t ex men generellt tror jag inte alls på start-stopp.

http://www.vibilagare.se/reportage/stoppstart-inte-sa-smart-1560

6.15

Många bäckar igen. Låt säga en liter i månaden. En halv miljon passager i Stockholm varje dag. Låt säga hälften i antal bilar. En kvarts miljon liter bränsle i månaden.
Alltid något?

Ja det är bara att gilla läget med start/stop funktionen och det blir väl nån droppe här och där.
Det jag tycker är lite störande när man har automatlåda är alla micro stop på en sekund tex i en korsning och i köer som rörs var femte sekund pga dragspels effekten.
Med manuell låda avgör man det skälv.
Känner inte du detsamma.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Grejen är väl att försöka planera trafiken så att det blir ett kontinuerligt flöde. Trafikljus tas bort allt mer och stopplikt ersätts med väjningsplikt och rena påfarter eller filer som "lirkar" in dig i den riktning du vill komma. Därför får start-stopp-system allt mindre effekt. Därtill kommer förstås utfasningen av ICE. Om start-stopp var en option skulle jag inte kryssa i det.

6.15

Angående trafikinfarkt kan jag bara citera Kjell Höglund.
"Man vänjer sig"

Start-stopp måste väl slita en del på batteriet. Volvo är ju ändå rätt strömförbrukande bilar... Läste Vi bilägares V90 blivit strömlös vid ett par tillfällen, vilket inte förvånar mig. Haft samma problem med min V70, som måste stödladdas regelbundet, trots att jag inte har start-stopp. Kanske behövs kraftigare elsystem i moderna bilar? Det talas ju om 48-volts system hos exempelvis Audi...

Bortsett från detta låter V90 som en skön bil!

Har haft start/stopp under 6 år och inte ett bekymmer och ingen "stödladdning" - men det är ju ingen Volvo förstås...:)

mso 1000 wrote:
Ja det är bara att gilla läget med start/stop funktionen och det blir väl nån droppe här och där.
Det jag tycker är lite störande när man har automatlåda är alla micro stop på en sekund tex i en korsning och i köer som rörs var femte sekund pga dragspels effekten.
Med manuell låda avgör man det skälv.
Känner inte du detsamma.

Nu kör jag sällan i den typen av trafik men jag försöker att planera och har börjat lära mig lite hur det fungerar. Om du vid korsningsexemplet ssaktar in aningens tidigare och sedan smårullar fram så stannar den inte. Likaså verkar det finnas någon koppling till hur man rattar. Och i köer som segar sig fram så, även med den manuella jag hade tidigare (utan start stopp) så väntar jag alltid en liten stund tills det blir ett större glapp. Många gånger kan man då tima in så man kan ligga och smårulla utan att komma ikapp. Perfekt särskilt på manuell då man inte behöver växla och koppla ur och ha sig hela tiden.

Rutger Jönåker wrote:
Start-stopp måste väl slita en del på batteriet. Volvo är ju ändå rätt strömförbrukande bilar... Läste Vi bilägares V90 blivit strömlös vid ett par tillfällen, vilket inte förvånar mig. Haft samma problem med min V70, som måste stödladdas regelbundet, trots att jag inte har start-stopp. Kanske behövs kraftigare elsystem i moderna bilar? Det talas ju om 48-volts system hos exempelvis Audi...
Bortsett från detta låter V90 som en skön bil!

Jag har Ctek Battery Sense och har hittills inte märkt av några problem. Trots att värmaren även går nästan varje gång vi skall iväg (typ 10-15 minuter ungefär)

Xanthopteryx wrote:
Rutger Jönåker wrote:Start-stopp måste väl slita en del på batteriet. Volvo är ju ändå rätt strömförbrukande bilar... Läste Vi bilägares V90 blivit strömlös vid ett par tillfällen, vilket inte förvånar mig. Haft samma problem med min V70, som måste stödladdas regelbundet, trots att jag inte har start-stopp. Kanske behövs kraftigare elsystem i moderna bilar? Det talas ju om 48-volts system hos exempelvis Audi...
Bortsett från detta låter V90 som en skön bil!
Jag har Ctek Battery Sense och har hittills inte märkt av några problem. Trots att värmaren även går nästan varje gång vi skall iväg (typ 10-15 minuter ungefär)

Vi bilägare fick ju nån mjukvaruuppdatering, så problemet kanske är löst nu...?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.