En Volvo 850?

88 inlägg 0 nya
En Volvo 850?

Ena sonens flickvän fick hjälp av sönerna att kolla och köpa bil med extremt minimal ungdomsbudget.

En Volvo 850 av årsmodell 1995 och 18.000 mil, ett par år yngre än köparen...

Bilen verkar felfri, skattad, har bra däck och dokumenterad service, förmodligen dax för kamremsbyte.

Priset? Tjaaa...2.000:- var precis inom budget om man säger så :-)

Om någon är intresserad så kan jag rapportera om gammelbilens kommande öden och äventyr.

Det är alltid kul att läsa om såna här "biläventyr" så rapportera gärna!

Minns när 850 var bland det hetaste i bilväg.
Fortfarande en bra bil men nu börjar man ju sakna sånt som elektronisk startspärr, antisladd, lägre förbrukning.

Den fem cylindriga bensinmotor har ett karakteristiskt ljud, bra bottendrag och är trevlig att köra.

Otroligt att man överhuvudtaget kan få något körbart för 2000kr. Ja, skriv gärna! Ska bli kul följa dess öde.

De där bilarna håller ju ofta ihop långt över 30000 mil så denna farkost kan ha varit ett riktigt fynd.

Allt som rullar för 2000 kr är mer än bra. Frågan är väl hur mycket man är beredd att investera när något går sönder? Man har ju kollat på olika bil program på tv där iprincip skrotfärdiga bilar har i ordningställt för att sedan säljas eller ges tillbaka till ursprungliga ägaren. Det jag minns att den var trevlig att köra. Blev ett ganska rejält lyft när den uppdaterades från 850/855 till S70/V70.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Ska bli väldigt intressant att följa denna bils strapatser.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Kul tråd! Berätta gärna mer om bilen.

18000 mil betyder att den nästa är inkörd.

Tips är att ni kollar undertill om där läcker olja. Den packningen är ofta dyr att åtgärda.

Kolla också om golvet vid förarens ben är torrt, annars risk för att kylsystemet läcker. Det sitter krångligt till (får plocka ner halva instrumenten).

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Oljeläckage finns nog, det vore onormalt annars efter 18000 mil, men det viktigaste är att inte packboxen mot kopplingen läcker, det är den som är dyr att byta.
Men det märks på om kopplingen hugger, gör den inte det är det säkert inget allvarligt.
Det var främst på de första årsmodellerna som det var problem med packboxen och det visade sig tidigt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kul att det finns intresserade, jag återkommer med rapporter efter hand, och tack för tipsen AL.

Jag tror att pojkarna tittade så gott det gick under bilen efter oljeläckage utan att hitta något alarmerande.

Bilen har automat, så kopplingen lär inte hugga vid läckage alla fall.

Jag har inte sett bilen själv än, återkommer efter det.

Ett annat tips är att kolla oljan i automaten. Så att den är klarrröd, inte coca cola färgad. Oljebyte i lådan kan vara värt att göra även på denna. Automat-ras innebär ju skroten här antar jag.

Första aktiviteten redan planerad:

Då en av gossarna jobbar som bilrekondare så ska den gamla Volvon på få en helrekond i morgon, förmodligen även sitt livs första riktiga proffspolering och lackförsegling efter 22 år.

Jag föreslog olje- och filterbyte snarast, för säkerhets skull, kamremmen får vänta tills efter besiktningen i höst, går den igenom utan större defekter så är den värd en ny kamrem också.

Vad gäller oljeläckage så finns det ett medel sk oljeadditiv som förhindrar att packningar torkar och börjar läcka. Min förra Toyota från 2011 års modell fick ett trist oljeläckage förra året. Jag fick tips om denna produkt och köpte en flaska som tätade oljeläckan. Man ska tömma i en flaska "nu och då" i förebyggande syfte för att förhindra oljeläckor så håller motorerna ännu längre. Det finns många medel på marknaden men enligt Toyota är detta medel det absolut bästa.

Bifogar en länk till dem som säljer dundermedlet till bästa pris:

https://www.kullagret.com/product/omega-917-packningsskydd-177ml

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Stoor, jo den ska vara bra och är kanske nåt man även kan hälla i växellådan här. För om automaten rasar så är det väl godnatt jord med bilen. Motor och växellåda är nr1 som jag ser det.

Vidstige:
Jodå, man ska / kan tömma i oljeadditivet i bilens alla vätskor såsom i motoroljan, växellådsoljan, styrservooljan etc men absolut INTE i bromvätskan, kylaren! Den rekommenderade mängden man ska tömma i är 2 - 3% av oljevolymen i motorn, växellådan, styrservon etc.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Här har vi Gammel-Volvon i väntan på professionell spa-behandling:

En Volvo 850?

Litet patinerad men ett bra grundskick ändå:

En Volvo 850?

Själva hjärtat, som också verkar friskt:

En Volvo 850?

Först en dusch med diverse kemikalier:

En Volvo 850?

Sedan friskt källvatten:

En Volvo 850?

Mer kemikalier av annan sort:

En Volvo 850?

En dusch till:

En Volvo 850?

Sedan "Clay" för att ta bord kåda och annat från lacken:

En Volvo 850?

Här var det 22 års repor, men det går att fixa:

En Volvo 850?

Nu poleras reporna bort:

En Volvo 850?

Jajamen, den här bilen ska nog gå att rädda, fortsättning följer:

En Volvo 850?

Väldigt intressant inlägg Millenia. Kul att se proffs som jobbar.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Tummen upp!

Man riktigt ser hur värdet stiger! :)

Mycket bra färg att jobba med tror jag.

Exempelvis rött är rätt hopplöst om den oxiderat ordentligt.
Går tillfälligt att polera så det blir mer rött men tappar snabbt sen igen.

Närstående i släkten är Volvo entusiaster och har en 97 GLT och en C70 cab, 850 har haft hjullager slut fram vid 7000 mil och något "stag"? lossnade "nästan" på båda framhjulen samtidigt och gnagde sönder båda framdäcken på insidan, enligt verkstaden var det ren tur att inte en svår olycka inträffade - vad detta var för något lyckades jag aldrig få något ordentligt svar på tyvärr, av någon orsak var man inte så pigga på att tala om det.

Men oroande, jag skulle nog se över framhjuls "tekniken" även om det rimligen borde vara sällsynt, annars skulle man väl fått hör mer om det?

Sedan en rostskydds behandling eller liknade åtgärd av framskärmarna är kanske ingen dum ide om man nu har en 850 som inte har ett rosthål där, många rostar ju mellan hjulhuset och blinkersglaset.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.