Ett tidlöst ämne. Kan inte hitta något inlägg som besvarar mina funderingar så jag startar en ny tråd. Min erfarenhet av dieslar är begränsad. Kör > 2000 mil per år och mycket landsväg.
Letar långsamt efter en rymlig bil (med automat) för 150.000 - 200.000 SEK (ej minibus eller stor suv) som garanterar en balanserad bränsleekonomi. Som ni ser så ligger en kombi (inga golfar eller aurisar) högt på önskelistan. Om man adderar kombi + automat + bensin så får man ett skralt resultat på blocket. Vilket får oss att börja konsumera mitt huvudbry: eventuella framtida utgifter som kan uppstå på en dieselbil.
Är byten av dubbelmassesvänghjul och DPF-filter det dyraste man kan råka ut för? När brukar de typiska felen att komma? Vad kostar det att åtgärda dem?
Tacksam för alla svar.
MVH
Micke82, är du ute efter en Euro 6 diesel?
Rådet just nu är väl att undvika Euro 5 eller äldre.
Så det är väl steg nr 1 i en köpprocess.