Bensin vs Diesel

103 inlägg 0 nya
Bensin vs Diesel

Ett tidlöst ämne. Kan inte hitta något inlägg som besvarar mina funderingar så jag startar en ny tråd. Min erfarenhet av dieslar är begränsad. Kör > 2000 mil per år och mycket landsväg.

Letar långsamt efter en rymlig bil (med automat) för 150.000 - 200.000 SEK (ej minibus eller stor suv) som garanterar en balanserad bränsleekonomi. Som ni ser så ligger en kombi (inga golfar eller aurisar) högt på önskelistan. Om man adderar kombi + automat + bensin så får man ett skralt resultat på blocket. Vilket får oss att börja konsumera mitt huvudbry: eventuella framtida utgifter som kan uppstå på en dieselbil.

Är byten av dubbelmassesvänghjul och DPF-filter det dyraste man kan råka ut för? När brukar de typiska felen att komma? Vad kostar det att åtgärda dem?

Tacksam för alla svar.

MVH

Micke82, är du ute efter en Euro 6 diesel?

Rådet just nu är väl att undvika Euro 5 eller äldre.

Så det är väl steg nr 1 i en köpprocess.

En ny stor octavia bensin för under 200 tusen tre års garanti. Kolla blocket och om du är ekonomisk kör nästan lika billigt som en diesel och 360 :-i skatt.
Åk och testa en och tycker du effekten (vilket dom flesta tycker) räcker så har du en kanon bil.
Finns ingen anledning till diesel om du inte kräver 4x4 eller suv.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso1000, du får väl räkna med också en DSG där i priset.

Ett alternativ tycker jag är Avensis kombi med 1,8 och CVT. Kampanj just nu denna månad ut. Med dagens räntor är frågan om ett begköp är värt besväret, särskilt som man ju slipper mycket problem på en helt ny bil. Avensis har fått beröm också för bra ljudisolering.

http://europeiskamotor.se/kampanj/avensis/

Vidstige wrote:
mso1000, du får väl räkna med också en DSG där i priset.

Ja det var en 17 med dsg på blocket.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är intressant när man säger rymlig. Hade en diskussion med en kollega på jobbet som skulle byta ut sin 9-5 Kombi och trodde att han skulle behöva gå på en Audi A6 eller Skoda Superb för att få samma storlek på bilen.
Sanningen var att dagens Golf kombi har ett bagage som är va 100 VDA liter större än vad hans 9-5 Kombi var.
Säger inte att Golf är en stor bil, men klasserna har ju växt en del och du får nog in mer i en Golf SC än du får in i en Audi A4.

På frågan rörande Bensin eller Diesel så går det nog inte att generalisera, alla biltillverkare har ju motorer och växellådor som är bättre eller sämre.
Börja med att klura på storlek, hur många liter bagage utrymme behöver du?
Sen kan man ju börja kolla på vilka som passar in. Är kravet en helt ny bil eller går det med begagnad, isåfall hur begagnad?

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Varken Golf eller Octavia, spelar ingen roll hur mycket de växt. Det ska vara D-segment. För att precisera vad jag är ute efter så tar jag några exempel från blocket. Alla är kombi dieslar. Utrustningsnivån skiljer men i det här fallet kvittar det.

1. Passat Alltrack 2,0 2013, automat med cirka 18.000 mil på nacken. Går loss för cirka 140.000 SEK.
2. Mondeo Business X 2,0 2013, automat med cirka 16.000 mil på nacken. Kostar något mindre cirka 130.000 SEK.
3. Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI 2013, automat med cirka 6.000 mil på nacken. Priset är cirka 150.000 SEK.
4. C5 Tourer 2,0 HDI 2013, automat med cirka 9000 mil på nacken. Sista ässet i leken hamnar på 130.000 SEK.

Jag vet att en dieselbil som lyder under garantier är lika säker och som en lacoste piké en varm sommar dag. Men 200.000 SEK är en gräns som jag helst inte vill uppnå. Hellre närmare 150 än 200.

Vad ska man förvänta sig (bytta delar) av en relativt fräsch (årgång) diesel som gått 18.000 mil som passaten ovan? Om den håller ihop utan större reparationer så lär de komma inom en snar framtid. Dubbelmassesvänghjul, DPF? Utgifter kan naturligtvis komma mycket tidigare om man har otur. Jag vet att de flesta dieslar går snålt men vad kostar underhållet (typiska åtgärder som måste göras till skillnad från bensinarna)? Ingen dieselägare som kan delge kostnader?

MVH

Avensis, bensin kombi med manuell låda. Förbrukning ca 0,65 liter/mil (blandat). Annars Octavia, 0,6 liter/mil bensin (blandad). Större bilar måste du antagligen köra på diesel, speciellt nyare då de brukar väga mer. Varför räcker inte en mellanklass bil? Nyare modeller blir oftast större. Opel Astra är idag en realtivt stor bil. Audi A4 likaså. Dessa bilar räcker gott till en familj på 4 medlemmar, och lastar mer än 500 liter. Mitt råd är att köpa så ny bil som möjligt, helst bensin och kanske för ekonomiskt bättre läge satsa på en lättsåld modell, vilket snåla bilar brukar vara. Undvik allt för mycket teknik, tex fyrhjulsdrift.

Om du vill ha lite problem så köp ingen långmilare, 18000 mil är för mycket, max hälften. Sen igen, euro 5 diesel är inte bra och riskabelt på flera sätt. Kolla även in nya fordonsskatten som kommer nästa år i och med bonus malus, kan bli en kalldusch. Vws dieslar som är euro5 bör du defintivt undvika.

Byt bil listade mest C5, Auris touring (hybrid), Passat, Avensis, Octavia mm. Har du provkört modellerna?

Glömde Astra, det är nog en bättre bil än vad många tror... ofta är Opel bortglömd här i Sverige. Auris touring (hybrid), där har du säkert ett bra kort.. driftsäker, snål, billig att äga gör den attraktiv dom begagnad. Jag gillade inte framstolarna, men ut och provkör!

Det är inte helt ovanligt med byte svänhjul/koppling kring 20 tusen mil, finns dom som bytt vid 12 tusen mil.
Bara materialet som billigast 8-12 tusen sedan skall hela motorn lättas på och växellådan ner på golvet. Har inget pris men låter som 15-20 tusen.
Annars är det väl inget speciellt med diesel utom att dom skall vara bra servade och skulle personligen aldrig köpa en automat bil som gått långt.
13 passat med dsg njet, vet inte riktigt när dom långa barnsjukdomarna var borta.
Sedan så skall du inte tro att alla dieslar är så jätte bränsle effektiva under årsnittet och kolla skatten noga som kan skilja ett par tusen om år på två tillsynes likvärdiga bilar.
Om du törs så testa en octavia med tre cylindriga nya motorn bara för skojs skull, många har blivit mycket förvånad och den är bränsle effektiv.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

VW´s DSG6 har varit väldigt lite problem med, men jag skulle inte slanta 140K på en bil med 18000 på mätaren
Mondeon har också gått för långt för att det skall vara ett vettigt köp.

Om dessa fyra är intressanta kandidater så är mitt val faktiskt C5:an, en mer bekväm långfärdstourer är svårt att hitta i den prisklassen, om du bara uppskattar dess stolar som är lite mjuka för mig.
Opeln är också intressant, en doldis som ger mycket bil för pengarna.

Som Vidde skriver så är troligen ingen av dessa en Euro5 vilket kan vara en risk framåt, men om du inte bor i Stockholm eller har för avsikt att köra där så kommer det inte att vara ett problem. Gällande skatten så kommer det inte att bli speciellt stor skillnad på äldre bilar och eftersom du skall köra 2000 mil/år så är det inte heller så påverkande.
Sedan är det synd att du får alternativ som du redan har sagt inte är intressant som Golf, Octavia, Auris och Astra, men vissa behöver tydligen hävda sina egna val så...

*Robban

Fast även jag ställer mig lite frågande till det absoluta nej'et till nyare C-klass-kombis. Dessa är ofta lika stora invändigt som en generation äldre D-klass-kombis och som jag ser det är det den generationen som TS tittar på. Och för den summa som nämns får man ju en ny eller nästan ny C-klassare vilket borde vara ett betydligt säkrare val ekonomiskt. Men visst - vill man inte så vill man inte.

Vet att Volvo V70 med sin 5-cyl dieselmotor ligger på kring 0,5 liter per mil.
Förvisso kan det vara en del fel på Volvo men drivlinan är ofta stabil.
Och det är en rymlig komfortabel bil.
Finns ju många att välja på så borde gå att hitta ett bra ex till bra pris.
Också många verkstäder som kan bilen så borde gå att hitta nån bra och billigare mindre verkstad.

Vidstige - låter väldigt lite för den gamla motorn. Kompisarnas nya (2017) XC60 med den 5-cylindriga dieseln ligger snarare runt 2 dl högre per mil och dom är inga snabbåkare. Men det beror nog i hög utsträckning på körmönster men jag skulle tro att med den nya dieseln är det betydligt mycket enklare att nå de nivåer du nämner.

Jag har lite erfarenhet av de modeller du räknade upp, utom Insignia, den har jag bara provkört.
Passat, en del mindre problem, men i stort sett bra, lite trist men städad inredning, för hårda stolar för mig.
Mondeo, bergsäker inga problem, mycket knappar som kräver inlärning, bekväma stolar.
V70, en del trassel, men inget stort, gammal modell som är alldeles för dyr, men bekväm och lätt att tycka om även om den är lite trist, jag tycker den känns lite sävlig.
Men jag tycker de du tittat på har gått lite för långt i förhållande till priset

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Glömde C5, ingen personlig erfarenhet, men en svåger och min närmaste granne hade dom. Väldigt komfortabla med ett suveränt fjädringssystem och bekväma stolar. Jag tycker insteget är lite väl lågt, man slår lätt i huvudet om man inte fäller in det mellan axlarna.
En hel del elektriskt krångel och båda hade problem med automatlådan, vilket är märkligt eftersom det är en vanlig Aisin.
Grannen bytte låda (beg.) tre gånger, nytt ventilpaket, ny styrelektronik, men han gav upp och åker numera Vitara!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Glömde C5, ingen personlig erfarenhet, men en svåger och min närmaste granne hade dom. Väldigt komfortabla med ett suveränt fjädringssystem och bekväma stolar. Jag tycker insteget är lite väl lågt, man slår lätt i huvudet om man inte fäller in det mellan axlarna.
En hel del elektriskt krångel och båda hade problem med automatlådan, vilket är märkligt eftersom det är en vanlig Aisin.
Grannen bytte låda (beg.) tre gånger, nytt ventilpaket, ny styrelektronik, men han gav upp och åker numera Vitara!

Detta med lådor är inget märkes specifikt utan har man otur blir det jätte dyrt om man inte har maskinskadeförsäkring.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Pi wrote:
Vidstige - låter väldigt lite för den gamla motorn. Kompisarnas nya (2017) XC60 med den 5-cylindriga dieseln ligger snarare runt 2 dl högre per mil och dom är inga snabbåkare. Men det beror nog i hög utsträckning på körmönster men jag skulle tro att med den nya dieseln är det betydligt mycket enklare att nå de nivåer du nämner.

En bekant har en Volvo V70 2,4D (alltså gamla beteckningen) med manuell, ganska många år på nacken nu, och har snackar om att den nästan alltid drar ca 0,5. Även med full last etc.
Dock kör han inte så mycket stadskörning med den.

Ok -XC60:an har automatlåda men borde ju samtidigt vara lite mera "ekonomi-trimmad" eftersom den är ny för året. Sen är det detta med bilägarnas egna uppgivna förbrukning som inte jämt är att lita på - i alla fall för de som gärna vill redovisa låga förbrukningar för sin ögonsten...:)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.