Vi Bilägares forum

Min första nya MB hämtad

Min första nya MB hämtad

Ja, då var Mersan hemma - detta efter 10 DKW på raken sedan 1998. Tråd om detta finns här: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/inget-att-valja

Nåväl, efter endast några mil med nya bilen så är erfarenheterna ganska begränsade. Några detaljer har dock redan utkristalliserats sig:

1. Den är inte otippat snålare än DKW:n. Hur mycket återstår att se.

2. Trots ställbara dämpare, så är bilen hårdare satt än DKW:en. Det kan bero på att den förra hade 50-profil och den senare 40-profil på sulorna.

3. Vagnen från Stuttgart är tystare än den från Ingolstadt - positivt, men lite oväntat (med tanke på motor och däck).

4. MB:n är ljusår från DKW:n när det gäller "digitalisering". Med MB:n kan jag snacka till mig det mesta utan att knappa. Det är så pass bra att jag knappast kommer att använda Android Auto, även om det finns.

5. Det är ju bara rent patetiskt att ha fejkade avgaspipor (se bilderna).

Återkommer senare med mer info, men i grund och botten är jag mycket nöjd med märkesbytet.

Uppdaterat: 2019-09-24 19:41
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Grattis till en ny, och väldigt snygg bil! :) Hur tänker du kring avsaknaden av växelspak på det "gamla" stället? Visst är det snabbt att vänja sig vid att ha den på ratten? Att inte fler bilmärken än en handfull har gått från att den ska ta massa plats där.....
Håller med dig av avgasrören, särskilt på vissa bilar syns det så otroligt tydligt med. Vissa nyare Audi har ju ju inte ens nåt hål knappt så det ser riktigt fejk ut redan på långt håll....
Var Audin en S-line? Annars kan väl en del av chassifrågan ligga där då det blev AMG nu.
Men som sagt, Grattis! Blir intressant att följa vad du tycker...

Uppdaterat: 2019-06-29 20:43
Henrik M skrev:

Grattis till en ny, och väldigt snygg bil! :) Hur tänker du kring avsaknaden av växelspak på det "gamla" stället? Visst är det snabbt att vänja sig vid att ha den på ratten? Att inte fler bilmärken än en handfull har gått från att den ska ta massa plats där.....
Håller med dig av avgasrören, särskilt på vissa bilar syns det så otroligt tydligt med. Vissa nyare Audi har ju ju inte ens nåt hål knappt så det ser riktigt fejk ut redan på långt håll....
Var Audin en S-line? Annars kan väl en del av chassifrågan ligga där då det blev AMG nu.
Men som sagt, Grattis! Blir intressant att följa vad du tycker...

Ja, det gick ganska snabbt att vänja sig vid rattspak. Hade det på min Audi Super 90 från 1967 så det var enkelt;-) I övrigt så styr man bilen via ratten (sic) och i andra hand via vredet på mittkonsolen - och - håll i er via pekplattan som sträcker sig över vredet på mittkonsolen (sic igen). Pekplattan är sannolikt till för att kunna skriva in adresser i navigationen - men det är ju jubelidiotiskt - man styr navigationen (och telefonen, radion, temperaturen....) med rösten.

Återkommer som sagt med mer info.

Uppdaterat: 2019-06-29 20:53
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Glömde - saabnisse - ratten är platt i nederkant;-)

Uppdaterat: 2019-06-29 21:00
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Trist!
Men rattspaken är ett plus!

Uppdaterat: 2019-06-29 21:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför ha en spak överhuvudtaget? Det är smidigare med knappar.
Mycket blänk i ratten!
När jag blir gammal ska jag också ha en MB.

Uppdaterat: 2019-06-29 22:15
L. Mäkinen skrev:

Varför ha en spak överhuvudtaget? Det är smidigare med knappar.
Mycket blänk i ratten!
När jag blir gammal ska jag också ha en MB.

Absolut rätt i båda fallen!

Uppdaterat: 2019-06-30 09:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

L. Mäkinen wrote:Varför ha en spak överhuvudtaget? Det är smidigare med knappar.
Mycket blänk i ratten!
När jag blir gammal ska jag också ha en MB.
Absolut rätt i båda fallen!

Håller med i bägge fallen:-)) Det blänker i ratten, men turligt nog märks det inte när man väl sitter i förarsätet. Och jag är gammal!

Uppdaterat: 2019-06-30 09:44
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
FXX skrev:

Udda fråga, vet du tillverkare av stenen på uppfarten? Jag är på jakt efter lite blankare sten som dina tycks vara. Dom flesta är matta och då fastnar smutsen så lätt.
Annars så håller jag med övriga talare, trevlig bil.

Ingen aning.

Uppdaterat: 2019-06-30 09:45
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Stoor skrev:

Grattis till en riktigt attraktivt snygg Mercedes Benz! Vilken motor blev det, bensin, diesel, hybrid?

C300d

Uppdaterat: 2019-06-30 09:46
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
L. Mäkinen skrev:

Varför ha en spak överhuvudtaget? Det är smidigare med knappar.
Mycket blänk i ratten!
När jag blir gammal ska jag också ha en MB.

Fast fördelen med spaken mot knappar kanske är en viss logik, åt ett håll framåt, andra hållet bakåt....i mitten neutral. Knapparna bör ju placeras i nån liknande ordning isåfall. Då kan jag köpa resonemanget.

Man måste inte va gammal för att ha Merca, hade min första Merca som 22-åring, och sen som 34-åring med litet barn köpte jag E-klass kombi som familjebil, helt underbar!

Och nu i 40-årsåldern hade jag gärna kört EQC om det inte vart för vissa tillkortakommanden som jag hoppas löses snart.....

Uppdaterat: 2019-06-30 12:47

Saabnisse: Jag vet inte om jag missat något men varför sån motståndare till rattar som fasats av i nederkant? De bilar jag kört/brukat med detta har jag aldrig reagerat på att det skulle vart något negativt......tvärtom är det ganska vilsamt placera handen i just det lilla extra veckor som blir där nere typ "5 över halv" när man ligger och lunkar på.....

Uppdaterat: 2019-06-30 12:50

Grattis till nya bilen får man väl säga.
Håller med om ratt med plan underdel.
Bara skönt att hålla mot kanten och det är ju ingen formel1 ratt vi pratar om.
Hade det pä förra bilen och saknar det.

Uppdaterat: 2019-06-30 13:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja Henrik, det är hel riktigt jag tycker inte om orunda rattar.
Kör man enbart rakt fram, mest på raka vägar, spelar det inte så stor roll, men åker man ofta på vägar som är skrynkliga både horisontalt och vertikalt är det inte bra.
Och det är absolut inte så att den platta delen skulle underlätta in- och ursteg, det är bara löjligt, det är väldigt sällan plattan befinner sig nertill när den ska göra det.

Uppdaterat: 2019-06-30 19:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse: Ok, intressant. Jag ska inte försöka motarbeta dina argument utan respekterar din åsikt och konstaterar vi alla har olika saker vi stör oss på :) Anar du parkerar mycket i backe om du inte parkerar med raka hjul...
Sen tror inte jag det handlar så mycket om att underlätta insteget utan mer en designgrej....

Uppdaterat: 2019-06-30 19:56

Javisst är det en designgrej, men det finns de som ursäktar dumheten med just insteget.
Volvo har som väl är rund ratt även om den har ett osymmetriskt utseende.
Nej, jag parkerar inte ofta i backe med snedställda hjul, men jag är aldrig noga med hur hjulen står när jag kliver ur.
Men njag kör ofta på små krokiga vägar, har du sett en rallybil med kantig ratt?
Jo det finns naturligtvis, men inte så länge man är hel och kvar på sträckan.

Uppdaterat: 2019-06-30 20:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag vill nog påstå att ekrarnas placering och utformning är minst lika avgörande för hur bilen är att köra.....som sagt avfasad ratt kan jag inte på nåt viss förstå hur man kan störa sig på, även om jag som sagt respekterar att andra känner annorlunda. Däremot ägde jag en Citroën med väldigt rund ratt men med bara en eker rakt nedåt....var hopplöst då det inte fanns nån naturligt avlastning för handen utmed rattens "sida" Likaså VW:s rattar de hade runt 10-13 iaf när jag hade mina Passater var väldigt osköna att hålla i enligt mig. Och Corvetten, hur underbar den än var hade för hal ratt....
Så visst är rattens utformning av betydelse, dock för min del inte platt nedersidas vara eller inte vara :)
Jag kör med glädje med massa små krokiga härliga småvägar med diverse olika sköna bilar, gärna med uppskruvat tempo. Har dock inte haft bilar med annat styrutslag än man aldrig behövt byta grepp mitt i en kurva.....

Uppdaterat: 2019-06-30 20:48

Med uppskruvat tempo. Har dock inte haft bilar med annat styrutslag än man aldrig behövt byta grepp mitt i en kurva.

Jag kan bara hålla med dig Henrik.
Pratar vi rally körning där ratten roterar ett varv på millisekund tid då är det en annan sak.
Jag är ganska säker på att ingen i detta forum kör så ens på kurviga grusvägen i 120.

Uppdaterat: 2019-06-30 21:03
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso: Kika på kameran från insidan av en rallybil, sällan de byter grepp heller, däremot korslägger de armarna och bibehåller greppet även vid tvära kurvor....

Uppdaterat: 2019-06-30 21:15

Snygg bil, då jag personligen tycker MB lyckats mycket bättre än BMW med sitt utseende.
Gtattis till nya bilen.

Uppdaterat: 2019-07-01 07:19

[quote=saabnisse]Javisst är det en designgrej
Men njag kör ofta på små krokiga vägar, har du sett en rallybil med kantig ratt?
Jo det finns naturligtvis, men inte så länge man är hel och kvar på sträckan.[/Du måste då köra på något i hästväg kurviga vägar om du behöver så stort rattutslag så att den platta delen skulle hamna mer än kl 3 eller 9

Uppdaterat: 2019-07-01 08:33

Just detta om ratten är helt rund eller lite platt i botten är nog för mig det allra sista jag eventuellt skulle titta på vid ett bilbyte. Men alla har vi olika preferenser.
Har kört "platt-ratt" några år utan att upptäcka några problem med detta.

Uppdaterat: 2019-07-01 09:21

Ratten är mycket viktig för mig i en bil. Den i tråden aktuella ratten tycker jag är kul, men sin runda tutmoj som MB hade på 60 talet, sånt gillar vi. Men jag personligen tycker inte den är snygg, gillar inte det blanka, har sånt på Fordratten. Hur ratten är, om det platta gör nån skillnad el liknade vet man inte förens man provat bilen och det har jag inte gjort.

Grattis till nya iaf =)

Kan också flinka in att jag är raka motsatsen till SAAB Nisse, jag rättar upp bilen med rätt avstånd åt alla håll, och ställer ratten rakt, hatar bilannonser där folk inte ens orkar ställa ratten rakt innan de fotar.
Så Audi !! Rätta till ratten nästa gång du tar ett foto, den står inte riktigt rakt ;)

Uppdaterat: 2019-07-01 23:28

Ratten på MB tycker jag har en lagom tjocklek till mina händer i storlek 10, jag jag en likadan förutom lite mindre blankt.
Finner alltid en bra position för händerna, nere vid ”platta” delen eller över eller under ”tumgreppen” och det perforerade lädret gör inte saken sämre.
Min gamla Astras ratt är däremot för allt tunn i min smak. Men det är ju bara en billig slit och släng bil.

Uppdaterat: 2019-07-01 23:55

Om jag fattat rätt så är det en C-klass 220D ?
Har en bekant som har modellen före, en mycket trevlig vagn.
Jag hoppas du kommer med fortlöpande inlägg om livet med nya bilen, det ger mer än vad journos skriver.
ratten? Nja, lite platt, inte så kraftigt som vissa bilar. Även om jag föredrar runda rattar, (kan missförstås ser jag..) så är det ju huvudsaken att du trivs. :-)

Uppdaterat: 2019-07-02 15:29
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Om jag fattat rätt så är det en C-klass 220D ?
Har en bekant som har modellen före, en mycket trevlig vagn.
Jag hoppas du kommer med fortlöpande inlägg om livet med nya bilen, det ger mer än vad journos skriver.
ratten? Nja, lite platt, inte så kraftigt som vissa bilar. Även om jag föredrar runda rattar, (kan missförstås ser jag..) så är det ju huvudsaken att du trivs. :-)

Då hat du fattat fel Hultarn
Det är faceliftade C-klasse med helt nya 300D motorn. Samma nya kritikerrosade tvålitersmotor som i 200D och 220D men med 245 hk. Tyst, ren och snål på soppan.

Uppdaterat: 2019-07-02 18:21

Jag körde platt ratt idag för första gången i mitt liv i en lånebil från glasmästaren. Det hände inget särskilt annat än att jag plötsligt upplevde att ratten var en smula "ojämn" när jag behövde manövrera på en parkering.

Uppdaterat: 2019-07-02 18:36
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Bilen i fråga är (precis som Guran skrev) en C300d kombi 4-matic. Jag har inte kört den mer än 7 mil än. Kör annan MB på Öland just nu (semestertripp). Återkommer med fler intryck senare....

Uppdaterat: 2019-07-03 09:16
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Guran skrev:

hultarn wrote:Om jag fattat rätt så är det en C-klass 220D ?
Har en bekant som har modellen före, en mycket trevlig vagn.
Jag hoppas du kommer med fortlöpande inlägg om livet med nya bilen, det ger mer än vad journos skriver.
ratten? Nja, lite platt, inte så kraftigt som vissa bilar. Även om jag föredrar runda rattar, (kan missförstås ser jag..) så är det ju huvudsaken att du trivs. :-)
Då hat du fattat fel Hultarn
Det är faceliftade C-klasse med helt nya 300D motorn. Samma nya kritikerrosade tvålitersmotor som i 200D och 220D men med 245 hk. Tyst, ren och snål på soppan.

Aha, hänger inte med i motorfloran, tackar! :-)

Uppdaterat: 2019-07-03 14:25
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nu har jag rattat ;-) bilen några mil till och i det stora hela är jag mycket nöjd.

I inlägg #1 skrev jag att bilen är tystare än gamla DKW:n, men det där är jag inte så säker på längre - i alla fall inte på grov asfalt. Vidare så låter det oväntat mycket från taket i låg hastighet när det regnar. Oväntat, minst sagt, men vem bryr sig eller ens noterar en sådan sak?

Bilen har ett mäktigt fint "tjong" när man stänger en dörr. Där ligger DKW i lä! Men stolarna är ett snäpp vassare i DKW:n och det beror bara på att man kan höja framkanten av sittdynan några mm extra.

40/20/40-fällning av av baksätet är ett plus. Att rota fram varningstriangeln är ett meck utan dess like. Helt obegripligt.

I övrigt en rätt fin bil;-) Möjligen att jag saknar en V6:a då och då. Men 4:an i MB är faktiskt mycket agil och framför allt civiliserad. Det märks att den är mindre i volym än DKW:ns när det gäller "start-stop funktionen".

Det som är helt utmärkande när man jämför de bägge bilarna är hur mycket bättre Märsan är när det gäller styrningen. Den styr in i kurvor på ett helt överlägset sätt. Det har naturligtvis att göra med den mindre tyngden över framaxeln, men även motorns placering spelar nog en stor roll (den sitter en bra bit längre bak än på DKW:n - drivaxeln till vänster framhjul passerar faktiskt genom oljetråget).

Uppdaterat: 2019-07-06 17:43
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
FXX skrev:

Är det bara 41L tank?

Nix, jag valde 66 liters tank och 24 liters AdBlue. Kommer nog runt 100 mil på en tank utan ångest.

Uppdaterat: 2019-07-06 18:31
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
FXX skrev:

Okej, då kan vi konstatera att uppgifterna på car.info enbart är generella. Stämmer inte alls med din bil.

Que? Har du mitt reg-nummer?

Uppdaterat: 2019-07-06 20:49
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

FXX wrote:Är det bara 41L tank?
Nix, jag valde 66 liters tank och 24 liters AdBlue. Kommer nog runt 100 mil på en tank utan ångest.

Bra info, hade ingen koll på hur stor min AdBlue tank var, bara att det var den stora. Fortfarande ”halv tank” kvar efter 1800 mil, dvs hälften av förbrukningen mot vad vad den borde förbrukat om systemet skulle vara igång hela tiden.
Skall bli kul att se hur mycket mer AdBlue din tar då den inte har något ”fuskprogram” som sänker AdBlue iblandningen vid verklig körning så som min motor har och som MB ville uppgradera.

Uppdaterat: 2019-07-06 21:04
FXX skrev:

Audi A5 SB wrote:
Que? Har du mitt reg-nummer?
Allt finns på nätet idag.
Men som sagt, car.info verkar bara visa generella biluppgifter beträffande utrustning. Mina egna vagnar stämmer inte heller beträffande detta, lite tråkigt. Mig veterligen är Volvo en av få där man kan se hur en bil är specad med regnummret som källa. VAG kunde man se tidigare, motor, utrustning, åf som levererat bilen osv. men det är borttaget sedan ett halvår tillbaka.

Jag ställer mig tveksam till huruvida "Allt finns på nätet idag" och att det skulle gälla min bil. Eller hur är det? Nu är jag riktigt nyfiken...

Uppdaterat: 2019-07-06 21:36
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
FXX skrev:

Audi A5 SB wrote:
Que? Har du mitt reg-nummer?
Allt finns på nätet idag.
Men som sagt, car.info verkar bara visa generella biluppgifter beträffande utrustning. Mina egna vagnar stämmer inte heller beträffande detta, lite tråkigt. Mig veterligen är Volvo en av få där man kan se hur en bil är specad med regnummret som källa. VAG kunde man se tidigare, motor, utrustning, åf som levererat bilen osv. men det är borttaget sedan ett halvår tillbaka.

Tydligen har jag bara 19” hjul men läderklädsel enligt Carinfo. Men motorn är ju den rätta och så skall tydligen oljan bytas 1000 mil tidigare än serviceintervallet. Och så har jag fått dimljus som mig veterligen inte finns att få över huvud taget :)

Uppdaterat: 2019-07-06 22:12
FXX skrev:

Audi A5 SB wrote:
Jag ställer mig tveksam till huruvida "Allt finns på nätet idag" och att det skulle gälla min bil. Eller hur är det? Nu är jag riktigt nyfiken...
Det finns register för det mesta, offentliga är dom också enligt offentlighetsprincipen som vi har i sverige.

Jo, det vet jag naturligtvis. Jag använder Carinfo nästan dagligen. Men frågan var om du vet vilket registreringsnummer jag har. I så fall skulle jag bli rätt förvånad....

Uppdaterat: 2019-07-07 09:39
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Skodans reg-nummer kan anas på första bilden...

Uppdaterat: 2019-07-07 11:46
Power to the people
FXX skrev:

Som sagt, det är offentliga uppgifter som man kan söka i på olika sätt.

Jag noterar - till min förvåning - att du konsekvent undviker att svara på min fråga. Hur vet du mitt namn eller reg-nummer? Är det svårt att svara på en så enkel fråga?

Uppdaterat: 2019-07-07 17:11
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi - tror inte att han har dina personuppgifter, inte utan en hel del jobb i alla fall, men lite ovanligare bilar kan man ju ganska enkelt spåra via t ex car.info såtillvida att man kan se var bilen "bor" och se mera generella uppgifter om den biltypen. Men vet man bilnummer så kan man ju enkelt spåra bilägaren eller tvärtom - i alla fall för privatägda bilar. Men detta var som sagt bara gissningar...

Uppdaterat: 2019-07-07 17:52

Ja, herregud.... Hur många slagningar krävdes det för att sortera ut Skodan? Man blir ju lite trött....

Uppdaterat: 2019-07-07 19:13
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Och då vet jag var jag har FXX.

Uppdaterat: 2019-07-07 19:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag har f.ö. skickat Deeds ett PM om detta. Det är tamejfan inte OK att snoka upp - och delvis publicera - anonyma formumsmedelemmars identiteter här. Sorry junkers, du är en hyvens prick, men här gick du för långt.

Uppdaterat: 2019-07-07 19:45
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Bara för att allt går att ta reda på så behöver inte allt kollas upp. Håller med Audi att det närmar sig lite väl en gräns när man direkt eller indirekt visar att man kollat upp en specifik person.
FXX, måste väl vara betydligt enklare gå in på Mercedes hemsida och läsa e-broschyr än att engagera sig i olika sökningar för att sen till slut finna andrahandsuppgifter som ändå visar sig vara fel....

Uppdaterat: 2019-07-07 20:13

Jag har anmält både FXX och junkers till ViB, saabnisse och Deeds. Det ni har gjort är tamejfan inte OK.

Men det var ju fint av dig FXX att skriftligen bekräfta att du snokat upp min identitet. Det tackar jag för.

Uppdaterat: 2019-07-07 20:17
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

”Jag var enbart nyfiken på fakta om mercan”
Nja, jag tycker nog att Audi A5 SB presenterat utförliga fakta om sin bil allt från letandes efter provkörningsobjekt till detaljerad specifikation och beställande av bilen. Med den infon finns ju all info tillgänglig på MB:s hemsida. Och framförallt riktig info.

Uppdaterat: 2019-07-07 20:35

Så det är inte ok att använda fritt tillgänglig information på nätet?
Jag har inte publicerat något alls om dig ens.
Jag tycker för övrigt det är för j.. gt att uppgifterna är tillgängliga. Den bilen jag kör är så udda så det tar max 5 minuter att hitta var min står.
Förbjud tjänsterna istället för att hoppa på oss som visar hur idiotiskt det är och jag har fortfarande inte publicerat ett jota om användaren som anmäler mig.

Uppdaterat: 2019-07-07 20:41

Jag tar gärna ev straff för övrigt så ja signar ut mig själv för denna sommaren eller längre om så önskas.
Over and out!

Uppdaterat: 2019-07-07 20:48

Jag brukar använda liknande info när jag ska köpa fordon och man ser delar av ett registreringsnummer. Kan ge en hel del extra information med några knapptryckningar. Det är lite väl lätt att få fram viss information, tycker jag.

Uppdaterat: 2019-07-07 20:57

junkers, du är en trevlig prick och jag respekterar dig fullt ut. Men när du exakt beskriver hur du funnit min identitet - då är det faktiskt inte OK.

Uppdaterat: 2019-07-07 21:16
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

För att rätt ska vara rätt så var det Grosser i post #48 som gjorde det.

Uppdaterat: 2019-07-07 21:26

Borttaget pga känsligt...

Uppdaterat: 2019-07-07 21:30