Beg. mellanklasskombi med autobroms (nyare än 2015, låga miltal)

58 inlägg 0 nya
Beg. mellanklasskombi med autobroms (nyare än 2015, låga miltal)

Dags att byta V70:n (2005) mot något nyare och lite mindre.
Kör ca 1500-1800 mil per år blandat korta sträckor (<3km) till semesterresor på 50-60 mil per dag.
Blir mest landsväg och motorväg.
Kravet vi har är autobroms men inte fel om det finns lite annan lull-lull.
Siktar på bensin då jag är tveksam hur dieseln kommer utvecklas framöver (skatter, förbud e.t.c.)
Prioriterar billig drift och driftsäkerhet.
Gissar att vi kommer ha bilen i ca 6-8 år.
Tanken är att hamna under 200.000:- och då inkluderat vinterdäck, kupevärmare e.t.c.

Kikat på (och testat) en Opel Astra 1.4T 125hk och den var helt OK.
Bra utrustad med dynamic-paket, navi, elbaklucka och lite till. Var sportstolar med justerbar längd på sittdynan.
Var dock inte 100% nöjd med stolarna men det är kanske en vanesak. Volvos stolar är svårslagna enligt mig.

Tanken är att testa en Toyota Auris imorgon. Vet dock inte om autobroms är standard eller om det var tillval.
Är en 1.8 HSD 2017 (tillverkad 2016)

Har tidigare varit inne på Skoda men efter allt man hört om deras mindre TSI-motorer så är jag tveksam.
Annars ligger både Octavia och Golf bra till.
Är det någon av deras motorer som inte lider av problem med kamkedja och oljetörst?

Vad finns det mer för modeller som kan vara lämpliga att testa?

Nyare VAG-bilar byggda på MQB-plattformen, alltså med start i o m Golf 7 (2013) , har kamremsmotorer och inte de problematiska kamkedjemotorerna.

Bilen vi köpt Octavia Combi Style 1.0 TSI kanske skulle vara något? Den har det mesta inkl drag och parkeringsvärmare.

199.900 för helt ny bil med tre års garanti, service 100 kr/mån. På just Octavian kom en hel del attraktiva nyheter från modellår 2018 så det är bara nytt och demo som finns än så länge.

För de pengarna handlar det nog om följande bilar: Ford Focus, Hyundai i30, Opel Astra, Toyota Auris/Avensis (säker), Skoda Octavia, Opel Grandland X, Citroën C4, Peugeot 308, Volkswagen Golf och Kia Cee´d

OK. Så Golf 7 och senaste Octavian har kamrem? Har det rapporterats något om extrem oljeförbrukning på dessa? Är det alla TSI-motorer från 2013 och senare som har kamrem?

Focus funderade vi också på. Vet dock att jag tidigare inte gillat fords stolar men får testa. Hur är kvaliteten i nya Ford?

i30 kikade vi på hos handlare (skulle egentligen kika på i40 men den saknar auatobroms)
Det är bara den nya i30 som har autobroms (blir för dyr).

Kia Ceed har inte autobroms på de som finns nu. Gissar att det kommer på den nya men gissar att den blir för dyr.

Sen har vi de franska bilarna. Hur är kvaliteten på dessa?
Har lite bekanta samt släktingar som har både Citroen och Peugot och de har haft en hel del strul, framförallt med elektroniken.
Förvisso på bilar som varit några år äldre.

Dede - nej, det är inte alla VAG-modeller efter 2013 som har kamremsmotorn utan initialt var det de nya modeller som bygger på MQB-plattformen. Sen har den nog successivt också förts in på andra modeller med definitivt inte redan ifrån modellår 2013 utan snarare fr o m 2015 eller nåt sånt - men det har varierat.

Varför begangnat ? För 200 tusen får du en ny bil med 3 års vagnskadegaranti 3-7 års garanti ( som inte borde behövas användas första 10-14t milen ) och billigare skatt.
Dom bilar Som stygga vargen nämner ligger under och kring 200 tusen.
Fredl nämner octavian och som jag också har och får du den för dom pengarna som fredl så har du en ny tyst komplett bil som har allt man behöver i fråga om säkerhet och kringutrustning ink kula o bränslevärme och en riktigt snål bensin motor som ändå inte är för klen.
Nytt kostar lite extra men nytt är nytt och kanske speciellt om du skall ha bilen i 6 år.
Och glömde det viktigaste, prova och utvärdera många bilar och fall inte för första bästa med nåt speciell detalj eller pris

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Dede wrote:
Dags att byta V70:n (2005) mot något nyare och lite mindre.
Kör ca 1500-1800 mil per år blandat korta sträckor (<3km) till semesterresor på 50-60 mil per dag.
Blir mest landsväg och motorväg.
Kravet vi har är autobroms men inte fel om det finns lite annan lull-lull.
Siktar på bensin då jag är tveksam hur dieseln kommer utvecklas framöver (skatter, förbud e.t.c.)
Prioriterar billig drift och driftsäkerhet.
Gissar att vi kommer ha bilen i ca 6-8 år.
Tanken är att hamna under 200.000:- och då inkluderat vinterdäck, kupevärmare e.t.c.
Kikat på (och testat) en Opel Astra 1.4T 125hk och den var helt OK.
Bra utrustad med dynamic-paket, navi, elbaklucka och lite till. Var sportstolar med justerbar längd på sittdynan.
Var dock inte 100% nöjd med stolarna men det är kanske en vanesak. Volvos stolar är svårslagna enligt mig.
Tanken är att testa en Toyota Auris imorgon. Vet dock inte om autobroms är standard eller om det var tillval.
Är en 1.8 HSD 2017 (tillverkad 2016)
Har tidigare varit inne på Skoda men efter allt man hört om deras mindre TSI-motorer så är jag tveksam.
Annars ligger både Octavia och Golf bra till.
Är det någon av deras motorer som inte lider av problem med kamkedja och oljetörst?
Vad finns det mer för modeller som kan vara lämpliga att testa?

Hur litet?
Du får en sprillans V40 för drygt 200. CIty safety generation 2. Reagerar på fotgängare, bilar e.t.c.
För litet så finns V60 2015 drygt 5-6.000 mil med tre års garanti tror jag det var.

Hmm. Har ju inte kikat på Octavia innan men den är ju klart intressant.
Ska kollas och testas i helgen.
V40 kikade vi på men den är för liten. Säkert en trevlig bil annars. V60 har jag också lite koll på men inte hittat någon som verkar intressant än i vår prisklass.

Var förresten ute och testade en Auris HSD 1.8 idag.
OK bil den också men lite ovant med växellådan. Inte helt vacker motorljud om man skulle iväg och kändes inte direkt pigg. Fast det är kanske växellådan som maskerar.
Dock verkade det bara vara halogen på den. Någon som vet hur framförallt halvljuset är på Auris?
Vad kan man förvänta sig i förbrukning på en Auris hybrid?

Tycker du får mycket bil för pengarna i den här bilen nedan. Desseutom med lååång garanti till 2025 vilket är tryggt. Vart får du det hos ett annat märke?

https://www.blocket.se/vastmanland/Mazda_6_Wagon_2_5_Optimum_Automat__192hk__76243324.htm?ca=7&w=3

Eller denna med låga mil.

https://www.blocket.se/kristianstad/Mazda_6_Wagon_2_0_165hk_Vision_Automat_71174507.htm?ca=7&w=3

En till.

https://www.blocket.se/goteborg/Mazda_6_2_0_Vison_Kombi_Automat__165hk__75978199.htm?ca=7&w=3

Annars är inte Auris hybrid ett dåligt val, eller varför inte Avensis kombi som säljs till bra priser nya.

Fast vi kanske skall vara lite försiktiga med att säga "garanti" när det gäller de 7 sista åren i Mazda s k 10-åriga "garanti" för det är en högst begränsad garanti, av Mazda kallad Komponentgaranti, trots allt. Absolut mycket bättre än ingen garanti alls men man bör kolla begränsningarna trots allt så att man är införstådd med begränsningarna de sista 7 åren.

https://www.blocket.se/alvsborg/Skoda_Octavia_Combi_Style_TSI_115_76368004.htm?ca=11

Här köpte jag min bil. Riktigt bra Black Friday deal med grym finans.

Pi wrote:
Fast vi kanske skall vara lite försiktiga med att säga "garanti" när det gäller de 7 sista åren i Mazda s k 10-åriga "garanti" för det är en högst begränsad garanti, av Mazda kallad Komponentgaranti, trots allt. Absolut mycket bättre än ingen garanti alls men man bör kolla begränsningarna trots allt så att man är införstådd med begränsningarna de sista 7 åren.

Måste vara bättre än inga garantier alls eller väldigt få år. Hur begränsad är den hos Mazda, alla bilar innehåller komponenter. Då måste det gälla ganska omfattande. Inte för att jag tror att man behöver utnyttja komponentgarantin, vilket Mazda säkert vet att detta knappast kostar dem något, man litar på sin egen kvalitet och kan ge generösa garantier.

Nu är du ute på en cykel du inte hanterar Shogun.
Mazdas garantier är, som alla andras bara tryckt nonsens. Min 5 åring omfattades inte av garantin då ABS'en la av vid 9000 mil. Så du litar nog mer på Mazdas garanti än vad Mazda själv gör, tror jag.

En riktig karl doftar diesel.

Både garantier och s.k goodwill är inräknade i bilens service och materialpris. Om någon erbjuder generösa villkor skall man alltid dra öronen åt sig eftersom det egentligen bara är ett sätt att binda upp kunden mot den egna serviceorganisationen. Garantier är i princip samma sak som att sälja en försäkring och i biltillverkarnas fall ett sätt att säkra ytterligare intäkter.

Så konsumenterna blir bara blåsta med dessa garantier. Det ser man rätt snabbt om man läser det finstilta.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Shogun - du upprepade vad jag sa nämligen klart att det är bättre än ingen garanti alls. Dock skall man nog räkna med att Mazda gärna vill slingra sig ur sådana tidsmässigt omfattande garantier genom att bl a hänvisa till normalt slitage. Och Mazdas 10-åriga misstänker jag har mera begränsningar än andra märkens 5 resp 7-åriga garantier eftersom garantivillkoren ändras efter de första 3 åren.
Håller dock inte med om att man blir blåst som A.L påstår. Vi har t ex utan problem nyttjat Kias garanti efter 4,5 år. Av två jämbördiga märken och modeller där den ena har 2 år och den andra 5 års garanti så ligger nog 5-åringen bättre till - övrigt lika.

Du bör undvika asiater Dede, de kör mest med fulspel om garantier. Undvik Dacia, Renault, PSA och Fiat också.
Skoda är ett gott tips.

Köp det du själv gillar och strunta i allmänt hållen kritik mot bilar ifrån vissa länder.

Pi. När jag skriver blåst så handlar det om att biltillverkaren kalkylerar in garantin via serviceorganisationen. Genom att stipulera att servicen måste vara gjord genom det egna verkstadsledet säkrar man intäkter också efter att man sålt varan. Sju års garanti blir då en extra fin affär för producenten eftersom det också innebär sju års servicearbeten.

Kan man sedan använda denna garanterade intäkt som något positivt i sin marknadskommunikation är det att blåsa kunden, eftersom den påstådda garantin betalas av bilköparen och inte har något med högre driftsäkerhet att göra.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

A.L - fast om servicekostnaderna är högst överkomliga eller rentav billiga så känner jag mig inte speciellt blåst av att få 7 års garanti i st f t ex 2 år som Volvo så generöst erbjuder.
Sen är det ju tillverkaren som i regel står för garanti-kostnader medan serviceintäkter tillfaller återförsäljaren så jag ser inte den omedelbara effekten för tillverkaren i att återförsäljaren får serviceintäkter.
Slutligen - i egenskap av privatköpare som handlar för egna surt förvärvade slantar så ser man lite annorlunda på garantier jämfört med tjänstebilsåkare som aldrig drabbas direkt ekonomiskt vid problem utanför t ex 2 års garanti.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.