Hyundai IONIQ Electric eller VW e-Golf – det är frågan

258 inlägg 0 nya
Hyundai IONIQ Electric eller VW e-Golf – det är frågan

Forumvänner, har bestämt mig för att ”gå elektriskt”, alltså köpa en ren elbil. Jag är fullt medveten om de kompromisser en elbil innebär, men det är inga problem att pipa runt i Göteborgs stadstrafik samt några långresor per år. Ska plocka ut den som personalbil vilket innebär rabatter på priset ca 10-12%.
Jag har kokat ner det till två (möjligen tre) alternativ som jag ser det. Dessa är Hyundai IONIQ Electric eller VW e-Golf (med reservation för nya Nissan Leaf som visas 6 september enligt säkra källor). Laddningen sker mestadels hemma vid brf-föreningens nya laddstolpar. Jag har listat några punkter nedan med för/nackdelar. Båda bilarna har provkörts, varav Ioniqen hade jag tillgänglig en hel vecka. Priserna nedan är utan rabatter. Vad tycker ni är bästa valet och varför?

VW e-Golf
+ Tysk byggkvalitet
+ Större batteri, 35 kWh
+ Uppkoppling med Car-Net
+/- Det är en Golf
- Dyr (ca 460 kkr)
- Träbänkar i baksätet

Hyundai IONIQ EV
+ Koreansk byggkvalitet
+ Halvkombi
+ Snål på strömmen
+ Prisvärd fullutrustad (ca 420 kkr)
+ Bra navigator för EV (räckvidd, laddstationer m.m)
- Runtomkring-sikt
- Svårt att hitta en riktigt bra körställning

Power to the people

Jag hade valt Golf eftersom den ser vettigare ut framför föraren. Att bilen är snyggare utvändigt gör inte heller något.

Grosser, vore intressant om du kunde ge Ioniq plugin en chans också innan du bestämmer dig. Den släpps ju nu i höst och kan vara en bättre "kompromiss" mellan konventionella bilar och elbilar. I'm just saying...

Har kört Ioniq som laddhybrid och det var ingen positiv upplevelse. Kvalitetsintrycket var lågt och det kändes långt ifrån premium. Stundtals ryckig gång och osmidiga växlingar. VW ligger långt före.

mnyqvist, vad jämför du ioniq laddhybid med? Golf GTE?

Tittar man sen på utrymmen skulle jag säga att Ioniq ligger nånstans mellan Golf och Passat.

mnyqvist wrote:
Har kört Ioniq som laddhybrid och det var ingen positiv upplevelse. Kvalitetsintrycket var lågt och det kändes långt ifrån premium. Stundtals ryckig gång och osmidiga växlingar. VW ligger långt före.

Du menar ryckig gång för krypkörning på DSG med VW Golf GTE?

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Vidstige: Nja, jag är skeptisk till att dra med en "fossilbrännare" numera när jag upplever att jag klarar mig tillräckligt på ren el i min körning. Därför avstår jag en laddhybrid. Både Ioniq och e-Golf erbjuder mjuk, (eller för att citera GF) ryckfri körning. Något liknande finns bara i Prius/Auris faktiskt.

Power to the people

Den största nackdelen med Ioniq är för mig att den är såpass låg som den är vilket ger obekvämt insteg och tämligen låg sitthöjd. F ö tror jag att det är en utmärkt elbil. Den norska testaren Björn Nyland vill jag minnas gillade den skarpt när han testade den i vintras. Kolla på Youtube - där finns det flera filmer om just denna bil som Björn vintertestade med en långkörning. Sen har jag läst rykten om att den rätt snart skall komma med uppdaterat batteri - alltså högre kapacitet. Sant eller inte har jag ingen aning om.

Grosser wrote:
Vidstige: Nja, jag är skeptisk till att dra med en "fossilbrännare" numera när jag upplever att jag klarar mig tillräckligt på ren el i min körning. Därför avstår jag en laddhybrid. Både Ioniq och e-Golf erbjuder mjuk, (eller för att citera GF) ryckfri körning. Något liknande finns bara i Prius/Auris faktiskt.

Kommantar står IONIQ och VW Golf e-Golf, vi pratar om utan Auris!!
Är inte intresserad av Auris för tråkiga körupplevelse och ylande ljud på CVT men vet att det är ryckfritt punkt slut!!

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

@Pi, Har kollat mycket på Björns material och tyckande kring båda bilarna. Känns som ett lyxproblem att välja, men det är ju dock för kommande tre åren det gäller.

Power to the people

Provade ioniq i vintras och den kändes väl helt okey att köra.
Lite låg sitt ställning och insteg mot min bil men den gick ganska tyst.
Har bara kört auris och C-HR och tyckte den var mycket trevligare än dom.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Grosser, har inte själv kört nån laddhybrid men grejen är ju att dom går att köra helt på el.
Ser inte att det skulle vara ryckigt när dom går för enbart elmotor.
Kan ju vara värt en testkörning om inte annat.

Skillnad och vi vet inte om hur ni har testat båda VW Golf GTE och e-Golf med DSG krypkörning när det gäller rycker?

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

mso 1000 wrote:
Provade ioniq i vintras och den kändes väl helt okey att köra.
Lite låg sitt ställning och insteg mot min bil men den gick ganska tyst.
Har bara kört auris och C-HR och tyckte den var mycket trevligare än dom.

Vad har du haft kört en IONIQ hybrid eller IONIQ plug-in eller IONIQ electric?

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Köp den du sitter bra i, du tillbringar förmodligen lång tid bakom ratten och det är inget kul att känna sig som en punkterad badanka,

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men om TS inte vill ha en laddhybrid utan en "riktig" elbil så är det väl bara att acceptera det, Vidstige. För helst vill man ju inte komplicera till det hela med både en el-drivlina och en förbränningsmotor-drivlina. En sån lösning minskar ju inte direkt servicebehovet heller - även om den säkert är en lösning för de som ofta måste köra långa sträckor eller för de med ständig räckvidds-ångest.
Grosser: Har du testat Kia Soul EV ? Av de få elbilar jag testat så var nog den snålast på förbrukningen trots sitt lite klumpiga format. Sen är väl också Kia på G med nåt nytt hel-elektriskt kan man misstänka.
GF: Tror inte att "krypkörning" är nåt som helst problem med elbilar.

Jag har provat "kusinerna" KIA Niro och KIA Optima PHEV, men jag landar i att det är helt onödigt för mig att släpa runt en oljebrännare. Soul EV jar jag inte kört, men jag tänker mig att IONIQ EV påminner mycket om den, fast med ett bättre insteg i Soul så klart. Det händer ju mycket i utvecklingen med dessa bilar nu, men man kan ju inte vänta på "nästa" modell hela tiden. Då blir det aldrig ett köp. :)
Någon mer här som har provat, och kanske står inför ett liknade köp av elbil?

Power to the people

GF wrote:
Skillnad och vi vet inte om hur ni har testat båda VW Golf GTE och e-Golf med DSG krypkörning när det gäller rycker?

E-Golf har ingen växellåda.

Power to the people

Pi, var bara en tanke med ioniq (kolla upp uttrycket i am just saying), men undrar fortfarande hur en laddhybrid som går enbart för elmotor kan vara ryckig. Det var ju ett argument för elbil.

Grosser, hur länge planerar du ha bilen?

@Vidstige. Som tidogare nämnt är det 3 år som gäller, personal-/förmånsbil som måste vara laddningsbar.

Power to the people

Grosser, ok, missade det. Kanske restvärde har betydelse men vet inte vilken bil som är bäst ur det perspektivet.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.