Hur stora problem med korta sträckor är det EGENTLIGEN med Diesel?

86 inlägg 0 nya
Hur stora problem med korta sträckor är det EGENTLIGEN med Diesel?

Vi letar ny bil i storleksklass Passat och från -15 och framåt. Max 250 kkr och minst 170hk med någonstans max 8k mil.

Tamejfan typ allt är ju diesel.

Vi kommer köra en hel del kortare sträckor (3-10km) men såklart även längre ibland oxå.

Fungerar det med en diesel eller kommer vi få återkommande problem med igenbäckat partikelfilter / egr / urladdat batteri?

Man läser ju mycket om problemen med tex. DPF men jag är intresserad av att höra historier från er som faktiskt upplevt problem själva som har liknande körmönster som vi kommer ha.

Inte att någon grannes kompis haft problem, eller vad dieselhatare på nätet skriver.

Vi kör mycket korta sträckor mellan våra längre. Till vardags har vi samma Kör mönster som ni. Dock bara 1 år med denna bilen, Scout. Förra var en diesel det med. Köre i 4 år inga problem där hellre.
Det som skiljer vår mot er är att vi inte kört äldre bilar än så. Förra bilen hade gått 12k mil dock.

Så länge det inte går allt för lång tid mellan era längre körningar i lite högre hastigheter så tror jag inte att ni får några problem

Min fru har haft sin Golf Alltrack tdi 184hk i 14 månader nu. Hon kör varje vardag hemifrån till förskolan 2km, sedan till jobbet 8-9km, och sedan det omvända. Inga som hellst problem med batteri eller partikelfiltret. Värmaren går så fort det är +10gr eller kallare. Dock hör man när hon parkerat ibland att fläkten snurrar i 5-10min efter hon har parkerat, då var det nog en regenerering som blev avbruten och vi kör en liten sväng på 2-3 mil. Men det händer sällan, kanske var tredje månad.

Jag har kört drygt 16.000 mil med två dieselbilar och korta körsträckor utan några som helst problem från 2007. Återkommande kör jag dock lite längre - säg åtminstone en gång per månad. Då behöver man inte köra särskilt fort utan bara tillräckligt länge. Tillräckligt länge ur partikelfiltrets synpunkt är så länge som det krävs för att det ska bli varmt och kunna regenerera om det behövs.

Min diesel startar alltid direkt såvida det inte är under minus 20 grader. Då måste startmotorn snurra några varv men sedan startar bilen. Start/stopp-systemen har ju ökat kraven på snabb start och det märker man jämfört med hur det var förr.

6.15

Bilarna säger ju oftast till när regenerering krävs så då är det ju bara att köra en extra sväng. Hade inga problem under året med V90 trots många 2-3 km körningar.
Värmare däremot funkar inte på en Volvo med kortkörningar, den drar ur batteriet.

Intressant fråga även för mig, som egentligen kör för lite för en diesel, men eftersom jag drar husvagn ibland vore det högre vridmomentet en diesel ger önskvärt, liksom den lägre förbrukningen.

junkers wrote:
Bilarna säger ju oftast till när regenerering krävs så då är det ju bara att köra en extra sväng.

Ursäkta om frågan är dum, men jag har aldrig ägt en diesel. Är det noga att man kör denna extra sväng direkt bilen säger till? Ibland har man ju en tid att passa, så det kan vara svårt ta den där extra svängen just då... Är det ok ta denna extra sväng nästa gång man kör bilen, eller får det negativa konsekvenser om man avbryter en påbörjad regenerering? Och hur lång sväng behövs för att fullfölja en regenerering?

Jag har ALDRIG märkt av när min Vea-diesel i Volvon har regenererat, den kanske är trasig? Däremot Folkan märker man det för då håller den en lägre växel och ligger således på ett högre varvtal, nästan så man funderar på om sport-läget gått i.

Rutger, nej det har ingen betydelse om man avbryter en regenerering.

Rutger Jönåker wrote:
Intressant fråga även för mig, som egentligen kör för lite för en diesel, men eftersom jag drar husvagn ibland vore det högre vridmomentet en diesel ger önskvärt, liksom den lägre förbrukningen.
junkers wrote:Bilarna säger ju oftast till när regenerering krävs så då är det ju bara att köra en extra sväng.
Ursäkta om frågan är dum, men jag har aldrig ägt en diesel. Är det noga att man kör denna extra sväng direkt bilen säger till? Ibland har man ju en tid att passa, så det kan vara svårt ta den där extra svängen just då... Är det ok ta denna extra sväng nästa gång man kör bilen, eller får det negativa konsekvenser om man avbryter en påbörjad regenerering? Och hur lång sväng behövs för att fullfölja en regenerering?

Ungefär 15-20 minuter tar en regenerering, jag vill minnas att det tog den tiden på Mazdan jag hade tidigare. Den hördes det tydligt och momentanförbrukningen ökade markant när partikelfiltret regenererades. Detta skedde ungefär var 25:e mil. Har aldrig tidigare märkt av det på mina förra BMW och inte heller på den Mercedes jag har nu. Eventuellt lite högre förbrukning nån gång på Mercedesen men inte så ofta som på Mazdan.

Märkte aldrig av det på min V90 Vea-diesel heller.

Jag har kört diesel i 10-15 år och kört växelvis korta och längre sträckor utan problem.

Flyttade centralt och fick i huvudsak kortkörning med flera (2-4) kallstarter per dag och resor på 2-5 km.
Inga problem iofs men regenereringar ett par ggr i veckan som märktes med ett förhöjt tomgångsvarv och en lite hårdare motorgång och att det luktade lite bränt.
Och ofta hanns det inte klart utan det det startade igen vid nästa resa.
Ofta tog man en extra sväng på nån mil om man märkte detta fenomen och det blev också mer frekvent på vintern och ökade förbrukningen.
Larm lampan tändes aldrig men det var kanske för man var förutseende med extra turer emellanåt.
När larmlampan tänds på en vag diesel så skall man ut och köra nån mil med lite förhöjt varvtal.

Hursomhelst så eftersom det inte kändes bra för mig i en förlängning så bytte jag bil till en likadan men snål bensin bil istället.

Jag tror att det finns en gräns då man inte bör välja en diesel i stadskörning och det är dock inte helt ovanligt med dom som fått problem med partikel filter som måste plockas ner på verkstad.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tack för alla bra svar. Jag kör mest landsväg och oftast ca 2-3 mil/gång, ca 20-30min tar dom resorna. Det kanske är tillräcklig körning för att en diesel ska må bra då och hinna regenerera filtret. Annars får jag väl ta en extra sväng ibland då... Någon gång blir det ju kortare turer, på några km och ibland längre turer, främst på sommaren.

Hmm, låter som MB, BMW och Volvo sköter regenereringen diskretare än t.ex Mazda och VW... Får fundera på vad jag ska satsa på nästa gång, men Golf Alltrack är ett tänkbart alternativ som jag gillade när jag provkörde tidigare.

Rutger det är inga problem för dig.
Det handlar ju om att motor och avgastemperatur skall hinna upp i driftstemperatur helst vid varje resa för att reningsutrustningen skall börja fungera bra.
Och vid korta stadsresor utan landsvägshastighet på vintern vet alla ärliga dieselägare att det är tveksamt med den tempen oavsett fabrikat.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tack mso, det låter bra. Att jag inte kör så många mil per år (ca800) beror främst på att bilen kan stå still flera dar, ibland en hel vecka, mellan turerna. Så sett till årliga körsträckan är väl inte en diesel motiverad. Men det var ju det där med när vi drar husvagnen, som nu. En resa på 26mil enkel väg, hittills, där mera vrid inte hade suttit fel i stigningarna och förbrukningen blev 1,4 liter/mil gör att mina tankar gått mot en diesel nästa gång... Nu spelar väl inte förbrukningen så stor roll med tanke på hur få mil jag kör, men räckvidden blir kort när man åker i trakter med glest mellan mackarna...

Rutger Jönåker wrote:
Intressant fråga även för mig, som egentligen kör för lite för en diesel, men eftersom jag drar husvagn ibland vore det högre vridmomentet en diesel ger önskvärt, liksom den lägre förbrukningen.
junkers wrote:Bilarna säger ju oftast till när regenerering krävs så då är det ju bara att köra en extra sväng.
Ursäkta om frågan är dum, men jag har aldrig ägt en diesel. Är det noga att man kör denna extra sväng direkt bilen säger till? Ibland har man ju en tid att passa, så det kan vara svårt ta den där extra svängen just då... Är det ok ta denna extra sväng nästa gång man kör bilen, eller får det negativa konsekvenser om man avbryter en påbörjad regenerering? Och hur lång sväng behövs för att fullfölja en regenerering?

Vår Mazda 6 diesel har aldrig "sagt till" att den ska regenerera. Jag har överhuvudtaget aldrig märkt att den renar partikelfiltret. Är något fel då? Eller funkar Mazdas dieslar så, någon som är riktigt insatt och har det "riktiga svaret"?

Jag tror att man normalt inte märker av det faktiskt.
Ingen indikering eller nåt som talar om att det pågår.

På min tidigare tdi så var det vid trafikljusen jag såg (inte hörde) att varvräknaren stod på 1100 varv istället för 750 och om jag klev ur bilen hörde man ett litet annat tomgångdljud och en lite bränd doft ibland.

Men som sagt tror jag att vid normal körprofil och manuell växellåda så är det inget folk märker eller inte heller behöver fundera på.

Men det finns exempel på folk med olika fabrikat som fått uppsöka verkstad vid extrem körprofil.
När jag köpte sista bilen så sa en fordhandlare när han hörde min körprofil att han ville inte sälja en ny diesel till mig på grund av risken för framtida problem.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

På min f d 1,6 TDI så råkade jag en gång ut för det mso 1000 beskriver som att "larmlampan tänds" och då var det att ge sig ut på nån mils körning med högre varvtal än vanligt. Detta trots att mina flesta körningar var i intervallet 10--15 km med enstaka kortare körningar - dessutom minst en gång i veckan 2 * 4 mil landsvägskörning.
Håller också med mso 1000 i att "vid normal körprofil och manuell växellåda så är det inget folk märker".

Shogun wrote:
Rutger Jönåker wrote:Intressant fråga även för mig, som egentligen kör för lite för en diesel, men eftersom jag drar husvagn ibland vore det högre vridmomentet en diesel ger önskvärt, liksom den lägre förbrukningen.i
junkers wrote:Bilarna säger ju oftast till när regenerering krävs så då är det ju bara att köra en extra sväng.
Ursäkta om frågan är dum, men jag har aldrig ägt en diesel. Är det noga att man kör denna extra sväng direkt bilen säger till? Ibland har man ju en tid att passa, så det kan vara svårt ta den där extra svängen just då... Är det ok ta denna extra sväng nästa gång man kör bilen, eller får det negativa konsekvenser om man avbryter en påbörjad regenerering? Och hur lång sväng behövs för att fullfölja en regenerering?
Vår Mazda 6 diesel har aldrig "sagt till" att den ska regenerera. Jag har överhuvudtaget aldrig märkt att den renar partikelfiltret. Är något fel då? Eller funkar Mazdas dieslar så, någon som är riktigt insatt och har det "riktiga svaret"?

Mazdas diesel regenererar ungefär var 25:e mil. Jag hade ju en 175hk CX-5 tidigare.
Märktes väldigt tydligt på ett ”grövre” avgasljud på låga varv och att momentanförbrukningen, om du nu valt att visa den ökar markant.

Guran wrote:
Shogun wrote:Rutger Jönåker wrote:Intressant fråga även för mig, som egentligen kör för lite för en diesel, men eftersom jag drar husvagn ibland vore det högre vridmomentet en diesel ger önskvärt, liksom den lägre förbrukningen.i
junkers wrote:Bilarna säger ju oftast till när regenerering krävs så då är det ju bara att köra en extra sväng.
Ursäkta om frågan är dum, men jag har aldrig ägt en diesel. Är det noga att man kör denna extra sväng direkt bilen säger till? Ibland har man ju en tid att passa, så det kan vara svårt ta den där extra svängen just då... Är det ok ta denna extra sväng nästa gång man kör bilen, eller får det negativa konsekvenser om man avbryter en påbörjad regenerering? Och hur lång sväng behövs för att fullfölja en regenerering?
Vår Mazda 6 diesel har aldrig "sagt till" att den ska regenerera. Jag har överhuvudtaget aldrig märkt att den renar partikelfiltret. Är något fel då? Eller funkar Mazdas dieslar så, någon som är riktigt insatt och har det "riktiga svaret"?
Mazdas diesel regenererar ungefär var 25:e mil. Jag hade ju en 175hk CX-5 tidigare.
Märktes väldigt tydligt på ett ”grövre” avgasljud på låga varv och att momentanförbrukningen, om du nu valt att visa den ökar markant.

Nej, jag kör aldrig med momentanförbrukningen utan genomsnittet som visas.

Shogun wrote:
Guran wrote:Shogun wrote:Rutger Jönåker wrote:Intressant fråga även för mig, som egentligen kör för lite för en diesel, men eftersom jag drar husvagn ibland vore det högre vridmomentet en diesel ger önskvärt, liksom den lägre förbrukningen.i
junkers wrote:Bilarna säger ju oftast till när regenerering krävs så då är det ju bara att köra en extra sväng.
Ursäkta om frågan är dum, men jag har aldrig ägt en diesel. Är det noga att man kör denna extra sväng direkt bilen säger till? Ibland har man ju en tid att passa, så det kan vara svårt ta den där extra svängen just då... Är det ok ta denna extra sväng nästa gång man kör bilen, eller får det negativa konsekvenser om man avbryter en påbörjad regenerering? Och hur lång sväng behövs för att fullfölja en regenerering?
Vår Mazda 6 diesel har aldrig "sagt till" att den ska regenerera. Jag har överhuvudtaget aldrig märkt att den renar partikelfiltret. Är något fel då? Eller funkar Mazdas dieslar så, någon som är riktigt insatt och har det "riktiga svaret"?
Mazdas diesel regenererar ungefär var 25:e mil. Jag hade ju en 175hk CX-5 tidigare.
Märktes väldigt tydligt på ett ”grövre” avgasljud på låga varv och att momentanförbrukningen, om du nu valt att visa den ökar markant.
Nej, jag kör aldrig med momentanförbrukningen utan genomsnittet som visas.

Det märks även på genomsnittet på åkturen.
Det går åt ca 0,5l diesel extra till en regenerering

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.