HVO100, är det räddningen?

98 inlägg 0 nya
HVO100, är det räddningen?

Varit många diskutioner i olika trådar om HVO100 och förträffligheten av detta.
Tanken är god och bränslet fungerar, men skall man verklIgen köra sin bil på denna bristvara?
Leder inte den stora efterfrågan som nu är till ökad korruption och illegal avverkning av regnskog i Indonesien som har ett perfekt klimat för Oljepalmsodling.
Eller är det bättre att vi själva i Sverige odlar upp all marks om ligger i träda och avverkar stora arealer med ensartade granplanteringar och gör nyodlingar för att plantera oljeväxter?
Världssamvetet Sverige har oftast synpunkter på andra länders prioriteringar så vore det inte bätte att se om sitt eget hus först?
Bensin är oavsett snart ett förlegat drivmedel så hur nya bilbeskattningen är utformad är ju helt idiotisk.
Oavsett vad så är en dieselmotor betydligt bättre vad det verkningsgrad och CO2 utsläpp och kan köras på förnybara drivmedel. Men hur skall inså fall behovet tillgodoses?

En öppen diskution med pajkastande och tyckande är tillåten i denna tråd.
Men inga personangrepp och du är dumma huvudet kommentarer behövs.
Är det plånboken som styr eller idealism eller nått mitt emellan?

Så klart är det pengarna som kommer att styra detta helt och hållet på ena eller andra sättet som med allt annat.
Bensin och diesel kommer förmodligen även att finnas lika länge, det ena kommer inte att upphöra före det andra.

För egen del fungerar HVO 100 (utan palmolja/ PFAD) utmärkt i bilen, priset på någon krona över diesel är inga problem och det finns en mack med detta precis där jag brukar köra. Så långt allt väl, men det är just det att kunna skala upp produktionen så kraftigt så det räcker till alla dieselbilar som gör att jag tyvärr blir något skeptisk. Möjligen att Sverige kan bli självförsörjande om man tar hjälp av det som skogen kan ge. För övrigt tror jag mycket på bränsletillverkning från alger för dessa kräver inte stora jordbruksmarker för att växa, utan kan odlas på flera sätt.

Men visst är både bensin och diesel förnybart. Det enda är väl att det tar några millioner år innan den organiska växtmassan som trivs bra i en atmosfär med mycke koldioxid omvandlas till råolja. Men vi har ju så bråttom nu mer :)

När världen konsumerar fyra fat olja hittas endast ett nytt fat (från nya fyndigheter), så verkligheten är den att man håller på att tömma reserverna av den fossila oljan i rekordfart. Världen konsumerar idag runt 100 miljoner fat olja per dag (ett fat är 159 liter).

Här är en bild som visar nya fyndigheter av olja:

HVO100, är det räddningen?

Jag gillar tanken att kunna använda restprodukter från skog och slaktavfall att istället göra bränsle av. Vad som är mest energieffektivt av slaktavfall, hvo eller biogas vet jag inte, dvs hur energikrävande processen är och hur mycket vi får ut per kg avfall.
Att använda vår trädaareal till odling av drivmedel är väl kanske en idé men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart. Vi har ca 5% åkermark i träda och den kan även behöva vila vissa år för att inte helt urlakas.

John, vad använder du för leverantör av HVO som är helt fri från palmolja eller pfad?

*Robban

Jag tankar hos Qstar. Man skriver på https://qstar.se/index.php?option=com_content&view=article&id=652 och under Drivmedel:

"HVO100 är ett 100% förnybart, fossilfritt dieselbränsle och produkten som du tankar hos Qstar är helt fri från Palmolja och PFAD (restprodukt från palmoljetillverkningen)."

Jag hoppas verkligen man kan lita på ovanstående, för som konsument är man utlämnad till vad skrivs, för någon möjlighet att analysera innehållet i det man tankat har man ju i allmänhet inte.

Hvo100 i sig är nog bra. Men jag tror inte heller att råvarorna räcker till för att ersätta ens fossil diesel i Sverige. Då är ändå Sverige ett glesbefolkat land med stor andel av ytan täckt av skog.

Men självklart ska man göra så mycket det går och ersätta fossildiesel med.

Det är väl Preem som levererar HVO100 till Qstar
Enligt deras faktabladet HVO100 tillverkat av vegetabiliska oljor och animaliskt fett.
Vegetabiliska oljor kan ju mycket väl vara palmolja, det står ingen info om att det inte skulle innehålla det.
Men i Evolution+ dieseln som är svanen märkt och som bidrar till att uppfylla reduktionsplikten är det nog en annan blandning av HVO med tallolja och inga oljepalms produkter.

På lite sikt ser det ut som man är på väg att tillverka biobensin och, eller inblandning av biobensin i lika stor skala som biodiesel, men för närvarande har man kommit längre med biodiesel HV100. T.ex. Miles 95 bio har 15% förnybart bio. Kanske vi kan till stor del bli självförsörjande med bio bensin och diesel till 2030 sägs det, men beror mycket på massaindustrin. Tillräcklig tillgång av lignin el. svartlut tycks finnas för framställning av både diesel och bensin för att vi ska bli kanske till 2/3 delar självförsörjande med den nuvarande skogsåterväxten.
Det är bara pengarna och lönsamheten som styr hur snabbt denna utveckling ska gå. Kanske eldriften kommer att gå snabbare än man tror och därmed försvinner lönsamheten i biodrivmedel. Såvida vi inte ska tillverka el av det, när man inte kan bestämma sig med kärnkraftverken som inte räcker till ens med nuvarande elbilsflotta.
Minst sagt svårt att ens se några år in i framtidens utveckling, men kul att spekulera lite med en del saker.

Biobensin finns väl redan i form av etanol som då kräver en särskilt anpassad motor. Etanol är även den biokomponent som blandas in i bensin (reduktion) men med en låg procentsats. Både biodiesel och biobensin verkar dock öka förbrukningen vilket kanske är mindre bra.

6.15

pinjong wrote:
Biobensin finns väl redan i form av etanol som då kräver en särskilt anpassad motor. Etanol är även den biokomponent som blandas in i bensin (reduktion) men med en låg procentsats. Både biodiesel och biobensin verkar dock öka förbrukningen vilket kanske är mindre bra.

HVO bensin ökar inte bränsleförbrukningen, tvärtom minskar, det är bara med etanol som den ökar. Miles 95 bio har 5% etanol, 10% 100% förnybar HVO- bensin som reducerar co2 utsläppen med över 12%, minskar förbrukningen samt motorslitaget på grund av minskad friktion, sägs det. Tillgången på lignin/svartlut som man kan framställa HVO-bensin och diesel med, men också från andra restavfall är tillräckligt stor för att vi till stor del ska bli självförsörjande utan att inkräkta på skog och mark, mer än idag. Mycket tyder på att man vill satsa mer på framställning av HVO bensin/diesel eftersom det inte är realistiskt hållbart att skrota ner nuvarande fordonsflotta till förmån för bara elbilar inom målen till 2030 - 2045.
Som jag sa tidigare tror jag att både bensin och diesel kommer att finnas kvar lika länge, alltså ingen mer fördel för det ena eller andra, inte ens med beskattningarna.

OK ffodil, jag har uppfattat att biobränslen har aningen lägre energiinnehåll jämfört med sina fossila motsvarigheter. Läser för övrigt att Bil Sweden önskar en översyn av bonus/malus-systemet och att det ska ta hänsyn även till flytande biodrivmedel och inte bara gasformiga.

6.15

pinjong wrote:
OK ffodil, jag har uppfattat att biobränslen har aningen lägre energiinnehåll jämfört med sina fossila motsvarigheter. Läser för övrigt att Bil Sweden önskar en översyn av bonus/malus-systemet och att det ska ta hänsyn även till flytande biodrivmedel och inte bara gasformiga.

Ja, det borde vara rimligt.
Ja, i många fall har biodrivmedel lägre energiinnehåll, såsom etanol m.fl.
Likadant har bensin lägre energiinnehåll än diesel, men då kanske HVO bensin har högre än fossil bensin. Det vet jag faktiskt inte men man säger att HVO bensin ska vara bränslesnålare.

ffodil wrote:
pinjong wrote:Biobensin finns väl redan i form av etanol som då kräver en särskilt anpassad motor. Etanol är även den biokomponent som blandas in i bensin (reduktion) men med en låg procentsats. Både biodiesel och biobensin verkar dock öka förbrukningen vilket kanske är mindre bra.
HVO bensin ökar inte bränsleförbrukningen, tvärtom minskar, det är bara med etanol som den ökar. Miles 95 bio har 5% etanol, 10% 100% förnybar HVO- bensin som reducerar co2 utsläppen med över 12%, minskar förbrukningen samt motorslitaget på grund av minskad friktion, sägs det. Tillgången på lignin/svartlut som man kan framställa HVO-bensin och diesel med, men också från andra restavfall är tillräckligt stor för att vi till stor del ska bli självförsörjande utan att inkräkta på skog och mark, mer än idag. Mycket tyder på att man vill satsa mer på framställning av HVO bensin/diesel eftersom det inte är realistiskt hållbart att skrota ner nuvarande fordonsflotta till förmån för bara elbilar inom målen till 2030 - 2045.
Som jag sa tidigare tror jag att både bensin och diesel kommer att finnas kvar lika länge, alltså ingen mer fördel för det ena eller andra, inte ens med beskattningarna.

Problemet med svartlut och lignin är ju att massabrukena eldar detta i sin sodapanna.
Det är ju en stor energikälla för brukena. Men visst kan dom sälja det dyrare än vad det kostar att ersätta energiförlusten med el så kanske det blir tillgängligt på marknaden för att tillverka HVO av. Men det tror jag inte.

Spontant kan jag tycka att man ska satsa på framställning av mer HVO bensin och diesel här i landet. Det skapas mycket arbetstillfällen, regeringens klimatmål nås, samt resurserna och pengar stannar i landet istället för till oljeländerna, en realistisk hållbar förändring i tid med eldrift låter även bra kan jag tycka. Tror att allt detta löser sig på ett naturligt sätt, om man kan kalla det så med pengarna och makt som styr, även om regeringen blandar sig in så är det fortfarande detsamma, pengar och makt.

" Problemet med svartlut och lignin är ju att massabrukena eldar detta i sin sodapanna.
Det är ju en stor energikälla för brukena. Men visst kan dom sälja det dyrare än vad det kostar att ersätta energiförlusten med el så kanske det blir tillgängligt på marknaden för att tillverka HVO av. Men det tror jag inte."

Ja, Guran, men man säger att det finns svartlut och lignin tillräckligt för båda delar, det är bara en liten del de behöver för egen del. Det gäller bara att få massaindustrin att satsa på det, att de ser en lönsamhet i det.

Ser själv fram emot att BMW godkänner att deras bilar körs på HVO 100, så kommer min miljövidriga SUV plötsligt bli lika klimatvänlig som flertalet laddhybrider :-)

Har du inte något bättre för dig, än att radera alla mina inlägg Deeds?

Rätt mig gärna nu, men var inte siffran typ att hela världens produktion av HVO skulle inte täcka sveriges behov?

Den som likt mig handlar med aktier kanske har noterat Nestes framgång på börsen. +39% i år, +64% på ett år, så efterfrågan på miljöbränsle verkar öka mao.

FXX wrote:
Rätt mig gärna nu, men var inte siffran typ att hela världens produktion av HVO skulle inte täcka sveriges behov?
Den som likt mig handlar med aktier kanske har noterat Nestes framgång på börsen. +39% i år, +64% på ett år, så efterfrågan på miljöbränsle verkar öka mao.

Kan mycket väl stämma, eftersom det än så länge inte produceras mycket HVO. Men mycket tyder på att det går och att man är på gång att vilja producera stora mängder, inte minst här i norden där tillgången på råvara är stor. Tiden får visa.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.