HVO100, är det räddningen?

98 inlägg 0 nya

Guran wrote:
Det är väl Preem som levererar HVO100 till Qstar
Enligt deras faktabladet HVO100 tillverkat av vegetabiliska oljor och animaliskt fett.
Vegetabiliska oljor kan ju mycket väl vara palmolja, det står ingen info om att det inte skulle innehålla det.
Men i Evolution+ dieseln som är svanen märkt och som bidrar till att uppfylla reduktionsplikten är det nog en annan blandning av HVO med tallolja och inga oljepalms produkter.
Om det är Preem som levererar HVO 100 till Qstar, är jag osäker på. Ja, tittar man på Preems sida om HVO 100 på https://www.preem.se/foretag/produkt-och-tjanster/Produktkatalog/produkter/kategori/hvo-diesel-100/ står inte ett ord om vad vegetabilisk olja innebär i deras produkt och därför är det oklart om den innehåller palmolja och/ eller PFAD. Tidigare har Preem uttalat sig negativt om palmolja och PFAD, men råvarubrist kanske har tvingat dem att ändå använda detta kortare eller längre perioder. Vem vet?

John2008 wrote:
Guran wrote:Det är väl Preem som levererar HVO100 till Qstar
Enligt deras faktabladet HVO100 tillverkat av vegetabiliska oljor och animaliskt fett.
Vegetabiliska oljor kan ju mycket väl vara palmolja, det står ingen info om att det inte skulle innehålla det.
Men i Evolution+ dieseln som är svanen märkt och som bidrar till att uppfylla reduktionsplikten är det nog en annan blandning av HVO med tallolja och inga oljepalms produkter. Om det är Preem som levererar HVO 100 till Qstar, är jag osäker på. Ja, tittar man på Preems sida om HVO 100 på https://www.preem.se/foretag/produkt-och-tjanster/Produktkatalog/produkter/kategori/hvo-diesel-100/ står inte ett ord om vad vegetabilisk olja innebär i deras produkt och därför är det oklart om den innehåller palmolja och/ eller PFAD. Tidigare har Preem uttalat sig negativt om palmolja och PFAD, men råvarubrist kanske har tvingat dem att ändå använda detta kortare eller längre perioder. Vem vet?

https://www.qstar.se/images/pdf/produkter/HVO100/HVO_Diesel_100_S_181207090025.pdf

Preem är ganska försiktiga i sin marknadsföring om man läser lite mer på djupet och ser bortom Gunde när det gäller Tallolja, men det beror i första hand på tillgången just nu. Deras ambition är stor när det gäller tallolja och de bygger ut produktionen i Piteå för att klara av en betydligt större mängd producerat.
HVO rätt framställt är en bra produkt och just nu skulle vi få störst genomslag för sänkt fossilt utsläpp genom att höginblanda HVO i diesel som typ Preem Evolution Plus, eftersom det kan användas i ALLA dieselfordon redan nu, men som sagt just nu är det stor brist på tallolja kontra efterfrågan.

*Robban

Ang. HVO bensin tidigare i tråden hittade jag följande:
https://m.circlek.se/cs/Satellite/SE1/sv_SE/pg1334072467246/ci1334114224727/privat/drivmedel/Miles/x.html?c=CMSCardInfo_C&childpagename=SE1%2FLayout&cid=1334114224727&d=Touch&lang=sv_SE&p=1334072467246&packedargs=lang&pagename=SE1Wrapper&sitepfx=SE1&sitepfx=SE1

Där det står:
"miles 95 bensin med upp till 15% förnybart innehåll

Från 1 juli 2018 har vi inte längre möjlighet att sälja miles 95 bensin med upp till 15% förnybart innehåll till ett konkurrenskraftigt pris. Det till följd av nya skatteregler och brist på tillgång. Om förutsättningarna ändras i framtiden hoppas vi kunna erbjuda denna klimatsmarta produkt igen."

Rutger Jönåker wrote:
Ang. HVO bensin tidigare i tråden hittade jag följande:
https://m.circlek.se/cs/Satellite/SE1/sv_SE/pg1334072467246/ci1334114224727/privat/drivmedel/Miles/x.html?c=CMSCardInfo_C&childpagename=SE1%2FLayout&cid=1334114224727&d=Touch&lang=sv_SE&p=1334072467246&packedargs=lang&pagename=SE1Wrapper&sitepfx=SE1&sitepfx=SE1
Där det står:
"miles 95 bensin med upp till 15% förnybart innehåll
Från 1 juli 2018 har vi inte längre möjlighet att sälja miles 95 bensin med upp till 15% förnybart innehåll till ett konkurrenskraftigt pris. Det till följd av nya skatteregler och brist på tillgång. Om förutsättningarna ändras i framtiden hoppas vi kunna erbjuda denna klimatsmarta produkt igen."

Tråkigt om utvecklingen visar sig gå på det hållet istället för tvärtom med mer inblandning av HV100 bensin.
Vi får väl se vilket håll det går på, kanske man börjar satsa på mer produktion av HV100 eftersom det inte tycks vara bristen på råvara det beror på, utan snarare lönsamheten.

Ja, jag visste inte att HVO bensin ens fanns till försäljning än. Låter ju riktigt lovande om det funkar tillverka även bio-bensin. Men det gäller ju då att det finns både råvara och lönsamhet för att det ska bli nåt av...

Problemet är ju omklassningen av PFAD från restprodukt. Ökad reduktionsplikt gör ju även sitt till så det lilla dom tillverkas utan råvara från oljepalm lär ju gå åt stt blanda i dieseln

Guran - Ja, så har också jag uppfattat det.

En annan aspekt runt detta är ju om vad som är bäst att göra med slaktavfallet, är HVO eller biogas bäst, ur energieffektivitet?
Jag vet inte men har funderat på detta, eftersom slaktavfall är just nu en av de största, just nu förmodligen den största komponenten i HVO eftersom pfad är för dyr och även kommer att bli helt oanvändbar efter halvårsskiftet då den faller som restprodukt.
Är det så att vi kan både röta och göra olja av slakteriavfall och på så sätt få ut både HVO och biogas?

*Robban

Ivarsson wrote:
Har du inte något bättre för dig, än att radera alla mina inlägg Deeds?

Har du inget bättre för dig än att vara konstant otrevlig i dina inlägg så har jag all tid i världen att radera dom.
De inlägg som inte innehåller någon typ av personpåhopp som "nötter" "idioter" osv osv får ligga kvar. De är inte många men de finns.
Man kan ju tycka att du borde lärt dig något efter förra avstängningen.

EnannanRobban wrote:
En annan aspekt runt detta är ju om vad som är bäst att göra med slaktavfallet, är HVO eller biogas bäst, ur energieffektivitet?
Jag vet inte men har funderat på detta, eftersom slaktavfall är just nu en av de största, just nu förmodligen den största komponenten i HVO eftersom pfad är för dyr och även kommer att bli helt oanvändbar efter halvårsskiftet då den faller som restprodukt.
Är det så att vi kan både röta och göra olja av slakteriavfall och på så sätt få ut både HVO och biogas?

Ja, det är en intressant fråga! Biogas eller HVO?

Sitter och läser klimatpolitiska rådets senaste rapport, https://www.klimatpolitiskaradet.se/wp-content/uploads/2019/03/kprrapport190320org.pdf där man bl a skriver om hur och när fossila drivmedel ska stoppas.

Quote:
Ett stoppdatum för försäljning av fossila drivmedel kan kompletteras med att i närtid införa ett formellt krav om att alla nya bilar som säljs ska kunna drivas på ett fossilfritt drivmedel (inklusive el) eller på ett bränsle med en hög inblandning biodrivmedel.

Efterfrågan på biodrivmedel kommer att öka även om rådet pekar på en lång rad åtgärder för att minska personbilstrafiken framför allt i städer och tätorter. Ett styrmedel där är också en rörlig km-skatt som baseras på var och hur du kör dvs billigare på landet mm.

6.15

HVO100, är det räddningen?

Aftonbladet 22/3.

6.15

pinjong wrote:
Aftonbladet 22/3.

Äntligen har hon förstått, eller har hennes man bytt bort sin F150 ?

Han kör inte fullt lika jättestora stenar längre eller köpt en med Cummins-diesel

*Robban

Har hon likt M Wetterstrand gått in i något bolag som utvecklar fossilfritt drivmedel? Jag tror på konspirationsteori här. Skulle inte förvåna mig om P Bolund och Gunde träffas och smider planer om tallolja också.

Nä det är som vi har sagt hela tiden, så snart man lurat den stora massan att köpa bensinbilar framför diesel så kommer pålagorna och ingen vill/har råd att åka bensinbil längre.

Tråden heter "HVO100, är det räddningen?" och HVO kommer troligtvis inte inom överkomlig framtid kunna ersätta speciellt mycket fossil diesel, vars råvara är råolja som i sin tur är en krympande resurs, som det spås bli en ökad efterfrågan på. Läs den intressanta artikeln "IEA 2018 World Energy Outlook: Peak oil är här" på http://www.asposverige.se/2019/03/iea-2018-world-energy-outlook-peak-oil-ar-har/#more-12924

Är ingen som förespråkar fossila drivmedel men just detta att dessa kommer att ta slut inom en hyfsat snar framtid har man ju hört ända sedan tidigt 60-tal men fortfarande - typ 60 år senare - så flödar oljekällorna. Så frågan är vem man skall tro i just det avseendet ?

Då är Volvo nästa märke ut att godkänna HVO100 i sina dieelmodeller på SPA- och CMA-plattformarna
https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/251047/fritt-fram-att-tanka-hvo100-i-dagens-volvobilar

*Robban

Då lär efterfrågan bli väsentligt högre i Sverige så frågan är vad som då händer...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.