Motoroptimering i Sverige, nackdelar

97 inlägg 0 nya
Motoroptimering i Sverige, nackdelar

Hejhej! Köpt mig en ny lite sportigare bil! Just nu ligger bilen på en 215 hästar. Jag är väldigt sugen på att göra en optimering på bilen för att öka körglädjen. Det finns oftast olika Steg man kan göra 1-3 oftast.

Jag kom in på funderingen, vad är det för synpunkter på detta, måste man besikta om bilen, hur fungerar det med försäkringen?
Försökte googla kring detta, fick bara fram en massor med saker kring trimmning. Vad jag förstått så är inte optimering av motorn att trimma bilen, utan man tar bort låsningen på bilens fabriktillstånd bara.
Vad finns det mer för nackdelar att veta om innnan man sätter igång och optimerar bilen?

Äger en V.S60 D5 R desgin 215HK

Med vänliga hälsningar
Pontus

Ska allt gå lagligt till måste man först ha ett intyg från biltillverkaren att den aktuella optimeringen/ trimningen med hjälp av s k motorbox är godkänd av dem (vilket lär vara i det närmaste omöjligt). Sedan måste man göra en registreringsbesiktning hos bilbesiktingen som ändrar motoreffekten i registreringsbeviset. Bilens avgascertifiering ska även kunna klaras med nya effekten.

Hoppar man över ovanstående gäller inte bilens eventuella garantier och försäkringsbolagen lär förmodligen inte heller gilla det. Dessutom kan polisen ge böter och hos bilbesiktningen kommer man ge bilen underkänt om motorboxen upptäcks.

De allra flesta bilägare med motorbox fuskar sig undan lagkraven och annat genom att helt enkelt plocka i och ur den vid behov, och det är inget man kan rekommendera.

"Hur skulle stigande temperaturer kunna vara ett problem för amerikanerna? Allt de behöver göra för att få lägre temperaturer är ju att byta från Fahrenheit till Celsius."

Dessa såkallade KCR-boxar och liknande har vad jag läst visat sig med få undantag endast ge minimal eller t.o.m. obefintlig effektökning I olika tester. Däremot optimering via OBD håller mycket bättre vad som utlovas. Alla mina optimerade bilar (bensin iofs) har utan problem klarat besiktning och effektökningen känns verkligen.

Edit: Inga problem heller what so ever.

Volvo har ju godkänd optimering på vissa av sina bilmodeller i allafall.

Kul tråd, menar inte att kapa den men var själv inne på att hitta ett "trim" till min 1,4 TSI på 125 HK.
Det jag ramlade in på var BSR och deras PPC. Vet dock inte mkt om trim till bilar via ODB men tänker att det är som till hojjen där jag lekt en del tidigare.

@L West
När du säger ODB optimering, vilka firmor pysslar med sånt och fungerar det på nyare bilar? (Vet att på nyare MC är det rätt kört pga kryptering osv).

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag tror ju att man ska optimera hos någon som kan göra det i en bänk där de kan hålla koll på värdena när man testar. Ett modernt styrsystem har så mycket konstigheter för sig i olika driftlägen så risken är att man skadar något om man inte är klar över vad som händer. För VW-relaterade bilar hade jag nog hamnat i Nynäshamn för en uppgradering.

Min kompis med en 1,6 tdi 105 hk satte in en kcr box då han ofta drar kåpskotersläpet på vintern och han säger att det blev som natt och dag.
Drar man släp så märks det nog.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Benny, det finns massor med firmor som bjuder ut chiptrim, t.ex. BSR som du skrev. På nyare bilar kan krävas "handpåläggning" eftersom ECU:n är "låst". Var inne på att trimma min förra 1,4 TSI -09, killen visade tjänstvilligt bilder på sin laptop var man skulle löda in ett par motstånd för att låsa upp men det blev aldrig av. Men funderar på BSR:s PPC-box till sommaren till min 1,8 TSI -11, det kan man själv göra hemma.

Super, tack för den infon @L West. Blir till att maila BSR och kolla om det behövs någon modifiering på min Seat från 2016.
Om din var låst/krypterad 09 så tror jag säkerligen det är samma problem om dom inte hittat någon väg runt det.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag har ingen personlig erfarenhet av "hemmatrimning" men om man kollar på BSR:s hemsida får man nog uppfattningen att det är lätt att trimma själv med PPC. Tror ju inte att dom bjuder ut dessa ifall det skulle krävas öppnande av och mixtrande med ECU:n.

Polestar gör det väl med fulla garantier. Annars är Autostable också kunniga och professionella.

För oss som bor runt Helsingborg kan jag tipsa om GDM Performance AB. Till min Peugeot 308 150hk/370nm får jag 205hk/447nm. För just nu 4000kr. Dom utför en riktig trimning av bilen med hjälp av en bättre mjukvara. Inga fulboxar.

4000 kr låter ju som hittat men frågan är vilka NOx och andra avgassiffror som blir resultatet. Bilprovningen verkar ju kika just på detta. De borde ju även känna att bilen inte är original vid en provkörning. Sedan kanske inte benägenheten att underkänna en lite kraftfullare bil är särskilt stor hos en fristående bilprovare... De vill väl jobba upp sin kundkrets.

6.15

Vi gamlingar minns "Mannerstedt trimmar Volvo B18" i tidningen Teknik för Alla. Då var det ingen elektronik som skulle skrämmas upp, utan bara rejält skruvande på förgasare, insug m.m. Fritt fram för alla B18-ägare att ge sig på på, ingen bilprovning, polis eller försäkringsbolag som lade sig i.

Bilprovningen provkör inte bilar.

pinjong , nja dom känner ingen skillnad på den lilla rundan dom kör. Och hade värdena på bilen ändrats för mycket tror jag att trimmarna ej hade fått sålt några trim. Om du inte då har en egen hand enhet , där du då kan plocka bort trimmet.

Måste säga att man kan få rätt bra prestandaökning för hyffsat lite pengar, detta är med PPC enheten så man kan återställa och uppgradera själv.

Motoroptimering i Sverige, nackdelar

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Rallykalle73 wrote:
pinjong , nja dom känner ingen skillnad på den lilla rundan dom kör. Och hade värdena på bilen ändrats för mycket tror jag att trimmarna ej hade fått sålt några trim. Om du inte då har en egen hand enhet , där du då kan plocka bort trimmet.

Är inte det själva grejen, att det ska bli en märkbar skillnad?

Ja det finns varianter där man återställer bilen till original. Det kanske är det säkraste men förmodligen med en högre prislapp då än de där 4000 kronorna.

6.15

VolvoXC90 wrote:
Bilprovningen provkör inte bilar.

Jaså gör dom inte?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Men seriöst. Nej det gör de inte. De kör bilen till och igenom en bromsprovare, kör vindrutetorkare och spolning.

De är inte ute och provkör bilen.

VolvoXC90 wrote:
Men seriöst. Nej det gör de inte. De kör bilen till och igenom en bromsprovare, kör vindrutetorkare och spolning.
De är inte ute och provkör bilen.

Och sedan ut genom porten och en runda runt besiktningslokalen med gasen i botten och sedan full bromsning. I alla fall där jag har besiktat i snart 48 år.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.