Min första nya MB hämtad

367 inlägg 0 nya
Min första nya MB hämtad

Ja, då var Mersan hemma - detta efter 10 DKW på raken sedan 1998. Tråd om detta finns här: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/inget-att-valja

Nåväl, efter endast några mil med nya bilen så är erfarenheterna ganska begränsade. Några detaljer har dock redan utkristalliserats sig:

1. Den är inte otippat snålare än DKW:n. Hur mycket återstår att se.

2. Trots ställbara dämpare, så är bilen hårdare satt än DKW:en. Det kan bero på att den förra hade 50-profil och den senare 40-profil på sulorna.

3. Vagnen från Stuttgart är tystare än den från Ingolstadt - positivt, men lite oväntat (med tanke på motor och däck).

4. MB:n är ljusår från DKW:n när det gäller "digitalisering". Med MB:n kan jag snacka till mig det mesta utan att knappa. Det är så pass bra att jag knappast kommer att använda Android Auto, även om det finns.

5. Det är ju bara rent patetiskt att ha fejkade avgaspipor (se bilderna).

Återkommer senare med mer info, men i grund och botten är jag mycket nöjd med märkesbytet.




Grattis till en ny, och väldigt snygg bil! :) Hur tänker du kring avsaknaden av växelspak på det "gamla" stället? Visst är det snabbt att vänja sig vid att ha den på ratten? Att inte fler bilmärken än en handfull har gått från att den ska ta massa plats där.....
Håller med dig av avgasrören, särskilt på vissa bilar syns det så otroligt tydligt med. Vissa nyare Audi har ju ju inte ens nåt hål knappt så det ser riktigt fejk ut redan på långt håll....
Var Audin en S-line? Annars kan väl en del av chassifrågan ligga där då det blev AMG nu.
Men som sagt, Grattis! Blir intressant att följa vad du tycker...

Henrik M wrote:
Grattis till en ny, och väldigt snygg bil! :) Hur tänker du kring avsaknaden av växelspak på det "gamla" stället? Visst är det snabbt att vänja sig vid att ha den på ratten? Att inte fler bilmärken än en handfull har gått från att den ska ta massa plats där.....
Håller med dig av avgasrören, särskilt på vissa bilar syns det så otroligt tydligt med. Vissa nyare Audi har ju ju inte ens nåt hål knappt så det ser riktigt fejk ut redan på långt håll....
Var Audin en S-line? Annars kan väl en del av chassifrågan ligga där då det blev AMG nu.
Men som sagt, Grattis! Blir intressant att följa vad du tycker...

Ja, det gick ganska snabbt att vänja sig vid rattspak. Hade det på min Audi Super 90 från 1967 så det var enkelt;-) I övrigt så styr man bilen via ratten (sic) och i andra hand via vredet på mittkonsolen - och - håll i er via pekplattan som sträcker sig över vredet på mittkonsolen (sic igen). Pekplattan är sannolikt till för att kunna skriva in adresser i navigationen - men det är ju jubelidiotiskt - man styr navigationen (och telefonen, radion, temperaturen....) med rösten.

Återkommer som sagt med mer info.

Glömde - saabnisse - ratten är platt i nederkant;-)

Trist!
Men rattspaken är ett plus!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför ha en spak överhuvudtaget? Det är smidigare med knappar.
Mycket blänk i ratten!
När jag blir gammal ska jag också ha en MB.

Grattis till en riktigt attraktivt snygg Mercedes Benz! Vilken motor blev det, bensin, diesel, hybrid?

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

.

L. Mäkinen wrote:
Varför ha en spak överhuvudtaget? Det är smidigare med knappar.
Mycket blänk i ratten!
När jag blir gammal ska jag också ha en MB.

Absolut rätt i båda fallen!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
L. Mäkinen wrote:Varför ha en spak överhuvudtaget? Det är smidigare med knappar.
Mycket blänk i ratten!
När jag blir gammal ska jag också ha en MB.
Absolut rätt i båda fallen!

Håller med i bägge fallen:-)) Det blänker i ratten, men turligt nog märks det inte när man väl sitter i förarsätet. Och jag är gammal!

FXX wrote:
Udda fråga, vet du tillverkare av stenen på uppfarten? Jag är på jakt efter lite blankare sten som dina tycks vara. Dom flesta är matta och då fastnar smutsen så lätt.
Annars så håller jag med övriga talare, trevlig bil.

Ingen aning.

Stoor wrote:
Grattis till en riktigt attraktivt snygg Mercedes Benz! Vilken motor blev det, bensin, diesel, hybrid?

C300d

L. Mäkinen wrote:
Varför ha en spak överhuvudtaget? Det är smidigare med knappar.
Mycket blänk i ratten!
När jag blir gammal ska jag också ha en MB.

Fast fördelen med spaken mot knappar kanske är en viss logik, åt ett håll framåt, andra hållet bakåt....i mitten neutral. Knapparna bör ju placeras i nån liknande ordning isåfall. Då kan jag köpa resonemanget.

Man måste inte va gammal för att ha Merca, hade min första Merca som 22-åring, och sen som 34-åring med litet barn köpte jag E-klass kombi som familjebil, helt underbar!

Och nu i 40-årsåldern hade jag gärna kört EQC om det inte vart för vissa tillkortakommanden som jag hoppas löses snart.....

Saabnisse: Jag vet inte om jag missat något men varför sån motståndare till rattar som fasats av i nederkant? De bilar jag kört/brukat med detta har jag aldrig reagerat på att det skulle vart något negativt......tvärtom är det ganska vilsamt placera handen i just det lilla extra veckor som blir där nere typ "5 över halv" när man ligger och lunkar på.....

Grattis till nya bilen får man väl säga.
Håller med om ratt med plan underdel.
Bara skönt att hålla mot kanten och det är ju ingen formel1 ratt vi pratar om.
Hade det pä förra bilen och saknar det.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Henrik M wrote:
L. Mäkinen wrote:Varför ha en spak överhuvudtaget? Det är smidigare med knappar.
Mycket blänk i ratten!
När jag blir gammal ska jag också ha en MB.
Fast fördelen med spaken mot knappar kanske är en viss logik, åt ett håll framåt, andra hållet bakåt....i mitten neutral. Knapparna bör ju placeras i nån liknande ordning isåfall. Då kan jag köpa resonemanget.
Man måste inte va gammal för att ha Merca, hade min första Merca som 22-åring, och sen som 34-åring med litet barn köpte jag E-klass kombi som familjebil, helt underbar!
Och nu i 40-årsåldern hade jag gärna kört EQC om det inte vart för vissa tillkortakommanden som jag hoppas löses snart.....

Nya Honda CRV hybrid har knappar för att styra automatlådan, med den placering du efterlyser. Fungerade utan anmärkning tycker jag.

Audi:
Med en så fin Mercedes Benz med 300 dieselmotorn har du väl ett enormt fint bottenvrid med ett tryggt motorljud kombinerat med låg bränsleförbrukning? Dieselmotorers ljud brukar man kalla för "the silent sound of money" ; o)

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Ja Henrik, det är hel riktigt jag tycker inte om orunda rattar.
Kör man enbart rakt fram, mest på raka vägar, spelar det inte så stor roll, men åker man ofta på vägar som är skrynkliga både horisontalt och vertikalt är det inte bra.
Och det är absolut inte så att den platta delen skulle underlätta in- och ursteg, det är bara löjligt, det är väldigt sällan plattan befinner sig nertill när den ska göra det.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse: Ok, intressant. Jag ska inte försöka motarbeta dina argument utan respekterar din åsikt och konstaterar vi alla har olika saker vi stör oss på :) Anar du parkerar mycket i backe om du inte parkerar med raka hjul...
Sen tror inte jag det handlar så mycket om att underlätta insteget utan mer en designgrej....

Javisst är det en designgrej, men det finns de som ursäktar dumheten med just insteget.
Volvo har som väl är rund ratt även om den har ett osymmetriskt utseende.
Nej, jag parkerar inte ofta i backe med snedställda hjul, men jag är aldrig noga med hur hjulen står när jag kliver ur.
Men njag kör ofta på små krokiga vägar, har du sett en rallybil med kantig ratt?
Jo det finns naturligtvis, men inte så länge man är hel och kvar på sträckan.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag vill nog påstå att ekrarnas placering och utformning är minst lika avgörande för hur bilen är att köra.....som sagt avfasad ratt kan jag inte på nåt viss förstå hur man kan störa sig på, även om jag som sagt respekterar att andra känner annorlunda. Däremot ägde jag en Citroën med väldigt rund ratt men med bara en eker rakt nedåt....var hopplöst då det inte fanns nån naturligt avlastning för handen utmed rattens "sida" Likaså VW:s rattar de hade runt 10-13 iaf när jag hade mina Passater var väldigt osköna att hålla i enligt mig. Och Corvetten, hur underbar den än var hade för hal ratt....
Så visst är rattens utformning av betydelse, dock för min del inte platt nedersidas vara eller inte vara :)
Jag kör med glädje med massa små krokiga härliga småvägar med diverse olika sköna bilar, gärna med uppskruvat tempo. Har dock inte haft bilar med annat styrutslag än man aldrig behövt byta grepp mitt i en kurva.....

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.