Krock stor vs mindre bil

72 inlägg 0 nya
Krock stor vs mindre bil

Denna video visar vilka trista konsekvenser det blir om man krockar eller blir påkörd av en stor bil. Värt att tänka på tills nästa bilbyte.

https://m.youtube.com/watch?v=rGROh-9JTT8

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Sedan är det ju skillnad på bil och bil också (även bland moderna bilar där, om man går på krocktester, en del är riktigt usla!

https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

Vad bra att krockzonen fungerar så bra på Toyotan!

Power to the people

Visst är det ofta så att en några år gammal Renault är säkrare än en 25 år gammal Volvo. Konstigt vore det annars. Står man i valet mellan en ny(are) liten bil jämfört med en betydligt äldre större bil är det troligen säkrast att köpa den nyare bilen. Dock är det troligtvis alltid bäst att köpa en så stor bil som möjligt givet ungefär samma årsmodell. Om man skulle krocktesta en stor Volvo mot en mindre Renault av samma årsmodell skulle jag tveklöst helst sitta i den största bilen, oavsett märke, modell eftersom den stora bilen har mer massa som kan fånga upp och fördela rörelseenergin i krockögonblicket. Detta har AL redogjort / lärt oss sedan lång tid tillbaka.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

(En mindre lättare bil kan i sällsynta fall skada en större och tyngre mer än vad den förmår omvänt.
Detta är en Mercedes E-klass efter en frontalkrock med en mindre och 300 kg lättare bil av samma årsmodell.)

Krock stor vs mindre bil

N-iklas wrote:
(En mindre lättare bil kan i sällsynta fall skada en större och tyngre mer än vad den förmår omvänt.
Detta är en Mercedes E-klass efter en frontalkrock med en mindre och 300 kg lättare bil av samma årsmodell.)

Värdelös info - om man nu inte kan se hur den mindre bilen såg ut.

Observera detta - en stor dyr bil, bara sex år gammal.

https://www.youtube.com/watch?v=3vw2HLMiNVE

Och en två år gammal:

https://www.youtube.com/watch?v=LHXoxZRSv-I

Och fyra år gammal - stooor bil!

https://www.youtube.com/watch?v=5UU4N7sbXzo

Även moderna bilar kan alltså vara riktigt dåliga. Tyvärr finns det för få tester när man kör moderna stora och små mot varandra.

Den gemensamma nämnaren för att få maximal skadeeffekt på passagerarna vid en kollision är att fordonet(n) bara träffas med ca 25% av fronten eftersom då är det mindre massa i karossen som kan fånga upp rörelseenergin. Alltså då borde en kollision med front mot front vara att föredra givet att man kan välja krockyta?

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Stämmer bra det, om man inte har sådan tur att man träffar på eller med rätt bil (se hur Volvo helt enkelt bara glider av när den möter krockplattan på deras small overlap). Rakt framifrån är mest fördelaktigt (näst efter att inte krocka alls då...).
Brukar säga det till frugan som påminnelse såhär års att om hon Måste krocka så försök se till att träffa med frammen först
Undantaget kan ju faktiskt ändå vara, om det är långt bagageutrymme eller tomt bak och man sitter korrekt i stolen (tillbakalutad med bra nackstöd) att man drar runt 180 grader och trycker till rumpan först. Då har du hela stolens skydd, likt en bakåtvänd bilbarnstol. Kan vara svårare att applicera i verkligheten dock... Och krocka gärna med en bil som, likt i filmerna ovan, viker ihop sig - om du bara tänker på dig själv och inte motparten.

Ännu en intressant video som visar att en stor, tung bil inte alltid är det säkraste. "Nigel Latta - Big old car vs Small new car"

https://www.youtube.com/watch?v=Fn53MGa1v_o

Denna trafiksituation är ju redan avhandlad. Det är ju klart att en ny liten Toyota är säkrare än en jättegammal större bil. Dock är det så, anser jag, att det är bäst att sitta i den största bilen då båda är av ungefär samma årsmodell. I säkerhetsklassificeringen är det dessutom så att betyget ”fem” för den lilla bilen betyder inte att den är jämförbar med samma betyg i ett betydligt större fordon. Så det du visar är missledande. Tyngden på fordonen dvs förmågan att uppfånga och fördela mötandes rörelseenergi är helt avgörande. Kan berätta att häromåret läste jag om en trafikolycka mellan en timmerbil med släp som blev påkörd bakifrån av en Subaru Outback där bilföraren troligen dog ögonblickligen då bilen kilades fast under släpet trots att timmrrsläpet hade den nya tvärbalken som ska förhindra att bilar riskerar att kilas fast. Timmerbilsföraren hade inte alls märkt av kollisionen förrän hen kom fram till avlastningsdepån. Säkert en mycket makaber uppsyn!

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Tyckte detta var intresssant. Mercedes har arbetat mycket med kompabilitet sedan länge. För ett antal år sedan gjordes ett krocktest där dåvarande S-klass W140 mer eller mindre demolerade en Opel Corsa. Mercedes fick då kritk för att bygga pansarvagnar som var farliga för motparten i en kollision. Så nu arbetar man med att även tänka på motparten i kollisioner.

Corsa vs W140:
https://www.youtube.com/watch?v=ngCAa8jPkf4

Smart vs S-class
https://www.youtube.com/watch?v=v708z67ALww

Stoor wrote:
Denna trafiksituation är ju redan avhandlad. Det är ju klart att en ny liten Toyota är säkrare än en jättegammal större bil. Dock är det så, anser jag, att det är bäst att sitta i den största bilen då båda är av ungefär samma årsmodell. I säkerhetsklassificeringen är det dessutom så att betyget ”fem” för den lilla bilen betyder inte att den är jämförbar med samma betyg i ett betydligt större fordon. Så det du visar är missledande. Tyngden på fordonen dvs förmågan att uppfånga och fördela mötandes rörelseenergi är helt avgörande. Kan berätta att häromåret läste jag om en trafikolycka mellan en timmerbil med släp som blev påkörd bakifrån av en Subaru Outback där bilföraren troligen dog ögonblickligen då bilen kilades fast under släpet trots att timmrrsläpet hade den nya tvärbalken som ska förhindra att bilar riskerar att kilas fast. Timmerbilsföraren hade inte alls märkt av kollisionen förrän hen kom fram till avlastningsdepån. Säkert en mycket makaber uppsyn!

Nu testar man som tur är även påkörningsskydd för lastbilssläp och vissa hjälper definitivt inte medan andra gör vad de skall.

Spontant känns det livsfarligt att "söka" en frontalkrock för att det skulle vara säkrare. Tror fortfarande att man till varje pris ska undvika att träffa andra bilar, föremål eller djur. Men skulle en krock vara oundviklig så skulle jag hellre ta en offset-träff med så liten träffyta som möjligt med chans att bilen bromsas upp men med viss bibehållen rörelseenergi.

6.15

Problemet är att man sällan glider undan. Går man på krocktester är det ytterst få modeller som inte 'fastnar' på small overlap. Tittar man på krockar från verkligheten så flertalet av de jag har sett så verkar det även där vara liknande - man tjorvar in sig och får dessutom gärna rotation med allt vad det innebär av påfrestning på nacke och övriga kroppsdelar.

Japp, rotation kan det bli. Det har jag själv testat och det tror jag ändå är bättre än tvärstopp.

6.15

Jag tycker att man lika bra kan vända på steken och fråga sig varför många köper så stora bilar att de riskerar orsaka livshotande skador när de sen krockar med mindre bilar. Bäst är det förstås att krocka med en lika stor bil så att man delar lika på smällen, så klarar sig alla så bra som möjligt.

Jämför två exempel här. Samma bil. Den ena tar en hörna och den andra frontar.
Observera var förarens huvud tar vägen på båda två.
Vem vill du helst vara?

https://www.youtube.com/watch?v=fMcuiFmIQTo

https://www.youtube.com/watch?v=vCXaR3_r164

Samma på denna - hur mår nacken på första filmen? Jämför med andra.

https://www.youtube.com/watch?v=XxdJDqCYGY4

https://www.youtube.com/watch?v=RtmYUmFTfu8

Fast, som sagt, helst vill man ju inte krocka alls. Det är därför preventiv säkerhet i form av körsätt och tekniska hjälpmedel är så himla viktigt.

Ja Xanthopteryx, om två bilar, inte ett fast objekt, krockar så gissar jag att den där rotationseffekten förstärks och det gillar jag. Kanske inte helt relevant men jag tänker att om man provar att hoppa från ett tak från 4 meters höjd så gäller det att landa så "ostumt" det bara går. Man vill fortsätta att falla och gärna delvis rikta om rörelseenergin när man landar. Typ.

6.15

Höll på att högst ofrivilligt bli ett trafikoffer härom dagen på en vanlig, rak 60-väg i stan. Möter en Dacia Duster som plötsligt - uppskattningsvis kanske 75 m ifrån mig - girade rakt över till min vägbana och jag kan garantera att med den framförhållningen och det överraskningsmomentet så hinner man inte välja vad man skall göra och försöka välja den "bästa" krocksituationen. Lyckligtvis uppfattade Dacia-föraren också vad som höll på att hända så han mer eller mindre vräkte tillbaka bilen till sin körbana alldeles innan vi möttes... Vet inte varför han girade kraftig vänster men man kan ju gissa att han höll på med nåt annat än att köra bilen... Hursomhelst blir man rätt "mör" efter en sån situation och det tog ett antal timmar innan denna situation började släppa.

Granlundii wrote:
Jag tycker att man lika bra kan vända på steken och fråga sig varför många köper så stora bilar att de riskerar orsaka livshotande skador när de sen krockar med mindre bilar. Bäst är det förstås att krocka med en lika stor bil så att man delar lika på smällen, så klarar sig alla så bra som möjligt.

Väldigt bra uttalande, men tyvärr idag verkar det gå ut på att bygga den tyngsta bilen och gärna en SUV och sedan köper alla en sådan biltyp och alla är förlorare, främst klimatet men också att vi får fler bilar på vägarna som är svårare att köra. Speciellt rädd är jag för kvinnor i en större SUV.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.