Vi Bilägares forum

Mäkinens förmånsbil C300e kombi

Mäkinens förmånsbil C300e kombi

Ska man välja tjänstebil när man snart blir 50 finns det väl bara två fabrikat och Toyota har inga laddhybrider som ser ut som bilar.
Känns lite konstigt att byta ut en Optima(l) bil med extra allt till en C-klass utan basala saker som Android Auto och adaptiv farthållare.
Jag hämtade bilen i eftermiddags och har bara hunnit köra hem.
Det är en hel del vägljud på fel asfalt. Det känns ganska galet att ta upp nyckeln ur fickan för att öppna bilen och sen inte använda den inne i bilen.

Uppdaterat: 2020-09-17 20:05

Kommentarer

L. Mäkinen skrev:

Tyvärr hjälper inte torkarna mot dimma.

Det måste vara lite mörkt på himlen och torkarna röra sig för att min slår om till halvljus.
Men visst har du väl helljusautomatik när vredet står i auto? Eller är den så barskrapad att inte ens det finns? Däremot blir blir helljuset manuellt om man slår på halvljuset manuellt med vredet.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag fattar inte.
På mina sista octavia 16/18 så tänder ljussensorn alla ljus bak och fram när vredet står i auto och även mitt på dan om mörka moln drar in och även om det börjar skvätta regn.
Alla bilar med ett automatiskt läge måste väl fungera så.

Uppdaterat: 2020-10-30 19:45
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag slår på helljus genom att peta spaken framåt när vredet står på auto.

Uppdaterat: 2020-10-30 19:46

Det är inte mörkt för att det är dimma.

Uppdaterat: 2020-10-30 19:47
L. Mäkinen skrev:

Jag slår på helljus genom att peta spaken framåt när vredet står på auto.

Ja ha ja, på min petar jag fram spaken så slår bilen på helljuset då ingen mötande eller framförvarande finns i sensorns synfält. Och jag har de enklaste LED ljusen utan annat än av/på. Har du prövat att ha den påslagen hela tiden? Min erfarenhet är att automatiken slår på helljuset ganska tidigt och bländar av sent. Men har sällan fått någon blinkning från någon mötande förutom i skymning då den är lite okänslig.
Skulle tro att den är betydligt mer ”aggressiv” jämfört med din förra bil. I alla fall efter mina provkörningar av koreaner/japaner med automatik på helljuset.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

[quote=L. Mäkinen]Desmo,

Misstänkte nästan det. Gillar C-klassen så det var väl önsketänkande att det skulle funka ;)

Uppdaterat: 2020-11-01 17:13
L. Mäkinen skrev:

Syrran tyckte att jag borde ha köpt en C63 S coupe istället. Hennes granne har en sån och hon gillar ljudet.

Är inte det avgasljudet fejkat? Idag låter det genom ljudanläggningen i MB. Har bilen fejkade utblås bak så är det säkert så. Har "syrran" hört ljudet ut- eller inifrån grannens bil? Mycket "BlingBling, blir det.

Uppdaterat: 2023-05-03 17:59
L. Mäkinen skrev:

Det låter som en bil med högt pris i Norge.

Spelar roll i Oslo?

Uppdaterat: 2023-05-03 17:59
Guran skrev:

Undrar om den inte automatiskt bara sänker till två pluttar efter en stund.
Jag har aldrig testat att köra på max hela tiden, jag tycker det blir lagom behagligt på en plutt.

Efter några "pluttar" så behövs väl ingen stolsvärme längre?

Uppdaterat: 2023-05-03 17:59
L. Mäkinen skrev:

Däcken är Bridgestone Potenza S001 245/40-18 resp. 225/45-18.
I morse använde bilen 2 km elektrisk räckvidd längs vägen till jobbet. På vägen hem gick det från 38 km till 2 km räckvidd när jag körde 50 km. Då startade inte motorn på hela vägen.
Varför den tyckte att bensin var gott i morse vet jag inte.

Byt däck, snarast. Har själv dessa med exakt din dimension. Blir bara sämre och sämre.

Uppdaterat: 2023-05-03 17:59
Claes Gilered skrev:

Efter några "pluttar" så behövs väl ingen stolsvärme längre?

Behövs? Det är skönt med värme. Skulle jag inte vilja ha värme kan jag stänga av den.

Angående AMG C63S så var det avgasljud jag skrev om. Såna är sällan fejkade mer än att styrelektroniken är ställd att göra lite extra spökerier med ljudet.

Uppdaterat: 2020-11-04 14:24
L. Mäkinen skrev:

Ska man välja tjänstebil när man snart blir 50 finns det väl bara två fabrikat och Toyota har inga laddhybrider som ser ut som bilar.
Känns lite konstigt att byta ut en Optima(l) bil med extra allt till en C-klass utan basala saker som Android Auto och adaptiv farthållare.
Jag hämtade bilen i eftermiddags och har bara hunnit köra hem.
Det är en hel del vägljud på fel asfalt. Det känns ganska galet att ta upp nyckeln ur fickan för att öppna bilen och sen inte använda den inne i bilen.

Analoga mätare och konstig ratt! Den är ju helt rund. Men grattis och lycka till i framtiden.

Uppdaterat: 2023-05-03 17:59
L. Mäkinen skrev:

De senaste åren har jag haft för vana att ha bilnyckeln i samma ficka som plånbok och min stora nyckelknippa. När bilnycklarna var mer lagom stora hade jag dem alltid i höger bakficka, men klumparna man har nu blir det obekvämt att ha där.
Jag vill inte ha nycklar i samma ficka som telefonerna.

Ha,ha. Det där var roligt! "Plånbok i bakfickan, stora nyckelknippan, telefonerna". Skaffa en "kuli" som bär grejorna.

Uppdaterat: 2023-05-03 17:59
L. Mäkinen skrev:

Det är kanske bra att jag arbetar med elektroniska komponenter. "Resande i kylskåp" bör välja andra fordon.

Hade själv valt till belysning på första "trappsteget". Men det kostar väl extra förstås.

Uppdaterat: 2023-05-03 17:59
L. Mäkinen skrev:

Jag har sällan mer prylar i bagageutrymmet än det som syns på bilden. En portfölj med datablad och laptop plus en bag med några dagars kläder brukar få åka inne i bilen. Skulle bli en klart udda hundbur för att passa där.

Men snälla, varför då denna bil?

Uppdaterat: 2023-05-03 17:59
StrikoR skrev:

L. Mäkinen wrote:
Ett konstaterande är att den höll längre än Hondan jag köpte 2003. Efter lika många dagar med den var det dags för att byta en stötdämpare, men på MBn har inget havererat ännu. Tyska bilar är alltså bättre än japanska. ;-)
Då kan vi säkert konstatera att, då min Corolla har "keyless-entry" och Mäkinens Mecedes inte har det, så är Toyota tekniskt högre utvecklad än Mercedes.

Keyless entry är bara början på vansinne. Snart lanseras förarlösa bilar! Då kan ni stanna hemma medans bilen åker till jobbet.

Uppdaterat: 2023-05-03 17:59

Varför dras alla galenpannor till VIB:ägares forum?

Uppdaterat: 2020-11-04 17:00
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Claes Gilered skrev:

Men snälla, varför då denna bil?

Vad menar du?

Uppdaterat: 2020-11-04 18:09
christer_1 skrev:

Varför dras alla galenpannor till VIB:ägares forum?

Alla?

Uppdaterat: 2020-11-05 08:11
StrikoR
StrikoR skrev:

christer_1 wrote:Varför dras alla galenpannor till VIB:ägares forum?
Alla?

Det verkar så!

Uppdaterat: 2020-11-05 08:54
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Alla är vi väl normalstörda, så business as usual.

Uppdaterat: 2020-11-05 12:47
Power to the people
Grosser skrev:

Alla är vi väl normalstörda, så business as usual.

Nu var det inte oss vanliga normalstörda jag tänkte på :)

Uppdaterat: 2020-11-05 13:04
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Motorn i bilen låter inte alls vackert. Tur att man kan köra på el.

Uppdaterat: 2020-11-06 20:16
L. Mäkinen skrev:

Motorn i bilen låter inte alls vackert. Tur att man kan köra på el.

Nej så klart, den låter troligen precis lika mycket som MB:s diesel motorer. Man hör knappt skillnad på en modern högeffektiv direktinsprutad bensinare och en dieselmotor, från någon av de tre Tyskarna, av senaste modell.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Nä, dieslarna skramlar ännu mer. Jag skulle gissa att det är kombinationen av kompression och spridartryck som ger oljud. Bensindrivna har inte lika hög kompression.

Uppdaterat: 2020-11-06 21:52
L. Mäkinen skrev:

Nä, dieslarna skramlar ännu mer. Jag skulle gissa att det är kombinationen av kompression och spridartryck som ger oljud. Bensindrivna har inte lika hög kompression.

Jo, Mazdas.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag kom att tänka på Audis "Mellantrycksmotor" som kom i mitten av 1960-talet och som ersatte DKWs trevliga tvåtaktsång i F102.
Den skulle kombinera bensin- och dieselmotorns fördelar, men man lyckades enbart med nackdelarna och den motorn försvann snabbt!
Audi F103 var f.ö. en lite märklig bil så vägen, jag minns Super 90, som med sin betydligt tyngre och starkare motor än DKWn, alltid försökte gå rakt fram i kurvorna på grusväg, den var väldigt understyrd och krävde att man lärde sig att börja styra i tid.

Uppdaterat: 2020-11-07 09:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Audi F103 var f.ö. en lite märklig bil så vägen, jag minns Super 90, som med sin betydligt tyngre och starkare motor än DKWn, alltid försökte gå rakt fram i kurvorna på grusväg, den var väldigt understyrd och krävde att man lärde sig att börja styra i tid.

Just den egenskapen har de hållit fast vid genom alla Audimodeller.
En kompis hade en Audi 60 som leksak hemma på gården när vi var 15. Lät fruktansvärt illa med 2,5"-system.

Uppdaterat: 2020-11-07 09:34

Jag tyckte verkligen om F102 som var välbalanserad och hade ett underbar ljud på vägen och inte alls så törstig och oljerykande som belackarna påstod.
När jag sedan körde F103 blev det en stor besvikelse, den påminde i mycket om en trehjulig transportcykel, alltså en sådan där hela lastkorgen svängde i kurvorna.

Uppdaterat: 2020-11-07 10:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jag kom att tänka på Audis "Mellantrycksmotor" som kom i mitten av 1960-talet och som ersatte DKWs trevliga tvåtaktsång i F102.
Den skulle kombinera bensin- och dieselmotorns fördelar, men man lyckades enbart med nackdelarna och den motorn försvann snabbt!
Audi F103 var f.ö. en lite märklig bil så vägen, jag minns Super 90, som med sin betydligt tyngre och starkare motor än DKWn, alltid försökte gå rakt fram i kurvorna på grusväg, den var väldigt understyrd och krävde att man lärde sig att börja styra i tid.

En Super 90 har jag haft! Understyrd, men rätt snabb rakt fram;-) Bromsarna fram var ett kapitel för sig, skivorna sitter dikt mot växellådan och då motorn naturligtvis läcker olja, så får man rostskyddade skivor. Det påverkade även bromsförmågan lite;-)

Uppdaterat: 2020-11-07 09:56
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

För den som behöver något att göra över vintern, så finns en Audi F102, 2-taktare på auktion. Inget bud har kommit in än, så den kan bli billig!
https://bilwebauctions.se/novemberauktion-2020/dkw-f102-3-cyl-2-takt-2558

Uppdaterat: 2020-11-07 11:56

Optimus, var snäll och kalla den inte för Audi!
Ser ut att vara ett ganska lätt renoveringsobjekt, men det går som vanligt åt en massa tid.
Den kommer ändå att ge mycket körglädje som färdig och det var ju när tvåtaktaktaren stod på topp, 55 år sedan och det här var ju en av de sista bland de mer kända.
Ursäkta Mäkinen att din tråd blivit snodd!

Uppdaterat: 2020-11-07 12:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är mer troligt att jag köper en mc med tvåtaktare än en bil. Sist jag hade en sån bil blev den väldigt sparsamt använd.

Uppdaterat: 2020-11-07 14:08

F102 är en charmig bil så jag skulle inte ha nåt emot att äga en - om utrymmet fanns vilket det tyvärr inte gör.

Uppdaterat: 2020-11-07 14:20

Pi, men F102 hörde ju till mellanklassen när den var ny, behöver man inte en kombi så rymmer den en hel del, jag minns att fem personer satt bekvämt i den vilket de inte gjorde i en VW typ 1.

Uppdaterat: 2020-11-07 15:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - du missuppfattade mig. Det var garageutrymme jag syftade på - inte bilens innerutrymmen...:)

Uppdaterat: 2020-11-07 15:50

Ok, ursäkta, sådana problem är alltid trista!

Uppdaterat: 2020-11-07 15:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har inte kört bil så lite som nu sen jag fick körkort för nästan 32 år sen. MBn passerade 300 mil igår och snart är det dags att tanka igen. Enligt färddatorn har jag kört drygt 200 mil på el.

En kompis behövde fraktas från Akademiska och hem. Han tyckte det verkade vara skillnad i kraften mot hans egen C180 - 18. Han menade att känslan på vägen är "som en Omega". Tydligen var det positivt menat.

Uppdaterat: 2020-11-28 09:53

Eftersom jag behövde dra släp idag bytlånades jag och frugan. Det var första gången hon körde MBn. Hon tyckte det gick bra, men tycker att backkameran är usel. Den förvränger bilden och man hamnar inte där man tänker sig. Det håller jag med om.
Hon vill fortsätta köra Skoda.

Uppdaterat: 2020-12-16 20:33

Lånebilen jag fick igår hade en fånigt liten bild från kameran i backspegeln, men den var märkligt nog riktigt bra. En svart streckad linje visade var du hamnade när man vred på ratten.
Nu använde jag backspeglarna iaf, kameran är bara nått för att se om det finns nått bakom bilen, inget jag backar efter.

Uppdaterat: 2020-12-16 21:20
L. Mäkinen skrev:

Eftersom jag behövde dra släp idag bytlånades jag och frugan. Det var första gången hon körde MBn. Hon tyckte det gick bra, men tycker att backkameran är usel. Den förvränger bilden och man hamnar inte där man tänker sig. Det håller jag med om.
Hon vill fortsätta köra Skoda.

Beror på vilket läge du ställt den, med wide så är den mer oexakt, på vanliga så går det att manövrera på cm, men det är väl kanske en vanesak.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Förvrängning? Inte så mycket, tycker jag. Bild från idag.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-12-17 13:04
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

När man har torkarna på och det regnar kan de stanna tvärs över rutan. Man trycker på start/stopp och öppnar dörren. Då händer det att torkarna gör ett svep och stannar mitt i rörelsen.
Senaste bil jag körde som gjorde så var en Amazon, tror jag.

Uppdaterat: 2020-12-18 09:17

Hur går torkarna på en MB nu för tiden ?? Just MB har väl haft alla varianter med åren.

Uppdaterat: 2020-12-18 09:30

Torkarna på en MB går fram och tillbaka :)
Den på passagerarsidan gör ett litet skutt uppåt för att torka av så mycket som möjligt av rutan.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Torkarna på en MB går fram och tillbaka :)
Den på passagerarsidan gör ett litet skutt uppåt för att torka av så mycket som möjligt av rutan.

Jo, men är det 2 som går åt samma håll, eller mot varandra, MB har väl haft både och, och enkeltorkare om jag inte mins fel.

Uppdaterat: 2020-12-18 11:22

Tror inte de haft enkeltorkare sen W210 väl?

Uppdaterat: 2020-12-18 11:26

Dom som gick mot varandra försvann väl för minst 30 år sedan

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
L. Mäkinen skrev:

När man har torkarna på och det regnar kan de stanna tvärs över rutan. Man trycker på start/stopp och öppnar dörren. Då händer det att torkarna gör ett svep och stannar mitt i rörelsen.
Senaste bil jag körde som gjorde så var en Amazon, tror jag.

Har samma elände. Undrar hur folket på MB tänkte där.

Uppdaterat: 2020-12-18 21:19
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Tror inte att de tänkt alls.
Lagom kul om man inte ser det och kommer till en bil med frusna torkare. Startar man då går nån tempsäkring eller så rapplar något kugghjul över som på mammas gamla Alfa.

Uppdaterat: 2020-12-18 21:54