Ny skatteberäkning med ny WLTP ??

227 inlägg 0 nya
Ny skatteberäkning med ny WLTP ??

Blir det en ny skatteberäkning med nya WLTP på nya bilar från 2019.

Det bör bli en ytterligare markant skattehljning på många vanliga tunga bilar och speciellt törstiga bilar.

Nån som vet hur det blir.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Är det nån som har några räkneexempel.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Ja, skattesatsen sätts på bilens certifierade CO2 vid "blandad" körning och på bilar som är nycertifierade från nov 2017 och på alla nya bilar som säljs efter november 2018, dvs WLTP enligt EURO6d-Temp

*Robban

Är väl ingen skillnad mot tidigare.
Baseras på CO2 och drivmedel, bara nya faktorer baserat på drivmedel. Vikten är icke av betydelse i detta.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-malus/

Nya CEED 1.0 T-GDi, Fordonet tillverkat 201806, står 2984 kr årsskatt från Transportstyrelsen.
Nya Astra 1.0 T, Fordonet tillverkat 201807, står 1180 kr årsskatt från Transportstyrelsen.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Guran, skillnaden är att WLTP kommer att ge 10-15% högre siffror än NDEC så jo...

*Robban

Vikten påverkar genom att det går åt mer energi att flytta. Nu ska all extrautrustning också räknas in så det blir ett antal varianter att testa för tillverkaren.

GF wrote:
Nya CEED 1.0 T-GDi, Fordonet tillverkat 201806, står 2984 kr årsskatt från Transportstyrelsen.
Nya Astra 1.0 T, Fordonet tillverkat 201807, står 1180 kr årsskatt från Transportstyrelsen.

Hur kan det skilja så mycket?
Dom är väl typ likvärdiga.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Tror att det blir schabloner, LM på samma sätt som de har A-B-C-klassade däck idag
Kollar du på BMW i datablad så står det ofta 123-131g/km ex.

*Robban

EnannanRobban wrote:
Guran, skillnaden är att WLTP kommer att ge 10-15% högre siffror än NDEC så jo...

Ja, men vikten är inte med i beräkningen, men det spelar självfallet in då det krävs mer energi för att accelerera en större massa. Däremot är vikten med i beräkningen av reg.avgiften för bilar i Norge, å där blir det än dyrare nu med laddhybrider då räckvidden är med i avgiftsberäknkngen. Så det är fortsatt ganska så billigt med straffpålagor i Sverige.

mso 1000 wrote:
GF wrote:Nya CEED 1.0 T-GDi, Fordonet tillverkat 201806, står 2984 kr årsskatt från Transportstyrelsen.
Nya Astra 1.0 T, Fordonet tillverkat 201807, står 1180 kr årsskatt från Transportstyrelsen.
Hur kan det skilja så mycket?
Dom är väl typ likvärdiga.

https://www.bytbil.com/skane-lan/personbil-ceed-1-0-t-gdi-action-nya-modellen-1254-12356921
Regnr: RKX581
Fordonet tillverkat 201806 och årsskatt 2984 kr.

https://www.bytbil.com/vastmanlands-lan/personbil-astra-enjoy-1-0t-105hk-kombi-pluspaket-onstar-2271-12352614
Regnr: YPK822
Fordonet tillverkat 201807 och årsskatt 1180 kr.

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Skriv regnr då får du/ni se.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Såg detta. Är det dubbla värden en övergångsperiod ?

Om fordonet har ett koldioxidvärde både enligt testcykel NEDC och den nya testcykeln WLTP ska du använda det lägsta värdet för blandad körning.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

GF wrote:
mso 1000 wrote:GF wrote:Nya CEED 1.0 T-GDi, Fordonet tillverkat 201806, står 2984 kr årsskatt från Transportstyrelsen.
Nya Astra 1.0 T, Fordonet tillverkat 201807, står 1180 kr årsskatt från Transportstyrelsen.
Hur kan det skilja så mycket?
Dom är väl typ likvärdiga.
https://www.bytbil.com/skane-lan/personbil-ceed-1-0-t-gdi-action-nya-modellen-1254-12356921
Regnr: RKX581
Fordonet tillverkat 201806 och årsskatt 2984 kr.
https://www.bytbil.com/vastmanlands-lan/personbil-astra-enjoy-1-0t-105hk-kombi-pluspaket-onstar-2271-12352614
Regnr: YPK822
Fordonet tillverkat 201807 och årsskatt 1180 kr.
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Skriv regnr då får du/ni se.

Min bil står fortfarande på 360:- årsskatt.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

MSO, det gäller bara nyförsålda bilar.
Du kommer inte få någon större förändring på din bil, möjligen uppräkning utifrån att man räknar CO2 från lägre värde.
Skatten baseras på utifrån vilken EURO-klass bilen är tyda för;
EURO6 så gäller det gamla NDEC-värdet, även om de visar alternativet på vissa.
EURO6d-Temp baseras på det nya WLTP-värdet.
Alla nytypade bilmodeller från november 2017 har EURO6d-Temp och alla nysådda modeller efter november 2018 skall vara hypade enligt EURO6d-Temp

*Robban

Läste nånstans att hybrider kommer få saftig höjning då dessa glidit under radarn tidigare med gamla metoden. Någon som kan verifiera det?

mso 1000 wrote:
GF wrote:mso 1000 wrote:GF wrote:Nya CEED 1.0 T-GDi, Fordonet tillverkat 201806, står 2984 kr årsskatt från Transportstyrelsen.
Nya Astra 1.0 T, Fordonet tillverkat 201807, står 1180 kr årsskatt från Transportstyrelsen.
Hur kan det skilja så mycket?
Dom är väl typ likvärdiga.
https://www.bytbil.com/skane-lan/personbil-ceed-1-0-t-gdi-action-nya-modellen-1254-12356921
Regnr: RKX581
Fordonet tillverkat 201806 och årsskatt 2984 kr.
https://www.bytbil.com/vastmanlands-lan/personbil-astra-enjoy-1-0t-105hk-kombi-pluspaket-onstar-2271-12352614
Regnr: YPK822
Fordonet tillverkat 201807 och årsskatt 1180 kr.
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Skriv regnr då får du/ni se.
Min bil står fortfarande på 360:- årsskatt.

Min bil det samma står idag ändå på 360 kr årsskatt och är Fordonet tillverkat 201604.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Som vi konstaterat så blir det pluttmotorerna som får mest stryk med nya metoden.

"Det här liknar också den verklighet som våra läsare upplevt. Amerikanska modeller som Ford Mustang och Corvette har med sina stora bensin-V8:or inte haft några problem att köra under den uppgivna förbrukningen, medan många med downsizing-motorer upplevt dubbla förbrukningen mot den uppgivna. När CO2-utsläppet är riktigt högt, över 250 g/km, då ger WLTP ungefär samma mätvärden som gamla NEDC.

Nya WLTP slår också hårt mot laddhybriderna, som haft en mycket gynnsam mätmetod med gamla NEDC. För laddhybriderna förväntas den uppgivna förbrukningen öka med faktorn 1,33, i snitt. Laddhybrider med ett relativt stort batteripaket blir inte lika missgynnade av WLTP, där är skillnaden mindre jämfört med gamla NEDC. Av den anledningen – liksom att batteripriserna fortsätter nedåt – kan vi anta att kommande laddhybrider får större batteripaket."

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180209/korcykeln-nedc-ersatts-med-nya-tuffa-wltp-och-rde-fakta-exempel-och-forklaringar-guide/

FXX wrote:
Läste nånstans att hybrider kommer få saftig höjning då dessa glidit under radarn tidigare med gamla metoden. Någon som kan verifiera det?

Varför skulle dom det? Är ju Co2 blandad körning och drivmedel som avgör. En hybrid har ju fortfarande ganska så lågt CO2 även enligt nya testcykeln. Snarare så får du ju både bonus och låg skatt om du köper en hybrid med låga CO2 utsläpp, är ju hela tanken bakom nyordningen. Gränsen är satt till 95 gr CO2. Över 95 Malus på skatten intre år under 95 bonus vid köpet, eller hur man nu får den delen.
Bonus/Malus gäller ju bara för bilar registrerade efter 1 juli, har inget med tillverkningsdatum att göra.
Sen är det väl en mindre förändring (självklart ökning) på skatten efter att dom tre åren förflutit.
Men det är ju lätt att blanda ihop Bonu/Malus med bilskatten. Är ju två olika saker.

Fxx. Har du fått solsting igen.

Det blir iaf roligt att se första uträkningen på lilleplutt motorn 1,0 tsi.

Jag tror inte att den kommer att göra bort sig speciellt mycket i WLTP faktiskt men jag kan ändå ha fel.
Den som lever får se. ;)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Guran wrote:
FXX wrote:Läste nånstans att hybrider kommer få saftig höjning då dessa glidit under radarn tidigare med gamla metoden. Någon som kan verifiera det?
Varför skulle dom det? Är ju Co2 blandad körning och drivmedel som avgör. En hybrid har ju fortfarande ganska så lågt CO2 även enligt nya testcykeln. Snarare så får du ju både bonus och låg skatt om du köper en hybrid med låga CO2 utsläpp, är ju hela tanken bakom nyordningen. Gränsen är satt till 95 gr CO2. Över 95 Malus på skatten intre år under 95 bonus vid köpet, eller hur man nu får den delen.
Bonus/Malus gäller ju bara för bilar registrerade efter 1 juli, har inget med tillverkningsdatum att göra.
Sen är det väl en mindre förändring (självklart ökning) på skatten efter att dom tre åren förflutit.
Men det är ju lätt att blanda ihop Bonu/Malus med bilskatten. Är ju två olika saker.

En Yaris hybrid 2018 har 84g/km med NEDC. Med WLTP 108g/km. Den kostar idag 360kr men med WLTP, naturligtvis 2019 års modell reggad efter 1 juli, blir det 1426kr. Det är en ökning med 300%. Det var så jag tänkte Guran.

mso 1000 wrote:
Fxx. Har du fått solsting igen.
Det blir iaf roligt att se första uträkningen på lilleplutt motorn 1,0 tsi.
Jag tror inte att den kommer att göra bort sig speciellt mycket i WLTP faktiskt men jag kan ändå ha fel.
Den som lever får se. ;)

VW Up gti med samma 1,0tsi ökar från 110g till 127g med wltp. Skatten skulle då bli 3000kr/år.
https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/new-wltp-real-world-emissions-test-adds-15-volkswagen-gtis-official-co2-output

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.